Om barnehagene/skolene åpner etter påske..

Desembermamma88

Glad i forumet
Junilykke 2020 ♡
Tenker dere å sende barna deres dit da? Nå holder vi oss for oss selv, og gjør det vi kan for å unngå smitte. Jeg har risiko for å få prematur baby, og kjenner jeg har begynt å tenke litt på hva vi skal gjøre om barnehagen åpner igjen.. Trenger avlastningen om mine foreldre må ut i jobb igjen, men er liiite gira på å bli smittet av korona rundt fødsel..
 
Tenker dere å sende barna deres dit da? Nå holder vi oss for oss selv, og gjør det vi kan for å unngå smitte. Jeg har risiko for å få prematur baby, og kjenner jeg har begynt å tenke litt på hva vi skal gjøre om barnehagen åpner igjen.. Trenger avlastningen om mine foreldre må ut i jobb igjen, men er liiite gira på å bli smittet av korona rundt fødsel..

Jeg har de samme tankene som du har. Og kjenner jeg er lite gira på å bli smitta rett før fødsel og ikke gå bli med barnet mitt på nyfødtintensiven
 
Det er vanskelig. Men om det åpner, så mener de det er trygt og da tror jeg vi sender storebror her i barnehagen iallefall noen timer i uka. Han trenger andre barn og få litt andre input enn her hjemme.
Jeg har ikke noen større sjangse for prematur, så situasjonen hadde kanskje vært annerledes for oss.
 
Det kommer veldig an på hva som skjer den neste halvannen uka, men utelukker ikke at jeg kommer til å sende storebror i barnehagen. Dersom det blir slutt på hjemmekontorjobbing over påske blir det i hvert fall barnehage. Men ingen større risiko for prematur fødsel her.
 
Her i Oslo, tviler jeg på at de åpner etter påske. Fikk nettopp telefon fra fødeavdelingen ABC Ullevål at alle svangerskapskontroller er avlyst frem til uke 38 og at jeg må gå til fastlegen eller helsestasjonen. Så det virker som sykehusene her trapper opp beredskapen og jeg er bekymret for hvordan det blir. Jeg vurderer å holde datteren vår hjemme fra skolen frem til sommeren og mannen min håper han kan fortsette med hjemmekontor. Jeg vurderer nå sterkt hjemmefødsel for jeg føler meg utrygg på sykehus generelt og spesielt nå. Jeg er jo ikke redd for å føde, men redd for smitte og redd for å måtte være alene deler av fødsel og i barseltiden når jeg i utgangspunktet føler meg ekstra sårbar etter spontanaborter, tøff gravididet og tidligere depresjoner. For min psyke er det ganske viktig at jeg føler meg trygg i denne tiden, så får litt panikk av situasjonen og har begynt å sove dårlig igjen pga det. Vet det mest sannsynlig går bra med sykehusfødsel også og stoler på jordmødrene og vet at jeg overlever det, men vil bare være i min trygge boble hjemme nå... humøret svinger veldig fra trygg, rolig og positiv til redd og lei meg...skjønner godt at flere vurderer å holde barna hjemme... tenker det er for tidlig å åpne helt nå...
 
Jeg tror rett og slett vi må. Da vi begge enda er i jobb og ikke kan gjør mye av jobbingen vår hjemme.

Men kommer nok til å hente tidlig, holde bhge barnet hjemme når jeg kan etc. Også kommer det jo an på hva skolen og bhgen sier i forhold til hygiene og tiltak.
 
Blir spennende å se hva som skjer altså!! Har forståelse for både å sende i barnehagen og å holde hjemme.. For min egen del håper jeg de ikke åpner opp helt enda, da ser jeg for meg at samfunnet fort går tilbake til normalen, og at mange flere blir smittet. Typ, kan ungene gå i barnehagen, kan vi ta det besøket osv... Leste et sted at et alternativ kan være å dele barna opp i små grupper og bruke eventuelle tomme lokaler for å spre de.. Det kunne jo kanskje vært et alternativ etterhvert..
 
Jeg tenker å holde barna hjemme en stund til. Tviler egentlig på ta det bli fullt slipp også :happy:
 
Jeg (vi) kommer nok til å sende han i barnehagen igjen - vi holder på å gå på veggen alle mann her.
Jeg er generelt sett ikke så redd for smitte til meg selv, og hvis det er meningen at alle skal gjennomgå virusinfeksjonen (på en kontrollert måte over lengre tid) så tar jeg den heller nå enn nærmere fødsel eller i nyfødtperioden.
 
