Overraskelse vs planlagt

ECB

Glad i forumet
selv er denne graviditeten en stoor overraskelse. Jeg var egentlig helt ferdig med smått og har kvittet meg med ALT baby utstyr.
Må innrømme at jeg først ble lei meg når testen viste to streker. Nå gleder jeg meg veldig og vil egentlig bare at november skal komme. Har allerede strikket et par votter, en bukse og en lue. Lue nr to påbegynt. Alt i nøytrale farger. Gleder meg til å vite kjønn så jeg kan begynne å strikke i rosa eller blått.

Koselig med overraskelser da! :D Vi begynte å planlegge ved nyttår å starte prøvingen i April. Dagen etter forventet mens tok jeg en test vi hadde liggende for gøy og den viste to streker. Gikk mye fortere enn vi hadde trodd. :joyful:

Her også sluttet jeg på pilla etter nyttår. Tenkte å prøve ordentlig etter vi hadde flyttet sammen nå 1. april. Her tok jeg test etter en kommentar fra ett barn på jobb noen få dager før forventet mens. Det var liksom "wow - 2 streker! Hva gjør jeg nå?" Hehe. Dette er så spennende. Første gang jeg er gravid :)

Her også sluttet jeg på pilla etter nyttår. Tenkte å prøve ordentlig etter vi hadde flyttet sammen nå 1. april. Her tok jeg test etter en kommentar fra ett barn på jobb noen få dager før forventet mens. Det var liksom "wow - 2 streker! Hva gjør jeg nå?" Hehe. Dette er så spennende. Første gang jeg er gravid :)

:Heartbigred Enig i at det var en sprø følelse så få to streker når man ikke egentlig hadde "starta å prøve"? :D For oss var det helt vilt :D

Den satt på 2. pp. Selv om det var planlagt, så kom det likevel som en overraskelse.

Jeg brukte prevensjon sammenhengende i nesten 10 år før jeg sluttet på pillen, og jeg begynner å bli gammel. Trodde derfor det skulle ta mye mer tid.

Startet å prøve i juli 2016, ble gravid i august på PP2. Dessverre mistet vi gutten vår i uke 16 i slutten av november. Nå er vi gravide igjen etter renselsesprosessen og en PP uten resultat. Håper denne lille spiren holder seg fast helt til mål :Heartpink

Vår graviditet er planlagt :) ble gravid i desember, men mistet 5+2. Veldig glad vi fikk det til igjen såpass raskt [emoji4]

Veldig planlagt og veldig ønsket [emoji173] satt på pp2, etter at vi mistet spurven vår i uke 17 i november. Han satt også på pp2.

Planlagt og veldig etterlengtet her også. Ble gravid i pp1 i august, men mistet i uke 12. Det har vært noen tunge måneder etter det, men i pp5 klaffet det igjen. [emoji173]

Hva betyr 2.pp, pp2 og pp?
Merker det er mange forkortelser her jeg ikke skjønner. Kansje noen burde lage en ordbok

Merker det er mange forkortelser her jeg ikke skjønner. Kansje noen burde lage en ordbok

pp står for prøveperiode [emoji846] pp2 betyr andre syklusen man prøver, pp3 er tredje syklusen osv

Enig! Har googlet utallige ganger og ender som regel opp med denne ordlista:
AF - Adopsjonsforum (adopsjonsformidler)

AIH/AID - artificial insemination husband/artificial insemination donor, inseminasjon. Sædcellene føres opp i livmor/eggleder ved hjelp av et tynt kateter, gjennom skjeden.

"Bibelen" - se TCOYF

BO - Blighted Ovum, fostersekk uten fosteranlegg inni, en tom fostersekk

Bufetat - Barne-, ungdoms- og familieetaten

BV - Barnevernet

CB - ClearBlue, graviditetstest

CBD - ClearBlue digital graviditetstest

CD - Cycle Day (syklusdag), mest brukt av Ovusoft- og FertilityFriend-brukerne

CL - CoverLine, en horisontal strek (skillelinje) som trekkes opp i tempkurver for å lettere kunne skille mellom lave og høye temper

CP - ClearPlan, eggløsningstest

CSP - Center for Surrogate Parenting (et av mange surrogat-byråer)

Dag 1 - Første dag med rødt blod i menstruasjonssyklusen (ikke brunlig utflod)

DPO - Days Past Ovulation (antall dager etter EL), mest brukt av Ovusoft- og FertilityFriend-brukerne

DQ - Dong Quai, et helsekostmiddel som kan gi mer regelmessig syklus

EA - embryoadopsjon

ED - eggdonasjon

EL - eggløsning

FAM - fertility awareness method, "sjekke-det-som sjekkes-kan" (morgentemperatur, livmorssekreter, livmortapp, etc). Se også TCOYF

FF - FertilityFriend, et online program for de som bruker FAM. Det er en egen tempeklubb for FF- og Ovusoftbrukere på Møteplassen

FSH - follikkelstimulerende hormon, hormon som stimulerer eggposene

FTD - testeklubbenes forkortelse for Forventet TestDato

F/d - brukes når et menneske dør før/samme dagen som det blir født

GG/ff - Growing Generations (surrogatbyrå)

