Nye permisjonsregler...

Noen som vet om det finnes en frist for når dette må avgjøres for at det kan tre i kraft fra 1. Juli? [emoji848]

Kan jo bli både 10,14 eller 15 uker fedrekvote nå (ved 49 uker permisjon)..
Det skal ikke ha tilbakevirkende kraft, så det må bestemmes før 1. Juli i alle fall..

Jeg Har sett at endelig prosess ikke har vært avgjort før juni før. Men en stund før det vet vi jo ganske sikkert at det går gjennom

De fleste søker jo permisjon i god tid før fødsel, så det burde være klart senest til mai synes jeg, hvis det ikke skal få tilbakevirkende kraft for de som allerede har søkt... Det er jo en del med termin i midten av juni som risikerer å få julibarn hvis de går over, og de skal jo ut i permisjon i slutten av mai/begynnelsen av juni.

Om det skal bli vedtatt så burde du jo bli snart slik at de som har termin i slutten av juni/ starten av juli får søkt «riktig» permisjon. Det må jo børe frustrerende for arbeidsgiver også å ikke få riktige datoer og forholde seg til med tanke på at de gjerne skal ha en vikar eller legge opp et løp den perioden mor har permisjon..

Jeg har menstermin 30. juni og OUL-termin 4. juli, men fødte 4 dager før OUL-termin sist.

Så jeg krysser det jeg har for at jeg føder i juni

Jeg har menstermin 30. juni og OUL-termin 4. juli, men fødte 4 dager før OUL-termin sist.

Jeg har termin 10. Juli, men fødte 10 dager før med første så håper nesten litt på det igjen så jeg også slipper unna[emoji85]

Men så flaks har jeg nok ikke[emoji23]

Får heller håpe det ikke blir noe av eller at det blir gjeldene fra 2019[emoji4][emoji1303]

Blir fryktelig tungvint med permisjonssøknad for oss antageligvis da [emoji849] Må søke på grunnlag i dagens regler og så når den nye er vedtatt må vi endre søknaden i ettertid..? De burde jo bare innført det fra 1.1.2019, så har ingen rukket å søke innen det blir bestemt.

Blir fryktelig tungvint med permisjonssøknad for oss antageligvis da [emoji849] Må søke på grunnlag i dagens regler og så når den nye er vedtatt må vi endre søknaden i ettertid..? De burde jo bare innført det fra 1.1.2019, så har ingen rukket å søke innen det blir bestemt.

Ja hvordan skal vi forholde oss til søknaden? Arbeidsgiver vil jo gjerne også vite dette da man ofte tar inn vikar osv.. noen som har spurt nav?

Synes det er vanskelig i forhold til søknaden. Jeg er heldig, jobben har forståelse så jeg sender vel ny søknad etter fødsel hvis det blir aktuelt..

Ja hvordan skal vi forholde oss til søknaden? Arbeidsgiver vil jo gjerne også vite dette da man ofte tar inn vikar osv.. noen som har spurt nav?

Ikke spurt nav enda, men kommer sikkert til å måtte spørre snart om ingenting blir vedtatt i mellomtiden.

Synes det er veldig rart med virkning fra allerede 01.07 når ting ikke er vedtatt. Nettop bl.a pga hva arbeidsgiver skal forholde seg til.

Det frista jo å søke tidlig å bruke det som argument for gamle reglar! Kan jo ikkje gå på vent heller...

Ikke spurt nav enda, men kommer sikkert til å måtte spørre snart om ingenting blir vedtatt i mellomtiden.

Synes det er veldig rart med virkning fra allerede 01.07 når ting ikke er vedtatt. Nettop bl.a pga hva arbeidsgiver skal forholde seg til.

Da jeg spurte NAV sa de bare at de ikke kunne uttale seg før noe blir vedtatt [emoji14] og kunne ikke i svar på om det var noen frist.

Jeg har også mens termin 30 Juni, og etter oul 4 juli, håpe også så veldig å havne innenfor Juni[emoji30]

Ps. På terminlista står du oppført 1 Juli

Hjelper ikke når du søker, avgjørende er når barnet er født.

Som sagt har det også tidligere vært slik at endelig lovvedtak først har vært klart i juni. Men før den tid vet vi det nok ganske så sikkert ;)
Og på lovforslaget vil de jo også foreslå tid for ikrafttredelse

Jeg har også mens termin 30 Juni, og etter oul 4 juli, håpe også så veldig å havne innenfor Juni[emoji30]

Ps. På terminlista står du oppført 1 Juli
Min utregning sa 30. juni og legen sin sa 1. juli (første dag siste mens var 22. september), så i juni-gruppa skrev jeg 30. juni og her 1. juli, mener jeg å huske, siden det kommer jo an på definisjonen :)

Man kan ikke søke før etter passert uke 26 pga må ha bevis fra lege/jordmor på at man fremeles er gravid..

Akkurat det der er helt fantastisk bruk av lege/jordmor-tid [emoji85]. Hadde det vært et bevis man trengte i uke 10 eller noe, kunne jeg skjønt det, men etter uke 26 er det ganske åpenbart hva som er på gang hos de aller fleste [emoji12]

Min utregning sa 30. juni og legen sin sa 1. juli (første dag siste mens var 22. september), så i juni-gruppa skrev jeg 30. juni og her 1. juli, mener jeg å huske, siden det kommer jo an på definisjonen :)

Ahh[emoji85] Ja jeg har bare brukt datoen jeg fikk på OuL[emoji1]

Men er ikke dette bare ett lovendringsforslag? Noen som vet om det er vedtatt og eventuelt når?

Back
Topp