Nye råd: koronavaksine og graviditet

Dere som har planlagt eller tatt 2 dose med vaksine - hvor nært termin/fødsel er den planlagt eller tatt?

Skal ta dose nr 2 den 17.september, termin 20.oktober, men skal ha planlagt KS den 27.september, altså 10 dager etter jeg har tatt vaksinedose nr 2:)
 

Vedlegg

  • D9008B91-F55D-4CE7-A734-4D3097328304.png
    D9008B91-F55D-4CE7-A734-4D3097328304.png
    294,6 KB · Visninger: 17
Hvis du forklarer situasjonen, så tror jeg de skal prioritere deg slik at du rekker begge dosene! Screenshot fra fhi:
(https://www.fhi.no/nyheter/2021/oppdatert-vaksineanbefaling-for-gravide/)

Tusen takk! Visste ikke det Kanskje det er håp om å bli ferdig til fødsel likevel. Vil helst at baby skal få med seg mest mulig antistoffer.

Er ikke vaksinemotstander, samtidig ikke superbegeistrert for vaksinen siden det ikke finnes langtidserfaring, meeen så virker det å være kun et tidsspørsmål før man blir smittet...så..heller vaksinen enn å bli syk uten vaksine når man har autoimmun sykdom i tillegg :p

Har dratt den ut i det lengste, men ser at det virkelig er på tide å få tatt vaksinen nå :)
 
Dere som har planlagt eller tatt 2 dose med vaksine - hvor nært termin/fødsel er den planlagt eller tatt?

Skal ha dose to om litt over en uke, da er jeg 37+3.
Fikk time til dose 2 ganske akkurat 3 uker etter dose 1. For håpe jeg rekker den - men hjelper uansett mye å ha fått dose 1
 
Her opererer de med 4uker mellom dosene, så dose to blir 29.september. Da er jeg 38 + 2
 
Eg skal få dose 2 på torsdag. Er då 36+5:angelic: Fekk dose 1 for 6 veker sidan:)
 
Tusen takk! Visste ikke det Kanskje det er håp om å bli ferdig til fødsel likevel. Vil helst at baby skal få med seg mest mulig antistoffer.

Er ikke vaksinemotstander, samtidig ikke superbegeistrert for vaksinen siden det ikke finnes langtidserfaring, meeen så virker det å være kun et tidsspørsmål før man blir smittet...så..heller vaksinen enn å bli syk uten vaksine når man har autoimmun sykdom i tillegg :p

Har dratt den ut i det lengste, men ser at det virkelig er på tide å få tatt vaksinen nå :)
Her hadde de visstnok ikke lov til å sette meg opp til dose 2 før etter 12 uker, selv om jeg er gravid. Men de sa at jeg kan ringe etter 3 uker og forklare at jeg er nært termin og ønsker å få dose 2 uka etter (moderna, må gå 4 uker mellom dosene), da kunne jeg kanskje få den fremskyndet.. :rolleyes:
 
Her hadde de visstnok ikke lov til å sette meg opp til dose 2 før etter 12 uker, selv om jeg er gravid. Men de sa at jeg kan ringe etter 3 uker og forklare at jeg er nært termin og ønsker å få dose 2 uka etter (moderna, må gå 4 uker mellom dosene), da kunne jeg kanskje få den fremskyndet.. :rolleyes:

Fikk satt den første dosen i dag.

Har vært litt usikker, men vi fant ut at det er det rette valget for oss siden smittetrykket er så høyt.
Kjente dog at jeg ikke var såååå høy i hatten når førstemann som fikk vaksine på raden min svimte av noen minutter etter at dosen var satt. Men det gikk jo bra, stakkaren ble bare uvel.

Da de satte på meg spurte hun om jeg var komfortabel med å sette meg på gulvet litt med en gang sånn i tilfelle jeg skulle få en reaksjon og de ikke rakk bort til meg og jeg evt hadde havnet på magen :p Utrolig snille folk der altså. Gikk som forventet veldig fint hele greia.
Føles ut som noen har bokset til meg hardt i armen nå, men ellers fin :p

Hun anbefalte meg å vente til etter fødsel med dose 2 siden det blir så nært (det må gå 4 uker mellom på Moderna her også tydeligvis). Så får se om jeg sjanser og ber om dose to etter 4 uker eller om jeg bare venter til etter fødsel :D
 
Tok dose 2 med Moderna i går…:dead: fyyysøren!! Feberen kom som kasta på i går kveld… og lillemann enten reagerte på vaksina eller tima det veldig godt med økedøgn! Har ammet han konstant fra kl 15 til kl 6 i natt!! Så sov vi begge til 9, gjett om jeg hadde sprengt pupp da!! Såå slitsomt med baby og høy feber… men nå er det gjort.. håper feberen slipper taket ila dagen.. vi holder senga enn så lenge :depressed::confused:
Andre som har tatt dose 2 etter fødsel? Reagerte baby?
 
