Overvekt *insp

glamaria

Gift med forumet
Inspirert av en annen tråd her inne lurer jeg på noe.

Jeg er av den oppfatning at dersom man er overvektig handler det i de fleste tilfeller om inntak av for mye kalorier i forhold til hva man forbrenner. Dette er ifølge noen (i en annen tråd) sneversynt. Så nå vil jeg utvide mitt snevre syn og søker forklaring på overvekt siden det ikke handler om at man spiser for mye og rører seg for lite..?[8|]

til dels einig med deg, det er nok hovedproblemet, men eg har tru på at dei ulike blodtypene tåler ulik mat..det er så mykje forsking på dette, noken går ned i vekt på å kun spise fett, noken på å kun spise masse kallorier osv osv..
Det kjem an på blodtypen trur eg..
Og så er det stoffskiftesykdommer..eller ein kan legge på seg av ulik medisin osv..

Men viss ein finner det kosthold som passer sin eigen kropp og trener ( uten å ha sykdommer som fører til overvekt ) så trur me alle skulle klart å holde oss i ganske god form..

Også i mange tilfeller så handler det om sykdom som gjør at de legger på seg.. Så synes det er trist at du tror at de fleste har skyld i det selv..

Er vanskelig og overstyre hjernen til å klare å gjøre det fornuftige når en sliter psykisk

Det e jo hovedproblemet då, flertallet som e overvektige e det nettop pga det!

Men, eg jekk opp 10 kg på medisin på 3 ukår. Hadde ingen metthetsfølelse, va konstant sulten.

Så det e jo godt muligt å feida seg opp av sånt någe og.

ORIGINAL: lmk88

Også i mange tilfeller så handler det om sykdom som gjør at de legger på seg.. Så synes det er trist at du tror at de fleste har skyld i det selv..

Hvilke sykdommer da?
Lavt stoffskifte har man forøvrig medisiner mot...

også handler det om at noen må jobbe mer for å holde forbrenningen oppe.

så det en spiser og legger på seg av, kan en annen spise og aldri merke noe til selv om de sitter like stille i sofaen, eller trener like mye.

I mitt tilfelle handler det om dårlig viljestyrke ovenfor mat. jeg velger ofte feil mat og er svak for sjokolade. I tillegg har jeg "ikke tid" til å trene så mye som jeg "har lyst til"... dvs jeg har jo egentlig ikke lyst til å trene, men jeg vet at jeg må og at jeg ikke er flink nok til å prioritere det over andre ting jeg har lyst til. Alt dette i sammenheng med dårlig forbrenning gir ikke akkuratt gode ods...

når jeg er flink med kost og trim går jeg som regel ikke ned mer en ca 5kg, blir der lenge, og vips er jeg oppe i 10+.... så nå vet jeg sannelig ikke om jeg tør prøve mere...

ORIGINAL: glamaria

Hvilke sykdommer da?

Er også visse medisiner som man går oppi vekt av.. Det jeg mener at det er ikke bare late mennesker som blir store.. Finnes mer bak overvekt enn det du tror.

Medisiner, stoffskiftesykdommer, hormonforstyrrelser osv..
Hvis du tror overvekt kommer KUN av overspising tar du feil..
Ja, mange spiser for mye, MEN mange spiser riktig, trener osv, og går fortsatt ikke ned.

Så ja, jeg syns du er sneversynt!

Sjeldne årsaker til fedme

Noen hormonforstyrrelser kan føre til overvekt, men disse utgjør en liten andel av alle tilfellene
Lavt stoffskifte ( hypotyreose )
Cushing sykdom (svært sjelden)
Det finnes arvelige tilstander som medfører fedme, og det er aktuelt å teste for dette hos personer med fedme grad III hvor fedmen var tilstede allerede i barneåra

hentet fra NHI. Norsk helseinformatikk..

Det er like mange grunner til å være overvektig som det er overvektige folk!
Altså,egentlig i store trekk kan man jo si at så lenge man forbruker mer kalorier enn man tar inn så går man jo sakte men sikkert ned i vekt. MEN ,jeg kan spise tre wienerbrod,rusle i 20 min og de er forbrent. Du må kanskje jogge i tre timer for å få de bort igjen. Jeg har høy forbrenning - og vektproblemer som følge av det! Jeg må være nøye på hva jeg spiser ,for ellers raser jeg NED i vekt. Vektproblemer er vektproblemer okke som.
Du har trøstespising,manisk spising,feilernæring - og så videre..
Å ha problemer med vekten er ikke enkelt,uansett om man veier for mye eller for lite..

