Norge -den krenkede nasjonen. Man må få lov å sette spørsmålstegn ved ting. Uten at man skal halshugges av den grunn.
For noen er det lett og holde vekta, for andre ikke. Men det står enkelt og greit i naturfagsboka fra ungdomsskolen: "for å gå ned i vekt, må man forbrenne mer enn man spiser" og for mange vil det lønne seg å bare være mer aktiv. Om man spiser mindre, blir man mer sliten og mindre aktiv. Og man forbrenner mindre og går ikke ned i vekt.
Tenker at mange prøver dietter og løsninger i den tro at det skal funke. Kutter ut brus, kjøper light-produkter osv.
Det er ikke sukker som gjør det tjukk, det er ikke fett, det er et overskudd av kalorier som gjør deg tjukk. Så i teorien kan du spise bare sjokolade og drikke cola, uten å legge på deg.
Hadde mann et normalt husmannskosthold og en aktiv livstil er mye gjort, tror jeg. Men det er veldig lett å være tynn og si og mene!
Jeg la på meg mye når jeg gikk gravid og er nå overvektig. Jeg føler meg jo ganske tynn, så jeg må innrømme jeg synes bmi er en dårlig måte å måle en sunn kropp på.
Det er dette jeg tror blir feil,eller som en del mangler kunnskap om. Både blant de som tror vektnedgang er enkelt og de som har for mye på kroppen og skal gå ned er det mange som tror at vekt henger sammen med å "spise sunt", dvs spise sunn mat. Det er likevel kcal inn og kcal ut som bestemmer vekta - for de fleste. Å ha et flott sammensatt kosthold hjelper ikke på vekta hvis inntaket er for stort. Når sånne misforståelser finnes blant så mange er det ikke rart mange plages med å gå ned i vekt.
Mange har ikke kunnskap nok. Og med kunnskap er det likevel vanskelig å legge om vaner som er så omfattende at vi snakker om endring av livsstil. Legg til stress,skam og ønsker om raske endringer så er det ikke vanskelig å skjønne at det ikke er så lett.