O'store skravletråden

Uff ja, noen folk er noen hysteriske hyklere syntes jeg :laughing002 . Får selv ofte noen aha opplevelser når jeg kommer over ny informasjon, som f.eks nå fra deg! Vet det er mye man kan spise uten at barnet tar skade, men man blir jo gjerne godt påvirket av alle som sier: nei, fy det kan du ikke spise. Da begynner jo man å lurer litt. Men folk har jo levd i flere hundre år å spist de samme varene uten at barn har tatt skade. Nei gjelder vell bare som du sier å tilta seg litt ekstra kunnskap ❤️ tusen takk for all informasjon fra deg!❤️❤️
Ein av grunnene til at det er trygt nå er fordi det er heeeilt andre rutiner for matsikkerhet i Norge nå, enn det var før, og er i andre land :) så det stemmer nok ikkje at folk spiste de samme varene uten at barn tok skade, for det skjedde, ofte! Men pga kunnskap og god matsikkerhet og trygghet både hos produsenter og butikker så er det bortimot så trygt som overhode mulig her i Norge, og det er eg veldig takknemlig for❤️
 
Last edited:
Berre hyggelig ❤️ eg brenner veldig for helse og miljø, mest mathelse og heimemiljø sånn sett, og det forundre meg alltid at dei fleste gravide er veldig beviste på å ikkje spise rått kjøtt, spekemat, ta kattabæsjen osv, og dette å ikkje ha honning i hus ein gang når du har baby. Når risikoen for at barnet tar skade og varige mén er så ufattelig små. Mens dei samme personene spiser mat full i sprøytemiddelrester som daglig blir tatt ut av markedet fordi det er for høye nivå, som betyr at ein stort sett alltid får i seg noko som er for høye nivåer i. Når grundig forskning viser at økologisk mat uten sprøytemiddelrester er gamechanging for helsa OG miljøet. Hens stooor satsing på økologisk i stort sett alle andre land i Europa enn Norge.
Og i tillegg er ofte huset deiras fult i giftige kjemikalier som er bevist å gi sjukdom, ofte varige og alvorlige, som kreft, astma og allergier. I alle proffesjonelle yrker er alle vaskemiddler i sprayform av samme grunn blitt forbudt. Men ikkje i heimane. Burde vært ulovlig å reklamere for vaskesprayer på lik linja som røyk spør du meg. Berre les bak på ein vaskespray så skjønner du fort ka eg meine :)

Så eg brenner for rett info rundt det som faktisk er bekymringsverdig og ikkje. Og eg meine ikkje å dømme nokon som helst, for eg veit jo at flertallet i Norge ikkje spiser økologisk og bruker våde vaskespray og mange andre giftige kjenikalier i heimane sine som faktisk er absolutt heilt unødvendig, tru det eller ei. men som Francis Bacon sa: kunnskap er makt! Den som har brei kunnskap tar gode valg, men då må jo kunnskapen komme fra ein plass og, og ein må villa søke den ❤️

Så må eg poengtere at eg er HEILT enige i at ein skal holde seg borte fra risikomat og ikkje gi babyer honning altså. Men skjer det, e likavell sjansen minimalistisk for at noko gale skal skje i det heile.
Så gøy å høre flere som brenner for mathelse! Du sier det så rett. Betyr det at du ikke holder deg unna spekemat osv? Og har du tips til gode vaskemidler? Akkurat det er ikke så lett å finne synes jeg.
 
Så gøy å høre flere som brenner for mathelse! Du sier det så rett. Betyr det at du ikke holder deg unna spekemat osv? Og har du tips til gode vaskemidler? Akkurat det er ikke så lett å finne synes jeg.
Nei, eg holde meg stort sett unna alt som gir risiko, better safe than sorry :) men eg får eg servert noko fy mat så e eg ikkje heilt galen på det. Men spise ikkje spekemat kvar dag liksom :hilarious: anbefale egentlig alle å berre følga alle matråd/hygiene råd som gravid. Er berre 9mnd og det er jo så mykje anna å spise liksom :)

Vaskemidler generelt? Eg vaske heila huset med Enjo filler og vatn. Blir mykje reinere enn dei som vasker med vaskemidler, det er 100% bevist gang på gang. I mange land i Europa vaskes tilogmed sjukehusene KUN med vatn og fiberkluter.
I vaskemaskinen bruker eg vaskeegg, er det vanskelige flekker bruker eg burte vekk såpebar. I oppvasken bruker eg zalo og vanlig oppvaskemiddel til maskin (pulver) prøvd mykje ulikt, men blir ikkje reint nok.

