Nukis #4

Nukis

Gift med forumet
Februarhjertene2017
Marsboerne2017
August 2018
Marsboerne 2023
Aprilspirene 2023
Tja, får vel lage meg ei dagbok her - siden jeg allerede er gravid :shy: Hadde kanskje tenkt å prøve til sommeren å lage barn #4, men absolutt ikke nå. Det klaffet veldig dårlig siden jeg nettopp har fått en crohns diagnose og har/hadde flere MR undersøkelser som ventet. I tillegg blir det desember baby, som jeg ville ha unngått ellers. Men nå har det skjedd, og jeg har akseptert det. Nå trenger jeg bare et sted å kunne lagre alle minnene fra dette svangerskapet ♡

Litt historikk;

CD 1 var 10.mars.25. Så skjedde det noe uplanlagt på morgenkvisten på CD 7. Senere samme dag tok jeg en angrepille. Usikker når EL var denne syklusen, men ser ut som på CD 10 eller 11. Angrepilla skal jo i teorien utsette EL med ca 3 dager. Hvis vi antar at EL var på CD10, (som jeg vanligvis har EL), så tok jeg første tidligtest 7dpo. Ingen strek. 8 dpo tok jeg ny, den var og negativ - men kunne kaaanskje ane noe nesten helt usynlig. 9 dpo tok jeg vanlig test, og da kom det en svak men synlig strek etter tidsfrist. Og siden da har det bare økt på, fikk ganske fort kraftig strek. Men syns testene fra 15-19 dpo har vært ganske like. Vet ikke om det er fordi det ikke er så mye mer fargestoff å hente, men hadde venta meg en dye-stealer snart.

Jeg har hatt mange tanker og prosesser rundt denne graviditeten. At det ikke passer, at det var typisk at det skjedde. Men også kjent på en nysgjerrighet, en glede og håp etterhvert som dagene har gått ♡

Jeg vet også at jeg har hatt det tøft siden forrige svangerskap, og at mye hormoner har gjort mye dumt for kroppen min - både fysisk og psykisk. Nå er det 2 år siden forrige fødsel, og har endelig kommet litt til meg selv igjen. Håper det blir bedre denne gang ♡

Så håper jeg at dette barnet er friskt, og at det var ei meining med at dette barnet skulle bli til :Heartpink

De eneste 4 eggløsningstestene jeg tok denne syklusen. 1 på dag 9, 2 på dag 11 og 1 på dag 12. Screenshot_20250401_115744_Premom.jpg
Tempkurven:
Screenshot_20250331_101801_FF App.jpg

Hvis jeg fjerner el-testene så satt FF en striplete linje:
Screenshot_20250401_110719_FF App.jpg

De første testene, øverst tidligtest 7 dpo(?), tidligtest 8dpo, og vanlig test nederst 9dpo. 20250328_070443.jpg

Fikk positiv digital som viste 2-3 uker på kvelden CD 22 (12 dpo)
20250331_223325.jpg

Ellers så er dette testene jeg har tatt :angelic:
20250407_070532.jpg

Litt lite økning de siste 4-5 dagene syns jeg. Fikk målt hcg 4.april (ca 16 dpo) og da var nivået på ca 750!

20250407_070503.jpg

4+6

Idag tok jeg ingen tester. Har bare 3 strimler igjen og 1 digital. Tar en strimmel imorgentidlig - er den veldig sterk så kanskje jeg prøver meg på siste digitale.

Pr nå er det bare 3 stk som vet om denne graviditeten, i tillegg til mannen. 2 venninner, som også visste hva som kunne komme til å skje før testen ble positiv. Også fikk jeg en veldig trang for å si det til mamma fort, da jeg kjente jeg trengte noen å snakke med - og at jeg gruet meg litt til å si det. Det gikk greit, hun tok det med fatning. Men er likevel litt oppgitt/fortvilet over at vi har så mye allerede med de vi har og mange prosjekter på vent. Hun har ikke sagt noe i ettertid, og har ikke uttrykt noe glede over det enda. Men jeg er bare fornøyd med at hun vet, og at reaksjonen ble bedre enn fryktet. Blir værre å si det til svigers og resten av min familie. Kunne godt fått mange barn. Men det er så mange som allerede spøker med at vi har så mange..

Symptomene mine hittil har vært vage, og kortvarig. Frem til nå har jeg kjent på;
- en sjelden streif av kortvarig kvalme.
- hodepine av og til, ikke overveldende vondt eller lenge.
- stikninger i bryst
- murring i korsrygg
- vanndig utflod
- litt støl i livmorsområdet, mest høyre side
- begynt å kjent på leamus under/over øyet igjen - hadde det også forrige svangerskap.
- var et tilfelle der det kjentes ut som jeg skulle svime av under et jobbmøte. Unngikk det heldigvis.
- oftere på do, både nr 1 og nr 2.
- halsbrann av og til, og mild smerte øverst i mage. Kan være tarmsykdommen tenker jeg.
- og det mest tydelige tegnet; gravidhjerne! Gjør så mange rare ting, hjernen kobler ikke rett. Dette startet egentlig med en gang testen ble positiv. Virrevirrevapp oppi nøtta :p

Gratulerer så mye med positiv graviditet. ♥️ Selvom det ikke var planlagt. Er det baby nr 4 du venter?

