Du har selv trent deg opp i vekt, så da vet du som meg at trening er bra for vektøkning. Det du glemmer i regnestykket ditt er at når kroppen først har gått opp i vekt vil den ikke ned igjen. Du kan spise som før du gikk opp, trene som før, men med mindre du har en kropp som liker å være slank vil du ikke kunne gå ned i vekt. De fleste kropper liker, rent biologisk, å holde på fettet. I tilfelle dårlige tider. Så for å gå ned i vekt må man spise enda mindre enn før. Trening øker appetitten. Man må med andre ord gå konstant sulten. Intensiv trening da innebærer risiko for overbelastning. Mosjon er bra, såklart, men det er ikke slik at økt trening=slanking.
Njæ. Du har litt rett, men trening utløser masse dopamin, som har en effekt på apetittreguleringen i hjernen. Men dette virker positivt, så til tross for at man forbrenner mer, regulerer hjernen apetitten annerledes, slik at man ikke nødvendigvis blir mer sulten. I tillegg har magesekken en størrelse utifra hvor mye du er vant med å spise.
Om du spiser mindre, er sjangsen mye større for at du "aldri" vil føle deg mett og gå sulten, enn om du øker aktivitetsnivået. Da blir man sliten, grinete og sitter mer stille -og forbrenner mindre. Enn om man øker aktiviteten og spiser det samme, hvor man får økt energi, masse mestringsfølse og en sterkere kropp.
Man kan trene intensivt uten risiko for belastningsskader. Å gå raskt opp bratte bakker er hard trening, men med liten skaderisiko. Så jeg synes ikke det er et godt argument.
Forskning har faktisk vist at mange overvektige faktisk opplever å gå ned i vekt, når de får tilført bakerieflora fra tarmene til slanke mennesker!
Dette er et felt det blir forsket mye på for å finne flere svar.
Da tenker jeg det blir for enkelt å si at overvekt skyldes av å spise for mye og trene for lite.
Mjo men nå kan det faktisk hende at slanke har den bakteriefloraen de har, FORDI de har den livstilen de har. Og at overvektige, over tid, ville fått den samme bakteriefloraen om de hadde lagt om livsstilen?
Som jeg skrev tidligere i tråden, så har vi nok forskjellig utgangspunkt, både for å gå opp og ned i vekt og for å legge om vaner og livsstil. Og for noen er nok dette vanskeligere enn for andre.
MEN regnestykket er å forbrenne mer enn du tar inn, forenklet.
Og det er mange som ikke kommer seg opp av sofaen "fordi atte"