Nye permisjonsregler...

Eg håpar og på fødsel før juli startar! Syns det bør vere opp til kvar enkelt å bestemme korleis dei vil løyse dette! Far har lyst å vere heime, men det ganger oss best om eg er mest heime...

Ja, det er fordi sist var det kun 10 uker som var pappakvoten. Blir den tredelt så tilsvarer det ca 19 uker + /- noen dager...
Herregud, så idiotisk! Så det er altså ikke snakk om at pappakvoten er et visst antall uker, det er 3-deling uansett dekningsgrad..?! I så fall kommer jeg definitivt til å velge 100% og så ulønna..!

Her synes jeg likestillings-ombudet har tatt det for langt! Det er bra at de står for at det skal bli mer likt mellom kvinner og menn på mange områder, som for eksempel med lik lønn i samme stilling, osv.
Når det er sagt, så er det forskjell på en kvinner og menn. Det er vi som bærer fram barnet, det er vi som føder det og muligens vi trenger alle seks ukene etter fødsel bare for å komme til hektene igjen etter fødsel og tung svangerskapstid, det er vi som ammer barnet ikke faren. Dette er feil område å overkjøre foreldrenes rettigheter og deres egne ønsker på grunn av "likestilling".

Jeg føler dette er en grunn til å jobbe 80% for å få lenger tid med barnet jeg da, selv om jeg i utgangspunktet ønsket å jobbe 100%. Det vil medføre at jeg mister både pensjon og pensjonspoeng. Og de kaller dette "likestilling"?

Jeg skjønner lita av hele greia jeg og kjenner meg utrolig frustrert og sint pga hele driten egentlig!
Poenget er å likestille oss i arbeidslivet? De aller fleste jeg kjenner protesterer hardt mot dette her, både kvinner og menn. Det ender opp med at vi kvinner tar ut ulønnet perm/jobber veldig redusert frem til instinktene våre sier at det begynner å bli ok å gå fra pjokken! Jeg har heller ikke hørt en mann som frivillig overtar ansvaret under fullamming/avvikling av fullamminga det er den verst krevende tia i mange tilfeller. På hvilken måte vil dette påvirke vårt arbeidsliv så lenge vi reproduserer?
Her i huset vil ikke far ta ut permen før barnet er rundt året tidligst, og han forbanner at den nå skal forlenges...
Så enten blir det ulønnet perm herifra, eller så tar jeg lakserolje bare på trass..

(sinnet snakker, jeg vet)

Vi er skjønt enige om at vi må få den ungen ut før 1.juli. Har termin 4!!

Mannen ønsker pappapermisjon, men han har angst for å måtte få hjemme lenge med en baby. Han gleder seg veldig til å bli pappa igjen, men er helt ærlig på at han ikke ønsker eller gleder seg til å gå hjemme. Han kan dele permisjonen sin, og ta den ut på 3 år, men vi ønsker ikke at lillebror skal begynne i Bhg før han er fylt året, og vi har ikke mulighet for at jeg skal gå ulønnet.
Det at han må ta mer av permisjonen, og at dette er pålagt og ikke frivillig har faktisk gitt mannen hodebry!

Jeg er mildt sagt forvirra av hele greia... vet ikke hva det betyr for meg som er student (har jobb ved siden av da, men 1-3 dager i uka).

Samboer vil gjerne ha pappaperm denne gangen da han har fast jobb og ikke student, men aner ikke hvordan det løser seg når jeg studerer og ikke har tenkt til å ta permisjon fra studiene. Gjorde ikke det sist heller..

Jeg syntes ikke noe om det det hele tatt.. Vet sambo er glad for det, men jeg mistenker at han tror at han kan spille data og playstation hele dagen.. Får seg en real oppvekker der..

Jeg er mildt sagt forvirra av hele greia... vet ikke hva det betyr for meg som er student (har jobb ved siden av da, men 1-3 dager i uka).

Samboer vil gjerne ha pappaperm denne gangen da han har fast jobb og ikke student, men aner ikke hvordan det løser seg når jeg studerer og ikke har tenkt til å ta permisjon fra studiene. Gjorde ikke det sist heller..

