Nye råd: koronavaksine og graviditet

Kan jeg spørre hva du skrev i mailen til kommunen, jeg sliter veldig med å vite hva jeg skal si til min arbeidsgiver ang vaksinen. Jeg vet at det kommer til å bli press der ifra for at jeg skal ta den, jeg ønsker ikke ta den da jeg fortsatt syns det er for lite forsket på ifht gravide.
Jeg skrev bare dette jeg:
«Hei. Jeg ville bare informere om at jeg takker nei til tilbud om vaksine da jeg er gravid med termin i oktober. Jeg er på ingen måte vaksinemotstander, og håper å få tilbud om vaksine igjen etter barnet er født HVIS det kan anbefales for ammende.»
 
Jeg venter også til etter baby er ute, og jeg håper jeg får drøyd det så lenge at jeg også er ferdig med å amme. Så et svar på dette med coronavaksine i dag og syns det var en veldig fin refleksjon. :happy:
 

Vedlegg

  • 960C82CA-0A73-4197-9A2A-217BB32A6301.png
    960C82CA-0A73-4197-9A2A-217BB32A6301.png
    532 KB · Visninger: 90
  • 154C189C-3F66-464A-A025-300A22742AF1.png
    154C189C-3F66-464A-A025-300A22742AF1.png
    581,7 KB · Visninger: 89
Syntes det er kjempevanskelig å ta stilling til. Jobber i barnehage, så kommer tett oppi mange mennesker hver dag... samtidig er jeg ikke vaksinemotstander, men de fleste andre vaksiner har jo også vært lenge i programmet. Leste en plass at de anbefalte gravide å vaksinere seg mot influensaen også som de spådde ble hard i år. Men der kan jeg ikke finne så mye egentlig info?
 
Syntes det er kjempevanskelig å ta stilling til. Jobber i barnehage, så kommer tett oppi mange mennesker hver dag... samtidig er jeg ikke vaksinemotstander, men de fleste andre vaksiner har jo også vært lenge i programmet. Leste en plass at de anbefalte gravide å vaksinere seg mot influensaen også som de spådde ble hard i år. Men der kan jeg ikke finne så mye egentlig info?

Tror det drukner litt i alt annet, men.. akkurat nå er det ikke influensasesong heller. Er vel mest.. november-mars? de vaksinerer for influensa. Mener jeg..
Men influensavaksine anbefales gravide å ta hvert år, da. I influensasesong. Utenom influensasesong, så pleier de la være.
 
Tror det drukner litt i alt annet, men.. akkurat nå er det ikke influensasesong heller. Er vel mest.. november-mars? de vaksinerer for influensa. Mener jeg..
Men influensavaksine anbefales gravide å ta hvert år, da. I influensasesong. Utenom influensasesong, så pleier de la være.

Ja er ikke så rart det drukner! Veldig vanskelige valg vi gravide må ta i denne perioden. Leste kommentarfeltet til fhi på Facebook, og føler ikke folk er så imponert akkurat...
 
Ja er ikke så rart det drukner! Veldig vanskelige valg vi gravide må ta i denne perioden. Leste kommentarfeltet til fhi på Facebook, og føler ikke folk er så imponert akkurat...

Nei, men de som roper høyest i kommentarfeltene, er ikke dem som nødvendigvis er mest.. reflektert.. :p
Man får ta valget som virker rett for seg; som jeg skrev tidligere her; i situasjonen man settes i her, så finnes det ikke noe rett eller galt.. det er et vanskelig valg, som man må ta etter hva som føles mest riktig for seg.
- men, kildekritikk, da. :p det går mye igjen fra mange motstandere (uansett hvilken vaksine egentlig). Finner noe på nettet som passer sin mening, selv om det er fra en blogg eller en shady side fra Latvia. :p
 
Jeg ringte kommunens vaksinenummer og fikk time til første vaksine imorgen, og rekker akkurat å bli fullvaksinert med vaksinedose nr 2 en uke før KS:)
 
Eg fekk første dose for tre veker sidan, og skal få dose 2 i starten på september. Eg har heile tida stått støtt i valget om å ta vaksine, men er veldig glad for at det no har komt ei tydeleg anbefaling som legar og jordmødre kan forholda seg til :)
 
Startet en tråd her inne for en stund siden da rådene var annerledes, og fikk masse gode svar som gjorte at jeg konkluderte med at jeg ikke ville ta vaksinen mens jeg var gravid. Etter de nye anbefalingene måtte jeg likevel ta en ny runde med meg selv og partner, og jeg har konkludert annerledes, nå skal jeg ta den.