Vi velger å holde de hjemme,men nå har vi mulighet til det. Hadde nok vært annerledes dersom vi ikke kunne..
 
Tenker dere å sende barna deres dit da? Nå holder vi oss for oss selv, og gjør det vi kan for å unngå smitte. Jeg har risiko for å få prematur baby, og kjenner jeg har begynt å tenke litt på hva vi skal gjøre om barnehagen åpner igjen.. Trenger avlastningen om mine foreldre må ut i jobb igjen, men er liiite gira på å bli smittet av korona rundt fødsel..
Hvordan vet man at man er i fare for å få premature baby? :)
 
Hvordan vet man at man er i fare for å få premature baby? :)
Det er vel forskjellige grunner tenker jeg. Svangerskapsforgiftning tidlig i svangerskapet, morkake foran åpningen kan gi en viss fare, tvillinger, tidlig vannavgang, eller i mitt tilfelle, uforklarlige premature rier i forrige svangerskap og tidligere prematurfødsel. Sikkert flere også, men dette er de jeg kommer på i farta. :) vil vel tro at mange av de svangerskapene som defineres som risikosvangerskap fører med seg en økt risiko for prematurfødsel.
 
Jeg er også usikker. Tror ikke de åpner i Oslo da, men jeg vil også heller ha Korona nå enn i fødsel :grumpy:

vurderer isåfall å ta ham ut igjen 2 uker før termin, for å ha frivillig karantene. Men da blir det jo omtrent null dager i bhg da.
 
Har vært i Trøndelag hos foreldrene mine med datteren vår siden "Norge stengte". Moren min har hjemmekontor enn så lenge, så jeg får avlastning. Mannen hjemme i Oslo, jobber nå 12-timersskift mens krisen pågår. I praksis innebærer det at han er borte 14-timer de dagene han jobber. Er i så dårlig form at jeg klarer ikke underholde datteren på snart tre hele dagen alene, så da er det bedre for oss å være her. Tenker mye på smitte også. Er engstelig for å bli syk. Det virker så bingo hvem som får komplikasjoner av viruset og Ikke.

Nå som jeg får oppfølging av JM på den lokale helsestasjonen og vekstkontroller på St.Olavs så lenge jeg er her oppe, har jeg nesten litt lyst til å bare bli. Her er det stort hus og stor hage med masse boltreplass. I Oslo har vi en liten leilighet og jeg tør ikke ta med datteren min på lekeplassene i frykt for smitten.

Klarer barnehagene og ivareta smittevernet?
Må jo være sykt vanskelig med barn. Spesielt på småbarnsavdelingene...

Hva tenker dere nå som vi vet at barnehager og skoler åpnet småskoletrinnene 20. og senest 27.april?
 
Har vært i Trøndelag hos foreldrene mine med datteren vår siden "Norge stengte". Moren min har hjemmekontor enn så lenge, så jeg får avlastning. Mannen hjemme i Oslo, jobber nå 12-timersskift mens krisen pågår. I praksis innebærer det at han er borte 14-timer de dagene han jobber. Er i så dårlig form at jeg klarer ikke underholde datteren på snart tre hele dagen alene, så da er det bedre for oss å være her. Tenker mye på smitte også. Er engstelig for å bli syk. Det virker så bingo hvem som får komplikasjoner av viruset og Ikke.

Nå som jeg får oppfølging av JM på den lokale helsestasjonen og vekstkontroller på St.Olavs så lenge jeg er her oppe, har jeg nesten litt lyst til å bare bli. Her er det stort hus og stor hage med masse boltreplass. I Oslo har vi en liten leilighet og jeg tør ikke ta med datteren min på lekeplassene i frykt for smitten.

Klarer barnehagene og ivareta smittevernet?
Må jo være sykt vanskelig med barn. Spesielt på småbarnsavdelingene...

