Overvektig gravid

Var sånn til meg forrige sv.skap pgså. Har en bmi på 34, men ble ikke veid før kontroll i uke 24 :)
På første kontroll i uke 12, så oppga jeg bare vekta før jeg ble gravid. Ikke vekta mi på det tidspunktet, og ikke ble jeg veid da heller. Og så var jeg jo ikke på flere kontroller før uke 24, blir jo ikke veid eller noe på OUL heller så ;)

Ble bare spurt om vekta før sv.skapet denne gangen også, så blir vel ikke veid før uke 24 denne gangen heller. Men jeg veier meg hjemme for å ha litt kontroll selv da :)

Enig at det er litt rart at vi ikke blir veid og fulgt opp bedre.
I uke 12 var jeg både hos fastlegen, som spurte om jeg viste vekt før graviditet, og skrev ned det jeg oppga.
Hos jordmor to dager etter ble jeg faktisk veid, men vekten var det samme som før graviditeten. Men det er jo over en mnd siden. og det er jo over en mnd til jeg skal tilbake til jordmor på kontroll i uke 24.
Jeg også veier meg for å ha litt kontroll, men hvordan vet jeg hva som er fornuftig vektoppgang første halvdel av svangerskapet?
Når man googler så bør man ha så lite som mulig, eller ingen vektoppgang når man har bmi på rundt 35...
 
Enig at det er litt rart at vi ikke blir veid og fulgt opp bedre.
I uke 12 var jeg både hos fastlegen, som spurte om jeg viste vekt før graviditet, og skrev ned det jeg oppga.
Hos jordmor to dager etter ble jeg faktisk veid, men vekten var det samme som før graviditeten. Men det er jo over en mnd siden. og det er jo over en mnd til jeg skal tilbake til jordmor på kontroll i uke 24.
Jeg også veier meg for å ha litt kontroll, men hvordan vet jeg hva som er fornuftig vektoppgang første halvdel av svangerskapet?
Når man googler så bør man ha så lite som mulig, eller ingen vektoppgang når man har bmi på rundt 35...

Anbefalt vektoppgang ved overvekt i hele svangerskapet er 5-7 kg.
 
Enig at det er litt rart at vi ikke blir veid og fulgt opp bedre.
I uke 12 var jeg både hos fastlegen, som spurte om jeg viste vekt før graviditet, og skrev ned det jeg oppga.
Hos jordmor to dager etter ble jeg faktisk veid, men vekten var det samme som før graviditeten. Men det er jo over en mnd siden. og det er jo over en mnd til jeg skal tilbake til jordmor på kontroll i uke 24.
Jeg også veier meg for å ha litt kontroll, men hvordan vet jeg hva som er fornuftig vektoppgang første halvdel av svangerskapet?
Når man googler så bør man ha så lite som mulig, eller ingen vektoppgang når man har bmi på rundt 35...
Stemmer det, er det jeg også har lest. Det virker som at når man har så høy bmi som vi har, at man ikke bør gå opp noe i starten i alle fall. Og så minimalt opp mot slutten. At vi på en indirekte måte "slanker" oss (uten å slanke oss bevisst).
Babyen tar det den trenger uansett. Så hvis vi ikke går opp i vekt, så gjør fremdeles babyen det, og da har vi på en måte gått ned i vekt likevel ;) Hvis du skjønner :p
 
Veier meg ca hver dag selv, også noterer legen det ned når jeg er på time hos henne en gang i måneden. Veldig greit å ha en med mer informasjon som kan påpeke om jeg bør begynne å være mer forsiktig i forhold til vekta. Foreløpig har hun bare kommentert at de 2 kiloene jeg har gått opp er helt normalt og ikke farlig :)
 
Jeg veier meg 1 gang i uka, bare for å ha litt kontroll :) Ble også veid på kontrollen i uke 12, som viste nesten 2 kg mindre enn min vekt :p
 
Jeg veier meg 1 gang i uka, bare for å ha litt kontroll :) Ble også veid på kontrollen i uke 12, som viste nesten 2 kg mindre enn min vekt :p
Syns det er helt idiotisk å veie seg til legen. Der har man gjerne masse klær på, sko og man har som regel spist før. Krevde at legen skulle forholde seg til hva min vekt sier, for selv om den kanskje kan vise litt feil så vil det bli riktig økning fra gang til gang ihvertfall :D
 
Syns det er helt idiotisk å veie seg til legen. Der har man gjerne masse klær på, sko og man har som regel spist før. Krevde at legen skulle forholde seg til hva min vekt sier, for selv om den kanskje kan vise litt feil så vil det bli riktig økning fra gang til gang ihvertfall :D
Heelt enig! Jeg blir å si det på neste kontroll, at jeg følger med selv :) Skjønner jo at jeg ikke bør gå opp så mye i vekt, og prøver så godt jeg kan å holde kostholdet sunt og variert :)
 
Heelt enig! Jeg blir å si det på neste kontroll, at jeg følger med selv :) Skjønner jo at jeg ikke bør gå opp så mye i vekt, og prøver så godt jeg kan å holde kostholdet sunt og variert :)
Jeg veier meg også bare hjemme, det synd hun på legesenteret var lurt, så ble det bare en vekt å forholde seg til. Legen har ikke nevnt vekt enda, og helsesøster lurte bare på hva jeg tenkte om saken.. Jeg veier ganske mye, men er veldig høy, så det er mye å fordele på ;)
 
Jeg veier meg også bare hjemme, det synd hun på legesenteret var lurt, så ble det bare en vekt å forholde seg til. Legen har ikke nevnt vekt enda, og helsesøster lurte bare på hva jeg tenkte om saken.. Jeg veier ganske mye, men er veldig høy, så det er mye å fordele på ;)
Problemet mitt er at jeg er veldig lav :p Selv føler jeg meg ikke så overvektig som bmi skal ha det til, har god helse, og har vært i ganske god form før graviditeten, men man føler seg jo mye større når det er talla som veier tyngst i forhold til helse. Gruer meg litt til neste kontroll, da jeg ser for meg at vekt vil bli nevnt, fordi om legen ikke sa så mye sist.
 
