Oppskriftstråd

MiniMe80

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Vi som prøver :)
Her kan dere legge ved oppskrifter til ukens utfordring.
 
Blomkål og brokkolisuppe

250gram blomkål
250gran brokkoli
1liter kjøttkraft
En ss hvetemel
En dæsj smør
2dl lett matfløte


Del blomkål og brokkoli i små biter, kok i lettsaltet vann til det har blitt mørt
Ta til side en del fine buketter til å strø oppå tilslutt.
Bruk en blender eller en stavmikser og mor blomkål og brokkoli sammen til en puré.

Kok opp en liter kraft.
Smelt smør og rør inn mel for å lage jevning. Hell så halvt om halvt med kraft(start med kraft) og puré i nevningen og rør, til du får en blank fin suppe.
Hell så i 2 dl lett matfløte og smak til med salt og pepper.

Barnet mitt sa "mmm, deilig suppe" når han smakte på den. Så denne er for både store og små :D
 
Linsesuppe:

Ingredienser for 5 små porsjoner eller 3 store.

100 g Gulrøtter
160 g Sellerirot
140 g Løk
2 fedd Hvitløk
2,5 dl røde linser
3 ss Olivenolje
2 tsMalt spisskummen
1 ts Gurkemeie
1/2 ss Paprika
1/2 Korianderfrø
8 dl Grønnsaksbuljong
Salt ved behov

1. Stek løken myk i litt olje i en kjele. Sleng oppi i spisskummenfrø, korianderfrø og hvitløk og stek videre et minutts tid under stadig omrøring.

2. Tilsett resten av ingrediensene untatt salt og la det småkoke under lokk i ca 20 min. Smak til med salt helt til slutt. (Når det gjelder buljongpulver og salt kan det være lurt å smake seg fram til hva som er passe mengde. Det er ikke sikkert du trenger salt i det hele tatt.)

3. Mos ca halvparten av suppa med en stavmikser. Merk: dvs kun få sekunders wrrrr'ing. Suppa smaker best når den ikke er helt jevn, men fortsatt har noen biter i seg.

Dryss over litt finhakket persille og server med godt brød til, gjerne med hjemmelaget hvitløkssmør.
 
I dag hadde vi svinesteik med svor. Med denne fremgangsmåten får jeg alltid en saftig og mør steik med sprø svor :)

Steika vi hadde var 1,5kg og jeg brukte en jerngryte fra Le Cruset til å lage den i.

1 svinesteik med svor
7dl vann
En smørklatt usaltet smør
4 gulrøtter
4-5 fedd hvitløk
2 løk
2 tomater
3 stilker stangseller
En hånd hele pepperkorn
Rosmarin
Kvernet pepper og salt/seltin

Sett ovnen på 230 grader. Skjær opp grønnsakene i passelige biter (kan bruke grønnsaker etter egen smak, men jeg har brukt disse for syns de lager god kraft). Kok opp vannet med en liten smørklatt, hele pepperkorn og rosmarin. Rut opp svoren og gni steika med kvernet salt og pepper. Når ovnen er varm tar du gryten med vann av platen og legger i grønnsakene og deretter steika. Ta på lokk og la stå i ovnen i 45 minutt. Etter 45 minutt tar du av lokket og setter inn steketermometer og setter temperaturen ned til 175grader. Jeg liker at den er gjennomstekt (74grader). På slutten av steketiden kan en bruke grillelementet for å sikre sprø svor. Grønnsakene blir så gode og møre i tillegg til at en har masse kraft til saus.
 
Last edited:
Deilig og næringsrik frokost:

Smoothie:
1/2 banan
200gr fryste bær
1/2 avocado
4 SS mager vaniljekesam
Fyll opp med vann

* holder til 2 måltider :) Og kan spises når som helst :D
 
3 kyllingfileter , i strimler
nøytral olje til steking
3 sjarlottløk , i tynne ringer
2 feddhvitløk , finhakket
1 rød paprika , i strimler
1 gulrot , i tynne staver
1 ts frisk ingefær , revet
6 ts rød curry (smak til)
400 g kokosmelk
2 1/2 dl kyllingkraft (eventuelt buljong/utblandet fond)
1 ts sukker (smak til)
1 ts fishsauce (smak til)
1 1/2 tsthai soyasaus (smak til)
1 neve aspargesbønner , delt i to
frisk koriander eller thaibasilikum, grovt hakket

Stek kyllingen raskt i litt nøytral olje, og legg til side (den skal ikke være gjennomstekt).
Fres sjalottløk, paprika, gulrøtter og etter hvert hvitløken i litt olje, til løken er blank og myk. Legg grønnsakene til side.

