Ordinær ul

Var maner tidlige oul her synes jeg? Hvor langt er dere på vei da? For å få best mulige målinger så bør man jo ha det rundt 18-20.. Legen jeg har gått til på oppfølging ul nå mente at uke 16-17 var for tidlig for viktigste målene...særlig hjertet som ved uke 18 kun er 1 cm stort

Jeg har faktisk hørt at det er lettere å fastsette termindato rundt uke 12 enn ved OUL uke 17-19.

Fant det også i denne artikkelen: http://www.klikk.no/foreldre/gravid/article808440.ece

"Et av målene med rutineultralydundersøkelsen er å fastsette termin. Molnar mener at uke 18 ikke er et optimalt tidspunkt for å fastsette termin. - Det er lettere å fastsette termindatoen rundt uke 12. I uke 18 kan man bomme med så mye som 10 dager, sier han."

Skal til OUL om 2 uker, i uke 14+6 bare. Så får sikkert ny innkallelse etter den. Hadde sen EL og de går etter mensentermin.

Jeg har faktisk hørt at det er lettere å fastsette termindato rundt uke 12 enn ved OUL uke 17-19.

Fant det også i denne artikkelen: http://www.klikk.no/foreldre/gravid/article808440.ece

"Et av målene med rutineultralydundersøkelsen er å fastsette termin. Molnar mener at uke 18 ikke er et optimalt tidspunkt for å fastsette termin. - Det er lettere å fastsette termindatoen rundt uke 12. I uke 18 kan man bomme med så mye som 10 dager, sier han."

Ja jeg hsr også lest dette, men hjelper lite når norske leger kun forholder seg til oul målinger. Jeg var inn i uke 16 med nr 1 (trodde jeg var 17 uker på vei) - da måtte vi tilbake da de mente det var for tidlig å måle korrekt

Det har jeg og lest Jeg har også lest at et fullgått svangerskap varierer fra kvinne til kvinne. Var det fra 38 til 42 uker da? Korriger meg gjerne. Husker ikke hvor og når jeg leste det.

Men baby kommer vel når h*n kommer uansett. :-P Det viktigste er at man ikke går for langt over, det er iallefall jordmødrene her obs på ved endring av termin.

For min del er jeg sikker på siste mens og dagen jeg fikk positiv test. Når EL er vet jeg ikke helt, men jeg har loggført vår sengeaktivitet, haha. :) :-P

Jeg skal forresten ikke på oul før jeg er 20 fullgåtte uker pga feriestenging av føde- og gyn.avd på sykehuset.

Ja jeg hsr også lest dette, men hjelper lite når norske leger kun forholder seg til oul målinger. Jeg var inn i uke 16 med nr 1 (trodde jeg var 17 uker på vei) - da måtte vi tilbake da de mente det var for tidlig å måle korrekt

De færreste føder på termin da. Kan være forskjeller på mange uker fra opprinnelig termin. Baby kommer når den kommer :) Men ja, det må jo i gang visse tiltak hvis du går over tid osv og da går de vel ut i fra OUL.

Har også hørt at svangerskaplengde varierer fra kvinne til kvinne. Var en artikkel som sa at noen folkegrupper hadde kortere graviditet enn andre. Står feks her at asiatiske og afrikanske kvinner hadde kortere graviditet (ca 39 uker), mens europeere hadde lengre (ca 40 uker).

http://ije.oxfordjournals.org/content/33/1/107.full

21. juli

Fått time etter ferien og derfor 4 uker igjen. Håper tiden går fort:)

De færreste føder på termin da. Kan være forskjeller på mange uker fra opprinnelig termin. Baby kommer når den kommer :) Men ja, det må jo i gang visse tiltak hvis du går over tid osv og da går de vel ut i fra OUL.

Hos meg kan jo dette bli veldig kritisk hvis ikke morkaka mi flytter seg. For da må jeg ha planlagt keisersnitt.. Vi bor langt unna sykehus så det å gå i spontan fødsel før kan bli livstruende for både meg og barnet.. Så da er det viktig for meg at jeg ikke flyttes på oul

3.august, er da ca 19 uker.. Det er leeenge å vente! Hehe.. Godt vi bestilte tidlig ul nå på torsdag. Da er vi 14+1:)

Back
Topp