Eit godt tips er at reint skal ikkje lukte noko som helst. Verken surt eller søtt. Tar du klesvasken ut og den lukter vaskemiddel er det ikkje "reint". Vaske du badet med spray og det lukter friskt og godt er det ikkje reint, men eit giftig miljø, det seier alle sprayflasker sjølv bakpå.
Vaske du golvet med såpevann og det lukter blomster, så er det ikkje reint, men du har lagt igjen eit lag med giftige kjemikalier på golvet (så lenge du ikkje skyllet golvet med reint vann etterpå såklart).

Vasker ein med kjemikalier berre for å få godlukt anbefale eg å gå over til å vaske med vatn og gode fiberkluter, og så heller kjøpe gode eteriske oljer og ein diffuser for å få god duft, som i tillegg har super mange gode effekter både på fysisk og psykisk helse ✨
 
Nei, eg holde meg stort sett unna alt som gir risiko, better safe than sorry :) men eg får eg servert noko fy mat så e eg ikkje heilt galen på det. Men spise ikkje spekemat kvar dag liksom :hilarious: anbefale egentlig alle å berre følga alle matråd/hygiene råd som gravid. Er berre 9mnd og det er jo så mykje anna å spise liksom :)

Vaskemidler generelt? Eg vaske heila huset med Enjo filler og vatn. Blir mykje reinere enn dei som vasker med vaskemidler, det er 100% bevist gang på gang. I mange land i Europa vaskes tilogmed sjukehusene KUN med vatn og fiberkluter.
I vaskemaskinen bruker eg vaskeegg, er det vanskelige flekker bruker eg burte vekk såpebar. I oppvasken bruker eg zalo og vanlig oppvaskemiddel til maskin (pulver) prøvd mykje ulikt, men blir ikkje reint nok.

Eit godt tips er at reint skal ikkje lukte noko som helst. Verken surt eller søtt. Tar du klesvasken ut og den lukter vaskemiddel er det ikkje "reint". Vaske du badet med spray og det lukter friskt og godt er det ikkje reint, men eit giftig miljø, det seier alle sprayflasker sjølv bakpå.
Vaske du golvet med såpevann og det lukter blomster, så er det ikkje reint, men du har lagt igjen eit lag med giftige kjemikalier på golvet (så lenge du ikkje skyllet golvet med reint vann etterpå såklart).

Vasker ein med kjemikalier berre for å få godlukt anbefale eg å gå over til å vaske med vatn og gode fiberkluter, og så heller kjøpe gode eteriske oljer og ein diffuser for å få god duft, som i tillegg har super mange gode effekter både på fysisk og psykisk helse ✨
Gode poenger. Men spørsmål da igjen; vi vet i historisk perspektiv hva såpe har gjort for å forebygge sykdom/bakterieitbrudd, vask av hender osv. Samme prinsipp burde vel gjelde vaskemidler til ting/klær?
 
Gode poenger. Men spørsmål da igjen; vi vet i historisk perspektiv hva såpe har gjort for å forebygge sykdom/bakterieitbrudd, vask av hender osv. Samme prinsipp burde vel gjelde vaskemidler til ting/klær?
Nei, absolutt ikkje. Stor forskjell på såpevask av hender for å bli kvitt bakterier, og såpevask av gulv/klær. Men ja, me er lika nøye på såper/produkter me bruker på kroppen vår. Alt skal være heilt naturlig, både deodorant, såpe, shampoo, fuktighetskrem etc. Stor forskjell på ein god salve fra vossabia med naturlige oljer og bivoks, og ein fuktighetskrem fra rituals med 99,9% syntetisk framstilt produkter og parfyme.

