Nytt eller brukt....

*BabyFjått<3*

Betatt av forumet
Januarskatter 2015
Her jeg bor er det flere av mine bekjente og venninner som er gravide, og ser det også på div forums... Er utrolig mange som er så opptatt av den og den vogna, den og den posen og setet og senga osv.... Koster en formue etter min mening, og noen ting skal brukes i et halv år, noe i ett år osv.. Kjenner at jeg blir både sjokkert og provosert over hvor mye penger man bruker på utstyr, når finn.no eksempelvis er fullt av flott utstyr i god stand osv..
Jeg for min del brukte nøyaktig 400kr med min første, resten kom i arv eller brukte etter meg selv og mine søsken, denne gangen er det finn som gjelder, og budsjettet holdes så lavt som mulig! Om ungen sover i ei (rein) brukt vogn til 1000kr eller den nyeste Emmaljunga til 13000kr....
Er jeg den eneste som tenker sånn?! Ble totalt nedstemt av mine venninner som skal ha alt nytt, og neste sett sjokkert på :p

Sent from my iPad using BV Forum

Her kjøper vi mye brukt, har ikke råd til mye nytt. Men noe får vi sponset av foreldrene våre. Det er jo så mye fint brukt ting på facebook eller finn så hvorfor ikke.
I går kjøpte jeg en brukt vogn, synes den er kjempe fin :) ble 4000kr istede for 7-8000kr for ny.

Her blir det en god blandig. Vi er så heldige å få vogn av mine foreldre og stellekommode av hans. Senga som vi skal ha er den jeg hadde som liten. Babynest skal jeg sy.. og bilstol og antakeligvis tripp trapp stol får vi av svogeren og svigerinna mi :) Så blir det jo såklart litt småting vi må handle inn som vognpose.. badebalje osv. Men vi sier ikke nei takk til å få brukt eller evnt låne :)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Her blir det noe nytt, men d meste av større ting brukt:)

❤️Gutt november 2012❤️

❤️Termin 17. Januar❤️

Her blir det en lett blanding. Har ett barn fra før av pluss nieser og nevøer. Så det meste har vi fra før av eller låner av familen.. Vi skal ønske oss ny bilstol til jul da jeg ikke er heeelt trygg på å kjøpe det brukt, og samtlige babystoler i familen har takket for seg ;)Med førstemann var vogn og bilstol nytt, resten tror jeg faktisk jeg fikk brukt av familiemedlemmer og venner av familien. Var kjempetakknemlig. Syns det er alt for dyrt.

Her ble mye kjøpt nytt til førstemann, men neste arver jo alt det... Kjøpte noen ting brukt, men hadde noen dårlige erfaringer med det. Mange ting brukes ganske hardt av barn og er slitent og vinglete når det kjøpes brukt. Men har selvfølgelig også gjort gode kjøp :)

Bilstol vil jeg aldri kjøpe brukt med mindre det var av noen jeg kjenner godt... Vet jo ikke sikkert om de har vært i krasj for eksempel selv om alle skriver at de ikke har vært det...

Sent from my iPhone using BV Forum

Her og blir det en god blanding. Må bl.a. ha to vogner, å den ene kommer vi til å kjøpe brukt på finn er planen. Ellers så blir det å raide finn for gode tilbud og det vi ikke finner der får vi heller kjøpe. Vi har ikke dårlig økonomi, men heller ikke så god at vi kan legge ut 10000 på en ny vogn...

Her blir det mye brukt,det var det også til førstemann.
Til førstemann fikk vi barnevogn av besteforeldre, så derfor ble den ny, men den har vi tatt vare på og skal bruke igjen.

Jeg kjøpte også mye klespakker til dattera mi, fikk mange fine klær, til en billig penge.
Jeg liker gjenbruk, og kommer til å gjøre det denne gangen også

05.01.2015 <3

Vurderer å kjøpe vogn brukt, nettopp fordi det er så dyrt. Men jeg skal se den først før jeg eventuelt kjøper.

Eneste jeg ikke kjøper brukt er bilstoler/seter. Kan være skader på det uten at selger/kjøper vet om det.

Skal også sjekke ut sprinkelseng på finn, men madrassen kjøper jeg nytt :)

❤️Termin 17.jan.15❤️

Vi skal kjøpe ny vogn! Men ut ifra det har jeg lyst til å finne resten brukt, finner jeg ikke det jeg er på utkikk etter så blir det å kjøpe nytt der også! :)

Vi kjøpte det meste nytt med første, stellebordet var arvet og vognen la vi penger i fordi vi ville bruke den til flere av våre barn. Vi fikk også penger av besteforeldre til bruk på dette, det gjorde jo at vi brukte mindre penger selv. Nå har vi jo nesten alt, må ha stellebord/kommode (vi gav bort det vi hadde når vi pusset opp badet) og bilstol, men vi har absolutt alt annet.

