Overvekt *insp

ORIGINAL: glamaria

ORIGINAL: lmk88

Også i mange tilfeller så handler det om sykdom som gjør at de legger på seg.. Så synes det er trist at du tror at de fleste har skyld i det selv..

Hvilke sykdommer da?
Lavt stoffskifte har man forøvrig medisiner mot...

Man kan jo legge på seg av medisiner. Feks antidepresiva.
Lavt stoffskifte finnes det kanskje medisiner mot, men det er ikke alle som har fått diagnosen ennå. (Det kan jo være deres egen feil selvsagt) Men jeg har en lillebror som er ekstremt overvektig, og han spiser akkurat den samme maten som meg, min søster og resten av familien. Legene finner rett og slett ikke grunnen til at han fortsetter å legge på seg, og legge på seg. Jeg tror det er snakk om nesten 10 kg + per år altså.

ORIGINAL: Drømmeren

ORIGINAL: *Lykkelig og spent*

Ja , men kan ikke dere som mener det er så enkelt å forbedre psyken komme her å fikse min da...
Hvis det er så enkelt så hadde jeg da for f... gjor det for lenge siden.. tror dere jeg liker å være feit???

Jeg HATER meg selv , så selvfølgelig hadde jeg gjort noe med det om jeg hadde klart det[:@]
Ikke alle kan klare å løse dette på egenhånd.. [&o]
Som jeg skrev i et tidligere innlegg, så kan man søke hjelp av fagfolk eller finne noen som er i tilsvarende situasjon som man kan få motivasjon av, og selv kan motivere på veien. [:)]

Jeg har prøvd alt jeg snuppa... tro meg[:(]
[&o] Sender deg en klem

ORIGINAL: Tøsa^^

ORIGINAL: RaMona78

men kven andre enn ein sjølv kan ein skylde på når ein trøstespiser då ?
Eg har vert der eg, eg har gått ned 23 kg, og eg kunne ikkje skylde på andre enn meg sjølv..var nok tøft å innsjå det når eg var feit, men mulig ein får meir selvinnsikt når ein klarer å gå ned i vekt.

Eg var iallefall skyld i mitt problem..Eg var deprimert, gjekk opp i vekt av medisiner, eg har irritabel tarm ( colitt ) mykje mat eg ikkje toler osv..men det er jo til slutt kun meg sjølv eg kan skylde på for min overvekt..viss fleire SOM IKKJE HAR DEI SYKDOMMENDE som gir overvekt vel og merke hadde klart å innsjå at det ikkje er noke poeng å skylde på alt mulig annet så hadde dei klart å gå ned i vekt.

Og psykiske lidelser kvalifisere ikkje til ein sykdom som gir overvekt i seg sjølv, det går an å endre sin psyke. Det gjorde eg.

Det er hundrevis av forskjellige pyskiske lidelser... har du veldig god peiling på dem alle eller???

Jeg er oppi det nå , jeg sliter og psyken min er så og si umulig å få helt frisk...
Jeg har kjempa og kjempa i flere år til ingen nytte... så ikke kom her og si at det er bare å endre den , FOR DET ER DET IKKE!!!!!!!!!!!

Det er en ond sirkel det der, det er jo også bevist at sunt kosthold forbedrer psyken.

Ja , men kan ikke dere som mener det er så enkelt å forbedre psyken komme her å fikse min da...
Hvis det er så enkelt så hadde jeg da for f... gjor det for lenge siden.. tror dere jeg liker å være feit???

Jeg HATER meg selv , så selvfølgelig hadde jeg gjort noe med det om jeg hadde klart det[:@]

Du kan jo starte med å ikke feiltolke alt du leser... [8|]
Hvor står det at jeg sier det er enkelt?
Sier bare at det er en ond sirkel jeg...

