November, Baby!

Er det noen som har erfaring ift 80/100% permisjon?
Fra et økonomisk perspektiv anbefaler jeg 100% da du totalt får mer utbetalt. Jeg måtte ha 5 mnd ulønnet og var fristet til å velge 80% men det var ulønnsomt. Det vi gjorde da var å velge 100%, men brukte bare 80%. De resterende 20% satte vi av til ulønnet sparing. Også sparte vi selvsagt i tillegg. Da gikk det fint. Så økonomisk lønner det seg å ta ut 100% og heller ta ut feks 1 mnd ulønnet hvor man bruker de 20% man har spart av hver lønn mens man fikk 100% :)men jeg ser flere skriver om endrede regler fra juli i år. Det har jeg ikke satt meg inn i og endrer jo endel!
 
Er det noen som har erfaring ift 80/100% permisjon?
Jeg har gjort begge deler. Med første tok jeg ut 80%, med andre tok jeg ut 100% med noe ulønnet. Jeg vurderer 100% igjen. Men ser fler skriver noe om endringer rundt dette fra 1 juli. Så må få sjekket opp dette før jeg bestemmer meg helt. Dette blir jo absolutt det siste barnet våres så vil jo helst ha så mye tid som mulig med den lille :shy: om man skal være ulønnet en periode så må man være litt disiplinert i forkant og legge av penger :happy:
 
Slik jeg leser dette er det Prop, altså et lovforslag og ikke vedtatt enda. Men fullt mulig det går igjennom om ikke lenge og får virkning fra 01.juli.
 
Jeg ser flere skriver at de har valgt å ta ulønnet permisjon tidligere. Dette er vel risikabelt med tanke på at man ikke får ubetalt sykepenger om man skulle bli langtidssykemeldt eller bli syk i /utenom perioden. Man mister visse rettigheter som bekymrer meg litt. Jeg tror jeg hadde 100% permisjon med sønnen min med det er 14 år siden så husker ikke November barn vil uansett få barnehageplass så har ikke behov for lenge permisjon enn til barnehage start, men nå vet jeg jo ingenting om dette systemet og prøver å nøste opp i det. Takker for alle svar
 
Er det noen som har erfaring ift 80/100% permisjon?
Jeg tok 80% sist. Endte med at vi fremdeles hadde endel permisjon til gode når barnet begynte i barnehagen. Regner med vi går for 100% denne gangen, med mindre vi bestemmer oss for at vi ønsker barnehagestart i januar. Og alt dette avhenger i tillegg av at barnet faktisk kommer i november, blir det desember får vi neppe barnehageplass før august 26. da MÅ vi ha 80%.
 
Fikk positiv test idag, men aner ikke nøyaktig hvor langt på vei jeg er! Vi mistet i uke 11+0, 15.februar i år, og hadde negativ test to uker senere.
Vi did the deed annenhver dag fra 5 til 10. Mars, og er jo nå gravide igjen da. :nailbiting:
Jeg er spent for å si det slik, etter to spontanaborter på rappen. Fått beskjed av jordmor om å ringe så fort jeg har positiv gravidtest, slik at jeg blir sendt på tidlig UL og skal få mye tettere oppfølging denne gang, da jeg mistet av stress/traume i uke 11+0.
 
Fikk positiv test idag, men aner ikke nøyaktig hvor langt på vei jeg er! Vi mistet i uke 11+0, 15.februar i år, og hadde negativ test to uker senere.
Vi did the deed annenhver dag fra 5 til 10. Mars, og er jo nå gravide igjen da. :nailbiting:
Jeg er spent for å si det slik, etter to spontanaborter på rappen. Fått beskjed av jordmor om å ringe så fort jeg har positiv gravidtest, slik at jeg blir sendt på tidlig UL og skal få mye tettere oppfølging denne gang, da jeg mistet av stress/traume i uke 11+0.
Gratulerer så masse og vondt å høre at du mistet pga stress/traume. Jeg fikk ekstra oppfølging når jeg gikk til jordmor i fjor pga masse livtraumer. Så godt du blir ekstra fulgt opp denne gangen❤️
 
Jeg er 8+3 i dag. Og sjekket vekta i dag, jeg har allerede gått opp 4-5 kg!!!! Ingen av klærne mine passer lengre. På jeans får jeg ikke til å ta opp delvis glidelåsen en gang. Jeg føler meg så utilpass og ufyselig :dead: I tillegg er jeg jo kvalm og ekstremt sliten. Jeg ser ikke ut. Fått noen kviser i ansiktet også, kviser som jeg aldri har ellers…..

Jeg har tre fullgåtte svangerskap rundt meg. Jeg har ikke erfaring med å legge på meg fordi jeg tidligere ikke har klart å få i meg mat og vekta har enten stått stille eller gått ned. Og da kunnet bruke klærne mine så si hele svangerskapene. Så dette er jo et bedre alternativ, men syns det går så utrolig fort, det kan jo ikke fortsette i dette tempoet. Da blir jeg jo en hval med vet ikke hvor mange kilo… jeg er litt lei meg nå merker jeg. Kan jo ikke legge på meg en kilo i uka… usikker på meg selv og kroppen min.

Flere som har erfarer det samme nå eller har erfart det samme tidligere? Noen råd eller trøstende ord?
 
Jeg er 8+3 i dag. Og sjekket vekta i dag, jeg har allerede gått opp 4-5 kg!!!! Ingen av klærne mine passer lengre. På jeans får jeg ikke til å ta opp delvis glidelåsen en gang. Jeg føler meg så utilpass og ufyselig :dead: I tillegg er jeg jo kvalm og ekstremt sliten. Jeg ser ikke ut. Fått noen kviser i ansiktet også, kviser som jeg aldri har ellers…..

Jeg har tre fullgåtte svangerskap rundt meg. Jeg har ikke erfaring med å legge på meg fordi jeg tidligere ikke har klart å få i meg mat og vekta har enten stått stille eller gått ned. Og da kunnet bruke klærne mine så si hele svangerskapene. Så dette er jo et bedre alternativ, men syns det går så utrolig fort, det kan jo ikke fortsette i dette tempoet. Da blir jeg jo en hval med vet ikke hvor mange kilo… jeg er litt lei meg nå merker jeg. Kan jo ikke legge på meg en kilo i uka… usikker på meg selv og kroppen min.

Flere som har erfarer det samme nå eller har erfart det samme tidligere? Noen råd eller trøstende ord?
Jeg la på meg 25 kg i de første svangerskapet. Gikk ned mye av de etter på, men ca 10 kg ble værende en stund før de og forsvant
 
Hei. Fikk også en svak strek i dag tidlig☺️ Prøver å ikke få forhåpninger, da jeg spontantaborterte for 4 uker siden (uke5). Syns nå det var rart å bli gravid rett etterpå, noen med samme erfaring?

Gratulerer til alle gravide
Jeg mistet i uke 11+0, 15.februar! Testet negativt rundt 5.mars, og da prøvde vi litt den uka og nå er vi gravide igjen, rakk ikke få menstruasjon. Føler med deg, er rart men fint!
 
Jeg er blitt 35år og skal nok ta nipt test denne gang pga alder. Noen som har erfaring med det? Er det vondt?
 
Back
Topp