Overvekt *insp

ORIGINAL: ilabom

Medisiner, stoffskiftesykdommer, hormonforstyrrelser osv..
Hvis du tror overvekt kommer KUN av overspising tar du feil..
Ja, mange spiser for mye, MEN mange spiser riktig, trener osv, og går fortsatt ikke ned.

Så ja, jeg syns du er sneversynt!

Tror ikke overvekt kommer KUN av overspising, det har jeg heller aldri sagt. Sier at i veldig mange tilfeller handler det om kosthold og mosjon. Selvfølgelig kan dette være i kombinasjon med andre ting også...

ORIGINAL: glamaria

ORIGINAL: RaMona78

Sjeldne årsaker til fedme

Noen hormonforstyrrelser kan føre til overvekt, men disse utgjør en liten andel av alle tilfellene
Lavt stoffskifte ( hypotyreose )
Cushing sykdom (svært sjelden)
Det finnes arvelige tilstander som medfører fedme, og det er aktuelt å teste for dette hos personer med fedme grad III hvor fedmen var tilstede allerede i barneåra

hentet fra NHI. Norsk helseinformatikk..

Ja, det er jo flere årsaker til fedme, men dette er jo som det står sjeldne årsaker. Og jeg vet at man kan bli overvektig av antidepressiva. Som jeg skrev så tror jeg ikke alle overvektige er det pga kosthold og mosjon, men jeg tror mange er det. Det er jo ikke sånn at alle overvektige går på antidepressiva eller har hypothyreose...

Som eg sa så er eg i hovedsak einig med deg..ser for meg at dette blir ein lang tråd, og til mitt forsvar så har eg sjølv vert veldig overvektig, eg var deprimert, har irritabel tarm, mykje mat eg ikkje toler. eg la på meg av antidep. Men eg klarte å snu det, og har gått ned 23 kg på å spise sunt og gå tur. Og i vår familie har me gener for overvekt...Eg veit alt om at psyken kan vere tøff, men det er uansett sin eigen feil dersom psyken er grunnen..Psyken og den kontrollen kan ein ikkje skylde på andre enn seg sjølv.. og eg har vert der! så eg forstår dei med oevrvekt og psykiske lidelser.

Jeg kan jo svare for meg da!
Har endometriose, og har blitt satt på utallige hormon kurer for å komme i kunstig overgangsalder, o.l. Her kommer min overvekt fra!
Første kuren jeg hadde da jeg var 18år, gikk jeg opp 23 kg!!!!!! på 12 uker! (og da er det ikke snakk om sping eller trening... Har lagt med store smerter på en sofa og spydd!)

Ja, de aller fleste blir overvektige fordi de putter inn mer enn det som går ut. Desverre er det ikke så enkelt som det. Man må finne ut hvorfor det blir sånn! Det er svært svært få som vil være 70-100 kg overvektige! De har blitt det, og det er det hundrevis av årsaker til. Noen har gått på medisiner, noen har hatt andre medisinske situasjoner som gjør at det har blitt sånn (f.eks operasjoner), noen er deprimerte (og her innunder samslivsbrudd, dødsfall e.l)
Temaet er komplekst. Man kan ikke bare si til en person som er kraftig overktig, at de må spise mindre og røre seg mer! Og sånn helt til slutt, det er ingen som vet og kan mer om slanking, kalorier og karbohydrater enn de som er kraftig overvektige!

Så ja, det å si at det er bare å gjøre sånn og å gjøre sånn, det er utrolig sneversynt.

ORIGINAL: RaMona78

Sjeldne årsaker til fedme

Noen hormonforstyrrelser kan føre til overvekt, men disse utgjør en liten andel av alle tilfellene
Lavt stoffskifte ( hypotyreose )
Cushing sykdom (svært sjelden)
Det finnes arvelige tilstander som medfører fedme, og det er aktuelt å teste for dette hos personer med fedme grad III hvor fedmen var tilstede allerede i barneåra

hentet fra NHI. Norsk helseinformatikk..

Ja, det er jo flere årsaker til fedme, men dette er jo som det står sjeldne årsaker. Og jeg vet at man kan bli overvektig av antidepressiva. Som jeg skrev så tror jeg ikke alle overvektige er det pga kosthold og mosjon, men jeg tror mange er det. Det er jo ikke sånn at alle overvektige går på antidepressiva eller har hypothyreose...

Mange som allerede er overvektige, blir å bruke antidepressiva fordi du og mange andre har den meninga du har, om overvektige..  

JAMEN HERREGUD DA! Jeg sitter jo ikke her og sier at jeg synes overvektige er dårlige mennesker eller ser ned på de på noen som helst måte! Min påstand er så enkel som at jeg tror overvekt handler om inntak av mer kalorier enn man forbrenner. Ikke kom her og fortell meg at overvektige tar antidepressiva fordi jeg tror at man går opp i vekt om man spiser mer enn man forbrenner!!! Det blir for dumt![:@] Jeg ser ikke ned på overvektige og noen av mine aller nærmeste sliter med vekten, med hos dem handler det om kosthold og mosjon og det sier de selv!!! Jeg simpelten spør etter årsaker så jeg kan utvide synet mitt!!!!!! DJISES!!!!!

