om bygda...

ORIGINAL: ~*~CogJ~*~

Syns ikke det er så store forskjellige idag som det var for 15 år siden! [:)]

Da gikk jeg og søster med mobil (vi fra byn) og jentene fra bygden lekte med dukker.. De var eldre enn oss..

Eneste som henger igjen nå, er vel at de tar hviledager mer seriøst enn vi gjør her i byn.. helligdag er helligdag (her har mange butikker åpen på helligdag) Og at butikkene stenger klokken 17 og klokken 15 om lørdagen.. [:)]

Tjash.. Jeg bor på bygda, og her stenger butikkene kl 22 på hverdagene og 20 på lørdag. Takk og pris for at vi tar helligdagene mer seriøst enn i byene, sjeleglad for at vi slipper søndagsåpne butikker osv! (Bortsett fra søndagsåpent like før jul da, hehe)

Ellers må jeg si at jeg synes det er noen rare meninger og bygd og ikke, ute å går, hehe.. Selv om vi kan ha noen bygdedyr her, så kjenner vi ihvertfall naboen! Og vi "passer på" hverandre! Risikerer ikke at naboen ligger død i stua i tre år før noen begynner å lure liksom [:D]

Er sååå glad for at jeg bor på det stedet jeg gjør altså! Landlig med samtidig veldig sentralt synes jeg (En liten time inn til Tr.heim)

Det er jo ingen hemmelighet at ting går litt mer i slow motion på bygda.. Spesielt der jeg kommer fra.. ALT er mye mer tungvint! (Men jeg såg det ikke før jeg flytta derfra [8D]) Man må planlegge så snart man skal til byen, og gå å se på klokka for å rekke ferja hjem.. Handlelista er lang som et vondt år, å man er dødssliten når man kommer hjem igjen.. [8D]

I tillegg er det fantastisk deilig og kunne gå på butikken å vite at dama i kassa ikke bryr seg om hva du handler.. Hjemme er det jo slik at dersom du ikke har kjøpt bind på en stund så er du gravid![:D] Og om du ikke vet helt hva eller hvem du holder på med, så vet garantert andre det!![:D]

Er oppvokst i ei bygd (5000 innbyggere), og har bodd i by de siste 10 årene. Når folk hjemme spør om jeg ikke snart har tenkt å flytte hjem, svarer jeg "flytter heller til helvete"..[;)] Meeen det er jo forskjell på bygdene da..
Jeg er så drittlei bygdeslarv og at ALLE skal bry seg om hva andre gjør. Det tar jo år og dag å gå på butikken fordi man treffer "kjente" som skal prate om ALT og sladre.. Jeg liker å være litt mer anonym, kunne gå litt i fred og ro i byens mas og jag..

Når det kommer til om bygda henger etter- så tror jeg det kommer litt an på den enkelte bygda.. Men bygda jeg kommer fra hermer! Der går alle i de samme klærne fra den samme klesbutikken, og man må ikke skille seg ut for da blir man prata om!! (Er cirka en time til nærmeste storby). Når man tar en tur på puben så ser man 8 like jenter med den samme toppen og de samme buksene..[:-]

Vi er alle forskjellige og liker forskjellige ting.. Noen liker stillheten og roen på bygda, mens andre liker byens jag og de mulighetene byen har å by på.
Jeg koser meg hjemme på bygda ei helg av og til, men når søndagen kommer blir jeg rastløs.. Så bygda er ikke noe for meg!

ORIGINAL: Arianne SmartASS

ORIGINAL: ~*~CogJ~*~

Syns ikke det er så store forskjellige idag som det var for 15 år siden! [:)]

Da gikk jeg og søster med mobil (vi fra byn) og jentene fra bygden lekte med dukker.. De var eldre enn oss..

Eneste som henger igjen nå, er vel at de tar hviledager mer seriøst enn vi gjør her i byn.. helligdag er helligdag (her har mange butikker åpen på helligdag) Og at butikkene stenger klokken 17 og klokken 15 om lørdagen.. [:)]

Hehehe, da jeg var liten pike stengte butikken (S-laget om du vil[8D]) 12:30 på lørdager. Bokhandelen hadde åpent til 13. Det er jo helt utenkelig nå.[:D]

Haha, jeg jobba på Lønnekjeden som 16åring, da stengde vi klokka 13! Utvida etterhvert heeelt til klokka 14 men ble da ofte sendt tidlig hjem for det var ingenting å gjøre på [8D]

Når jeg gikk i barnehagen var den åpen fra 9-13.. Hahaha! Eneste barnehagen i mils omkrets liksom, og arbeidende mødre måtte likevel ha dagmamma til etter barnehagen [8D]

ORIGINAL: LilleBolle!

