Pakking av fødebag

ATGM

Andre møte med forumet
Jeg tenkte å begynne å pakke fødebagen. Bare sånn at uansett hva som skjer, så er jeg klar iallefall :) vi er begge litt stressa, siden far ble født 3 uker før tidlig og jeg på dagen :bored:. Og alt som er godt som ferdig ,er jeg glad jeg har ordnet :angelic: Lurer på hvor mange skift bør jeg ta med til mini? Er førstemann. Det vil ta far tid å måtte hente mer, så vil heller ha med for mye enn for lite.
 
Pakket med noen pysjer, sokker/ullsokker og 2 skift, body og strømpis (planen er hjem etter max 2 netter :) )
De har jo klær på avd men de er ofte godt utvasket og fjampsinne.

Her står baggen klar :) N og T kom til termin men de sier jo att nr 3 kan være en luring :)
 
Pakket med noen pysjer, sokker/ullsokker og 2 skift, body og strømpis (planen er hjem etter max 2 netter :) )
De har jo klær på avd men de er ofte godt utvasket og fjampsinne.

Her står baggen klar :) N og T kom til termin men de sier jo att nr 3 kan være en luring :)
 
Jeg kommer til å pakke dette til mini:
- 3 sett ull (ullbody og strømpebukse)
- 2 sett i bomull (i tilfelle han ikke tåler ull).
- hentesett (har strikka det i myk ull:bukse, genser, lue og sokker)
- 2 luer, en tynn i ull og andre tynn i ull/silke
- 2 par tykke ullsokker
- kanskje 1 pysj
- strikket pledd

Jeg var på sykehuset i 5 dager sist, og hadde med det samme da. Hun ble født kl 15.45 og brukte sykehusklær til dagen etterpå en gang, da skiftet vi til vanlige klær :) Fikk ikke brukt alt, så dette holdt i massevis :p
 
Last edited:
Dette står på pakkelisten min til babyen:
  • Tørre engangsservietter og babyolje (sist jeg fødte på Ahus hadde de kun ganske stivt "tørkepapir", mulig det har endret seg!)
  • Kosekluten (storebror fikk sin kanin med en gang han ble født og sover fortsatt med den :Heartred)
  • Ergobaby Swaddle
  • Close Caboo bæresjal (de hadde bæretuber på barselhotellet sist, men kan like gjerne lære å bruke denne først som sist)
  • Gulpekluter
  • Bomullslue til å ha på inne
  • Varme sokker til å ha på inne
  • Klorevotter
  • Strikket teppe
  • Hentesett (body, strømpebukser, strikkejakke, strikkebukser, hjelmlue, ytterlue)
  • Bilstol m/bilstolpose
Vi brukte kun sykehusets bodyer sist. Vi var der fire døgn og det var fint å komme hjem uten skittentøy fra babyen.
 
Har laget en liste, men har egentlig ikke fått
ordnet noe som står der enda. Har jo liggende en del etter storebror, da. Tenker å ta med to sett i bomull og to i ull, en pysj (elsker heldresser), en lue, sokker, ullsokker, koseklut, gulpeklut, og strikket teppe. Når vi drar hjem, kommer pappaen med bilsete, bilsetepose :Heartpink og hentesett (dersom jeg noen sinne får laget det). Ellers håper jeg å få tak i et sjal. Prøvde et elastisk sist, men solgte det, fordi jeg ikke fikk det til. Brukte bæresele fra han var et par uker, og det funket bedre for oss.

Listen over hva jeg skal pakke til meg, er mye lengre. Sist var jeg på barsel i fem dager, og kan ikke si jeg trivdes. Så denne gangen kjører jeg full komfort for mor, i håp om at det skal hjelpe på velværefølelsen. Kanskje jeg kan jukse meg til å føle meg litt bedre.
 
Listen over hva jeg skal pakke til meg, er mye lengre. Sist var jeg på barsel i fem dager, og kan ikke si jeg trivdes. Så denne gangen kjører jeg full komfort for mor, i håp om at det skal hjelpe på velværefølelsen. Kanskje jeg kan jukse meg til å føle meg litt bedre.

Samme her! Jeg lå fire døgn på barselhotellet og tok overhodet ikke godt nok vare på meg selv oppi det hele. Denne gangen pakker jeg med meg mye mer klær og toalettartikler, og skal forsøke å sove mer, spise mer, dusje oftere, få litt frisk luft osv.
 
Her er listen min enn så lenge, men har ikke pakken en dritt ennå. Tenker vel å prøve å ha baggen klar fra og med 1.-3. desember, da er jeg i uke 35+noe.