ORIGINAL: vinterkyss

Jeg kan jo svare for meg da!
Har endometriose, og har blitt satt på utallige hormon kurer for å komme i kunstig overgangsalder, o.l. Her kommer min overvekt fra!
Første kuren jeg hadde da jeg var 18år, gikk jeg opp 23 kg!!!!!! på 12 uker! (og da er det ikke snakk om sping eller trening... Har lagt med store smerter på en sofa og spydd!)

Takk for fornuftig svar[:)]

ORIGINAL: lmk88

Også i mange tilfeller så handler det om sykdom som gjør at de legger på seg.. Så synes det er trist at du tror at de fleste har skyld i det selv..

Hvilke sykdommer da?
Lavt stoffskifte har man forøvrig medisiner mot...

Er også visse medisiner som man går oppi vekt av.. Det jeg mener at det er ikke bare late mennesker som blir store.. Finnes mer bak overvekt enn det du tror.

Hvorfor har overvekt blir mye mer uberdt de siste år da?? har mange fler fått lavt stoffskifte?
Jeg er klar over at det er sykdom og medisiner som gjør det hos mange, men i det store og hele er det mye usunn mat og latskap som er hovedproblemet!

Medisiner, stoffskiftesykdommer, hormonforstyrrelser osv..
Hvis du tror overvekt kommer KUN av overspising tar du feil..
Ja, mange spiser for mye, MEN mange spiser riktig, trener osv, og går fortsatt ikke ned.

Så ja, jeg syns du er sneversynt!

Tror ikke overvekt kommer KUN av overspising, det har jeg heller aldri sagt. Sier at i veldig mange tilfeller handler det om kosthold og mosjon. Selvfølgelig kan dette være i kombinasjon med andre ting også...

Jeg skjønner hva du mener.
JA, det finnes mange årsaker til at folk legger på seg og blir overvektige. Ofte ligger det psykiske årsaker til grunn for det.

Hvis jeg har forstått deg rett så mener du at det er inntaket av for mange kalorier i forhold til hva man forbrenner som gjør at man blir overvektig. Det er ikke sånn at hvis man sliter psykisk så legger man på seg av det, selv om man ikke spiser for mye.

Man sliter psykisk, spiser mer som følge av dette og legger på seg fordi man spiser mer, kort oppsummert. Det er INNTAKET av kalorier som gjør at man legger på seg. At inntaket kommer som følge av psykiske problemer er en ting, men det er mengden kalorier som gjør at man legger på seg.

Edit: Jeg vet at noen legger på seg av medisiner o.l. altså, så jeg snakker ikke om ALLE her.

ORIGINAL: heidu

Også i mange tilfeller så handler det om sykdom som gjør at de legger på seg.. Så synes det er trist at du tror at de fleste har skyld i det selv..

Hvilke sykdommer da?

Er også visse medisiner som man går oppi vekt av.. Det jeg mener at det er ikke bare late mennesker som blir store.. Finnes mer bak overvekt enn det du tror.

Hvorfor har overvekt blir mye mer uberdt de siste år da?? har mange fler fått lavt stoffskifte?
Jeg er klar over at det er sykdom og medisiner som gjør det hos mange, men i det store og hele er det mye usunn mat og latskap som er hovedproblemet!

Wow [8|]

Hvilke sykdommer da?

Wow [8|]

??

Dette blir for dumt.. det er snakk om hvorfor folk er overvektige og om di kan noe for det...

Greit at inntaket har mye å si for enkelte , men ikke alle kan KONTROLLERE det forbanna inntaket... hørt om trøstespising?

Er en deprimert så spiser en (ihvertfall jeg)....
Noen er tynne pga anoreksia... kan vel kalle dette det motsatte da...

Djeeezes...
Enkelte folk sine holdninger er til å spy av.. skulle virkelig ønske dere som mener det er så enkelt kunne vært i f.eks mine sko ei stund... da hadde dere fått merka det selv...[:@][:@][:@]

Jeg tror de fleste er skyld i det selv, MEN jeg vet ikke hvem det er og hvorfor det har blitt slik så jeg dømmer INGEN!  (så har man jo alle dem som har medisinske årsaker, men jeg tror ikke de er i flertall)

Det som ofte er ett problem, er nok at kiloene kommer mye fortere på enn av, så når de først innser at de kanskje har gått opp litt for mye i vekt så er det vanskelig å gå ned igjen. SELVOM de trener iherdig og har lagt om kostholdet totalt, er det ikke sikkert det gjør noe utslag på vekta.
Merk at en overvektig kan være mye sunnere enn en normalvektig[;)]

Så i utgangspunktet er man kanskje skyld i det selv, men det betyr jo ikke at man ikke prøver å gjøre noe med det[8|]

Dette går jo forsåvidt også motsatt vei, er utrolig hardt for dem som vil legge på seg også, men de er det ikke så mange som tenker på tror jeg...

