Ny UL i dag :)

Jeg har fått "smiska" meg til vekstestimering, men har ikke fått dato enda:-) Jordmor mener egentlig ikke det er noe grunnlag for det ettersom jeg er frisk, har fine blodsukker, fine symfysemål og har gått lite opp i vekt! Men hverken min mor eller tante fikk mer enn 7 cm åpning under sine fødsler, og mamma
fikk alvorlige rifter med førstemann og akutt KS med meg, så da synes jeg det er litt greit å vite i tilfelle:-) Ingen av oss var store heller, rett over 3kg! Vet selvfølgelig at man ikke får føde et barn på 7 cm idag, men er jo greit å være litt forberedt på at jeg kanskje må få riestimulerende eller noe underveis i forløpet:-)

Jeg har fått "smiska" meg til vekstestimering, men har ikke fått dato enda:-) Jordmor mener egentlig ikke det er noe grunnlag for det ettersom jeg er frisk, har fine blodsukker, fine symfysemål og har gått lite opp i vekt! Men hverken min mor eller tante fikk mer enn 7 cm åpning under sine fødsler, og mamma
fikk alvorlige rifter med førstemann og akutt KS med meg, så da synes jeg det er litt greit å vite i tilfelle:-) Ingen av oss var store heller, rett over 3kg! Vet selvfølgelig at man ikke får føde et barn på 7 cm idag, men er jo greit å være litt forberedt på at jeg kanskje må få riestimulerende eller noe underveis i forløpet:-)
Hvordan smisket du deg til det? Jeg og vil ha:p hehe. Lagt på meg 15kg allerede. Hãper ikke det er en kjempe baby:o

Hvordan smisket du deg til det? Jeg og vil ha:p hehe. Lagt på meg 15kg allerede. Hãper ikke det er en kjempe baby:o
Hvis det hjelper noe la mamma på seg 25 kg med meg og jeg var 3,2 og la på seg 4 kg med lillesøster og hun var 3,9 :p

Jeg skal på ny vekstestimering 30. desember, i uke 32. Lillingen har gått fra -4% til -10% i vekstavvik, så nå håper jeg at han har vokst bra. Har ikke noen forventning om at han skal ligge helt på linja, altså, både jeg og faren er små, men vil helst ikke at vekstavviket skal øke noe mer nå.

Last edited:
Ny kontroll med tuppa i går, 36+0. Da ble hun estimert til 2750g! Nå begynner det virkelig å nærme seg. Neste kontroll er 38+0. Wow.

Jeg skal på ny vekstestimering 30. desember, i uke 32. Lillingen har gått fra -4% til -10% i vekstavvik, så nå håper jeg at han har vokst bra. Har ikke noen forventning om at han skal ligge helt på linja, altså, både jeg og faren er små, men vil helst ikke at vekstavviket skal øke noe mer nå.
Hvordan gikk det den 30.?

Hvordan gikk det den 30.?
Fikk dessverre beskjeden jeg fryktet, vekstavviket hadde økt til -18%. Alt annet så fint ut, heldigvis.
Ny kontroll i uke 34. Dersom vekstavviket overstiger 22% vil de vurdere nøyere om kanskje lille har det bedre på utsiden.

Fikk dessverre beskjeden jeg fryktet, vekstavviket hadde økt til -18%. Alt annet så fint ut, heldigvis.
Ny kontroll i uke 34. Dersom vekstavviket overstiger 22% vil de vurdere nøyere om kanskje lille har det bedre på utsiden.
Isj, det var ingen god nyhet. Da målte de sikkert gjennomstrømning i navlestreng også da? Hvordan var blodtrykket ditt?

Isj, det var ingen god nyhet. Da målte de sikkert gjennomstrømning i navlestreng også da? Hvordan var blodtrykket ditt?
Ja, blodgjennomstrømmingen var normal, morkaka så fin ut (men der kan man vel egentlig ikke se så mye på UL), og heldigvis er det mye liv i den lille. Fikk beskjed om å komme innom med en gang dersom det er mindre liv.. synes dette er litt skummelt, egentlig. Blodtrykket har steget til 140/98 etter å ha holdt seg stabilt i mange måneder. Er glad det ikke er så mange uker igjen nå, og at de følger godt med.

Godt å høre at di lille snuppe vokser fint :)

Ja, blodgjennomstrømmingen var normal, morkaka så fin ut (men der kan man vel egentlig ikke se så mye på UL), og heldigvis er det mye liv i den lille. Fikk beskjed om å komme innom med en gang dersom det er mindre liv.. synes dette er litt skummelt, egentlig. Blodtrykket har steget til 140/98 etter å ha holdt seg stabilt i mange måneder. Er glad det ikke er så mange uker igjen nå, og at de følger godt med.

