Mye å gjøre og ha styr på men det klarer du nok!Jeg skulle helst gravd meg ned og våknet igjen neste fredag ettermiddag kjenner jeg.
Det er ikke det at det er ille, jeg er bare sliten. Ikke helt i form.
I dag må jeg handle. Til kveldmat, pølser og brød til 70 stykker. Til frokost, havregrøt og brødmat, og til mat i hånden baguetter med ost og skinke. Og frukt.
Tilpasses en som ikke tåler laktose og gluten og to som bare ikke tåler gluten. Hun med laktose tåler heller ikke banan, mango og laks/ørret men det er enklere.
Jeg må altså ha glutenfritt brød/knekkebrød og det er en verden jeg ikke kjenner. Glutenfrie tacolefser til tre unger og trippelsjekke krydderblanding og ost (hvitost er i seg selv laktosefri, men sånne raspede blandinger er blandinger og visstnok ikke alle laktosefri har jeg fått tips om) og noe som gjør nytten som baguette med ost og skinke? Altså glutenfritt. Må huske et sånn beger blå soft også, den er jo uten melk så da er vel den uten laktose. Sjekke.
Og pølsebrød. Eller lomper?
Og sjekke pølsene, det er vel melk i noen av dem også.
Pust
Vel. Det er bare det som ikke trenger kjøleskap jeg skal kjøpe i dag, ellers skal vi handle resten i morgen rett før avreise. Oppmøte for avreise er 1715 så jeg må nok gå litt tidlig fra jobb for å få det i havn.
Så har jeg altså meldt meg, eller antatt at det er min jobb rett sagt, å være med korpset som leder på øvingshelg, derav denne handlingen, og altså at jeg må pakke liggeunderlag og sovepose til både meg og guttungen.
Vi kommer hjem søndag og da er klokken stilt tilbake til normaltid og jeg er trøtt den neste uken for å tilpasse meg dette her er jeg ikke god på. Jeg våkner tidlig og blir stuptrøtt utover dagen av den grunn lenge.
Kommer fint med det mandag når jeg skal ta et fly som går kl 7, det er å jo å stå opp i grusotta det. Bare at vi skal ut og spise middag, firmaets julebord, etter kurs og en runde fagene på fortet, den kvelden. Og kurs igjen neste morgen.
Som er halloween så jeg er ikke hjemme med ungene så mannen må klare det selv, det går vel det.
Men ja. November blir nok bedre.
Innen da er jeg vel kvitt denne irriterende forkjølelsen min også!
Schär baguette brød er ok, det er gluten og melkefritt (laktosefritt da i tillegg
Det finnes noe tacolefser også, vi foretrekker skjell.
Rema1000 dinner kit har skjell, saus og krydder som er “fritt for” det er i tillegg billig
Soft Spesial er melkefritt, men Eldorado har også en litt billigere type smørbart som er melkefritt.
Pølsebrød/lompe blir litt vanskeligere - men Hatting har frossen pølsebrød, evt tacolefsa kan brukes som lompe.
Nå vet jeg ikke hvilket tilbehør til pølse du skal ha men sprø løk finnes i gf variant på Rema og Coop.
Gilde har klassiske pølser merket mat uten melk og mat uten gluten
Mye av gf brød må varmes opp for å være spiselig, vi bruker toaster mye men den må være helt glutenfri.
Vil også påpeke viktigheten av renhold og seperate redskaper
Skal alle spise taco og bruker skje i sausen til å bre utover tacolefsen så er sausen ødelagt for de med cøliaki.