Og så er me mennesker smarte, veldig smarte faktisk. Så ja, først fant ein ut at det faktisk fantes noko som heite kontaktsmitte, så ein måtte vaske, men så har me i 2023 komt mykje lenger ifht ka som gjer ting reint, og ka som fjerner bakterier men også ødelegger hud og miljø. Så nå finnes det tusenvis av naturlige produkter som fjerner skitt og bakterier like godt som alle vaskemidler osv, men som ikkje går på bekostning av helse og miljø ❤
 
Noen som kan hjelpe meg? Jeg ble gravid i mars (positiv test 4 mars), spontanaborterte 10 mars. Blødde ca en ukes tid. Fikk negativ graviditetstest igjen 20 mars. Den 28 mars fikk jeg klinkende positiv eggløsningstest. Dette resulterte så i positiv graviditetstest 11 april igjen. Hvor langt vil det si at jeg nå er på vei? Jeg har jo ikke noe mens å regne ut i fra da jeg ble gravid igjen rett etter spontanabort. Regner man ut fra eggløsningsdagen den 28? Kan ikke egget ha festet seg noen dager før eller etter?
 
Noen som kan hjelpe meg? Jeg ble gravid i mars (positiv test 4 mars), spontanaborterte 10 mars. Blødde ca en ukes tid. Fikk negativ graviditetstest igjen 20 mars. Den 28 mars fikk jeg klinkende positiv eggløsningstest. Dette resulterte så i positiv graviditetstest 11 april igjen. Hvor langt vil det si at jeg nå er på vei? Jeg har jo ikke noe mens å regne ut i fra da jeg ble gravid igjen rett etter spontanabort. Regner man ut fra eggløsningsdagen den 28? Kan ikke egget ha festet seg noen dager før eller etter?
Det kommer an på sykluslengden din, og når i syklusen du testet positivt, men som referanse så testet jeg positivt 17.april og var da 11 dpo. Jeg er 4+4 idag :happy:
 
Okey, hvis vi da tar utgangspunkt i at du testet positivt 14 dpo (høres sånn ut) så er du da ca 5+6 tror jeg :happy: det er jo ikke en fasit, men ganske nært tror jeg
Jeg vurderer det likt. Lutealfasen er ofte 14 dager, det er vel som oftest folikkelfasen som påvirker sykluslengde hvis jeg husker riktig..
 
Fikk endelig surret meg til å ringe legekontoret for å få svar på hcg-prøven som ble tatt sist onsdag (4+6). Den var på hele 5745!! Er ganske sikker på at jeg aldri har målt så mye før så tidlig i svangerskapet! Kanskje kroppen klarer det uten støttemedisiner likevel :angelic:
 
Er det flere her som ikke skal ha OTUL før rundt uke 12, og som ikke har bestilt eller fått tidligere UL før den tid? Holder på å bli gal her jeg sitter og lurer på om det faktisk utvikler seg slik det skal eller om det faktisk er liv:nailbiting: hvordan klarer dere dette? Denne ventingen? Jeg prøver å bestille privat TUL men kan være vanskelig å få time
 
Er det flere her som ikke skal ha OTUL før rundt uke 12, og som ikke har bestilt eller fått tidligere UL før den tid? Holder på å bli gal her jeg sitter og lurer på om det faktisk utvikler seg slik det skal eller om det faktisk er liv:nailbiting: hvordan klarer dere dette? Denne ventingen? Jeg prøver å bestille privat TUL men kan være vanskelig å få time
Jeg har ingen grunn til å bestille TUL og har heller aldri vært gravid så alt er veldig nytt :dead: Jeg har først møtte med jordmor på fredag (7+0), så får se hva jeg får vite der men mistenker at jeg må vente til OTUL i uke 12:banghead: Jeg har også lite symptomer så håper alt er bra men vanskelig å tro på:arghh:
 
Er det flere her som ikke skal ha OTUL før rundt uke 12, og som ikke har bestilt eller fått tidligere UL før den tid? Holder på å bli gal her jeg sitter og lurer på om det faktisk utvikler seg slik det skal eller om det faktisk er liv:nailbiting: hvordan klarer dere dette? Denne ventingen? Jeg prøver å bestille privat TUL men kan være vanskelig å få time
Synes det er fryktelig vanskelig! Skulle ønske vi bodde sånn til at vi kunne ta tidlig ultralyd. Har fått offe tlig 13+4, og synes det er fryktelig sent.
 
