Offfffff

Hvordan skal en etat bli bedre om man ikke skal få feil vurderte saker ut i media?
Og barnevernet vårt gjør feil, de gjør ofte feil.
Hva tenker du om den fostermoren som kjemper for å få et stabilt hjem til barnet? Barnevernet har blitt fritatt fra taushetsplikten og alle sider har kommet ut.
Det er helt vilt at en "diagnose" satt av en lege skal være grunnlaget for å ta fra noen ett barn. Og det er dessverre ikke første gang det skjer i landet vårt. Vi må være kritiske til en etat som kan ødelegge en hel familie på grunnlag av feil gjort av enkelt mennesker. Det handler om liv, barn, familier. Det er like forferdelig at det gjøres feil der akkurat som på sykehusene våre, og man lærer ikke av feil om man bare feier de under teppe.
Her kritiserer jeg media for å påstå feilaktige fakta. Det er ikke greit.

Syntes saken er sørgelig. Men hadde hun vært utviklingshemmet så har ungene fremdeles en far. Barnevernet burde prøvd å følge opp familien før de tok ungene. Så jeg syns barnevernet burde unnskylde seg
Nei men i enkelte tilfeller så får besteforeldre eller andre i familien mulighet for overtakelse av omsorgen. Saken fremstår som at de bare kom og hentet ungene uten at de var klar over det. De hevdet at de sendte dem en Mail. Hva vet vi? Men burde ikke familien hatt en vurdering og hatt en sjanse?

Jeg tenker at det kunne ikke skadet å hatt de på mødrehjem før de tok barna. Men vi vet ikke hvorfor det ikke skjedde.

Feks ved svanhildsaken så foreslo dommeren at både besteforeldre og onkler kunne ta barna slik at mor hadde kontakt med de, men alle nektet for at mor ikke var god nok omsorgsgiver og derfor nektet å gå med på det. Derfor måtte de bare ta ungene. Mulig det har skjedd her også? Ellers ville vel far fått aleneansvar? Eller at det ikke er egnede andre i familien som kan eller ville ta barna.

Poenget er at vi vet ikke. Stort sett finner man løsninger om man prøver å samarbeide, hvis man bare står på sitt så kommer man sjelden langt. Der er nok slike løsninger rettssaken brukte tid på. Det er vel en grunn for at foreldrene ikke har fått tilbake ungene selv om hun nå er "friskmeldt" fra diagnosen.

Er helt forferdelig hvor mye tyn de får. En såpass viktig etat som er så avhengig av at folk har tillit og melder fra om mistanker. Mediene burde tenke seg om før de svartmaler dem. Helt greit å ha et kritisk blikk, og kanskje rette søkelyset mot ting som ikke fungerer. Men dette blir for dumt. Alle med evne til å tenke selv ser jo med én gang at her er det både to og tre og femten ting vi ikke får vite... Nei, skamme seg burde de.
Så enig!

Jeg syns nesten det er komisk hvordan folk diskuterer saken på Facebook. Skulle tro de kjente familien og barnevernet. Virker som om de har SÅ mye fakta. Det er tåpelig. :P

Jeg tenker at det kunne ikke skadet å hatt de på mødrehjem før de tok barna. Men vi vet ikke hvorfor det ikke skjedde.

Feks ved svanhildsaken så foreslo dommeren at både besteforeldre og onkler kunne ta barna slik at mor hadde kontakt med de, men alle nektet for at mor ikke var god nok omsorgsgiver og derfor nektet å gå med på det. Derfor måtte de bare ta ungene. Mulig det har skjedd her også? Ellers ville vel far fått aleneansvar? Eller at det ikke er egnede andre i familien som kan eller ville ta barna.