Trur kanskje det har noe med at vi på bygda ikke trenger å være "in" hele tiden, men være oss selv helt og fullt. Mens i by'en så vil man liksom "blende in" og er derfor ganske så like.

Enig[;)]

Trur kanskje det har noe med at vi på bygda ikke trenger å være "in" hele tiden, men være oss selv helt og fullt. Mens i by'en så vil man liksom "blende in" og er derfor ganske så like.

kunne ikke sagt på noen annen måte[:)]

ORIGINAL: Vugge

ORIGINAL: lykkelita*

Man henger litt etter på bygda kanskje?..[8|][8D]
Men er også mer tradisjoner der tror jeg, som det å ta et slektsnavn for eks fordi flere ledd har hatt samme navnet.. [8|]

I 2010 så henger man vel egentlig ikke etter på bygda... Vi har jo alt som trengs på bygda, til og med facebook og babyverden..

Jo, det mener jeg man gjør! Er født og oppvokst på Toten, men bor i Tønsberg... Sånn som jeg ser det så henger man etter der jo. Sist jeg var hjemme gikk tilogmed klokka 10 minutter for sent på bankhuset... [8D]

Heehe...Tooooten ....der går jo alt litt treeeegt![8D] Kommer nok ikke til å forandre seg[8D]

har ikke lest alt her jeg nå
Slev så er jeg oppvokst rett uten for Tønsberg, tok 10 min med bil så var jeg midt i sentrum. jeg traff mannen min for 9.5år siden og flyttet til bygda han bor.Der bodde vi hos foreldrene hans i en periode til vi overtok gårdsbruket som mann min hadde kjøpt.
I begynelsen så syntes jeg det var vanskelig å bo der.Syntes alle viste alt og ingenting til tider.Men så så jeg hvordan folk var mot hverandre.jeg bor et sted som består av 55 husstander.En ser ikke naboen sin en må gå et litte stykke eller ta bilen for å komme til de.Men det samholde som er ,er helt uutrolig til tider.Husker jeg kunne ringe til naboen kl 4 om natta hvis jeg slett i fjøset og han kom med en gang å hjalp til. Da vi fikk guttungen så tok en av naboene å stelte kua slik at gubben fikk være med på fødselen.
Vi har et festlokale som vi har forskjelige tilstelninger og som helle bygda støtter om for å bevare ved å bruke det til alt fra bursdager,fester,dåp og bryllup. Ikke er det dyrt å leie heller ,tror ikke det er mange steder en for leid et lokale for å ha fest for 600kr inkludert vask[:D]
En ting jeg merker forskjell fra tønsberg og hitt er venlighetten og det at en kan ta en kopp kafe hos naboen uten å ringe.
Folk tør å være seg selv og kle seg eller klipe seg slik de selv vil uten å høre på vennene sine.
Nå når jeg kommer til tønsberg føler jeg meg nesten som en fremmed i et fremmed land[:D] jeg synnes det blir for mye folk, liker ikke en gang cc på gjøvik[:D]
Eneste som er litt dumt er at det er langt til butikker og slikt for jeg må kjøre 1mil til skole og nærmeste barnehager, er neste 1.5mil til nærbutikken
ska jeg på polet er det nesten 3 mil.
emn jeg stor trives og tror ikke at jeg kommer til å flytte tilbake til tønsberg selv om jeg til tider savner tilbake til sivilasjonen som en sier,men etter en langhelg hos foreldrene mine så synnes jeg det er gått å komme hjem igjen[:D]

Syns vel heller det er motsatt.. Er ikke så mange like i byen syns jeg[8|]
Hvis jeg er hjemme går jo 80% i Adidas-dress (den bomullstypen med strikk i bein og armer)!!

Haha, jeg er totning selv.. Og det er virkelig lenge siden jeg har sett en sånn adidasdress![;)]

ORIGINAL: Alveola*

Hvis jeg er hjemme går jo 80% i Adidas-dress (den bomullstypen med strikk i bein og armer)!!

Haha, jeg er totning selv.. Og det er virkelig lenge siden jeg har sett en sånn adidasdress![;)]
jeg bor et stykke uten for toten og kan ikke si jeg har sett noen gå med slik adidasdress de 9.5årene jeg har bodd i omerådet

ORIGINAL: TereseS

ORIGINAL: TereseS

Jeg eier ikke en adidas dress en gang, selv om jeg er oppvokst på landet[;)]

Bor du på Toten da!? Snakker om der JEG er fra. Måkke bli hårsår fordi om folk ikke trives så godt på bygda [;)]  

Jeg bor og er fra toten.. men jeg kan ikke si jeg skjønner hva du mener jeg...?