Godt å høre at di lille snuppe vokser fint :)
Jeg tenker svangerskapsforgiftning med en gang, ikke for å skremme deg, men du burde absolutt få målt blodtrykket og urinen din 2 ganger i uka nå. Svangerskapsforgiftning er en morkakesykdom, og kan gi dårlige vekstkår for fosteret. Nevnte de ikke noe av dette? Vær obs på hodepine, synsforstyrrelser, vondt øverst i magen, og dårlig form generelt. Og ring fastlegen for en kjapp kontroll av blodtrykk og urin! Hadde alvorlig svangerskapsforgiftning sist svangerskap, og det kan gå fort når det førstes begynner. Hadde du noe utslag på urinen? Det er ofte sånn at blodtrykket stiger først, også kommer evt. utslag på protein senere.

Jeg tenker svangerskapsforgiftning med en gang, ikke for å skremme deg, men du burde absolutt få målt blodtrykket og urinen din 2 ganger i uka nå. Svangerskapsforgiftning er en morkakesykdom, og kan gi dårlige vekstkår for fosteret. Nevnte de ikke noe av dette? Vær obs på hodepine, synsforstyrrelser, vondt øverst i magen, og dårlig form generelt. Og ring fastlegen for en kjapp kontroll av blodtrykk og urin! Hadde alvorlig svangerskapsforgiftning sist svangerskap, og det kan gå fort når det førstes begynner. Hadde du noe utslag på urinen? Det er ofte sånn at blodtrykket stiger først, også kommer evt. utslag på protein senere.
Det var mistanke om svangerskapsforgiftning her allerede i uke 22, så jeg har hatt ukentlige kontroller siden da, stort sett. Ingen utslag på protein på kontroll for en uke siden, men nå skal jeg ikke til kontroll igjen før om en uke av diverse grunner.. Måler blodtrykk selv (lider av hvit frakk-syndrom), så nå tror jeg jammen at jeg skal måle en ekstra gang denne uka, og se om jeg ikke får stixet urinen på en eller annen måte. Takk for gode råd!

Er det en sånn blodtrykksmåler som måler på håndleddet? For mine (har to!) er ikke i synk med legen sin i det hele tatt. Bare så du ikke stoler blindt på de. Du kan sikkert også få målt blodtrykk og urin på helsestasjonen. Hos meg så var det blodprøvene som avslørte at noe var i gjære sist, da hadde urinsyra steget til oppunder normalskiktet, men jeg hadde fortsatt ingen spor av proteiner i urinen.

Er det en sånn blodtrykksmåler som måler på håndleddet? For mine (har to!) er ikke i synk med legen sin i det hele tatt. Bare så du ikke stoler blindt på de. Du kan sikkert også få målt blodtrykk og urin på helsestasjonen. Hos meg så var det blodprøvene som avslørte at noe var i gjære sist, da hadde urinsyra steget til oppunder normalskiktet, men jeg hadde fortsatt ingen spor av proteiner i urinen.
Er samme type som den automatiske de bruker på sykehuset, bare nyere modell (kjekt med apotekermann). Legene som anbefalte meg å måle hjemme eller i trygge omgivelser for å få et mer reelt tall.

Har tatt de blodprøvene et par ganger, men nå er det flere uker siden sist. Hvilke symptomer hadde du sist, som gjorde at du tok blodprøver?
Tror jeg har bestemt meg for å måle blodtrykk igjen i morgen og så ringe føden hvis det er like høyt. De har jo sagt at det bare er å ringe hvis jeg er bekymret, og det kan man jo trygt si at jeg er :P

Huff ja, få tatt noen blodprøver. Var det som var så skummelt sist, hadde ikke et symptom foruten høyt blodtrykk. (Jo, jeg hadde kanskje litt rusk på urinprøva, men ikke mer enn +1 på protein, som var borte dagen etter.) Så kom +2 på urin etter noen uker, og så steg blodtrykket enda mer. Det var ikke før blodtrykket var 180/120 på meg at jeg begynte å få vondt oppunder ribbeina, og da ble det keisersnitt dagen etter. Derfor det er så skummelt!

Det høres sykt dramatisk ut! Godt at det gikk bra da, tross alt.

Jeg fikk høyt blodtrykk i uke 22, og 3+ på proteiner i uke 23 (men bare spor eller ingenting siden), så jeg har egentlig bare gått rundt og ventet på svangerskapsforgiftning.. men til slutt blir man kanskje litt lei av å være bekymret, og flau over å være innom føden hele tiden. Men sånn skal jeg ikke tenke nå, skal ta den telefonen!
Tusen takk for at du bryr deg! :Heartred

Lurt :) Ja for er det ingenting så er jo det greit, men da har du fått sjekka :) Ligger inne selv nå bare pga at blodtrykket har steget til 145/100. Ingen spor av proteiner enda, men de ville ta blodprøver og flere blodtrykksmålinger for å følge med det litt pga alt som skjedde sist. Er 36+3 i dag så ingen fare, men godt de tar det alvorlig!

Fint at de følger med! Så håper jeg, både for deg og meg selv, at det blir med bare det høye blodtrykket. Det går jo helst bra uansett nå, men det beste er jo om de små trives så godt i magen at de kan bli der til de vil ut selv.

Yes, det er akkurat det. Første kom 32+6 av samme grunn, så føler meg mer forberedt denne gangen. Fikk svar på urinprøva nå, fått 1+ på proteiner, skal sendes til dyrking. Håper det bare er forurensing.

Back
Topp