Handler ikke bare om energiinntak vs. forbrenning, det handler også om HVA man spiser.
Det er forskjell på 1500 kcal med sjokolade og 1500 kcal med grønnsaker og fisk.
Så er det jo den individuelle forbrenningen da.
Hos 98 % så handler det jo om psyken.
Hvis man har litt vanskelig for å gå ned så er det jo lettere å gi opp også.
Svært få som ikke går ned i vekt uansett hva de gjør, da gjør de noe feil.
Men det finnes jo de og.

Hvilke sykdommer da?

Wow [8|]

??

Har ikke så mye mer å si egentlig.. Når jeg leser deres syn på overvekt så blir jeg trist!

Jeg tror at overvekt kan skyldes så mangt, kosthold og mosjon er bare det grunnleggende, og kanskje det lettest tenkelige? (ihvertfall når man ser på utviklingen i usa.. [8|])
Man kan ha sykdommer, som gjør at man har lav forbrenning, anderledes stoffskifte o.l.
Man kan være nødt å ta medisiner, som gjør at man kan legge på seg.
Man kan slite psykisk, som gjør at man trøstespiser.
Man kan ha lagt på seg mye i et/flere svangerskap.
Det er ikke riktig å "dømme" folk for å være late og svært glade i mat uten å vite bakgrunnen dems..

Sett bort i fra sykdommer og medisiner, så tror jeg at dem som er overvektige og sliter psykisk har det verst. For etter min mening så har dem kommet inn i en ond sirkel som kan være et helvette å komme seg ut i fra. De som er "feite og bare late" kan jo med letthet løfte rompa utfra sofaen, endre litt på kostholdet (spise litt mindre porsjoner, spise lite og ofte, velge litt sunnere alternativer til mat/snacks) og begynne å være litt mer aktiv (feks gå til butikken, ikke kjøre). Da handler det bare om pur viljestyrke.
Mens de som har havnet i den onde sirkelen der psyken er inkludert, trøstespiser fordi de er triste og har det tungt, og samtidig har de det tungt og vanskelig fordi dem trøstespiser. Og da trenger dem ofte litt hjelp på veien, til å ta tak og gjøre noe med det. Det kan være å endre innstilling, få motivasjon, få oppmuntring, finne en venn som går igjennom det samme, snakke med psykolog, få hjelp av ernæringshjelp o.l.

Det viktigste, tror jeg, er at man må prøve å gjøre noe med det man ikke er helt fornøyd med. Alle har sine ting dem ikke er fornøyd med seg selv, og enten får man godta "skavankene" sine eller så må man gjøre noe med det selv. Er man overvektig og sliter enormt med det, så må man gjøre det som må til for å få et "normalt" syn på seg selv. Man må finne inspirasjonskilden og styrken fra ett eller annet sted inne i seg selv, og være bestemt på at dette SKAL man klare. [:)]

Dette er litt av hva JEG tenker og mener om saken.

Hvilke sykdommer da?

Wow [8|]

??

Har ikke så mye mer å si egentlig.. Når jeg leser deres syn på overvekt så blir jeg trist!

Men det er jo sant!
I de aller fleste tilfeller så skydles det for lite forbruk ift inntak av energi.
Det kan helt klart ligge mye bak, men det forandrer ikke fakta.

men kven andre enn ein sjølv kan ein skylde på når ein trøstespiser då ?
Eg har vert der eg, eg har gått ned 23 kg, og eg kunne ikkje skylde på andre enn meg sjølv..var nok tøft å innsjå det når eg var feit, men mulig ein får meir selvinnsikt når ein klarer å gå ned i vekt.

Eg var iallefall skyld i mitt problem..Eg var deprimert, gjekk opp i vekt av medisiner, eg har irritabel tarm ( colitt ) mykje mat eg ikkje toler osv..men det er jo til slutt kun meg sjølv eg kan skylde på for min overvekt..viss fleire SOM IKKJE HAR DEI SYKDOMMENDE som gir overvekt vel og merke hadde klart å innsjå at det ikkje er noke poeng å skylde på alt mulig annet så hadde dei klart å gå ned i vekt.

Og psykiske lidelser kvalifisere ikkje til ein sykdom som gir overvekt i seg sjølv, det går an å endre sin psyke. Det gjorde eg.

Synes folk skal slutte å bortforklare fakta her.
JA, det ligger mye bak, men i bunn og grunn så er det utrolig få som har en sykdom de kan skylde på.
Livsstilssykdommene vokser i takt med sukkerinntak og inaktivitet, sånn ER DET BARE!

ORIGINAL: Tøsa^^

Hvilke sykdommer da?

Wow [8|]

??

Men det er jo sant!
I de aller fleste tilfeller så skydles det for lite forbruk ift inntak av energi.
Det kan helt klart ligge mye bak, men det forandrer ikke fakta.

Vet at fakta er fakta... Men synet deres er helt utrolig.. Samme som at dere tror de fleste tynne er syke og narkomane... Snevert!

Selv om det finner UNNTAK som sliter med sykdom, så er FLERTALLET mennesker som inntar fler kalorier enn de forbrenner.. og da dårlige kalorier...

Det er faktisk ikke til å komme unna, uansett hvor mye folk her inne forsvarer seg.. Men jeg sier ikke at det gjelder dere fordi...

Back
Topp