Poenget er at vi vet ikke. Stort sett finner man løsninger om man prøver å samarbeide, hvis man bare står på sitt så kommer man sjelden langt. Der er nok slike løsninger rettssaken brukte tid på. Det er vel en grunn for at foreldrene ikke har fått tilbake ungene selv om hun nå er "friskmeldt" fra diagnosen.
Ikke godt å vite hvorfor ting alltid skjer uten å vite alt..

Jeg har ikke lest alle kommentarene, men det er ikke barnevernet som tar et barn ut av hjemmet. Så vidt jeg har hørt må det opp i retten, som så tar en beslutning. Det er så mye vi ikke får vite i sånne saker som kommer frem i media gjennom én part bare :/

Siden når kan barnevernet sette diagnoser?
De har jo selv sagt en lege ga henne den.

Media har jo også skrevet det, men at barnevernet har tatt barna på bakgrunn av diagnosen som ble satt i ungdomsårene.
Jeg har ikke lest ett sted at media skriver barnevernet har satt denne diagnosen, derimot har jeg lest at en lege har satt diagnosen.
Spiller det egentlig en rolle? Så om du har den og den diagnosen så skal barna dine bli tatt fra deg i Norge? Da mister du alle rettigheter og du får ikke en sjans til å vise at man klarer rollen? Er det et slikt land vi vil at barna våre skal vokse opp i? Spesielt nå som vi er ivrige å sette diagnoser på alt som ikke passer inn i boksen?

Er det så enkelt at hvis samboer hadde vært uegnet som omsorgsperson, så hadde jeg også mistet barnet vårt?

Er det så enkelt at hvis samboer hadde vært uegnet som omsorgsperson, så hadde jeg også mistet barnet vårt?

Hvordan skulle dere løst det at barna bodde i deres hjem der far var uegnet og du fikk beholde barna?
Så lenge man bor sammen så vil begge miste omsorgen vil jeg tro ja.

Hvordan skulle dere løst det at barna bodde i deres hjem der far var uegnet og du fikk beholde barna?
Så lenge man bor sammen så vil begge miste omsorgen vil jeg tro ja.
Hvorfor det? At man ikke har god nok omsorgsevne betyr ikke at man skader barna, bare at man ikke kan ta hånd om dem på egen hånd. Kanskje man f.eks. ikke har evne til å sørge for god nok hygiene eller ernæring. Dersom far har god nok omsorgsevne, så vil jo han sørge for dette, samtidig som barna får ha både en far og en mor. Mor kan jo være både snill og kjærlig selv om hun ikke har gode nok evner.

Media har jo også skrevet det, men at barnevernet har tatt barna på bakgrunn av diagnosen som ble satt i ungdomsårene.
Jeg har ikke lest ett sted at media skriver barnevernet har satt denne diagnosen, derimot har jeg lest at en lege har satt diagnosen.
Spiller det egentlig en rolle? Så om du har den og den diagnosen så skal barna dine bli tatt fra deg i Norge? Da mister du alle rettigheter og du får ikke en sjans til å vise at man klarer rollen? Er det et slikt land vi vil at barna våre skal vokse opp i? Spesielt nå som vi er ivrige å sette diagnoser på alt som ikke passer inn i boksen?
Tv2 skriver "Barnevernet stemplet Natasha feilaktig som psykisk utviklingshemmet og tok tvillingbarna fra henne på fødestuen. De ønsker ikke å beklage det som har skjedd."

Barnevernet forklarer:
– Jeg kan jo ikke beklage en leges diagnostisering. Vi har ikke ansvar for at det er en feil diagnose.

Hvorfor det? At man ikke har god nok omsorgsevne betyr ikke at man skader barna, bare at man ikke kan ta hånd om dem på egen hånd. Kanskje man f.eks. ikke har evne til å sørge for god nok hygiene eller ernæring. Dersom far har god nok omsorgsevne, så vil jo han sørge for dette, samtidig som barna får ha både en far og en mor. Mor kan jo være både snill og kjærlig selv om hun ikke har gode nok evner.