Fødebagen - husk helsekortet

  • Truser
  • Ammebher
  • Sokker (ullsokker og vanlige)
  • Singleter
  • Ammevennlige klær (bukser og gensere, strømpebukse og kjole, cardigan)
  • Slippers/crocks
  • Toalettmappe + ansiktsrens + hårstrikk + rettetang
  • Sjampo og balsam, ansiktsskrubb, barberhøvel
  • Pysj
  • Joggebukse og hettegenser med glidelås

  • Ammeinnlegg i ull og engangs
  • Naturebond pumpen
  • Purelan
  • Multimam kompresser
  • Ammepute?
  • Tubesjalet fra Ullevål
  • Bæresjal?
  • Bind?
  • Mobillader
  • Lommebok
  • Frukt/godteri/pepperonipølse
  • 1 Redbull
  • Vannflaske

Til babyen:
  • Hentesett (ull)
  • Sokker (ull)
  • Bodyer (3 ull, 2 bomull i tilleggene han ikke tåler ull)
  • Strømpebukser (3 ull, 2 bomull)
  • Luer (tynn i ull, en i ull/silke og en bomull)
  • Votter (ull)
  • Pledd (hjemmestrikket)
  • Smokk
  • Gulpekluter
  • Len (koseklut)

BILSTOL + bilstolpose (sette i bilen rundt uke 35-36)
 
Nå har jeg faktisk pakka fødebagen (mangler toalettsaker, mat og drikke, vannflaske, lader, smokk og koseklut) og stelleveska (den skal stå i bilen sånn at vi har den til hjemreisen). :eek: Bilstolen setter vi opp 1. desember.
Herregud, nå nærmer vi oss jenter!!!
 
Nå har jeg faktisk pakka fødebagen (mangler toalettsaker, mat og drikke, vannflaske, lader, smokk og koseklut) og stelleveska (den skal stå i bilen sånn at vi har den til hjemreisen). :eek: Bilstolen setter vi opp 1. desember.
Herregud, nå nærmer vi oss jenter!!!

Du er flink! Jeg blir inspirert til å begynne å pakke fødebagen og stellevesken. :) Vi monterte faktisk bilstolene i helgen som var, fordi vi var så usikre på om konfigurasjonen ville fungere (bakovervendt bilstol til fireåringen og isofix-montert babystol med base til lillebror – i en liten Skoda Fabia). :)
 
Du er flink! Jeg blir inspirert til å begynne å pakke fødebagen og stellevesken. :) Vi monterte faktisk bilstolene i helgen som var, fordi vi var så usikre på om konfigurasjonen ville fungere (bakovervendt bilstol til fireåringen og isofix-montert babystol med base til lillebror – i en liten Skoda Fabia). :)
Så gøy! Håper du får glede i pakkingen :D

Gikk det fint med montering av bilstolene da? Her har vi heldigvis god plass i bilen vår nå, så det blir nok ikke noe problem med stolene sånt sett. Var verre før da vi måtte ha babystol og bakovervendt stol til niesen min på vår gamle citroen c3 2003 modell :p det var trangt og nesten umulig :hilarious:
 
Er førstegangs med termin 4 januar, når bør jeg montere basen i bilen? Ser det dumt ut å kjøre rundt med den når man ikke har noe barn enda? haha...
Fødebagen skal jeg begynne å pakke i løpet av uka, ihvertfall legge frem litt nødvendigheter og se om jeg må handle inn litt mer :)
 
Er førstegangs med termin 4 januar, når bør jeg montere basen i bilen? Ser det dumt ut å kjøre rundt med den når man ikke har noe barn enda? haha...
Fødebagen skal jeg begynne å pakke i løpet av uka, ihvertfall legge frem litt nødvendigheter og se om jeg må handle inn litt mer :)
Jeg tenker at det er lurt å i hvert fall prøve å montere inn basen og stolen og gjøre seg kjent med det senest uke 36 sånn at man slipper å stresse med det på vei til føden eller etter fødsel. Den trenger jo nødvendigvis ikke være i bilen før fødsel, men skader ikke dersom man har plassen og det passer seg. Syns ikke det der teit ut å kjøre med den i bilen nei :)
Vi kommer til å montere den inn 1. desember (da er jeg 34+5) selv om jeg ikke har termin før 10. januar, fordi samboer drar på jobbreise 2. desember og blir borte i en uke. Greit å ha den klar i tilfellet det skulle bli fødsel mens han er borte :p
 
Jeg tenker at det er lurt å i hvert fall prøve å montere inn basen og stolen og gjøre seg kjent med det senest uke 36 sånn at man slipper å stresse med det på vei til føden eller etter fødsel. Den trenger jo nødvendigvis ikke være i bilen før fødsel, men skader ikke dersom man har plassen og det passer seg. Syns ikke det der teit ut å kjøre med den i bilen nei :)
Vi kommer til å montere den inn 1. desember (da er jeg 34+5) selv om jeg ikke har termin før 10. januar, fordi samboer drar på jobbreise 2. desember og blir borte i en uke. Greit å ha den klar i tilfellet det skulle bli fødsel mens han er borte :p

