Nye råd: koronavaksine og graviditet

Jeg har jo skrevet flere ganger i ulike tråder her, men sier det igjen hvis noen gruer seg..

Jeg er fullvaksinert med både Pfizer og Moderna, og hadde ingen bivirkningene av noen.

Fikk siste dose 10.august.

Jeg har hele tiden vært veldig opptatt av forskning og gjort min bedømmelse basert på samtaler med leger på vaksinekontoret og min egen fastlege, samt en jordmor. Er veldig fornøyd med å være fullvaksinert nå som smitten stiger veldig og Helsedir sier at alle som ikke er vaksinert lommer til å bli smittet.

I mitt tilfelle har jeg ikke mulighet til å låse meg inne, og jeg har et barn i barnehage hvor det potensielt sett er stor risiko for smitte utover høsten.

I tillegg har jeg hatt tre kraftige forkjølelser i våres/sommer, med voldsom hoste. Den følelsen og utmattelsen jeg satt med da gjorde meg ekstra redd for å få covid. Spesielt sent i svangerskapet.

Ikke sant..
Jeg velger å stole på fhi.. jeg regner med de har vurdert MYE frem og tilbake, og gjennomgått forskning. Tviler på at det er et valg de har tatt lett på.. Veldig mange liksomleger i kommentarfeltene som har vært flinke til å finne dokumentasjon på "legeeksperten.blogg. no" (om du skjønner), og mange som skal spille på at de er bekymret 'og de er helsepersonell, så deres mening teller mer enn andres'..
Jeg forstår skepsisen, og usikkerheten.. det gjør jeg. Men å legge sin treårige utdannelse som helsefagarbeider som grunnlag eller spre skepsis ved upålitelige kilder synes jeg blir for dumt; når det er langt flere forskere og eksperter som har foretatt vurdering andre veien..
Lov til å være kritisk til vurderingene og skeptisk siden det ikke er godt nok uttestet enda!! Jeg forstår den! Men kildekritikk er også lurt, om man skal spre frykt til andre. ><

Kan ikke si at jeg ikke tenker på de usikre sidene selv også; men jeg synes de sikre og positive sidene veier hardere for meg. At noen har vurdert det andre veien, er helt ok; det er forståelig, og greit.
Det må også være forståelig og greit at andre velger å vaksinere seg. ><
 
Sniker fra desember-forumet, og vil bare si at jeg setter pris på å lese folks tanker og bakgrunn for vaksine:) Jeg er ingen vaksinemotstander, men akkurat i dette tilfellet synes jeg det er litt ekstra skummelt å ta et valg. Har lest fhi sin bakgrunn for anbefalingene, og det var veldig nyttig. Jeg er fremdeles i tvil, men begynner nå gradvis å omstille meg til å ta vaksinen - har bestilt time. Synes det har vært vanskelig å gå gravid i pandemien i utgangspunktet, for ikke å snakke om tiden før med ivf-forsøk og om klinikken skulle stenge ned/forsøkene skulle bli avbrutt.

Per nå tenker jeg at alternativet er kanskje at jeg ikke kommer til å klare å holde meg frisk resten av svangerskapet, rundt fødsel og i barseltiden uansett. Og om barnet kan få nytte av antistoffene mine til fødsel og etter, er jo det absolutt en bonus. Men tenker litt på kortidsbivirkninger av vaksinen, som feks blodpropp til livmor/morkake eventuelt blødningsrisiko. Langtidskonsekvenser får man jo ikke vite så mye om på dette tidspunktet likevel, det er jo bare en risiko man må ta. I tillegg kan jeg jo bli smittet av korona likevel, kanskje rett etter første dose eller etter jeg er fullvaksinert, vil jeg likevel påvirke babyen - altså en slags dobbel påkjenning for den ufødte med både bivirkninger ved vaksine, men også bivirkninger av korona likevel? o_O Men kanskje i mindre grad, dersom vaksinen har begynt å gi effekt - som skjer etter ca 2-3 uker? Setter pris på om noen har noen tanker om akkurat det, og ikke meningen å snoke i et annet forum heller. Men synes vi gravide er en sårbar gruppe, og dette temaet er greit å få diskutert grundig før jeg bestemmer meg:shy:
 
Last edited:
Sniker fra desember-forumet, og vil bare si at jeg setter pris på å lese folks tanker og bakgrunn for vaksine:) Jeg er ingen vaksinemotstander, men akkurat i dette tilfellet synes jeg det er litt ekstra skummelt å ta et valg. Har lest fhi sin bakgrunn for anbefalingene, og det var veldig nyttig. Jeg er fremdeles i tvil, men begynner nå gradvis å omstille meg til å ta vaksinen - har bestilt time. Synes det har vært vanskelig å gå gravid i pandemien i utgangspunktet, for ikke å snakke om tiden før med ivf-forsøk og om klinikken skulle stenge ned/forsøkene skulle bli avbrutt.