Det lurer jeg også på. Jeg kan egentlig være ferdig studert til sommeren, men fordi jeg har frist for å levere masteroppgave først til høsten så regner jeg med å få utsettelse. Det er litt ambisiøst å levere før termin tror jeg.

Synes disse reglene er vanskelige både for studenter og de av oss som muligens havner mellom alle stoler.

Det lurer jeg også på. Jeg kan egentlig være ferdig studert til sommeren, men fordi jeg har frist for å levere masteroppgave først til høsten så regner jeg med å få utsettelse. Det er litt ambisiøst å levere før termin tror jeg.

Synes disse reglene er vanskelige både for studenter og de av oss som muligens havner mellom alle stoler.

Ja :/ jeg er midt i studiet denne gangen og (detter er bavhelor og barn nr2 :P) så støtte får jeg evt fra lånekassen, men jeg syntes det ble vanskeligere når samboer jobber... hvis han tar hele permisjonen får jeg kanskje ikke samme rett som hvis vi "deler"? Nå går jeg kanskje over på et litt annet tema, men jeg er bare totalt forvirret for tia :banghead:

Ja :/ jeg er midt i studiet denne gangen og (detter er bavhelor og barn nr2 :p) så støtte får jeg evt fra lånekassen, men jeg syntes det ble vanskeligere når samboer jobber... hvis han tar hele permisjonen får jeg kanskje ikke samme rett som hvis vi "deler"? Nå går jeg kanskje over på et litt annet tema, men jeg er bare totalt forvirret for tia :banghead:
Mulig du vet det, men Nav har en chattefunksjon på hjemmesidene sidene som er veldig greie, om du ikke vil ringe de å spørre :)

Ja :/ jeg er midt i studiet denne gangen og (detter er bavhelor og barn nr2 :p) så støtte får jeg evt fra lånekassen, men jeg syntes det ble vanskeligere når samboer jobber... hvis han tar hele permisjonen får jeg kanskje ikke samme rett som hvis vi "deler"? Nå går jeg kanskje over på et litt annet tema, men jeg er bare totalt forvirret for tia :banghead:

Hvis du ikke jobber ved siden av studiene og dermed ikke har opptjent deg rett til foreldrepenger, vil far kunne ta alt foruten 3 uker før og 6 uker etter så fremt du studerer på fulltid.

Jeg snakket med en rådgiver hos studentsamskipnaden, som hjalp meg en del. De kan ikke svare på alt, men har vært borti en del før som kan være til hjelp. Kanskje det kan være en mulighet for deg også?

Hvis du jobber 1-3 dager i uken så har du vel kanskje rett til foreldrepenger i tillegg, forresten. Du kan søke støtte både fra lånekassen og fra nav når du både er student og jobber. Det vet du kanskje når du har gjort dette før.

Jeg snakket med en rådgiver hos studentsamskipnaden, som hjalp meg en del. De kan ikke svare på alt, men har vært borti en del før som kan være til hjelp. Kanskje det kan være en mulighet for deg også?

Hvis du jobber 1-3 dager i uken så har du vel kanskje rett til foreldrepenger i tillegg, forresten. Du kan søke støtte både fra lånekassen og fra nav når du både er student og jobber. Det vet du kanskje når du har gjort dette før.

Er i grunnen det med støtte fra nav og lånekassen jeg ike helt forstår, men skal ta en prat med de og høre :)

Hvis du ikke jobber ved siden av studiene og dermed ikke har opptjent deg rett til foreldrepenger, vil far kunne ta alt foruten 3 uker før og 6 uker etter så fremt du studerer på fulltid.

Jeg har jobb i tillegg og er det som gir meg litt hodebry!

