ordet neger...*endret..*hva mener du med det?er det stygt å si?

Synes overhode ikke neger er galt å si. Men siden det er så mye styr rundt det, så sier jeg ikke direkte neger til de som er mørk i hudet. (Hvis vi skulle pratet om det)

Synes det høres ut som vi synes synd på dem dersom vi sier "mørk i huden" , litt sånn.. "Du er ikke neger altså, bare litt mørk i huden". Halo. Synes det blir enda teitere jeg.. Men forstår jo at det har blitt sånn nå[8|]

synes ikke det er et negativt ord. synes det er greit og si det,,

Jeg registrerer at den generelle oppfatningen av ordet neger er at det er et negativt ladet ord, så av respekt så bruker jeg det ikke.

MEN for meg personlig så er det er ord som kun beskriver hudfargen, akkurat som jeg ville brukt brunette eller blond for å skille to personer med ulik hårfarge.

Så i stedet bruker jeg andre ord, som mørkhudet eller av afrikansk utseende eller av asiatisk utseende eller europeisk utseende som beskrivelse, det funker det også [:)]

Så for dere som ikke syntes det er et negativt ladet ord.... sier dere neger til sri lankere, indere og andre som er veldig mørke i huden også? Det finnes nemlig noen av dem som faktisk er mørkere enn en afrikaner.

Jeg er slev gift med en afrikaner og vi har to barn, de er ikke halvt hvite (og skulle man sammenligen burde man kanskje bruke ordet arisk i stedenfor hvit) og halvt negere, de er Norsk/somaliere.

Ordet hvit er ikke negativt ladet og skal man bruke slike tremer så er den korrekte tremen svart om de som er mørke og ikke neger. Neger kommer av ordet nero som betyr svart på italiensk (om jeg ikke husker feil) og det er ingen grunn til av man i Norge skal bruke ordet neger når man har et ord som beskriver det på norske, som svart.

Jeg ser at det stort sett er folk som ikke har noe forhold til mørkhudete som har minst prøblem med ordet neger og det er vel kanskje naturlig men etter min mening så burde man slutte å bruke et slikt ord dersom noen føler seg støtt av det.

Nå er jeg imot ord som pakkis, chipper osv også jeg da men meg om det:-)

ORIGINAL: Trude Merethe

Så for dere som ikke syntes det er et negativt ladet ord.... sier dere neger til sri lankere, indere og andre som er veldig mørke i huden også? Det finnes nemlig noen av dem som faktisk er mørkere enn en afrikaner.

Jeg er slev gift med en afrikaner og vi har to barn, de er ikke halvt hvite (og skulle man sammenligen burde man kanskje bruke ordet arisk i stedenfor hvit) og halvt negere, de er Norsk/somaliere.

Ordet hvit er ikke negativt ladet og skal man bruke slike tremer så er den korrekte tremen svart om de som er mørke og ikke neger. Neger kommer av ordet nero som betyr svart på italiensk (om jeg ikke husker feil) og det er ingen grunn til av man i Norge skal bruke ordet neger når man har et ord som beskriver det på norske, som svart.

Jeg ser at det stort sett er folk som ikke har noe forhold til mørkhudete som har minst prøblem med ordet neger og det er vel kanskje naturlig men etter min mening så burde man slutte å bruke et slikt ord dersom noen føler seg støtt av det.

Øøøøhhh... Du? Her? [:D]

ORIGINAL: ¤Ida

en kost er en kost, en neger er en neger...

i mine ører er det ikke negativt eller rasistisk

Enig!

ORIGINAL: Tweak

Jeg registrerer at den generelle oppfatningen av ordet neger er at det er et negativt ladet ord, så av respekt så bruker jeg det ikke.

MEN for meg personlig så er det er ord som kun beskriver hudfargen, akkurat som jeg ville brukt brunette eller blond for å skille to personer med ulik hårfarge.

Så i stedet bruker jeg andre ord, som mørkhudet eller av afrikansk utseende eller av asiatisk utseende eller europeisk utseende som beskrivelse, det funker det også [:)]

Veldig sånn jeg tenker også[:)] Og jeg blir også litt provosert av mennesker som velger å bruke det ordet bare fordi de selv ikke synes det er støtende...