Samtidig så tenker jeg at det må være opp til hver enkelt, noen har mye penger og ønaker å bruke mye penger på tingene for sin egen del. De må bare gjøre det, så kan andre gjøre det de vil :)

❤ Jente januar 2012 ❤
❤ Magetroll januar 2015 ❤

Termin 03.01.15

Sendt via BV-appen

Vi kjøpte noen ting nytt sist, som bilstol og vogn f.eks. Bilstol fordi jeg ikke vil kjøpe det av fremmede fordi vi da ikke kan være sikker på hvordan den har blitt brukt og om den har vært i kollisjoner o.l. Vogna mest fordi jeg hadde så lyst å kjøpe NOE i alle fall til babyen min:p Fikk også en del ting i gave, som vognpose, fordi foreldrene våre ville bidra med noe. Mye annet arvet vi etter familien, både klær til den lille og utstyr. Vi var studenter og var derfor nødt til å være bevisst på pengebruken, men synes uavhengig av det at en del kommende foreldre tar helt av. Man MÅ ikke ha to sett av alt mulig, og alt MÅ ikke være flunkende nytt. Denne gangen bruker vi om igjen det aller meste, for vogna er f.eks. er ikke akkurat utslitt etter ett barn, selv om den ikke er siste modell! Må selvfølgelig kjøpe noen ting, men kommer ikke til å ta helt av;)

Sent from my iPad using BV Forum

Venter første nå og her blir det en god blanding. Finner vi ikke det vi vil ha brukt, så blir det nytt. Har kapret seng og madrass til 100 kr, endret bruksområde til en kommode og kommer nok til å fylle huset mer etterhvert. Men vil aller helst at klærne skal være etter min smak, spesielt de minste størrelsene. Vogna blir ny, den kommer til å beholdes og gå i arv hvis jeg får det som jeg vil med flere barn. Dette har mye å si da jeg daglig tråler finn og ikke finner den jeg ønsker, ikke i nærheten en gang. Vil ikke nøye meg med rosa, slitt vogn dersom jeg vil ha den nøytral og mørk. Smakssak det der også selvsagt. Til stellekommode vet jeg akkurat hvilken jeg vil ha, der leter jeg faktisk langt sør også. Må si det er arbeid å sitte på finn.no i flere timer hver dag også, det må være måte på hvor gnien en kan være. Jeg har gått litt inn i meg selv og funnet ut at jeg ikke på død og liv må spare mye penger på det lille familiemedlemmet vi venter på. Spare der jeg kan og få tak i det jeg vil ha :)

Vi fikk vogn av foreldrene mine da de ønsket å gi dette til sitt første barnebarn:-) den kommer til å gå i arv til evt flere barn som måtte komme:-) ellers hsr jeg kjøpt seng og stellebord nytt da jeg vet hva jeg vil ha og er kresen.. Ellers har mannen min sagt han vil lage vugge selv til babyen:-) Bilstol, dyne og madrass kjøper jeg nytt da jeg ikke vet hva de har vært igjennom tidligere ved å kjøpe det brukt og har lest at madrass skal/bør kjøpes nytt til hvert barn. Kommer nok til å hente frem klær fra da jeg og broren min var små når jeg har funnet ut kjønnet i neste uke:-)

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app

Med første unge som ble født for et år siden så fikk vi egentlig alt vi trengte for 4000, brukt. Altså vogn, dunpose, og voksipose(den man bretter❤️) saueskinn, stellekommode, klær fra str 50-80, dundyner i forskjellig størrelser og tykkelser, mange sengesett og laken, vippestol, leker, babygym, gåstol.

Seng fikk vi også, men da vi pusset opp barnerommet kjøpte vi nye møbler der inne. Tripptrapp stol fikk vi i gave til navnefesten, men fikk den levert til fødsel. New born setet kjøpte vi brukt på finn til halv pris. Babycall fikk vi også i kombinert fødselsgave/navnefestgave.

Denne gangen trenger vi søskenvogn, så det blir vel nesten det eneste vi må kjøpe. Kanskje noen klær i str 50 fordi forrige er født på sommeren og vi arvet bare sommerklær i str 50, samtidig som vi har veldig lite fordi hun stort sett ikke hadde på klær de 4 første ukene fordi det stort sett var over 30 grader. Det skjer ikke i januar :p
Prøver å finne vognen jeg vil ha brukt, men nesten ikke å oppdrive. Forsvinner fra finn nesten før jeg rekker å lese artikkelen. Vil ha bugaboo donkey. Det blir hvertfall ikke vanskelig å selge den om vi må kjøpe ny...

Altså, jeg er veldig for å bruke finn og kjøpe brukt eller arve.
Har kjøpt bilsetene brukt av kjentfolk, det synes jeg er skummelt å kjøpe av ukjente.

♡Jente 05.07.2013♡
♡Venter jente 02.01.2015♡

Denne gangen blir nesten alt gjenbruk, men med første var det mye nytt. Denne gangen er det ikke så mye vi mangler, men en del av det kjøper vi brukt tenker jeg, evt låner om vi får.

1. Mann skal bli storebror

Her blir det meste brukt.
Eneste som blir kjøpt inn er ny bil (for å få isofix) og babysete.

Back
Topp