Jeg tror at overvekt kan skyldes så mangt, kosthold og mosjon er bare det grunnleggende, og kanskje det lettest tenkelige? (ihvertfall når man ser på utviklingen i usa.. [8|])
Man kan ha sykdommer, som gjør at man har lav forbrenning, anderledes stoffskifte o.l.
Man kan være nødt å ta medisiner, som gjør at man kan legge på seg.
Man kan slite psykisk, som gjør at man trøstespiser.
Man kan ha lagt på seg mye i et/flere svangerskap.
Det er ikke riktig å "dømme" folk for å være late og svært glade i mat uten å vite bakgrunnen dems..
Sett bort i fra sykdommer og medisiner, så tror jeg at dem som er overvektige og sliter psykisk har det verst. For etter min mening så har dem kommet inn i en ond sirkel som kan være et helvette å komme seg ut i fra. De som er "feite og bare late" kan jo med letthet løfte rompa utfra sofaen, endre litt på kostholdet (spise litt mindre porsjoner, spise lite og ofte, velge litt sunnere alternativer til mat/snacks) og begynne å være litt mer aktiv (feks gå til butikken, ikke kjøre). Da handler det bare om pur viljestyrke.
Mens de som har havnet i den onde sirkelen der psyken er inkludert, trøstespiser fordi de er triste og har det tungt, og samtidig har de det tungt og vanskelig fordi dem trøstespiser. Og da trenger dem ofte litt hjelp på veien, til å ta tak og gjøre noe med det. Det kan være å endre innstilling, få motivasjon, få oppmuntring, finne en venn som går igjennom det samme, snakke med psykolog, få hjelp av ernæringshjelp o.l.
Det viktigste, tror jeg, er at man må prøve å gjøre noe med det man ikke er helt fornøyd med. Alle har sine ting dem ikke er fornøyd med seg selv, og enten får man godta "skavankene" sine eller så må man gjøre noe med det selv. Er man overvektig og sliter enormt med det, så må man gjøre det som må til for å få et "normalt" syn på seg selv. Man må finne inspirasjonskilden og styrken fra ett eller annet sted inne i seg selv, og være bestemt på at dette SKAL man klare. [:)]
Dette er litt av hva JEG tenker og mener om saken.