Hva tenker dere nå som vi vet at barnehager og skoler åpnet småskoletrinnene 20. og senest 27.april?
Vi kommer til å prøve å ha henne hjemme. Hun er snart 2,5 .Men er spent, for jeg også er i dårlig form. Mannen har hjemmekontor, og min mor må begynne å jobbe, men har noe ferie tilgode så hun skal ta litt av den sier hun. Har snakket om at vi kunne ha sendt henne om de feks har faste utetider i bhg, så kunne hun vært der et par timer, og så blitt hentet igjen. Men det vet vi jo ikke enda. En av grunnene til at jeg vil prøve å holde henne hjemme, et at en forkjølelse også kan gjøre at pappaen ikke får bli med på fødsel og at jeg eventuelt må føde med smitteværntiltak. Skal sies at jeg har risiko for prematur også, så fødselen kan jo egentlig begynne når som helst. Men er spent, for uansett når babyen blir født, så bør den jo ikke smittes av korona i juni heller.. Så skal hun holdes hjemme helt til sommerferien? Synes det er vanskelig å si, men får bare ta en dag og uke om gangen, og følge med på utviklingen. Hva tenker du?
 
Vi kommer til å prøve å ha henne hjemme. Hun er snart 2,5 .Men er spent, for jeg også er i dårlig form. Mannen har hjemmekontor, og min mor må begynne å jobbe, men har noe ferie tilgode så hun skal ta litt av den sier hun. Har snakket om at vi kunne ha sendt henne om de feks har faste utetider i bhg, så kunne hun vært der et par timer, og så blitt hentet igjen. Men det vet vi jo ikke enda. En av grunnene til at jeg vil prøve å holde henne hjemme, et at en forkjølelse også kan gjøre at pappaen ikke får bli med på fødsel og at jeg eventuelt må føde med smitteværntiltak. Skal sies at jeg har risiko for prematur også, så fødselen kan jo egentlig begynne når som helst. Men er spent, for uansett når babyen blir født, så bør den jo ikke smittes av korona i juni heller.. Så skal hun holdes hjemme helt til sommerferien? Synes det er vanskelig å si, men får bare ta en dag og uke om gangen, og følge med på utviklingen. Hva tenker du?


Enig.
Hva jeg tenker?
Jeg har så mange tanker om dette at jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne...

Her tar vi også dag for dag og uke for uke.
Fikk innkalling til to forskjellige timer på St.Olavs den 4.mai i dag og jeg er også i tvil om hva vi skal gjøre. Skal vi dra tilbake til Oslo og Ahus, eller bli her frem til da? Har time på Ahus 6.mai... Datteren min er snart 3 og det er klart hun savner vennene sine, pappaen sin, hjemmet sitt, barnehagen og i det hele tatt... Dette er veldig dårlig timing for en graviditet altså, men spesielt for svangerskap som innebærer en hvis risiko.

Premature er jo ekstra utsatt for smitte, så du vil jo helst ikke utsette en prematur baby for smitte, men kan en holde et barn på 2-3 hjemme fra barnehagen så lenge, når myndighetene sier det er trygt?

En ting er hensynet til mor og risikoen for å måtte føde med smitteverntiltak, en annen er hensynet til den nyfødte og hva med storesøsken oppi dette? Det er ikke bare-bare når du er gravid og sykmeldt og skulle underholde en 2-3åring. En er jo sykmeldt for en grunn tenker jeg. Både mor og barn trenger jo egentlig det barnehagetilbudet...

Men er det egentlig trygt med tanke på smittevernet i barnehagen? Noen foreldre klarer jo ikke/ driter i å overholde 24-timersregelen ved feber og 48-timersregelen ved feber og oppkast. Kommer de samme til å respektere at en skal holde barn hjemme ved minste lille forkjølelsessymptom? Gjør de det?

Jeg har selv jobbet i barnehage og funnet stikkpillerester i bleier, ringt foreldre og bedt dem hente barn som fortalte at de hadde kastet opp natten før osv... Vet jeg kan høres litt i overkant hysterisk ut, men enkelte mennesker ass! De ødelegger sånn for andre.

Sånne mennesker gjør at jeg er skeptisk til å sende ungen min i barnehagen, men stakkars liten var nesten ikke i barnehagen i februar heller, så det begynner å bli lenge siden nå.

Men hva om den nyfødte havner på nyfødtintensiven? Sånn som det er nå, får ikke foreldre overnatte har jeg skjønt, men er det da trygt for foreldre å reise frem og tilbake mellom hjemmet når en har et barnehagebarn som konstant er utsatt for smitterisiko i barnehagen evt. på skolen?

Myndighetene sier det er trygt for de yngste å være i barnehage og skole, skal vi da ta fra dem muligheten til en hvis normalitet i hverdagen når tilværelsen byr på et søsken de ikke får hilse på fordi det er på sykehus?