Jeg har testet positivt idag, men er vant til mange SA bak meg, men krysser fingre for at den sitter nå. Vi ventet baby nr 5 å jeg også gruer meg noe sinnsykt til å fortelle svigers da de etter 4 mann egentlig ikke viste noen som helst glede over kommende barnebarn da 3 holdt! Jeg har heller ikke fortalt det til noen som helst, ikke engang mannen enda da han er på jobb, men føler veldig trang for å snakke med "noen".

Uannsett ville jeg bare ønske deg lykke til å gleder meg til å følge med i dagboken. Moro!

Gratulerer så mye med positiv graviditet. ♥️ Selvom det ikke var planlagt. Er det baby nr 4 du venter?

Jeg har testet positivt idag, men er vant til mange SA bak meg, men krysser fingre for at den sitter nå. Vi ventet baby nr 5 å jeg også gruer meg noe sinnsykt til å fortelle svigers da de etter 4 mann egentlig ikke viste noen som helst glede over kommende barnebarn da 3 holdt! Jeg har heller ikke fortalt det til noen som helst, ikke engang mannen enda da han er på jobb, men føler veldig trang for å snakke med "noen".

Uannsett ville jeg bare ønske deg lykke til å gleder meg til å følge med i dagboken. Moro!
Takk, og gratulerer til deg også! :Heartred
Dette er min baby nr 4 ja ♡ men mannens nr 6 :hilarious: Gruer meg skikkelig ja til å fortelle.. er en lettelse at mamma vet allerede, men svigers...åh gud jeg vil ikke være der når mannen informerer om det :p Var ikke der sist gang heller. Har ingen god erfaring med å fortelle dem, av flere grunner. De bor like ved oss, så de kjenner vel på at det blir en form for naturlig belastning - siden de vil omgås barna ofte og mye. De er jo pensjonister begge to.

Gruer meg også til å fortelle min storebror, som bare har 1 barn. Han blir nok å himle godt med øynene, og ha sine sterke meninger.

En annen ting er at jeg ofte har fått kommentarer om vi skal "prøve på jenta", siden jeg har 3 gutter. Har og fått høre at det ikke er vits å prøve på fler (av noen som bare har gutter). Så det blir vel det store spørsmålet nå om hva som skjuler seg i magen - og hva som sies dersom det blir enda en gutt.

Håper det går bra for deg å fortelle din familie. Du kan gjerne snakke med meg også ♡

Dagens, 5+1:

20250410_065058.jpg

Testene denne perioden:
20250410_072338.jpg

Nå blir det kanskje ikke mere testing. Har en strimmel igjen, men tror den får ligge i en skuff dersom det dukker opp et behov senere for den. Men tenk om jeg idag tok livets siste graviditetstester? Jeg blir nok aldri å føle meg ferdig med barn.. men det blir altså ikke plass eller kapasitet til fler tilslutt!

Testene mine har denne gangen hatt lik progresjon som de andre graviditetene mine. Alt av symptomer og tester er slik som jeg før har opplevd det. Ingenting nytt.

Nå må jeg bare få bestilt time til tidlig ul, bestilt nipt, legetime og få henvisning til TOUL. Og få fortalt det til de nærmeste etterhvert..

5+3

Idag har jeg gått 1 mil på ski sammen med sønnen på 8 år og min pappa. Så veldig koselig - var full klaff på både løyper, vær og feste :) Turen gikk i sønnens tempo, så rolig og fint.

Når vi kom hjem kjente jeg plutselig at all energien forlot kroppen, og jeg måtte ta meg 30 min i senga å duppet av mens resten av gjengen var ute. Heldigvis forståelse å få hos mannen :)

Ellers kjenner jeg lite til symptomer. Bare et kort streif av halsbrann, urolig mage, svie i bryst og stikk i lysk. Og trøtthet og hodepine. Det jeg merker mest er at jeg fryser og koker. Mest kald..

Syns jeg har visst om graviditeten så lenge, så er så rart å vite at jeg bare er 5+3 :bag:

5+5

Har idag bestilt ny legetime, egentlig på beordring av fysioterapeut ang hofta mi. Men da fikk jeg ut fingeren å bytte fastlege, få bestilt time sånn at jeg også får tatt de blodprøvene som skal tas. Jeg er ca 9+0 på legetimen. Så får vi se om jeg får henne til å henvise til TOUL og NIPT, eller om jeg kontakter jordmor og får henne til å gjøre det.