Prøv noen år i byen så skjønner du det nok[8D]
Er vel kanskje at jeg ser kontrastene sterkere når jeg er hjemme da. Tror ikke jeg har sett noen , ta for eks den adidas-dressen da, gå i det her siden 1990-tallet. Kommer jeg dit så er det det første som møter meg i døra. I den gode gamle marineblå fargen. Toten er stort men i Øvre Skreien er det hvertfall sånn[8D] Etter det jeg har sett!

Okej, jeg skjønte hva du mente med engang du skrev Øvre Skreien! No more words needed[8D][8D]

Terese, mobber du øverskreien?[:o] Sjokkert!
Er jo nesten øverskreiing selv[8D] Sånn om jeg hadde bodd 500 m lenger opp[8D]
Og jeg har seriøst ikke sett en sånn adidas dress på evigheter. Bortsett fra på eldresenteret jeg jobber på da[8D] Man kan ikke se på den eldre generasjonen, for de henger fortsatt like etter uansett hvor de bor[;)] På folk under 40 så syns jeg ikke jeg ser forskjell på klær og sånn her og i byen[>:]

jeg er litt nysgjerrig på hvem Vugge er jeg! Lenge siden du flytta?

ORIGINAL: bondekone

ORIGINAL: Alveola*

jeg bor et stykke uten for toten og kan ikke si jeg har sett noen gå med slik adidasdress de 9.5årene jeg har bodd i omerådet

Nei, det er greit nok at noen kanskje går med dem hjemme.. Men jeg har også på meg joggeklær med engang jeg kommer inn døra. Man trenger da virkelig ikke å gå med "moteklær" hjemme? Det tror jeg faktisk ikke man gjør i byen heller[8D] Nå har ikke jeg adidasdress da, men jeg kan jo skjønne at noen kanskje bruker dem. Mener å huske de var ganske behagelige[:)]

ORIGINAL: Grasenka

Hahaha! Jeg tror jeg ALDRI har sett så mange teite fordommer mot bygda før![:D] Det er tydelig at dere byere må ta dere en tur til å bygda tror jeg[;)]

Må nesten si meg enig der [;)] Det at de "henger etter" på bygda stemmer så visst ikke her i nord der jeg bor. Synes de på bygda ofte er de som henger mer med på moter og nye ting som kommer. Og det tror jeg kanskje er fordi de er redd for å bli stemplet som "de derre treige fra bygda".
Jeg er sjøl vokst opp i by og bor nå på bygda, klart slarvet er mer synlig her når vi er færre folk. Men alle passer på hverandre og stiller opp. I byen hilser knapt naboen, og det slarves da like mye i by som på bygda, bare at det ikke nødvendigvis kommer vedkommende det gjerlder i byen så lett for øret [;)]

For å si det sånn.....det er vel en grunn for at Vassendgutane, DDE og lignende spiller for fulle hus "på bygda", mens vi i storbyene foretrekker R.E.M, Iron Maiden, Metallica, Coldplay, Muse osv... [:D]

ORIGINAL: [Malin]

Det er jo ingen hemmelighet at ting går litt mer i slow motion på bygda.. Spesielt der jeg kommer fra.. ALT er mye mer tungvint! (Men jeg såg det ikke før jeg flytta derfra [8D]) Man må planlegge så snart man skal til byen, og gå å se på klokka for å rekke ferja hjem.. Handlelista er lang som et vondt år, å man er dødssliten når man kommer hjem igjen.. [8D]

I tillegg er det fantastisk deilig og kunne gå på butikken å vite at dama i kassa ikke bryr seg om hva du handler.. Hjemme er det jo slik at dersom du ikke har kjøpt bind på en stund så er du gravid![:D] Og om du ikke vet helt hva eller hvem du holder på med, så vet garantert andre det!![:D]

Det er klart at det blir mer tungvint om man bor slik at man er avhengig av ferge, men det er det jo ikke alle byder som er! Jeg bor på et tettsted en times kjøring unna nærmeste by og vi kan dermed fint ta en bytur etter jobb eller på en fridag uten at det krever så mye planlegging. Men i dag så kan man jo uansett bestille akkurat hva man måtte trenge over nett, og dermed er alle varer og de fleste tjenester like tilgjengelige på landet som i byen, -og derfor synes jeg ikke det stemmer at vi på bygda henger etter....