GS - Gestational Surrogacy

GU - gynekologisk undersøkelse

hCG - human chorionic gonadotropin, hormon som produseres ved graviditet

HSG - hysterosalpingografi, røntgenundersøkelse av egglederne

IA - InorAdopt (adopsjonsformidler)

ICSI - intracytoplasmic sperm injection, mikroinjeksjon av én enkelt sædcelle i et egg

IF - Intended Father

IKM/ikke-mens - forventet mens-dato, som vi selvsagt ikke håper vil komme

IM - Intended Mother

IP - Intended Parents

IVF - in vitro fertilisation, prøverørsbefruktning

KIKE - Kvinne Ikke Klar Ennå, den kvinnelige varianten av MIKE

KKK - KiloKrigKlubben, Møteplassens slankeklubb

Lap - laparoskopi, kikkhullsoperasjon gjennom navlen for å se på eggstokker, eggledere, livmor etc

LF - lutealfase, dagene mellom EL og mensen (vanligvis mellom 10 og 18 dager). Kalles også gestagen fase

LH - luteiniserende hormon, hormon som stimulerer EL

MIKE - Mann Ikke Klar Ennå, Møteplassens betegnelse på jenter som er i parforhold der mannen vil avvente babylagingen litt.

MA - missed abortion, fosteret dør, men blir ikke støtt ut av kroppen.

NM - NybaktMamma

NTD - testeklubbenes forkortelse for Ny TestDato

Ovusoft - et program basert på TCOYF. Det er en egen tempeklubb for Ovusoft- og FF-brukere på Møteplassen

Pergo - Pergotime®, hormonpreparat i tablettform som gis for at eggene skal modnes/vokse

PCO - poly cystiske ovarier, kjennetegnes bl.a. av cyster på eggstokkene og hemmet/manglende eggløsning

PCOS - poly cystisk ovarial syndrom, kjennetegnes bl.a. av cyster på eggstokkene og hemmet/manglende eggløsning, økt hårvekst, kviser og overvekt

PCT - post-coital test, undersøkelse av livmorhalsslimet etter samleie

PP - PrøvePeriode, antall sykluser man har prøvd å bli gravid

SA - spontanabort, fosteret støtes ut av livmoren

SG - SnartGravid

SM - SnartMamma

SM - Surrogate Mother

Spotting - brun/rosa utflod

Tante Rød/TR - mensen

TCOYF - Taking Charge of Your Fertility av Toni Weschler. Bok om FAM. Omtales gjerne som "Bibelen"

TS - Traditional Surrogacy

UVI - Urinveisinfeksjon

VB - Verdens barn (adopsjonsformidler)

XU - ekstrauterint svangerskap, graviditet utenfor livmoren, som oftest i egglederen

WY - Wild Yam, et helsekostmiddel som skal kunne øke progesteronproduksjonen.

Planlagt [emoji4] 13 pp og er 6+0 no! To tidlige SA (5+1 siste) so håper [emoji106]

Last edited:
Delvis planlagt. Det vil si vi har prøvd sånn halvveis i desember, men når vi ikke lyktes skulle vi vente til sommeren med å prøve på nytt. Delvis fordi jeg skulle mer ned i vekt (8 kg) for å komme dit jeg var før forrige svangerskap og fordi jeg skulle opererer bihulene denne uken. Men slik ble det ikke til, plutselig var jeg gravid på et forsøk på 6 uker (var jo ikke et forsøk er gang)...Jaja, det var vel ikke meningen å skulle opererer :wacky:

Planlagt her og. Men synes nesten "alle" her har hatt en SA el.?[emoji33] Har ikke vært så redd for SA egentlig, tror ikke forum er bra for meg, blir bekymret av å lese her [emoji28][emoji28]

Planlagt her og. Men synes nesten "alle" her har hatt en SA el.?[emoji33] Har ikke vært så redd for SA egentlig, tror ikke forum er bra for meg, blir bekymret av å lese her [emoji28][emoji28]
Tror nok vi som har mistet er litt overrepresentert her, kanskje mange føler litt ekstra behov for å snakke med noen. Tenk på alle de som har helt ukompliserte svangerskap og som aldri beveger seg inn på et forum. [emoji6]

Vi har prøvd lenge og er endelig gravide :)

Vi mistet i desember, og jeg tenker av og til på det. Likevel føles noe annerledes denne gangen, og jeg velger å ikke lese så mye om hva og hvordan ting kan gå galt.

Noen her inne sa til meg at så lenge mor er lykkelig og har det bra, så vil barnet også ha det...(noe i den dur i hvert fall) dette tenker jeg ofte på - så takk til den som fikk meg inn på den tankegangen :)

Nå fokuserer jeg på det som skjer nå og prøver å nyte det, titter litt på utstyr og leser det som jeg vet ikke gir meg en dårlig magefølelse ;)

Her var det ikke planlagt... Ikke for det, vi er glad for den lille spiren i magen, selv om vi tenkte den godt kunne ventet en liten stund <3

Planlagt :-) Satt på 1.pp! Veldig morsomt. Det første barnet vårt var også planlagt, men da tok det nesten ett år. Ble veldig overrasket over at det fikk så fort nå :-D

Planlagt :) men trudde det skulle ta mye lengre tid [emoji5]

Back
Topp