Per nå tenker jeg at alternativet er kanskje at jeg ikke kommer til å klare å holde meg frisk resten av svangerskapet, rundt fødsel og i barseltiden uansett. Og om barnet kan få nytte av antistoffene mine til fødsel og etter, er jo det absolutt en bonus. Men tenker litt på kortidsbivirkninger av vaksinen, som feks blodpropp til livmor/morkake eventuelt blødningsrisiko. Langtidskonsekvenser får man jo ikke vite så mye om på dette tidspunktet likevel, det er jo bare en risiko man må ta. I tillegg kan jeg jo bli smittet av korona likevel, kanskje rett etter første dose eller etter jeg er fullvaksinert, vil jeg likevel påvirke babyen - altså en slags dobbel påkjenning for den ufødte med både bivirkninger ved vaksine, men også bivirkninger av korona likevel? o_O Men kanskje i mindre grad, dersom vaksinen har begynt å gi effekt - som skjer etter ca 2-3 uker? Setter pris på om noen har noen tanker om akkurat det, og ikke meningen å snoke i et annet forum heller. Men synes vi gravide er en sårbar gruppe, og dette temaet er greit å få diskutert grundig før jeg bestemmer meg:shy:

Angående beskyttelse etter første dose, så regnes man vel som beskyttet etter 3 uker. Men såvidt jeg leser, så har man 30-40% økt beskyttelse rett etterpå, og nærmere 70-80% etter 14 dager..
(Kjapp googling, fant på nhi sine sider - men usikker på om jeg leste det helt riktig). Også full effekt etter vaksinen..
Og, ja, man kan likevel bli syk - men sjansen for smitte er lavere; sjansen for symptomatisk smitte er lavere; og sjansen for å bli skikkelig syk er lavere...
Og som gravid har man, uten vaksinen, større sjanse for å bli skikkelig syk. Mye fordi sykdommen går utover hjerte og lunger, som allerede er komprimert pga graviditet.. :p

Jeg skal ta vaksine nå på onsdag. Får dose2 etter 3 uker, om jeg rekker det (da er jeg 37+3). Så regnes vel som beskyttet innen dose 2 likevel, og baby får vel litt av det.. håper jeg.
Skummelt med sykehus, nyfødt og korona også. De har jo nettopp hatt en runde mrsa på nyfødt intensiv i Norge liksom... Så kan vel fort bli en runde covid også, spesielt nå som de åpner opp...?

Jeg har vurdert frem og tilbake selv, men kom frem til at hvis de begynte å anbefale for gravide, så skulle jeg ta den. Så, når de åpnet for gravide nå, så orket jeg ikke tenke mer på det. Jeg bestilte time, og tenkte at jeg får stole på fhi. Mtp hvor lang tid det har tatt fra vaksinen kom, til de har turt å bruke den, og hvor lang tid de har latt andre vaksineres (gravide i andre land) før de tillot det her... Så tror jeg de har vurdert veldig mye frem og tilbake før de kom med anbefalinger.. Så, jeg synes ikke, personlig, at det er forhastet veldig.
 
Angående beskyttelse etter første dose, så regnes man vel som beskyttet etter 3 uker. Men såvidt jeg leser, så har man 30-40% økt beskyttelse rett etterpå, og nærmere 70-80% etter 14 dager..
(Kjapp googling, fant på nhi sine sider - men usikker på om jeg leste det helt riktig). Også full effekt etter vaksinen..
Og, ja, man kan likevel bli syk - men sjansen for smitte er lavere; sjansen for symptomatisk smitte er lavere; og sjansen for å bli skikkelig syk er lavere...
Og som gravid har man, uten vaksinen, større sjanse for å bli skikkelig syk. Mye fordi sykdommen går utover hjerte og lunger, som allerede er komprimert pga graviditet.. :p

Jeg skal ta vaksine nå på onsdag. Får dose2 etter 3 uker, om jeg rekker det (da er jeg 37+3). Så regnes vel som beskyttet innen dose 2 likevel, og baby får vel litt av det.. håper jeg.
Skummelt med sykehus, nyfødt og korona også. De har jo nettopp hatt en runde mrsa på nyfødt intensiv i Norge liksom... Så kan vel fort bli en runde covid også, spesielt nå som de åpner opp...?