Norge og FHI er så forsiktige som de kan være, virker det som, og vi er faktisk i den heldige posisjonen at vi har data fra andre land som har vaksinert gravide allerede. Særlig var dette med at barnet får noe beskyttelse fra mor (antistoffer) i den første sårbare delen av livet, veldig tungtveiende for meg. Tenk alle som vil holde og besøke og se lille baby…. All beskyttelse hun kan få tenker jeg er godt, hun skal jo faktisk bli født inn i en pandemi! Også at fagforeningene (blant annet den norske jordmorforening og norsk forening for allmennmedisin) var i dialog med fhi i forkant og ønsket at dette ble anbefalt, veier på for-siden av vektskålen min.

Jeg forstår så godt alle som kjenner seg skeptiske og velger å la være, i alle fall når vi så lenge har gått uten klare råd! Det hjalp meg veldig å lese bakgrunnsnotatet for anbefalingen, bare for å forstå at det er «kjøtt på beinet» bak denne nye anbefalingen.

https://www.fhi.no/contentassets/35...8ec481f/2021-08-18-vaksinasjon-av-gravide.pdf

:HeartredKlem til alle dere som bare ønsker det beste for babyen deres, uansett hva det betyr at dere lander på!!
 
Startet en tråd her inne for en stund siden da rådene var annerledes, og fikk masse gode svar som gjorte at jeg konkluderte med at jeg ikke ville ta vaksinen mens jeg var gravid. Etter de nye anbefalingene måtte jeg likevel ta en ny runde med meg selv og partner, og jeg har konkludert annerledes, nå skal jeg ta den.

Norge og FHI er så forsiktige som de kan være, virker det som, og vi er faktisk i den heldige posisjonen at vi har data fra andre land som har vaksinert gravide allerede. Særlig var dette med at barnet får noe beskyttelse fra mor (antistoffer) i den første sårbare delen av livet, veldig tungtveiende for meg. Tenk alle som vil holde og besøke og se lille baby…. All beskyttelse hun kan få tenker jeg er godt, hun skal jo faktisk bli født inn i en pandemi! Også at fagforeningene (blant annet den norske jordmorforening og norsk forening for allmennmedisin) var i dialog med fhi i forkant og ønsket at dette ble anbefalt, veier på for-siden av vektskålen min.

Jeg forstår så godt alle som kjenner seg skeptiske og velger å la være, i alle fall når vi så lenge har gått uten klare råd! Det hjalp meg veldig å lese bakgrunnsnotatet for anbefalingen, bare for å forstå at det er «kjøtt på beinet» bak denne nye anbefalingen.

https://www.fhi.no/contentassets/35...8ec481f/2021-08-18-vaksinasjon-av-gravide.pdf

:HeartredKlem til alle dere som bare ønsker det beste for babyen deres, uansett hva det betyr at dere lander på!!

Får opp feilmelding når jeg forsøker å åpne linken din? Hadde vært interessant å lese.
 
Får opp feilmelding når jeg forsøker å åpne linken din? Hadde vært interessant å lese.

Fikk den opp her, men går som en automatisk nedlasting av PDF.. Kan hende du har noe innstillinger på som gjør at det ikke funker..?
 
Har fått time på onsdag for vaksinasjon, og time for dose 2 når jeg jeg 37+3 :)
Så.. vaksine først, så kan jeg gjerne gå i fødsel rett etter stikk nr 2 x)

Supert du fikk time så fort:gen014 her blir dose nr 2 akkurat 10 dager før jeg skal ha PKS:happy119 Så er så takknemlig for det:angel5
 
Nettopp tatt dose 1 og er 5.min igjen til jeg kan gå:)
 
Jeg har jo skrevet flere ganger i ulike tråder her, men sier det igjen hvis noen gruer seg..

Jeg er fullvaksinert med både Pfizer og Moderna, og hadde ingen bivirkningene av noen.

Fikk siste dose 10.august.

Jeg har hele tiden vært veldig opptatt av forskning og gjort min bedømmelse basert på samtaler med leger på vaksinekontoret og min egen fastlege, samt en jordmor. Er veldig fornøyd med å være fullvaksinert nå som smitten stiger veldig og Helsedir sier at alle som ikke er vaksinert lommer til å bli smittet.

I mitt tilfelle har jeg ikke mulighet til å låse meg inne, og jeg har et barn i barnehage hvor det potensielt sett er stor risiko for smitte utover høsten.

I tillegg har jeg hatt tre kraftige forkjølelser i våres/sommer, med voldsom hoste. Den følelsen og utmattelsen jeg satt med da gjorde meg ekstra redd for å få covid. Spesielt sent i svangerskapet.
 
Jeg skulle vente, men nå etter nye anbefalinger har jeg bestilt meg time. At baby får beskyttelse gjennom meg, føles tryggere for oss
 
Back
Topp