Jeg hadde termin 24.juli, men planlagt igangsettelse to uker før. Fødte verdens fineste gutt 30.juni
Ble igangsatt i uke 36+5 pga. flere faktorer: stort barn, for mye fostervann, moderat svangerskapsforgiftning og type 1 diabetes. I tillegg ble det oppdaget avtakende fostervekst på siste ultralyd dagen før. Jeg ble først satt i gang med ballong på formiddagen torsdag 28.juni. Mormunnen var på tidspunktet ikke helt moden ennå. Ballongen datt ut av seg selv på ettermiddagen rundt 17 tiden. Fikk deretter første modningspille ved 21 tiden om kvelden samme dag. Merket fortsatt ingen forandringer. Morgenen etterpå fikk jeg andre modningspille rundt 09-10 tiden. Da hadde jeg fått 2 cm åpning, så litt forandring hadde skjedd fra dagen før. Men ikke før etter fjerde pille på ettermiddagen begynte jeg å merke på kroppen at ting holdt på skje. Jeg begynte å få sammentrekninger som raskt ble mer tydeligere. Og rundt 20.30 tiden om kvelden begynte det å ta på skikkelig. Jeg opplevde riene som mer intense og hyppigere med få pauser mellom hver rie. Under hele prosessen lå jeg på observasjonsposten. Jeg lå i konstant smerte hele tiden. Jeg skalv i hele kroppen og hadde tydelig behov for å få smertestillende raskt. Jeg kastet opp og var nær ved å besvime utallige ganger. Det var fullt på føden, så det tok ganske mange timer før jeg fikk komme dit. Ikke før rundt 02 tiden om natten ble jeg overflyttet på fødestua. Jeg følte meg allerede utmattet, og mistet nesten motivasjonen til å fullføre fødselen. Men jeg gledet meg veldig på å få epidural. Nok en gang måtte jeg jo vente lenge på å få den. Ikke før rundt kl 04 fikk jeg epidural, og endelig fikk jeg slappet av og sov meg gjennom 1,5 timer. Utover morgenen viste det seg at det ikke ble no framgang i fødselen. Fostervannet ble tatt, og jeg fikk i tillegg drypp. Heller ikke da skjedde det noe mer. CTG-registreringen viste at fosteret reagerte ganske dårlig på riene. Det stoppet helt på 5 cm åpning. Legen besluttet så å fullføre fødselen ved å gjøre keisersnitt. Og klokken 09.51 den 30.06.18 kom verdens fineste Isak til verden med sine 51 cm og 3745 gram.