Jeg gikk også ned i fjor. Gikk ned 16kg. Er redd for det samme, men tenker at jeg nå vet hva som må til for å gå ned kiloene igjen etter fødsel. Det vet sikkert du også, så det her kommer til å gå bra! :D

Så bra, du er flink!:)
Joda.vet hva som skal til, bate kjipt å måtte gjøre det med de "samme kiloene":joyful:
 
Så bra, du er flink!:)
Joda.vet hva som skal til, bate kjipt å måtte gjøre det med de "samme kiloene":joyful:
Helt enig, men kjenner at jeg bare blir deppa om jeg tenker på det. Tenker heller at jeg koser meg i svangerskapet, så får kiloene bare komme ;)
 
Jeg bikker akkurat overvektig på bmi, og turnuslegen jeg var hos var veldig på det... Sa jeg måtte regne med glukosebelastning seinere. Så kom jeg til jordmor som bare; åja, nei dette ser helt fint ut, trenger ikke ta det du. Så jeg ble nesten satt ut av at jordmor fokuserte så lite på vekta mi i forhold til det legen hadde gjort.
 
Har alle dere vært på OUL ennå?
Jeg skal nå på torsdag, og gleder meg.
Men har ei veninne som også er stor, hu følte ikke at hu ble ivaretatt så godt. Teknikkeren satt å "småklaget" over at hun ikke fikk gode nok bilder. Pga for mye "i mellom utstyret og barnet"
Flere som har opplevd?
 
Har alle dere vært på OUL ennå?
Jeg skal nå på torsdag, og gleder meg.
Men har ei veninne som også er stor, hu følte ikke at hu ble ivaretatt så godt. Teknikkeren satt å "småklaget" over at hun ikke fikk gode nok bilder. Pga for mye "i mellom utstyret og barnet"
Flere som har opplevd?
Jeg skal på fredag, og gruet meg ikke før jeg leste om erfaringene til andre. Nå gruer jeg meg for at de skal kommentere på at de ikke ser noe..
 
Jeg skal på fredag, og gruet meg ikke før jeg leste om erfaringene til andre. Nå gruer jeg meg for at de skal kommentere på at de ikke ser noe..

Så det er flere som har hatt lignende erfaringer? Hvor leste du det?
Jeg håpet nesten at det bare var en kjip teknikker... Kanskje litt optimistisk :p
Gruer meg ikke, for legen så jo fint da jeg var der i uke 12. Så regner med at det skal gå fint.
 
Har alle dere vært på OUL ennå?
Jeg skal nå på torsdag, og gleder meg.
Men har ei veninne som også er stor, hu følte ikke at hu ble ivaretatt så godt. Teknikkeren satt å "småklaget" over at hun ikke fikk gode nok bilder. Pga for mye "i mellom utstyret og barnet"
Flere som har opplevd?
Jeg skal også på oul på torsdag :D hadde egentlig ikke tenkt på at det kom til å bli noe problem. Legen fant hjertelyden veldig lett hos meg til tross for litt ekstra på magen, da ser jeg for meg at det ikke skal være noe problem å se noe på ultralyd heller :) skal ihvertfall ikke godta at vedkommende klager. Da krever jeg å få en ny inn ;)
 
Så det er flere som har hatt lignende erfaringer? Hvor leste du det?
Jeg håpet nesten at det bare var en kjip teknikker... Kanskje litt optimistisk :p
Gruer meg ikke, for legen så jo fint da jeg var der i uke 12. Så regner med at det skal gå fint.
Husker ikke i farta om det var her jeg leste det, men gjort meg bekymret nok i alle fall. Hun som tok tul på meg i uke 11+1 fant ungenmed en gang hos meg og, så kanskje jeg bare må prøve å ikke tenke på det :)
 
Har alle dere vært på OUL ennå?
Jeg skal nå på torsdag, og gleder meg.
Men har ei veninne som også er stor, hu følte ikke at hu ble ivaretatt så godt. Teknikkeren satt å "småklaget" over at hun ikke fikk gode nok bilder. Pga for mye "i mellom utstyret og barnet"
Flere som har opplevd?
Jeg skal ikke før den 14. juni, såååå lenge til :p Er 20+3 da liksom..
Men forrige sv.skap fikk jeg høre at det var vanskelig å få sett ordentlig pga for mye på magen. Måtte komme tilbake 2 uker senere for å måle resten, da med ei annen jordmor som var kjempehyggelig og som ikke sa noe sånt.
Så det kommer nok ann på hvem man møter også :)
 
Jeg skal på oul tirsdag om en uke. Raste opp 10 kg de første ukene av graviditeten pga null kontroll/metthetsfølelse whatsoever! Min jordmor fant hjertelyd med en gang både i uke 12 (11+3) og nå for to uker siden. Jeg er 18+4 idag. Håper virkelig de ikke får problemer med å se gode bilder av mini!

Jeg bruker bukser fra h&m, men syns det er veldig utplukka størrelser der. Må ha 46. Syns det er så rart at de ikke bestiller opp flere i 44/46, for det er jo tydelig at de størrelsene fort blir utsolgt..:(
 
Back
Topp