Mulig du vet det, men Nav har en chattefunksjon på hjemmesidene sidene som er veldig greie, om du ikke vil ringe de å spørre :)

Ja vet det :) men vi har tenkt oss innom kontoret her da det bare er rett ned bakken fra der vi bor :)

Sniker meg litt inn her, selv om jeg egentlig hører til i august. Skal ha ks ca en mnd før termin, så får nok en julibaby. Selv om jeg nesten håper på en litt prematur baby hvis de nye permisjonsreglene blir noe av. Synes det er skikkelig slemt å bestemme noe som får så store konsekvenser for oss som allerede er gravide, og har planlagt ut fra eksisterende ordning.

Som dere sikkert har skjønt, liker jeg ikke den nye ordningen i det hele tatt, da det setter oss i en skikkelig vanskelig økonomisk situasjon. Pga jobben jeg har, kan jeg umulig gå tilbake til jobb før etter 9-10 mnd, og da tvinges jeg til å ta ulønnet permisjon for å få det til. Med det taper jeg både penger og pensjon i forhold til gammel ordning, men blir like lenge borte fra jobb. Skikkelig etter intensjonene med den nye ordningen...

Inne i augustverden virker det som om flertallet jubler for den nye ordningen, eller ikke har noe problemer med ulønnet permisjon, så det var litt godt å komme hit og se at jeg ikke er den eneste som misliker overformynderi... [emoji1303]

Sniker meg litt inn her, selv om jeg egentlig hører til i august. Skal ha ks ca en mnd før termin, så får nok en julibaby. Selv om jeg nesten håper på en litt prematur baby hvis de nye permisjonsreglene blir noe av. Synes det er skikkelig slemt å bestemme noe som får så store konsekvenser for oss som allerede er gravide, og har planlagt ut fra eksisterende ordning.

Som dere sikkert har skjønt, liker jeg ikke den nye ordningen i det hele tatt, da det setter oss i en skikkelig vanskelig økonomisk situasjon. Pga jobben jeg har, kan jeg umulig gå tilbake til jobb før etter 9-10 mnd, og da tvinges jeg til å ta ulønnet permisjon for å få det til. Med det taper jeg både penger og pensjon i forhold til gammel ordning, men blir like lenge borte fra jobb. Skikkelig etter intensjonene med den nye ordningen...

Inne i augustverden virker det som om flertallet jubler for den nye ordningen, eller ikke har noe problemer med ulønnet permisjon, så det var litt godt å komme hit og se at jeg ikke er den eneste som misliker overformynderi... [emoji1303]

Jeg er enig med deg, syns det er helt tragisk. Vi blir også tvunget til at jeg tar ut ulønnet for å få det til. Jeg vil heller ikke være klar til å forlate babyen etter hva, 6 mnd hjemme?[emoji27]

Jeg er enig med deg, syns det er helt tragisk. Vi blir også tvunget til at jeg tar ut ulønnet for å få det til. Jeg vil heller ikke være klar til å forlate babyen etter hva, 6 mnd hjemme?[emoji27]

Helt enig. Jeg har helt forjævlige (unnskyld språket) svangerskap hvor jeg spyr meg gjennom hele svangerskapet og bor mer på sykehus enn hjemme. Ender med ks ca en mnd før termin. Jeg er definitivt ikke klar for jobb etter 6-7 mnd. Var i hvertfall ikke klar før etter 11 mnd med forrigemann, og da måtte jeg redusere stillingen min etter et par uker, fordi kroppen ikke rakk å restituere seg mellom hver arbeidsdag.

Høres ut som om de fleste ender med å ta ulønnet permisjon. Da virker tiltaket mot sin hensikt for kvinnene spør du meg. De blir borte like lenge fra jobb som tidligere, men taper økonomisk både der og da, opptjent ferie og feriepenger, for ikke å snakke om pensjon. Særlig de som tjener over 4,5 G. Hurra for likestilling...

Vi blir også å ta ulønnet, har begynt å spare allerede nå.. Utrolig irriterende at de skal tre dette ned over hodene våres. Med den gamle ordningen hadde jeg ikke trengt å ta ulønna perm.

Noen som vet om det finnes en frist for når dette må avgjøres for at det kan tre i kraft fra 1. Juli? [emoji848]

Kan jo bli både 10,14 eller 15 uker fedrekvote nå (ved 49 uker permisjon)..

Back
Topp