om bygda...

Trur dænna addidasdressen må vara ett fennomen oppi øver skreien je;) je ær fra litt uttafor Gjøvik æ vi gikk da itte mæ dæ ;)

Jeg er fra bygda og trives på bygda. Nå bor jeg i ei bygd utenfor Tromsø og kan ikke si at jeg ser den helt store forskjellen på oss og på de som bor innenfor bygrensene her i byen :)

ORIGINAL: slisabeth

ORIGINAL: ¤Stumpen¤

ORIGINAL: lykkelita*

For å si det sånn.....det er vel en grunn for at Vassendgutane, DDE og lignende spiller for fulle hus "på bygda", mens vi i storbyene foretrekker R.E.M, Iron Maiden, Metallica, Coldplay, Muse osv... [:D]

Metallica og R.E.M kommer ikke ut til bygda, hadde de gjort det så hadde de selvfølgelig spilt for fulle hus! Hvis du tror at det kun er byfolk på Metallica-konsert så tror jeg du bør se litt nøyere etter neste gang[;)]

Nå var spørsmålet i HI "hva er så ille med å bo på bygda", og da er poenget mitt at byene er fulle av store, kulturelle arrangementer som man ikke har mulighet til å arrangere på bygda. Ingen grunn til å kjede seg i byen, med andre ord.

Da formulerte du deg litt klønete i førsteinnlegget ditt ved å skrive ' vi i byene foretrekker'. Du nevnte ikke tilgjengelighet som årsak.

Ingen tvil om at byfolk foretrekker Metallica fremfor Vassendgutane, hvis du vil at jeg skal understreke det! [:D]

og bygdefolk foretrekker Vassendgutane?

Virker sånn, de spiller jo for fulle hus rundt omkring i bygdenorge.

Jo eldre jeg blir, jo mer ser jeg at det ikke er noen verdiforskjell i de to. Det bare passer for ulike personligheter. Jeg kunne aldri bodd på landet! Jeg kjeder meg bare av å kjøre gjennom Hardanger. Men, det betyr ikke at det er mindre verd enn byen!!!! Det betyr bare at sånne som meg, som er avhengig av varierte aktiviteter, treffe mange mennesker, forandre aktiviteter, vite at mulighetene er der. Hvis ikke føler jeg meg innesperret. Andre er avhengig av ro, trygge omgivselser, naturopplevelser osv. Vi er jo bare ulike, ikke av ulik verdi! Mange av tingene nevnt i denne tråden tror jeg handler om fordommer og subjektive vurderinger mer enn fakta. Det er f.eks en kjennesgjerning at Stavanger og områdene rundt (som i mange tilfeller er på landet) ligger minst ett år foran Bergen mtp mote. Og Bergen er den største byen. Så det er ikke sånn at alle bygder er slik, alle byer er sånn. Det finnes det beste og det verste i begge leire.

ORIGINAL: Vesla85

ORIGINAL: ~*~CogJ~*~

Syns ikke det er så store forskjellige idag som det var for 15 år siden! [:)]

Da gikk jeg og søster med mobil (vi fra byn) og jentene fra bygden lekte med dukker.. De var eldre enn oss..

Eneste som henger igjen nå, er vel at de tar hviledager mer seriøst enn vi gjør her i byn.. helligdag er helligdag (her har mange butikker åpen på helligdag) Og at butikkene stenger klokken 17 og klokken 15 om lørdagen.. [:)]

Tjash.. Jeg bor på bygda, og her stenger butikkene kl 22 på hverdagene og 20 på lørdag.

Men den bygden jeg reiser til gjør ikke det..

ORIGINAL: alice_

Oppvokst i byen, flytta på landet. TREGT her. Det som var gammelt nytt i byen, er det STORE her, ett år eller to senere. :P

... Og så heter folk så mye rart på bygda. :P Og snakker rart, og syns rare ting om ALT!
sign. på bygda er alt som er nytt og inn allerede ut eller på vei ut i byen. eller at det har kommet i missforståtte former.