Jeg har vurdert frem og tilbake selv, men kom frem til at hvis de begynte å anbefale for gravide, så skulle jeg ta den. Så, når de åpnet for gravide nå, så orket jeg ikke tenke mer på det. Jeg bestilte time, og tenkte at jeg får stole på fhi. Mtp hvor lang tid det har tatt fra vaksinen kom, til de har turt å bruke den, og hvor lang tid de har latt andre vaksineres (gravide i andre land) før de tillot det her... Så tror jeg de har vurdert veldig mye frem og tilbake før de kom med anbefalinger.. Så, jeg synes ikke, personlig, at det er forhastet veldig.

Takk for svar:) Det blir vaksine på meg. Har endelig klart å lande på det, og det føles mest riktig :)
 
Takk for svar:) Det blir vaksine på meg. Har endelig klart å lande på det, og det føles mest riktig :)

❤️❤️
Kan hende dette hjelper litt også.
Det er ikke spesifikt myntet på gravide, men har ofte vært en av argumentene til hvorfor ikke vaksineres, så..:

Screenshot_20210824-081157.png

Snublet over det i feeden min :p
 
Fikk den opp her, men går som en automatisk nedlasting av PDF.. Kan hende du har noe innstillinger på som gjør at det ikke funker..?

Du hadde helt rett :p Fikk den opp på PC når jeg prøvde igjen i går.

Tror jeg går i retning av å ta vaksinen nå mens jeg går gravid dersom det dukker opp en ledig time :) Virker dessverre som det vil være umulig å ikke bli smittet her i Trondheim selv om man er aldri så forsiktig :p
 
Du hadde helt rett :p Fikk den opp på PC når jeg prøvde igjen i går.

Tror jeg går i retning av å ta vaksinen nå mens jeg går gravid dersom det dukker opp en ledig time :) Virker dessverre som det vil være umulig å ikke bli smittet her i Trondheim selv om man er aldri så forsiktig :p

Uff, ja.. Trondheim er ganske 'varmt' når det gjelder smitte har jeg sett :/
 
Sniker fra desember-forumet, og vil bare si at jeg setter pris på å lese folks tanker og bakgrunn for vaksine:) Jeg er ingen vaksinemotstander, men akkurat i dette tilfellet synes jeg det er litt ekstra skummelt å ta et valg. Har lest fhi sin bakgrunn for anbefalingene, og det var veldig nyttig. Jeg er fremdeles i tvil, men begynner nå gradvis å omstille meg til å ta vaksinen - har bestilt time. Synes det har vært vanskelig å gå gravid i pandemien i utgangspunktet, for ikke å snakke om tiden før med ivf-forsøk og om klinikken skulle stenge ned/forsøkene skulle bli avbrutt.

Per nå tenker jeg at alternativet er kanskje at jeg ikke kommer til å klare å holde meg frisk resten av svangerskapet, rundt fødsel og i barseltiden uansett. Og om barnet kan få nytte av antistoffene mine til fødsel og etter, er jo det absolutt en bonus. Men tenker litt på kortidsbivirkninger av vaksinen, som feks blodpropp til livmor/morkake eventuelt blødningsrisiko. Langtidskonsekvenser får man jo ikke vite så mye om på dette tidspunktet likevel, det er jo bare en risiko man må ta. I tillegg kan jeg jo bli smittet av korona likevel, kanskje rett etter første dose eller etter jeg er fullvaksinert, vil jeg likevel påvirke babyen - altså en slags dobbel påkjenning for den ufødte med både bivirkninger ved vaksine, men også bivirkninger av korona likevel? o_O Men kanskje i mindre grad, dersom vaksinen har begynt å gi effekt - som skjer etter ca 2-3 uker? Setter pris på om noen har noen tanker om akkurat det, og ikke meningen å snoke i et annet forum heller. Men synes vi gravide er en sårbar gruppe, og dette temaet er greit å få diskutert grundig før jeg bestemmer meg:shy:

De som er vaksinert blir også smittet. Så jeg skal ikke ta noen vaksine. Anbefaler deg å lese på legemiddelverket. Der registreres det alvorlige bivirkninger og spontanaborter i forhold til vaksine.
 
De som er vaksinert blir også smittet. Så jeg skal ikke ta noen vaksine. Anbefaler deg å lese på legemiddelverket. Der registreres det alvorlige bivirkninger og spontanaborter i forhold til vaksine.
Men risikoen for å bli alvorlig syk er langt mindre hvis man er vaksinert. Man vet heller ikke hvordan korona vil påvirke fosteret og om det kan få senskader heller.
Alt i alt vil risikoen for barnet være mindre av vaksine enn korona, ellers hadde ikke FHI anbefalt vaksine til alle gravide.
 