Ha ca. 1 ts olje i gryten og tilsett currypastaen. La currypastaen frese i oljen i ca. 30 sekunder, og tilsett deretter revet ingefær, kokosmelk og kyllingkraft. Tilsett også grønnsakene og gi det hele et oppkok. Smak til med sukker, fishsauce og soyasaus, og la suppen putre på middels varme i ca. 10 minutter.
Tilsett aspargesbønnene mot slutten av koketiden. Tilsett deretter kyllingbitene og la dem trekke med ca. 3 minutter, til de er gjennomkokt.

Gi retten et dryss av grovt hakket koriander eller thaibasilikum rett før servering. Serveres med jasminris eller nudler evt. godt brød.
 
Chiapudding:

30 g chiafrø
2 dl kokosmelk
Evt. søtning om ønskelig

Bær/nøtter/frukt til topping

Bland chiafrø, kokosmelk og søtning i en tett beholder og kjøl over natten eller minimum 3 timer.
Nyt med noe du liker på toppen :)
 
Cheeseburger salat

Kinakål eller annen salat
Tomat
Agurk
Løk
Div andre ting man vil ha
Karbonadedeig
Revet ost
Dressing hvis man ønsker det

Kutt opp alt til salaten
Stek karbonadedeigen


Veldig enkel og et greit alternativ til taco :)
 
Bananpannekake

2 stk modne bananer
2 dl lettkokte havregryn
1 dl melk
1 ts bakepulver
2 stk egg
1 ts vaniljesukker

Bland i blender e.l. Stek i stekepanne på middels varme.
 
Nordstrands glutenfrie proteinrundstykker

1 stort beger cottage cheese (420g)
4 egg
400 g havregryn / en blanding av glutenfrie korn som hirse/bokhvete/kikertmel/mandelmel
1 ts mineralsalt
1 ss bakepulver

Kjør egg og cottagecheese i en blender eller med stavmikser.
Bland det tørre i en bakebolle.
Tilsett det våte og bland godt, gjerne med stavmikser.
Form deigen til en pølse og del opp i 10-12 biter med kniv.
Sett bitene rett på bakepapir på en stekeplate.
Smør med egg og strø gjerne med sesamfrø.
Stekes på varmluft i 200gC i ca. 20 min.
 
Kjøleskapsgrøt

3 dl lettkokte havregryn
4 dl melk
4 ss Yoghurt Naturell
¼ ts salt

Rør sammen havregryn, melk, yoghurt og salt.
Fordel blandingen i serveringsboller eller glass, dekk til med plast eller lokk, og sett i kjøleskapet i minimum 6 timer, gjerne over natten.
 
Asparges grillet i ovnen
  • 16 skive løvtynn pastrami
  • 16 stk grønn frisk asparges
  • 2 ss olivenolje
  • 1 ts flaksalt
  • ½ ts grovmalt pepper

SLIK GJØR DU
  1. Skjær av ca. 1 cm på den nederste, litt grovere delen på aspargesen.
  2. Vend så aspargesen i olje og dryss over med salt og pepper.
  3. Legg på grillen like før servering, og la den få en gyllen farge. Grilles totalt i 3-4 minutter slik at den fremdeles er sprø og crispy. Surr en skive pålegg rundt hver asparges når de er ferdig grillet.

(Dette synes jeg er veldig godt, men jeg har aldri laget det selv. Virker ikke så vanskelig igrunn)
 
Fiskesuppe

Ingredienser
2 stk poteter
2 stk gulrøtter
¼ stk sellerirot
1 stk løk
2 stk hvitløksfedd
1 l ferdig utblandet fiskebuljong
1 ts salt
½ ts pepper
3 dl matfløte eller Lett Crème Fraîche 18 %
400 g fisk F.eks. laks, steinbit, blåskjell eller reker.

TIL SERVERING
1 ss finklippet gressløk (kan sløyfes)

Start med å skrelle og rive potet, gulrot og selleri grovt, eller skjær dem i tynne strimler. Finhakk løk og skjær hvitløk i tynne skiver. Ha ferdig utblandet fiskebuljong og grønnsakene i en kjele. La småkoke i 5-10 minutter. Ha i salt og pepper.
 
Back
Topp