Dette ble langt og jeg har så mange tanker rundt dette at jeg sliter med å sortere tankene. Jeg vet virkelig ikke hva vi skal gjøre...

Det føles veldig trygt å være i nærheten av noen av Norges fremste eksperter på fostermedisin og langt fra smittespredningen i Oslo akkurat nå. 70% av alle nye påviste smittetilfeller i Norge er i Oslo og Viken. Pga. det vil jeg ikke til Oslo, men datteren min savner pappaen sin og jeg savner han jeg også og mest av alt savner datteren min en hvis normalitet i hverdagen med turdag og samlingsstund og i det hele tatt.

Hvem skal en ta mest hensyn til oppi dette?
Jeg vet ikke.

Beklager langt innlegg fra en overtrøtt, bekymret og rådvill gravid mor med tankekjør fra en annen verden, men dette er altså noe av det jeg tenker.
 
Last edited:
Enig.
Hva jeg tenker?
Jeg har så mange tanker om dette at jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne...

Her tar vi også dag for dag og uke for uke.
Fikk innkalling til to forskjellige timer på St.Olavs den 4.mai i dag og jeg er også i tvil om hva vi skal gjøre. Skal vi dra tilbake til Oslo og Ahus, eller bli her frem til da? Har time på Ahus 6.mai... Datteren min er snart 3 og det er klart hun savner vennene sine, pappaen sin, hjemmet sitt, barnehagen og i det hele tatt... Dette er veldig dårlig timing for en graviditet altså, men spesielt for svangerskap som innebærer en hvis risiko.

Premature er jo ekstra utsatt for smitte, så du vil jo helst ikke utsette en prematur baby for smitte, men kan en holde et barn på 2-3 hjemme fra barnehagen så lenge, når myndighetene sier det er trygt?

En ting er hensynet til mor og risikoen for å måtte føde med smitteverntiltak, en annen er hensynet til den nyfødte og hva med storesøsken oppi dette? Det er ikke bare-bare når du er gravid og sykmeldt og skulle underholde en 2-3åring. En er jo sykmeldt for en grunn tenker jeg. Både mor og barn trenger jo egentlig det barnehagetilbudet...

Men er det egentlig trygt med tanke på smittevernet i barnehagen? Noen foreldre klarer jo ikke/ driter i å overholde 24-timersregelen ved feber og 48-timersregelen ved feber og oppkast. Kommer de samme til å respektere at en skal holde barn hjemme ved minste lille forkjølelsessymptom? Gjør de det?

Jeg har selv jobbet i barnehage og funnet stikkpillerester i bleier, ringt foreldre og bedt dem hente barn som fortalte at de hadde kastet opp natten før osv... Vet jeg kan høres litt i overkant hysterisk ut, men enkelte mennesker ass! De ødelegger sånn for andre.

Sånne mennesker gjør at jeg er skeptisk til å sende ungen min i barnehagen, men stakkars liten var nesten ikke i barnehagen i februar heller, så det begynner å bli lenge siden nå.

Men hva om den nyfødte havner på nyfødtintensiven? Sånn som det er nå, får ikke foreldre overnatte har jeg skjønt, men er det da trygt for foreldre å reise frem og tilbake mellom hjemmet når en har et barnehagebarn som konstant er utsatt for smitterisiko i barnehagen evt. på skolen?

Myndighetene sier det er trygt for de yngste å være i barnehage og skole, skal vi da ta fra dem muligheten til en hvis normalitet i hverdagen når tilværelsen byr på et søsken de ikke får hilse på fordi det er på sykehus?

Dette ble langt og jeg har så mange tanker rundt dette at jeg siter med å sortere tankene. Jeg vet virkelig ikke hva vi skal gjøre...

Det føles veldig trygt å være i nærheten av noen av Norges fremste eksperter på fostermedisin og langt fra smittespredningen i Oslo akkurat nå. 70% av alle nye påviste smittetilfeller i Norge er i Oslo og Viken. Pga. det vil jeg ikke til Oslo, men datteren min savner pappaen sin og jeg savner han jeg også og mest av alt savner datteren min en hvis normalitet i hverdagen med turdag og samlingsstund og i det hele tatt.

Hvem skal en ta mest hensyn til oppi dette?
Jeg vet ikke.