Så lenge det er så alvorlig at barnevernet går inn i hjemmet å tar barna så er det mer som skal til en at mor ikke dusjer barna hver dag. Da får familiene veiledning og hjelp til å bli gode omsorgspersoner.
Jeg tenker at når det er så alvorlig som at barna vurderes å tas ut av hjemmet så lar de ikke barna bo under samme tak som den som er uegnet som omsorgsperson. Hvordan skal barnevernet styre dette? Hvordan vet de at den som er egnet er med barna 24 timer i døgnet og aldri lar barna være alene med den andre? Jeg vet ikke hvordan det fungerer, men høres rart ut at barna får bo med den personen som er uegnet.

Tv2 skriver "Barnevernet stemplet Natasha feilaktig som psykisk utviklingshemmet og tok tvillingbarna fra henne på fødestuen. De ønsker ikke å beklage det som har skjedd."

Barnevernet forklarer:
– Jeg kan jo ikke beklage en leges diagnostisering. Vi har ikke ansvar for at det er en feil diagnose.

Kan du svare meg på det andre jeg spør om? Er det slik i Norge at med en diagnose så mister du automatisk retten til å være mor?

Barnevernet har brukt en gammel diagnose og den er feil stemplet. Barnevernet nektet også å lytte til andre leger/psykologer så den er jo feil stemplet av barnevernet også.
Jeg har ikke lest akkurat denne setningen, men kan ikke si at det festet med så voldsomt. For hele saken er forferdelig for barn og familie.

Kan du svare meg på det andre jeg spør om? Er det slik i Norge at med en diagnose så mister du automatisk retten til å være mor?

Barnevernet har brukt en gammel diagnose og den er feil stemplet. Barnevernet nektet også å lytte til andre leger/psykologer så den er jo feil stemplet av barnevernet også.
Jeg har ikke lest akkurat denne setningen, men kan ikke si at det festet med så voldsomt. For hele saken er forferdelig for barn og familie.
Det er dette hele tråden handler om. Det var det - og ene og alene det jeg skrev om i ts. Jeg ser ingen grunn til å svare på kveruleringer fra deg om andre ting. Start en egen tråd om diagnoser om du vil ;)

Barnevernet har etter det jeg vet ikke blitt presentert med andre leger og psykologers meninger før i denne rettssaken og da ble hun "friskmeldt". Stemmer ikke det?

Jeg synes det er ytterst viktig å ha kontroll jevning på hva som skjer i slike organisasjoner. Når det er sagt: jeg ble så frustrert over å lese alle mulige kommentarer om hvordan barnevernet kidnapper barn og er ute etter å skape forferdelige oppvekst vilkår. Folk har jo tydeligvis alle en bekjent som kjenner en som er tanten til en som mistet barnet sitt helt plutselig uten forvarsel når barnevernet rev barnet som elsket mammaen sin så dypt rett ut av armene på mammaen.
Barnevernet er en fantastisk og viktig instans som gjør en god jobb. Så klart kan de ble bedre og ja de gjør feil, men ikke halshugg de i media

Det er dette hele tråden handler om. Det var det - og ene og alene det jeg skrev om i ts. Jeg ser ingen grunn til å svare på kveruleringer fra deg om andre ting. Start en egen tråd om diagnoser om du vil ;)

Barnevernet har etter det jeg vet ikke blitt presentert med andre leger og psykologers meninger før i denne rettssaken og da ble hun "friskmeldt". Stemmer ikke det?

