ordet neger...*endret..*hva mener du med det?er det stygt å si?

Jeg oppfatter ikke ordet neger som et negativt ladet ord, men av respekt for de det gjelder så bruker jeg ikke det..

ORIGINAL: Maanda

Jeg kan finne på å si det, og jeg mener ikke noe rasistisk med det.
Folk er så hårsåre. Tror mer de som hater det ordet er de som tenker rasistisk på det.

Jeg sier jo ikke til noen "Hei, neger", på samme måte som vi ikke sier "Hei, hviting". Men hvis jeg f.eks skal beskrive noen så kan jeg si "h*n er neger", dersom det er relevant. Vanligvis bryr jeg meg fint lite om hudfarge, så er sjeldent jeg har brukt for ordet neger, da..

sign!

Jeg mener at "neger" ikke er det verste.. Men "nigger" er kjempestygt!
Slaver fra Afrika fikk slengnavnet "nigger" på seg.. og jeg skjønner derfor at det kan være et krenkende ord for dem..
Men "neger" er jo et klengenavn som mørkhudede har på seg selv og de rundt seg :)
Jeg har kompiser fra Afrika, og jeg er den eneste hvitingen de kjenner, som har tillatelse til å kalle dem "neger"..

ORIGINAL: Thep1

ORIGINAL: Tyttebæra

Her så liker de svarte og bli kalt for ''nigga'', altså neger [8|] Ingenting fælt med det ordet i det hele tatt syntes jeg. De er negere, og vi er hvitinger [8D]

Veldig enig med Enaj.

ORIGINAL: Bouncy the Butthead Slayer

Ordet ble brukt i en tid da man trodde at mørkhudede var dummere, latere og generelt mindre verdt enn hvite. Det er ikke så lenge siden, heller ... Jeg ser definitivt de negative konnotasjonene og ser ikke at vi behøver ordet i språket vårt i dag.

Enig. [:)]

synes ikke det er stykt...
Hadde en neger i klasa på vg1 (2år siden pga. friår)   og Han og somalerne hadde heftige diskusjoner om ordet neger, for han SKULLE blir kaldt det for han VAR det..
Men somalerne hata ordet!

ORIGINAL: hissigproppen

For meg er det ikke et negativ ladet ord, men jeg respekterer at "de det gjelder" oppfatter det slik, og har tatt det ut av mitt ordforråd (så godt jeg klarer, og når jeg ikke glemmer meg).

ORIGINAL: ¤Ida

en kost er en kost, en neger er en neger...

i mine ører er det ikke negativt eller rasistisk

ORIGINAL: Enaj

Jeg syns det er veldig usmaklig!

Tenker og at selv om noen bruker ordet neger seg i mellom så betyr det ikke at det er ok at alle gjør det. Det handler om hva som er sosialt akseptert mellom mennesker. Jeg kan godt kalle meg selv feit eller fleskerumpe, men hadde satt liten pris på om andre omtalte meg som det...

For meg er det ikke et negativ ladet ord, men jeg respekterer at "de det gjelder" oppfatter det slik, og har tatt det ut av mitt ordforråd (så godt jeg klarer, og når jeg ikke glemmer meg).

what she said

jeg synes det er avhengig av hvilke setting det blir sagt i, om jeg ville tolket det som rasistisk eller ikke.

Synes absolutt ikke det er negativt. 

I mitt ordforråd er det ikke et negativt ladet ord, ei heller rasistisk. Unngår det da Jeg vet at mange misliker det, så forsøker å si mørkhudet eller sånne ting.. Er selv sammen med en som er mørkhudet, i han har samme oppfatning som meg.

...e' væll ikke no værre enn same..

ORIGINAL: Tyttebæra

Her så liker de svarte og bli kalt for ''nigga'', altså neger [8|] Ingenting fælt med det ordet i det hele tatt syntes jeg. De er negere, og vi er hvitinger [8D]

samme her, har ein i familen som er neger, og han lurer veldig på kva alt oppstyret her i norge er ang ordet neger..det er jo det han er..

Nei. det er for meg et negativt ladet ord og jeg syns det er usmakelig, derfor bruker jeg det ikke!

ORIGINAL: Enaj

Jeg syns det er veldig usmaklig!

sign...er rasistisk i mine øyne og jeg godtar IKKE det ordet her hjemme!

Bestevennen til sambo er mørk i huden....

Back
Topp