Beklager langt innlegg fra en overtrøtt, bekymret og rådvill gravid mor med tankekjør fra en annen verden, men dette er altså noe av det jeg tenker.
Helt enig med deg i at det er vanskelig å vite. Hele denne situasjonen er jo så ny og uavklart, så da blir det ekstra utfordrende med tilleggskomplikasjoner... Er i alle fall ingen svar å få der.. Selv om det er vanskelig, tror jeg det lureste er å ta en dag og en uke om gangen. Forstår godt at det må være tøft for dere uten mannen!! :(

Jeg vil ha mest mulig info før jeg sender henne. Hvordan blir organiseringen i hennes barnehage, og hvordan går det på mine svangerskapskontroller. Jeg er litt som deg, stoler ikke på at alle foreldre følger retningslinjene! Mi går på småbarn også, og der er det jo heller få som kan uttrykke seg om vage symptom på korona..

Jeg tror du får være på nfi så lenge en ikke beveger seg utenfor sykehuset? Spørs hvordan avdelingen er organisert, her må en bo på barsel/sykehushotellet frem til babyen er klar for familierom. Men mener en får være sammen med babyen om dagen om en ikke har symptomer. Men det betyr ingen besøk av nærmeste familie..

Der er ingen mulighet for mannen din å få komt opp til Trondheim etterhvert? Bruke ferie, eller omsorgsdager? Forstår at det fort kan være vanskelig i en sånn tid altså, men det hadde jo gjort ting litt lettere om det var mulig <3
 
Han har fått fri 1 uke rundt 1.mai og kommer oppover da. Det blir godt. Har kontroll på St.Olavs i starten av mai også, så får vi se hva vi bestemmer oss for etter kontrollen. Kanskje vi drar nedover alle tre, slik at datteren kan få gå i barnehagen.

Ja, er enig med deg. Barn på småbarnsavdeling får ikke alltid gitt utrykk for symptomene sine. Skjønner at en del barnehagepersonell også er skeptiske til oppstarten. Datteren vår går også på småbarn og gir utrykk for at hun savner bhg veldig. Det er jo snart bare en måned igjen for henne på den avdelingen før hun skal begynne på storbarn. Hun må jo nesten få litt tid der før sommeren og få tilbake litt normalitet hun også, stakkars. Vi må jo nesten bare stole på myndighetene når de sier det er trygt, eller?
Klarer ikke å bestemme meg!

Er redd datteren min kommer til å gå på veggen snart, siden jeg tidvis er i så dårlig form. Prøver å være supermamma på de gode dagene, men det er dessverre litt langt imellom dem.

Tror du at du klarer å aktivisere datteren din uten hjelp av besteforeldre? Håper moren din får tatt ut masse ferie og hjulpet deg masse!
 
Han har fått fri 1 uke rundt 1.mai og kommer oppover da. Det blir godt. Har kontroll på St.Olavs i starten av mai også, så får vi se hva vi bestemmer oss for etter kontrollen. Kanskje vi drar nedover alle tre, slik at datteren kan få gå i barnehagen.

Ja, er enig med deg. Barn på småbarnsavdeling får ikke alltid gitt utrykk for symptomene sine. Skjønner at en del barnehagepersonell også er skeptiske til oppstarten. Datteren vår går også på småbarn og gir utrykk for at hun savner bhg veldig. Det er jo snart bare en måned igjen for henne på den avdelingen før hun skal begynne på storbarn. Hun må jo nesten få litt tid der før sommeren og få tilbake litt normalitet hun også, stakkars. Vi må jo nesten bare stole på myndighetene når de sier det er trygt, eller?
Klarer ikke å bestemme meg!

Er redd datteren min kommer til å gå på veggen snart, siden jeg tidvis er i så dårlig form. Prøver å være supermamma på de gode dagene, men det er dessverre litt langt imellom dem.

Tror du at du klarer å aktivisere datteren din uten hjelp av besteforeldre? Håper moren din får tatt ut masse ferie og hjulpet deg masse!
Så bra han får kommer oppover om ikke alt for lenge! Det blir forhåpentligvis enklere å bestemme seg etter kontrollen, og når en vet mer om hvordan barnehagen fungerer i praksis.

Jeg vet ikke helt hvordan det skal gå med oss, vi må bare se det an vi også. Tar kontrollen først, så får vi vurdere. Synes det er litt synd om mamma skal bruke opp ferien sin om det ikke er helt nødvendig... Men hun tar ut noe nå i starten... Jeg kan ikke passe henne alene, det i seg selv øker sjansen for at det blir prematur fødsel, så det er ikke noe alternativ sånn sett..
 
Back
Topp