ORIGINAL: *Meya*

EEHH, ja..... Er du den jeg tror du er?

mener det samme som deg.

bare utseende-utsagn.. uten negativitet, stempling, rasism, osv.. [:)]

synes forøvrig negativiteten rundt ordet er utrolig oversmørt....![:-]

ORIGINAL: *Meya*

EEHH, ja..... Er du den jeg tror du er?
Mhm. Tipper det ja. Sjekk bloggen så vet du jo det.

ORIGINAL: Rada

I mitt ordforråd er det ikke et negativt ladet ord, ei heller rasistisk. Unngår det da Jeg vet at mange misliker det, så forsøker å si mørkhudet eller sånne ting.. Er selv sammen med en som er mørkhudet, i han har samme oppfatning som meg.

enig!

utenom siste linje[:D]

jeg synnes ikke det er negativt for meg så synnes jeg det er bedre å bruke neger en svarting og etc, men en ska jo heller ikke bruke pakkis hvis jeg har forstått det også selv om det er forkortet for pakistaner

For meg er det ikkje negativt i det hele tatt. En neger er en med mørk hud, samme som en Asiat, svenske ol. Kunne jo sagt Nigerianer og sånn, men vet jo ikkje eksakt hvilket land personen er fra. Men har begynnt å venne meg til å si mørkhudet no.

Hva er galt med å si afrikaner?? Det er jo også et mye mer korrekt ord å bruke siden man ikke vet hvilket afrikansk land personen kommer fra.

ORIGINAL: Bouncy the Butthead Slayer

Ordet ble brukt i en tid da man trodde at mørkhudede var dummere, latere og generelt mindre verdt enn hvite. Det er ikke så lenge siden, heller ... Jeg ser definitivt de negative konnotasjonene og ser ikke at vi behøver ordet i språket vårt i dag.

Nok en gang er jeg HELT enig med deg![:)]

Tror nok ikke at ordet stammer fra barnesanger gitt, selv om TS kanskje har hørt det der først..[;)] Og slik jeg ser det spiller det ingen rolle hva JEG som hvit mener.. Liker ikke mørkhudede og bli kalt neger så lar vi være.. På samme måte som at dersom jeg som kvinne ikke liker og blir kalt kjærring så synes jeg det er respektløst at menn skal komme og si at "Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke liker det og derfor fortsetter jeg og kalle det det"..

syns det er litt negativt ladet og ville aldrig ha sagt neger til en mørkhudet som jeg ikke kjenner...har en kompis som er mørkhudet og hans kallenavn er neger så han reagerer ikke hvis man sier hans navn...kun hvis man sier neger fordi det er hans kallenavn[;)]

ORIGINAL: hissigproppen

For meg er det ikke et negativ ladet ord, men jeg respekterer at "de det gjelder" oppfatter det slik, og har tatt det ut av mitt ordforråd (så godt jeg klarer, og når jeg ikke glemmer meg).

ORIGINAL: hissigproppen

For meg er det ikke et negativ ladet ord, men jeg respekterer at "de det gjelder" oppfatter det slik, og har tatt det ut av mitt ordforråd (så godt jeg klarer, og når jeg ikke glemmer meg).

For et spørsmål, klart det er stygt.
Det er et fælt rasistisk ord, og jeg vet at de fleste mørke tar det som et rasistisk ord (og alle jeg kjenner).

Slutt å bruk, ellers vil du bli oppfattet som rasist..sånn er det med den saken.

ORIGINAL: eplemos

For meg er det ikkje negativt i det hele tatt. En neger er en med mørk hud, samme som en Asiat, svenske ol. Kunne jo sagt Nigerianer og sånn, men vet jo ikkje eksakt hvilket land personen er fra. Men har begynnt å venne meg til å si mørkhudet no.

Her motsier du deg jo selv. Du bruker jo betegnelsen asiat hvilket omfatter mennesker fra verdensdelen Asia, hvorfor kan du ikke da bare si afrikaner om et menneske fra verdensdelen Afrika?

Back
Topp