Hvordan folk kler seg har vel ikke så mye med å henge etter eller å være frampå å gjøre! Når jeg skal tilbringe en hel dag her hjemme, så pynter jeg meg ikke noe særlig. Kan godt dra på butikken i joggebukse liksom, for jeg kjenner jo alle her og føler ikke det er nødvendig å se perfekt ut. Når jeg skal til byen så pynter jeg meg gjerne litt mer, drar ikke på shopping i sentrum i joggebuksa! Hvis man skal bruke en dag på shopping og dermed skal være mest inne i butikker, så trenger man jo heller ikke hyre seg så voldsomt og en pen kåpe og noen lekre sko kan være bedre egnet enn vinterstøvlene og dunjakka jeg ville brukt hjemme! Folk kler seg jo etter forholdene og hvordan man skal tilbringe dagen, og mange føler kanskje at de kan tillate seg en mer avslappet stil når de er på steder der det ikke er så fult av folk... Det betyr jo ikke at vi som bor på bygda ikke aner hvem Levis er og tror Diesel kun er et drivstoff[8|]

ORIGINAL: ¤Stumpen¤

For å si det sånn.....det er vel en grunn for at Vassendgutane, DDE og lignende spiller for fulle hus "på bygda", mens vi i storbyene foretrekker R.E.M, Iron Maiden, Metallica, Coldplay, Muse osv... [:D]

Metallica og R.E.M kommer ikke ut til bygda, hadde de gjort det så hadde de selvfølgelig spilt for fulle hus! Hvis du tror at det kun er byfolk på Metallica-konsert så tror jeg du bør se litt nøyere etter neste gang[;)]

ORIGINAL: slisabeth

Jeg har aldri vært på en eneste konsert med noen av de førstnevnte, men alle de andre. R.E.M har jeg vært på seks ganger. Og jeg er fra skikkelig bygda. Men er nok enig i at disse førstnevnte gruppene ser ut til å ha størst tilhengerskare på bygda. Men det kan ha med turnelistene å gjøre? Bygdefolket kommer gjerne på de arrangementene som er, og jeg er sikker på U2 også hadde spilt for fulle hus hvis de kom på spillejobb på bygda:p

Vi som bor på bygda er jo selvfølelig med på det som skjer her ute, hvis DDE kommer så blir det liv! Hadde noen så store som Metallica kommet, da hadde det blitt enda mere liv! Men det er jo klart at så store band tjener jo ikke noe særlig på å underholde et tettsted på kanskje 1-2000 innbyggere... Så da må vi fra bygda reise inn til byene for å høre dem. Det er jo vanskelig for flere av landets byer også å få booket så store band, så dette var i grunnen et veldig dårlig eksempel[;)]

Metallica og R.E.M kommer ikke ut til bygda, hadde de gjort det så hadde de selvfølgelig spilt for fulle hus! Hvis du tror at det kun er byfolk på Metallica-konsert så tror jeg du bør se litt nøyere etter neste gang[;)]

Nå var spørsmålet i HI "hva er så ille med å bo på bygda", og da er poenget mitt at byene er fulle av store, kulturelle arrangementer som man ikke har mulighet til å arrangere på bygda. Ingen grunn til å kjede seg i byen, med andre ord.

ORIGINAL: slisabeth

Nå var spørsmålet i HI "hva er så ille med å bo på bygda", og da er poenget mitt at byene er fulle av store, kulturelle arrangementer som man ikke har mulighet til å arrangere på bygda. Ingen grunn til å kjede seg i byen, med andre ord.

Da formulerte du deg litt klønete i førsteinnlegget ditt ved å skrive ' vi i byene foretrekker'. Du nevnte ikke tilgjengelighet som årsak.

Ingen tvil om at byfolk foretrekker Metallica fremfor Vassendgutane, hvis du vil at jeg skal understreke det! [:D]

Jeg har bodd både på bygda og i byen. De største forskjellene tror jeg er hvor hyggelige folk er. På bygda hilser alle, snakker med hverandre, selv om de ikke kjenner hverandre. I byen får folk ballesjokk hvis du sier Hei til et fremmed menneske. De ser ut som de skal pisse på seg, og klarer såvidt å stotre fram et øødøøødøHallo tilbake.

Jeg er nå flyttet tilbake til ei bygd med 3000 innbyggere. Syns det er kjempekoselig her, alle er hyggelige og hjelper til med hva det skulle være.

Sladder fins i byene også, men det er vel kanskje innenfor de forskjellige kretsene man tilhører. Forskjellen mellom sladder på bygda og i byen er at en by består av mange forskjellige kretser, mens ei bygd kanskje bare er en krets, alt etter hvor stor den er. Folk snakker uansett.

Back
Topp