Du skriver at det er media er ute etter barnevernet hele tiden og dette burde ikke skrives om i media. Jeg mener alt av feil bør ut i media så vi er uenige om at alt av feil bør feies under teppe.
Jeg leste i den første artikkelen om dette at jo barnevernet har flere ganger blitt presentert for andres leger/psykologers vurderinger.
Leste dette før hun ble friskmeldt.
Nei gidder ikke å starte en egen tråd om noe som helst, men litt trist at så mange tror at en slik etat som bv er aldri gjør en feil og det er alltid den som mister sine barn som er problemet. Hele denne barnevernsaken handler faktisk om en diagnose. Derfor skriver også media om dette, rart å starte en tråd der du mener media gjør feil med å omtale saken og du vil ikke svare på om det er greit å miste barn på bakgrunn av en diagnose.
Men jeg holder meg unna trådene dine jeg, så slipper du kveruleringen min ;)

Så lenge det er så alvorlig at barnevernet går inn i hjemmet å tar barna så er det mer som skal til en at mor ikke dusjer barna hver dag. Da får familiene veiledning og hjelp til å bli gode omsorgspersoner.
Jeg tenker at når det er så alvorlig som at barna vurderes å tas ut av hjemmet så lar de ikke barna bo under samme tak som den som er uegnet som omsorgsperson. Hvordan skal barnevernet styre dette? Hvordan vet de at den som er egnet er med barna 24 timer i døgnet og aldri lar barna være alene med den andre? Jeg vet ikke hvordan det fungerer, men høres rart ut at barna får bo med den personen som er uegnet.
Hvis en person er egnet som forelder, altså har god nok omsorgsevne, så vil vel det per definisjon bety at en har god nok vurderingsevne til å vurdere om barnet er trygt? For å sette det på spissen: Jeg lar ikke storesøster passe lillebror, ikke engang i et par minutter, fordi hun er tre år gammel og lillebror er ti måneder. Men på et eller annet tidspunkt vil hun (og han) være gammel nok til at det er greit en liten stund. Jeg som kjenner dem best vil jo være den beste til å vurdere når dette er greit. Hele poenget mitt er at barnevernet ikke nødvendigvis trenger å ha noe med en slik sak å gjøre, så lenge det er en forelder med god omsorgsevne som har ansvaret. Da trenger ikke barnevernet styre noe som helst.

Dette skriver jeg ikke med tanke på saken som diskuteres her, men med tanke på spørsmålet du svarte på (hvis samboeren ikke har god nok omsorgsevne, mister jeg barnet mitt da).

Hvis en person er egnet som forelder, altså har god nok omsorgsevne, så vil vel det per definisjon bety at en har god nok vurderingsevne til å vurdere om barnet er trygt? For å sette det på spissen: Jeg lar ikke storesøster passe lillebror, ikke engang i et par minutter, fordi hun er tre år gammel og lillebror er ti måneder. Men på et eller annet tidspunkt vil hun (og han) være gammel nok til at det er greit en liten stund. Jeg som kjenner dem best vil jo være den beste til å vurdere når dette er greit. Hele poenget mitt er at barnevernet ikke nødvendigvis trenger å ha noe med en slik sak å gjøre, så lenge det er en forelder med god omsorgsevne som har ansvaret. Da trenger ikke barnevernet styre noe som helst.

Dette skriver jeg ikke med tanke på saken som diskuteres her, men med tanke på spørsmålet du svarte på (hvis samboeren ikke har god nok omsorgsevne, mister jeg barnet mitt da).

Skjønte hva du svarte på :)
Jeg tenker ikke som deg der, for uansett er man to voksene personer som velger å bo sammen og det blir umulig for barnevernet å kontrollere hjemmet om den ene har mistet omsorgen. Jeg ser ikke hvordan dette skal kunne fungere i praksis.
Det er slik at er det snakk om vold, så blir også den andre parten automatisk dratt inn i saken. Heldigvis for det og ser ikke hvorfor det ikke skal skje om den andre er uegnet også?
Man blir jo da automatisk uegnet når man fortsetter å bo med en som ikke egner seg som far/mor er mine tanker. Jeg er ganske sikker på at de gjør individuelle vurderinger i hver sak, men ved omsorgsovertakelse så er det ganske alvorlige hendelser.

Back
Topp