Tok dose 2 med Moderna i går…:dead: fyyysøren!! Feberen kom som kasta på i går kveld… og lillemann enten reagerte på vaksina eller tima det veldig godt med økedøgn! Har ammet han konstant fra kl 15 til kl 6 i natt!! Så sov vi begge til 9, gjett om jeg hadde sprengt pupp da!! Såå slitsomt med baby og høy feber… men nå er det gjort.. håper feberen slipper taket ila dagen.. vi holder senga enn så lenge :depressed::confused:
Andre som har tatt dose 2 etter fødsel? Reagerte baby?

Jeg tok dose 2 moderna 5 dager etter fødsel og ble kjempedårlig! Hadde høy feber i 1,5 døgn og veldig vondt i kroppen. Heldigvis reagerte ikke baby på det og hun var så lita hun ennå var i nyfødtkoma så da ble det ikke så stress... men det var slitsomt å være så syk det 1,5 døgnet det pågikk.
 
Jeg tok dose 2 moderna 5 dager etter fødsel og ble kjempedårlig! Hadde høy feber i 1,5 døgn og veldig vondt i kroppen. Heldigvis reagerte ikke baby på det og hun var så lita hun ennå var i nyfødtkoma så da ble det ikke så stress... men det var slitsomt å være så syk det 1,5 døgnet det pågikk.
Nyfødtkoma høres greit ut… her har han ikke vært i noen er koma enn å sove 2-3 timer sammenhengende på natt siste tiden… sliter sikkelig med å få han til å sove på dagtid!
jeg tror faktisk han bare hadde økedøgn. Jeg har ikke feber nå, men har peiset på med Ibux/Paracet så kanskje det virker i kroppen ennå.
 
Tok dose 2 med Moderna i går…:dead: fyyysøren!! Feberen kom som kasta på i går kveld… og lillemann enten reagerte på vaksina eller tima det veldig godt med økedøgn! Har ammet han konstant fra kl 15 til kl 6 i natt!! Så sov vi begge til 9, gjett om jeg hadde sprengt pupp da!! Såå slitsomt med baby og høy feber… men nå er det gjort.. håper feberen slipper taket ila dagen.. vi holder senga enn så lenge :depressed::confused:
Andre som har tatt dose 2 etter fødsel? Reagerte baby?
Jeg tok 2. dose pfizer på mandag. Ble ekstremr dårlig! Feber, hodeverk, kaldsvette og ekstreme muskel og leddsmerter. Klarte ikke løfte babyen selv. Usikker på hun reagerte, men hun var uvanlig grinete samme dag/kveld og jeg gråt like mye pga smerter. Var ikke god før på torsdag!
 
Jeg tok 2. dose pfizer på mandag. Ble ekstremr dårlig! Feber, hodeverk, kaldsvette og ekstreme muskel og leddsmerter. Klarte ikke løfte babyen selv. Usikker på hun reagerte, men hun var uvanlig grinete samme dag/kveld og jeg gråt like mye pga smerter. Var ikke god før på torsdag!
Uff det var lenge! Hadde du feber i 4 dager eller bare uvel? Jeg trodde jeg var god igjen i går ettermiddag men fikk feber og frostrier på kvelden igjen.. nå har jeg sikkelig vondt i ryggen og hodet..
 
Last edited:
Uff det var lenge! Hadde du feber i 4 dager eller bare uvel? Jeg trodde jeg var god igjen i går ettermiddag men fikk feber og frostrier på kvelden igjen.. nå har jeg sikkelig vondt i ryggen og hodet..
Hadde bare feber i 2 dager, men smertene varte i 4! Ønsker deg god bedring og håper det gir deg fort!
 
Da har også jeg hevven meg på vaksineringa. Dose nr. 1 idag og da rekker man å bli fullvaksinert før jul :santa føler meg mye mer tryggere på vaksinere meg nå som baby er ute og jeg bare ammer.
 
Back
Topp