Vold er en helt annen sak, da er jo hjemmet i seg selv uegnet. Jeg tror uansett du misforstår hva jeg mener. At man ikke har god omsorgsevne er ikke det samme som at man har mistet omsorgen for barnet sitt. Hvis mannen min havner i en ulykke i morgen og får en hjerneskade som gjør at han ikke klarer å holde styr på hygiene, måltider, samarbeid med barnehage og skole osv, så mister han ikke omsorgen for barna sine. Hvis vi var skilt og han måtte ta vare på dem alene når han hadde samvær, så hadde det vært noe annet, men så lenge vi fortsatt var gift, så hadde da ikke barnevernet kommet inn og tatt fra oss barna pga dette. Barna hadde jo fortsatt blitt ivaretatt. Av meg. Det er ingen grunn til at noen skal trenge å kontrollere at jeg ikke overlater barna til han i en slik situasjon. Jeg mener også bestemt at jeg ikke hadde vært uegnet som mor hvis jeg hadde valgt å holde sammen med mannen min etter en slik ulykke.Skjønte hva du svarte på![]()
Jeg tenker ikke som deg der, for uansett er man to voksene personer som velger å bo sammen og det blir umulig for barnevernet å kontrollere hjemmet om den ene har mistet omsorgen. Jeg ser ikke hvordan dette skal kunne fungere i praksis.
Det er slik at er det snakk om vold, så blir også den andre parten automatisk dratt inn i saken. Heldigvis for det og ser ikke hvorfor det ikke skal skje om den andre er uegnet også?
Man blir jo da automatisk uegnet når man fortsetter å bo med en som ikke egner seg som far/mor er mine tanker. Jeg er ganske sikker på at de gjør individuelle vurderinger i hver sak, men ved omsorgsovertakelse så er det ganske alvorlige hendelser.
Som du sier, er det først snakk om omsorgsovertakelse, så er det gjerne alvorlig. Men spørsmålet var OM det skulle være snakk om omsorgsovertakelse dersom en av foreldrene ikke har god nok omsorgsevne, ikke om de skulle få beholde barnet selv om en av dem mistet omsorgen (noe jeg tviler på skjer i noe tilfelle).