ORIGINAL: Fru Monna

Jeg vil også fortelle hvorfor jeg har vært overvektig.
Når jeg var 14 år hadde jeg uregelmessig mens.
Noe min lege fortalte meg og mamma at var veldig uvanligen for meg en siden jeg er adoptert fra India.
Hun satte meg på en hormonkur for å få igang regelmessig mens.
Jeg var et aktivt barn og har danset hele livet. Startet med barneballet som 4 åring.
Når legen satte meg på denne kuren som hun mente var bra for meg gikk jeg opp 15 kilo på 3 måneder.
Det er hevy for en 14 år gammel jente.
Jeg har en sykdom som heter PCOS som er medfødt og arvelig.
Jeg hadde ikke merket noe serlig til denne for jeg fikk hormornkuren.
Vekten fortsatte å øke og jeg fikk aldri regelmessig mens.
Jeg trente og uansett hvor forsiktig jeg var med maten gikk jeg opp i vekt.
Jeg gikk fra 50 kilo til 95 kilo fra jeg var 14 år til 24år.
6 av disse årene prøvde jeg å få barn uten hell.
Til slutt ble løsning slankeoperasjon...
Jeg var ikke overvektig på NOEN måte pga mangel på mosjon og dårlig kosthold!

Sign!
Ca samme som meg, bare at jeg har endo. Men samme medisin-bruken

ORIGINAL: RaMona78

men kven andre enn ein sjølv kan ein skylde på når ein trøstespiser då ?
Eg har vert der eg, eg har gått ned 23 kg, og eg kunne ikkje skylde på andre enn meg sjølv..var nok tøft å innsjå det når eg var feit, men mulig ein får meir selvinnsikt når ein klarer å gå ned i vekt.

Eg var iallefall skyld i mitt problem..Eg var deprimert, gjekk opp i vekt av medisiner, eg har irritabel tarm ( colitt ) mykje mat eg ikkje toler osv..men det er jo til slutt kun meg sjølv eg kan skylde på for min overvekt..viss fleire SOM IKKJE HAR DEI SYKDOMMENDE som gir overvekt vel og merke hadde klart å innsjå at det ikkje er noke poeng å skylde på alt mulig annet så hadde dei klart å gå ned i vekt.

Og psykiske lidelser kvalifisere ikkje til ein sykdom som gir overvekt i seg sjølv, det går an å endre sin psyke. Det gjorde eg.

Det er hundrevis av forskjellige pyskiske lidelser... har du veldig god peiling på dem alle eller???

Jeg er oppi det nå , jeg sliter og psyken min er så og si umulig å få helt frisk...
Jeg har kjempa og kjempa i flere år til ingen nytte... så ikke kom her og si at det er bare å endre den , FOR DET ER DET IKKE!!!!!!!!!!!

Det er en ond sirkel det der, det er jo også bevist at sunt kosthold forbedrer psyken.

Du kan jo starte med å ikke feiltolke alt du leser... [8|]
Hvor står det at jeg sier det er enkelt?
Sier bare at det er en ond sirkel jeg...

Var ikke bare deg jeg svarte , beklager at det virka slik[;)]

ORIGINAL: Auliana

Kan bare snakke for meg selv...etter flere år med det gode liv med mat og å lite fysisk aktivitet er det slutt på festen....Det er ingenting annet enn latskap og godsaker jeg kan skylde min overvekt på.

Nå går jeg på medisiner som kan øke vekten, og derfor er det enda viktigere å trene og tenke på kostholdet.
Det tok noen år, men nå trener jeg flere ganger i uken og spiser så sunt som overhodet muligt.

Stå på [:D] flink du er[:)]

Jeg synes det virker som om folk snakker "forbi" hverandre her.

Mitt syn:

MANGE prosent av dagens overvektige er "skyld i det selv", dvs for usunt kosthold og for lite aktivitet.

I tillegg er det også de som sliter med overvekt av diverse andre årsaker, som sykdom, medisinering osv.

Er det ikke sånn, da?
Jeg ser ikke "ned" på overvektige, men føler med de...for det er sikkert slitsomt å være så tung og "fanget" i sin egen kropp...

Men husk at selvtillit og selvfølelse er to forskjellige ting [:)][:)]
Håper alle har en god selvfølelse - det kan man jobbe med uansett utseende, vekt osv.
Det er de gode egenskapene du som person innehar.

DU er VIKTIG for NOEN .

Klem fra meg.

Også i mange tilfeller så handler det om sykdom som gjør at de legger på seg.. Så synes det er trist at du tror at de fleste har skyld i det selv..