ORIGINAL: Drømmeren

Er vanskelig og overstyre hjernen til å klare å gjøre det fornuftige når en sliter psykisk

Ja, d er en ting, det skjønner jeg godt, men da handler det jo om kosthold og mosjon i kombinasjon med psykisk lidelse. Men ikke alle overvektige sliter psykisk og ikke alle som sliter psykisk er overvektig..

Det finnes MANGE medisiner du går opp i vekt av og sykdommer!

Lavt stoffskifte kan du få medisner mot ja, men hva med dem som faktisk ikke vet de har det og ikke kjenner så mye symptomer??

Det er ikke bare feil kosthold og lite aktivitet som fører til overvekt!

Hvilke sykdommer da?

Medisinene regulerer som oftest kun stoffskiftet, ikke alle symptomene.
Man kan legge på seg av blodtrykksmedisiner, smertestillende (hvis man tar mye) og mange fler. Det er også mange sykdommer som plutselig reduserer aktivitetsnivået hos mange, som feks leddgikt og lupus og kombinert med mange sorter medisin fører det til vektoppgang. Klart man kunne sultet seg, men når man legger på seg av to knekkebrød og en frukt om dagen har man ikke mange muligheter.

ORIGINAL: RaMona78

Noen hormonforstyrrelser kan føre til overvekt, men disse utgjør en liten andel av alle tilfellene
Det finnes arvelige tilstander som medfører fedme, og det er aktuelt å teste for dette hos personer med fedme grad III hvor fedmen var tilstede allerede i barneåra

ORIGINAL: Drømmeren

Ja, d er en ting, det skjønner jeg godt, men da handler det jo om kosthold og mosjon i kombinasjon med psykisk lidelse. Men ikke alle overvektige sliter psykisk og ikke alle som sliter psykisk er overvektig..

Ja poenget er bare at det ikke er alle som klarer å gå ned i vekt.. pga f. eks dette... når hjernen bare gjør alt negativt og du ikke klarer å vri om til positive tanker og få frem motivasjonen.. så går det dessverre ikke...
Nærmeste jeg kommer å bli slank er å gå ned for så å gå opp det dobbelte igjen...

Eneste utveien for meg er i følge meg selv OG legen er Gbp.. nettopp pga jeg ikke klarer pga psyken ødelegger...

Så alle kan ikke noe for at di er feite

Ja, det er jo flere årsaker til fedme, men dette er jo som det står sjeldne årsaker. Og jeg vet at man kan bli overvektig av antidepressiva. Som jeg skrev så tror jeg ikke alle overvektige er det pga kosthold og mosjon, men jeg tror mange er det. Det er jo ikke sånn at alle overvektige går på antidepressiva eller har hypothyreose...

Jeg er overvektig fordi jeg i en (altfor lang) periode spiste for mye og beveget meg for lite. Rett og slett. Men alikevel vil jeg ikke si at grunnen er så enkel, det var jo ikke noe jeg gjorde fordi jeg ville bli overvektig. Det er heller ikke uvitenhet, jeg vet/visste hvordan kroppen fungerer. Så selv om det er min egen skyld, så er det grunner og omstendigheter som har gjort at ting er blitt som det er blitt. Men det er bare meg som kan ta tak i det, og det gjør jeg [;)][:)]

Spiseforstyrrelser kan også gå den veien.

Ja, det er jo flere årsaker til fedme, men dette er jo som det står sjeldne årsaker. Og jeg vet at man kan bli overvektig av antidepressiva. Som jeg skrev så tror jeg ikke alle overvektige er det pga kosthold og mosjon, men jeg tror mange er det. Det er jo ikke sånn at alle overvektige går på antidepressiva eller har hypothyreose...

Mange som allerede er overvektige, blir å bruke antidepressiva fordi du og mange andre har den meninga du har, om overvektige..  

Back
Topp