Føler vi har kontroll på montering av basen, men tror det er mannen som bekymrer seg mest. haha.. Får vel montere den i starten av desember da er jeg rundt 36-37 uker :)

Greit å ha det klart da ja, tilfelle det skulle bli fødsel mens han er borte :p
 
Så gøy! Håper du får glede i pakkingen :D

Gikk det fint med montering av bilstolene da? Her har vi heldigvis god plass i bilen vår nå, så det blir nok ikke noe problem med stolene sånt sett. Var verre før da vi måtte ha babystol og bakovervendt stol til niesen min på vår gamle citroen c3 2003 modell :p det var trangt og nesten umulig :hilarious:

Ja, det gikk heldigvis fint! Vi flyttet storebrors beltemonterte, bakovervendte sete slik at det står bak førersetet og minsket hellingen (til ca. 22 grader), slik at det blir plass til oss begge i førersetet. Lillebrors sete og base fikk fint plass bak passasjersetet, og vi fikk heldigvis riktig helling (45 grader). Vi har bratte seter og å få 45 grader helling er ikke mulig med alle stoler. Så nå vet vi at det er plass til oss alle fire i bilen. :)
 
Er førstegangs med termin 4 januar, når bør jeg montere basen i bilen? Ser det dumt ut å kjøre rundt med den når man ikke har noe barn enda? haha...
Fødebagen skal jeg begynne å pakke i løpet av uka, ihvertfall legge frem litt nødvendigheter og se om jeg må handle inn litt mer :)

Jeg ville montert både basen og babystolen én gang nå, for å sjekke at dere får riktig helling (45 grader). Da har dere tid til å bytte til et annet sete, hvis dere må det. Og så er det som regel litt knotete å montere første gang, så greit å få det unnagjort før fødsel. :) Da jeg skulle ta med sønnen vår til fastlegen for å sjekke tungebåndet da han var helt nyfødt, var det første gang jeg brukte babystolen, og jeg klarte ikke løsne selene uten MASSE knoting. :D
 
Jeg ville montert både basen og babystolen én gang nå, for å sjekke at dere får riktig helling (45 grader). Da har dere tid til å bytte til et annet sete, hvis dere må det. Og så er det som regel litt knotete å montere første gang, så greit å få det unnagjort før fødsel. :) Da jeg skulle ta med sønnen vår til fastlegen for å sjekke tungebåndet da han var helt nyfødt, var det første gang jeg brukte babystolen, og jeg klarte ikke løsne selene uten MASSE knoting. :D

Det gjorde vi allerede når vi kjøpte bilstolen, så vi vet at hellingen er 45*, og stolen var veldig lett å montere, noe samboer faktisk kommenterte for han er den minst handy og tekniske av oss :rolleyes:. Så det tror jeg ikke skal være noe problem.
 
Det gjorde vi allerede når vi kjøpte bilstolen, så vi vet at hellingen er 45*, og stolen var veldig lett å montere, noe samboer faktisk kommenterte for han er den minst handy og tekniske av oss :rolleyes:. Så det tror jeg ikke skal være noe problem.

Så bra! Da ville jeg nok ikke kjørt rundt med basen og/eller stolen i bilen i månedsvis, nei. :) Avhengig av reisevei til sykehuset kan jo mannen til og med stikke hjem og hente stolen den dagen dere skal hjem fra sykehuset (vi bor 10 min unna Ahus, mulig jeg er litt farget av det). :)
 
Så bra! Da ville jeg nok ikke kjørt rundt med basen og/eller stolen i bilen i månedsvis, nei. :) Avhengig av reisevei til sykehuset kan jo mannen til og med stikke hjem og hente stolen den dagen dere skal hjem fra sykehuset (vi bor 10 min unna Ahus, mulig jeg er litt farget av det). :)

Har termin om 7 uker så kommer til å sette inn basen i bilen før den tid også får vi heller bare slenge med oss sete når vi går ut døra, den står allikevel i gangen. Vi har 1 times kjøretur til Ahus så vil gjerne ha den klar i bilen så samboer slipper å reise hjem for å hente den :rolleyes:
 
Har termin om 7 uker så kommer til å sette inn basen i bilen før den tid også får vi heller bare slenge med oss sete når vi går ut døra, den står allikevel i gangen. Vi har 1 times kjøretur til Ahus så vil gjerne ha den klar i bilen så samboer slipper å reise hjem for å hente den :rolleyes:

Ja, da er det greit å slippe å dra hjemom! Siden vi bor så nærme tenker vi å se an hvorvidt mannen min skal bli på sykehuset om natten (hvis vi er heldige og havner på barselhotellet) eller dra hjem til storebror. Storebror kan uansett overnatte hos mormor og morfar (som heldigvis bor 300 meter unna), men hvis jeg må bli noen dager, er det kanskje greit at pappa er hjemme utenom barnehagetiden. Vanskelig å vite hvordan det kommer til å gå!
 
Back
Topp