Hvilke sykdommer da?

Selv om du tar medisiner så betyr ikke det at sykdommen ikke påvirker deg!

Min mor har insulinresistens, en sykdom som gjør at hun ikke kan forbrenne karbohydrater. Personer med insulinresistens legger derfor veldig lett på seg.

ORIGINAL: heidu

ORIGINAL: heidu

Hvilke sykdommer da?

Er også visse medisiner som man går oppi vekt av.. Det jeg mener at det er ikke bare late mennesker som blir store.. Finnes mer bak overvekt enn det du tror.

Hvorfor har overvekt blir mye mer uberdt de siste år da?? har mange fler fått lavt stoffskifte?
Jeg er klar over at det er sykdom og medisiner som gjør det hos mange, men i det store og hele er det mye usunn mat og latskap som er hovedproblemet!

Wow [8|]

??

Har ikke så mye mer å si egentlig.. Når jeg leser deres syn på overvekt så blir jeg trist!

Må ikke bli trist. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig og inrømme at mange spiser seg feit, er liksom ikke lov å si det?? men det er bare det fysiologiske aspektet, jeg er klar over det. Bak en overvekt ligger det ofte en psykisk årsak, hvor overvekten bare er et fysisk symptom på at noe annet er galt. Men rent fysisk er det ofte treining og sunnere kosthold som må til, sammen med at man må jobbe med det eventuelle psykiske problemet. Men hvis man leser litt nyere forskning på dette området så er det 1 grunn som i hovedsak er årsak til eksplosjonen av overvekt og det er kostholdet og det lave aktivitetsnivået. Det er jo bare fakta. Det er ikke sånn at maange fler plutselig sliter med psyken, eller stoffskifte, det er dog en liten økning i medikamenter som gir overvekt.

veit det er lettere sagt enn gjordt, men viss eg hadde fått besjed om at kroppen min ikkje forbrenner karbohydrater så hadde eg kun spist lav karbo mat...Men rekner jo ikkje med at ho då dytter i seg masse brød og pasta osv..var berre ein tanke..

ORIGINAL: Jegogde2guttamine

Jeg synes det virker som om folk snakker "forbi" hverandre her.

Mitt syn:

MANGE prosent av dagens overvektige er "skyld i det selv", dvs for usunt kosthold og for lite aktivitet.

I tillegg er det også de som sliter med overvekt av diverse andre årsaker, som sykdom, medisinering osv.

Er det ikke sånn, da?
Jeg ser ikke "ned" på overvektige, men føler med de...for det er sikkert slitsomt å være så tung og "fanget" i sin egen kropp...

Men husk at selvtillit og selvfølelse er to forskjellige ting [:)][:)]
Håper alle har en god selvfølelse - det kan man jobbe med uansett utseende, vekt osv.
Det er de gode egenskapene du som person innehar.

DU er VIKTIG for NOEN .

Klem fra meg.

Helt enig. Skjønner ikke hvorfor det er en diskusjon.
For det er jo sånn det er.
Det skyldes feil i energiinntaket ift forbruket.
Men vi har individuellt forbruk, så det er enklere for noen å gå ned.
For en liten gruppe er det veldig vanskelig pga sykdom.
Dette betyr ikke at det er LETT!
Men det er sånn det fungerer i teorien.
I praksis må man jo også tenke på motivasjon, psyke og alt det der.

ORIGINAL: Bare Kari

Hvilke sykdommer da?

Min mor har insulinresistens, en sykdom som gjør at hun ikke kan forbrenne karbohydrater. Personer med insulinresistens legger derfor veldig lett på seg.

Da må man kutte ned på karbohydratene.
Får hun ikke veiledning?

ORIGINAL: Bare Kari

Hvilke sykdommer da?

Hun har diabetes altså? Hun kan forbrenne karbohydrater men hun har mangel på insulin i kroppen samt en resistens i cellene som gjør at hun må ha mer insulin for at cellene skal kunne ta opp sukker fra blodet. Insulinresistens er ikke en årsak til fedme. TRO meg, dette kan jeg mye om[:)] Hvor har du hørt at insulinresistente ikke kan forbrenne karbohydrater?

Back
Topp