Har også sjekket ut mulighetene for privat UL, men for at det ikke allerede ska skje i uke 6+noe, så må jeg vente til 8+5.. utrolig nok så er det visst bare 1 sted som tar privat ul innenfor 20 mils radius.. Ingen i narvik, ingen i harstad, ingen på finnsnes og kun ét firma i Tromsø - som bare har åpent 2 dager i uka. Sykt egentlig.

Jeg gleder meg litt til å komme litt lengre på vei, jeg syns det er slitsomt å passe på å ikke røpe noe. Kjenner litt på uggenhet en sjelden gang, en sjelden gang hodepine.. litt halsbrann av og til. Og skikkelig fysen på godis og økt tørste.

Idag dukket et nytt symptom opp, og det var litt neseblod når jeg snyta meg. Hatt skjøre slimhinner hvert svangerskap. :)

Last edited:
6+0

Har vært skikkelig hormonella de siste dagene.. igår var værst, alene med barna hele dagen - ungene var ikke de enkleste - og det ble en del tårer hos meg. Heldigvis bedre idag.:shy: Hormoner var faltisk det første tegnet på graviditet hos meg denne gangen. Dagen før jeg testet positivt så var jeg så fort på gråten - at selvom jeg trodde kanskje at angrepillen hadde gjort jobben sin så stusset jeg på hvorfor jeg ble så lei meg :hilarious: Og tenkte tanken på om det var graviditet i gjærde!

Idag har jeg kjent på mer uggenhet. Vet ikke om det er psykisk - fordi jeg alltid bruker å bli uggen/kvalm fra uke 6+0, eller om det er faktisk bare er sånn at det er nå det starter hos meg. Er spent på de neste ukene, om det blir ala som før :wacky:

Symptomene nå er litt diffuse. Men litt blodtrykksfall, litt varm følelse i magen + litt halsbann. Kjennes ut som sult, men kan nettopp ha spist. Mer var på lukter og mat. Ingen oppkast eller brekninger. Dovner fort av i armer og bein, fingre og tær.. hadde litt smerter i magen inatt, meen det kan ha vært luft eller crohns'en..

Last edited:
6+6

Første jobbdag etter ferien, og jeg har vært ukonsentrert, trøtt og rastløs i beina i hele dag. Uggenhet og kvalme har vedvart hele påska, fra 6+0. Lite matlyst, hatt en varm følelse i magen, stikninger i livmor, blodtrykksfall, økt utflod (tror ofte at jeg blør) og løs mage til tider. Akkurat nå er frukt og nudler det som frister mest, for jeg vil ikke ha sjokolade, brus, brød, søte ting eller kjøtt/middagsmat. Kjenner at det blir lite mat, men vekta holdes oppe likevel :p Kvalmen er gjenkjennbar fra de andre rundene :) av og til bygger det seg opp til en brekningstendens, men går over. Sku nesten ønsket at jeg kunne spy og føle meg bedre etterpå :p

Bruker myye tid og energi til å tenke, tenke over svangerskapet, forventninger, gjøremål, hus, barn, hjem, bil, informere andre, legetimer, ferietur, osv osv. Overveldende. Jeg har vanskelig med å kontrollere mine egne følelser og tanker akkurat nå, at jeg legger meg med høy puls og er ellers shaky iløpet av dagen. :bag:

Jeg håper og tror at dette skal bli et lykkens år :Heartpink

Last edited:
6+6

Første jobbdag etter ferien, og jeg har vært ukonsentrert, trøtt og rastløs i beina i hele dag. Uggenhet og kvalme har vedvart hele påska, fra 6+0. Lite matlyst, hatt en varm følelse i magen, stikninger i livmor, blodtrykksfall, økt utflod (tror ofte at jeg blør) og løs mage til tider. Akkurat nå er frukt og nudler det som frister mest, for jeg vil ikke ha sjokolade, brus, brød, søte ting eller kjøtt/middagsmat. Kjenner at det blir lite mat, men vekta holdes oppe likevel :p Kvalmen er gjenkjennbar fra de andre rundene :) av og til bygger det seg opp til en brekningstendens, men går over. Sku nesten ønsket at jeg kunne spy og føle meg bedre etterpå :p

Bruker myye tid og energi til å tenke, tenke over svangerskapet, forventninger, gjøremål, hus, barn, hjem, bil, informere andre, legetimer, ferietur, osv osv. Overveldende. Jeg har vanskelig med å kontrollere mine egne følelser og tanker akkurat nå, at jeg legger meg med høy puls og er ellers shaky iløpet av dagen. :bag:

Jeg håper og tror at dette skal bli et lykkens år :Heartpink
Jeg tror og håper at dette blir et barn rikere i år. Er ikke like langt på vei som deg, men kjenner på enorme følelser kring både graviditet, følge opp de andre, ferier, skolestart på minstemor etc etc. Er overveldende til tider å akkurat nå skulle jeg ønske at jeg våknet opp til mandag 5 mai (da skal jeg på TOUL) :) Sender deg en god klem å føler med det i alt som tenkes igjennom :Heartpink:cat:

Back
Topp