I tillegg så er det mindre rom for å være seg selv i bygda. Ingen må for guds skyld skille seg ut. Og da henger man gjerne igjen i den gamle kjente tralten...og nye impulser bruker lengre tid på å komme fram.

synes mange som kommer fra byer er harry jeg for min del,mannfolkene er ofte ikke så macho mer femi og opptatt av hvordan de ser ut som ett eksempel[:D] men så er da jeg ett "bygdedyr",eller bor da mer sentralt nå enn før,men folk er jo så mye hyggeligere på bygdene[:)]

ORIGINAL: lindaa87

synes mange som kommer fra byer er harry jeg for min del,mannfolkene er ofte ikke så macho mer femi og opptatt av hvordan de ser ut som ett eksempel[:D] men så er da jeg ett "bygdedyr",eller bor da mer sentralt nå enn før,men folk er jo så mye hyggeligere på bygdene[:)]
har helt andre oppfatinger.
jeg synes det er mer harry å være så "manndig". det er trossalt mer og mer likestilling etterhvert - mens de gamle kjønnsrollene henger igjen i bygda.
og så tror jeg du har missforstått betydningen av ordet bygdedyr.
og jeg synes folk i store byer (spesielt oslo) er mye mer hyggeligere, imøtekommende og åpne enn på bygda. de er mer tollerante over at folk er forskjellige, mens mye mer dømmende på bygda.

ORIGINAL: Mrs Lutz

ORIGINAL: lindaa87

har helt andre oppfatinger.
jeg synes det er mer harry å være så "manndig". det er trossalt mer og mer likestilling etterhvert - mens de gamle kjønnsrollene henger igjen i bygda.
og så tror jeg du har missforstått betydningen av ordet bygdedyr.
og jeg synes folk i store byer (spesielt oslo) er mye mer hyggeligere, imøtekommende og åpne enn på bygda. de er mer tollerante over at folk er forskjellige, mens mye mer dømmende på bygda.

ja men med manndig mener jeg ikke type som er bare barsk,aldri vasker i hus osv. mente bare at mange jeg har møtt fra by av mannfolk ofte kan virke litt blærete og femi,men det er vel heller jeg som har truffet feil andel.
hehe,bygdedyr kan vel bety så mangt og forskjellig fra plass til plass

For å si det sånn.....det er vel en grunn for at Vassendgutane, DDE og lignende spiller for fulle hus "på bygda", mens vi i storbyene foretrekker R.E.M, Iron Maiden, Metallica, Coldplay, Muse osv... [:D]

Metallica og R.E.M kommer ikke ut til bygda, hadde de gjort det så hadde de selvfølgelig spilt for fulle hus! Hvis du tror at det kun er byfolk på Metallica-konsert så tror jeg du bør se litt nøyere etter neste gang[;)]

Nå var spørsmålet i HI "hva er så ille med å bo på bygda", og da er poenget mitt at byene er fulle av store, kulturelle arrangementer som man ikke har mulighet til å arrangere på bygda. Ingen grunn til å kjede seg i byen, med andre ord.

Da formulerte du deg litt klønete i førsteinnlegget ditt ved å skrive ' vi i byene foretrekker'. Du nevnte ikke tilgjengelighet som årsak.

Ingen tvil om at byfolk foretrekker Metallica fremfor Vassendgutane, hvis du vil at jeg skal understreke det! [:D]

Såvidt jeg veit så spiller Vassendgutane for fulle hus i Bergen òg......

Og det er ensbetydende med at du kun står sammen med byfolk på de store konsertene med de store stjernene?
Har bodd 4 år i by, og der var det konsert med både DDE,Vassandgutane og hellbellies. Her jeg bor, på bygda, har de aldri vært.. [8|][:-]

jeg kommer fra byen og fytti å mange harry folk det er der... nå bor jeg på bygda og de er her også... så er faktisk ingen forskjell på bygd og by=)

ORIGINAL: Tøsa

Har kanskje mer med festkulturen å gjøre, tilgjengeligheten på band fremfor musikksmaken da.
Hvis du ikke er helt loka så skjønner du og at det ikke går an å få store internasjonale band til å spille på bygdefest.
Et lite idrettslag kan ikke leie inn store norske artister heller, de koster jo flesk, da vil de gå i minus.
Virker som du aldri har satt en for utafor bygrensa...

Siden jeg ikke er helt "loka" [:-] så skjønner jeg selvsagt det, og det var også poenget mitt hvis du gidder å lese gjennom det jeg har skrevet. Nok en gang, som svar på HI om hva som er ille med å bo på bygda; Jo! Man må nøye seg med Smokie og lokale helter når det er konserter. Dersom man vil ha noe mer "eksotisk" [:D] må man reise til byen!

Jeg har bodd i to bygder og 3 byer, men vil nå faktisk si at småbyer henger i så fall like mye etter som landsbygda, hvis man i det hele tatt henger etter.

Personlig tror jeg at man får litt inntrykk av dette med å henge etter fordi det er færre mennesker.. man ser de ulike folka lettere, og de som da faktisk er litt trege... de syns godt, sammenlignet med i byen..