Jeg har ingen grunn til å bestille TUL og har heller aldri vært gravid så alt er veldig nytt :dead: Jeg har først møtte med jordmor på fredag (7+0), så får se hva jeg får vite der men mistenker at jeg må vente til OTUL i uke 12:banghead: Jeg har også lite symptomer så håper alt er bra men vanskelig å tro på:arghh:
Var hos jordmor i går. Jeg er like langt som deg. Og får ikke før begynnelsen av juni :nailbiting: :smiley-ashamed004 Blir helt tullete siden symptomene mine kan dabbe litt av. Plutselig gikk jeg to dager forrige uke uten noe, men så kom det tilbake igjen med alt da. Blir helt sprø. Og nå har jeg begynt på kvalmestillende tabletter som jeg da er nesten redd for å ta bort kvalmen sånn at jeg blir mer redd haha:smiley-ashamed004 hvis jeg ikke får tidlig ul så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Stoler ikke på kroppen, og det her med at ca 20% av alle svangerskap ender i MA.
Du må gjerne fortelle meg hva din jordmor sier. Min sa at jeg ikke fikk dekt noe ihvertfall siden det kun er pga engstelse. Sa at hvis symptomene forsvinner og blir borte over tid så kan man begynne å lure
 
Synes det er fryktelig vanskelig! Skulle ønske vi bodde sånn til at vi kunne ta tidlig ultralyd. Har fått offe tlig 13+4, og synes det er fryktelig sent.
Ja, sant! Vi må reise for å få tatt tidlig ul privat. Og det er det som er så tungvindt, i tillegg til at det ikke er sikkert de har ledig asap. De tar kun tidlig ul fra uke 8 og da vil jeg ha da og ikke for nært opp mot OTUL siden det koster litt
 
Var hos jordmor i går. Jeg er like langt som deg. Og får ikke før begynnelsen av juni :nailbiting: :smiley-ashamed004 Blir helt tullete siden symptomene mine kan dabbe litt av. Plutselig gikk jeg to dager forrige uke uten noe, men så kom det tilbake igjen med alt da. Blir helt sprø. Og nå har jeg begynt på kvalmestillende tabletter som jeg da er nesten redd for å ta bort kvalmen sånn at jeg blir mer redd haha:smiley-ashamed004 hvis jeg ikke får tidlig ul så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Stoler ikke på kroppen, og det her med at ca 20% av alle svangerskap ender i MA.
Du må gjerne fortelle meg hva din jordmor sier. Min sa at jeg ikke fikk dekt noe ihvertfall siden det kun er pga engstelse. Sa at hvis symptomene forsvinner og blir borte over tid så kan man begynne å lure
Jeg tenker også mye på MA men har en parter som er super flink til å støtte når jeg er bekymret :Heartred Blir spennene å høre hva jordmor sier på fredag men redd hun sier det samme som din:banghead:
 
Er det flere her som ikke skal ha OTUL før rundt uke 12, og som ikke har bestilt eller fått tidligere UL før den tid? Holder på å bli gal her jeg sitter og lurer på om det faktisk utvikler seg slik det skal eller om det faktisk er liv:nailbiting: hvordan klarer dere dette? Denne ventingen? Jeg prøver å bestille privat TUL men kan være vanskelig å få time
Er jo ikke vanlig og ha ultralyd før og går som regel bra:) hadde ikke ultralyd før i uke 18-19 med første mann ingen andre gang jeg var gravid heller før jeg begynte og blø litt var hos lege han sendte meg videre til sykehuset var da i uke 12 og de oppdaget MA. Hadde dog mistet alle symptomer i tillegg…. Så det er grunnen for at jeg har tatt tidlig ultralyd etter det…. Har hatt to MA.. men som regel går alt som det skal heldigvi:) og er du bekymret kan du vell bestille privat:happy:
 
Jeg tenker også mye på MA men har en parter som er super flink til å støtte når jeg er bekymret :Heartred Blir spennene å høre hva jordmor sier på fredag men redd hun sier det samme som din:banghead:
Hehe ja. Min partner er god på å støtte, men han synes også jeg er unødvendig engstelig. Klarer bare ikke la være :nailbiting: :smiley-ashamed004
Veldig fint å få snakket med jordmor da og liksom komme igang med helsekort osv
 
Back
Topp