Vi har omsider besluttet at jeg skal ta den. Problemet mitt nå er at jeg ikke ønsker at folk skal vite hvorvidt jeg har tatt den eller ikke (jeg bare føler det er privat av en eller annen grunn), så jeg ønsker ikke å ta den der hvor "alle" tar. Så vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det. Men skal ta det opp med fastlegen på kontroll om 2 uker. Ønsker dose 2 rett før eller rett etter fødsel.
 
Jeg tok første dose i går. Mannen min skulle ta sin andre dose så jeg gikk med han å fikk dropp inn time samtidig som han. Hadde en fin samtale med legen min og følte det var riktig å ta den, så gjorde det med engang nesten så jeg ikke ombestemte meg. :p siden jeg har vært litt frem og tilbake på det. :) litt sår i armen, men føler meg bra.
 
Jeg tok også første dose i går, når mannen min skulle ta dose 2! Hadde egentlig bestemt meg for at jeg skulle vente med vaksinen til etter fødsel, men nå øker smitten så mye, og vi har to barn på skole og en i bhg.. Jeg er livredd for eventuelle senbivirkninger på barnet, men nå er vaksina tatt :rolleyes: Fikk heldigvis ingen bivirkninger annet enn sykt stiv skulder :angelic:
 
Jeg er veldig glad jeg tok den for 3 uker siden. Føler meg mye mer «trygg» nå, men jeg skal vente med dose 2 til baby er ute, men mest for jeg er redd for hodepine og høy feber som mange har fått som bivirkning av dose 2 :rolleyes: orker ikke føde med skallebank :sorry: da er det bedre mannen tar en sykedag og passer babyen etter fødselen :p
 
Jeg er veldig glad jeg tok den for 3 uker siden. Føler meg mye mer «trygg» nå, men jeg skal vente med dose 2 til baby er ute, men mest for jeg er redd for hodepine og høy feber som mange har fått som bivirkning av dose 2 :rolleyes: orker ikke føde med skallebank :sorry: da er det bedre mannen tar en sykedag og passer babyen etter fødselen :p

Fikk du noe bivirkninger av dose 1?
Jeg skal ta dose to om litt over ei uke (tok dose 1 for snart 2 uker siden).
Regner med at fødselen ikke starter når kroppen ikke er helt med, så.. enten bivirkninger eller føding :p
 
Fikk du noe bivirkninger av dose 1?
Jeg skal ta dose to om litt over ei uke (tok dose 1 for snart 2 uker siden).
Regner med at fødselen ikke starter når kroppen ikke er helt med, så.. enten bivirkninger eller føding :p
Nei ikke annet enn litt stiv skulder.. men såå mange blir dårlig av morderna dose 2 her, så jeg orker ikke ta dose to nå.. :hungover: men det angrer jeg sikkert på når jeg har født og er trøtt og sliten i tillegg.. :rolleyes:
Det blir som å velge mellom pest eller kolera uansett hva jeg velger :rolleyes:
 
Nei ikke annet enn litt stiv skulder.. men såå mange blir dårlig av morderna dose 2 her, så jeg orker ikke ta dose to nå.. :hungover: men det angrer jeg sikkert på når jeg har født og er trøtt og sliten i tillegg.. :rolleyes:
Det blir som å velge mellom pest eller kolera uansett hva jeg velger :rolleyes:

Blir vel Pfizer her antar jeg; var i alle fall det jeg fikk som dose1.
Men ser flere blir dårligere av dose to der også. Så får se. Skal ta den da. Jeg antar at kroppen ikke starter fødselen mens jeg er i dårlig form uansett. :)
 
Dere som har planlagt eller tatt 2 dose med vaksine - hvor nært termin/fødsel er den planlagt eller tatt?
 
Dere som har planlagt eller tatt 2 dose med vaksine - hvor nært termin/fødsel er den planlagt eller tatt?
Jeg har time til dose 2 22. September, termin er 28. September :) Håper ikke fødselen og vaksinen krasjer da :p
 
Dere som har planlagt eller tatt 2 dose med vaksine - hvor nært termin/fødsel er den planlagt eller tatt?
Får dose 1 med Moderna (tror jeg) nå på onsdag (34+6), så regner med dose to blir når jeg er ca 38/39 uker. Regner med å føde mellom uke 39 og 41.
 
Får dose 1 med Moderna (tror jeg) nå på onsdag (34+6), så regner med dose to blir når jeg er ca 38/39 uker. Regner med å føde mellom uke 39 og 41.

Hadde håpet å være ferdig vaksinert til fødsel, men ser at man må ha minst 6 uker mellom her, så misser det med 1 uke. Er 34+5 i dag, første dose fredag. Får derfor ikke dose 2 før tidligst 22 oktober, litt under en uke etter termin :(
 
Back
Topp