Jeg føler definitivt ikke at jeg henger etter, selv om jeg flytta "på bygda" nå i sommer..

Har kanskje mer med festkulturen å gjøre, tilgjengeligheten på band fremfor musikksmaken da.
Hvis du ikke er helt loka så skjønner du og at det ikke går an å få store internasjonale band til å spille på bygdefest.
Et lite idrettslag kan ikke leie inn store norske artister heller, de koster jo flesk, da vil de gå i minus.
Virker som du aldri har satt en for utafor bygrensa...

Siden jeg ikke er helt "loka" [:-] så skjønner jeg selvsagt det, og det var også poenget mitt hvis du gidder å lese gjennom det jeg har skrevet. Nok en gang, som svar på HI om hva som er ille med å bo på bygda; Jo! Man må nøye seg med Smokie og lokale helter når det er konserter. Dersom man vil ha noe mer "eksotisk" [:D] må man reise til byen!

Hvis jeg leser det du har skrevet så virker det fortsatt som du tror folk på bygda liker DDE, og de i byen liker Metallica...

Ja, forsåvidt riktig. Jeg tror ikke folk i byene er like facinert av Vassendgutane o.l, men tror selfølgelig at folk fra bygden liker Metallica. Men da må de reise ut av bygden for å oppleve de konsertene.

Men ja, jeg tror at folk fra bygden liker Vassendgutane og andre lokale helter mer enn byfolk gjør. Er du uenig?

Er vel helt ok å reise inn til byen hvis man vil høre noe mer eksotisk!!
Jeg bor vel ikke på bygda, men landlig til 1 time fra Oslo sentrum. Det er helt fantastisk. her er det armslag, stor plen, strand like ved, rådyr i hagen og hester som går forbi. idyll[:D]

Jeg kommer fra bygd selv, og hater det. Inntrykket jeg har fått er at de som gjerne ALDRI flytter derfra er gjerne også lite orientert om "verden utenfor". De "henger etter" og det samme skjer gjerne hver eneste helg. Interessene er som regel mekking/styling av bil, råning og festing. Trance og techno er det store![8|] Kult å få dårlige karakterer, helst på grensen til stryk, og dersom du ikke ligger rundt, røyker og drikker når du begynner på ungdomsskolen er du en taper.

Jeg flytter ALDRI tilbake.

herregud så mange TEITE svar det var her!!!

jeg er oppvokst midt i tjukkeste oslo og flyttet til ei knøttlita bygd i nord-norge med under 3000 innbygger da jeg ble mamma... å jeg må bare le.....  de på bygda tar helligdagene mer seriøst enn de i byen??? adidasdress?? vi på bygda liker bare vassendgutan, dde osv OMG sier jeg bare... ler så jeg dør her!! tror en del folk burde komme seg litt rundt i Norge å se hva som foregår.

ORIGINAL: Vugge

Man henger litt etter på bygda kanskje?..[8|][8D]
Men er også mer tradisjoner der tror jeg, som det å ta et slektsnavn for eks fordi flere ledd har hatt samme navnet.. [8|]

Det blir jo bare teit å si! Hallo!? Vi lever i 2010, og det skal vel litt til at de/jeg som bor på bygda er tregere i huet en de som bor i "storbyen". Vi som bor i ei lita bygd fikk facebook, den nye sony ericsson, avatar på dvd, og you name it like samme datoen som dere i byn fikk det ass.

ORIGINAL: alice_

Oppvokst i byen, flytta på landet. TREGT her. Det som var gammelt nytt i byen, er det STORE her, ett år eller to senere. :P

... Og så heter folk så mye rart på bygda. :P Og snakker rart, og syns rare ting om ALT!

HAHAHAHAHA. Enda teitere å si det da. 1-2 år senere!? Ja jøss, SÅ langt etter er vel LITT å ta i. Med mindre man bor i Steinkjer da, der har jeg ikke vært.

ORIGINAL: LilleBolle!

Trur kanskje det har noe med at vi på bygda ikke trenger å være "in" hele tiden, men være oss selv helt og fullt. Mens i by'en så vil man liksom "blende in" og er derfor ganske så like.

Hoho, der er jeg heeeeelt uenig. I byen finner du alle mulige slags mennesker, i enkelte bygder blir man desverre lett utstøtt hvis man er seg selv, hvis det innebærer at man er litt annereledes. Tror det for veldig mange er lettere å finne likesinnede i byene.
Når det er sagt så må jeg også si at jeg er veldig glad i "bygda".

Back
Topp