"Normal" middagsmat

- Sosakjøtt (men lurt å lage en fridag, tar lang tid)
- potetball
- pølsegrateng
- kjøttkaker
- stekt fisk

Jeg elsker såkalt "husmannskost", det er synd det meste tar så lang tid å lage at man ikke får tid de dagene man jobber. :p

Jeg elsker soskjøtt (som vi kaller d på trøndersk), men har ikke turt å lage d. Hva slags kjøtt bruker du? Kan du skrive oppskrift/fremgangsmåten her?

Jeg er veldig glad i typisk husmannskost, ellers er fisk, salat og pasta ting jeg er veldig glad i.

I dag skal vi ha medisterkaker i brun saus, med ertestuing, rødkål og kokte poteter til. Må ikke glemme tyttebærsyltetøy og flatbrød heller.
Det er sambos bursdag i dag, og medisterkaker er favoritten hans.

Vi skal ha fiskesuppe idag. Toro Bergens fiskesuppe, også har jeg oppi ekstra torsk og gulrot

Jeg elsker soskjøtt (som vi kaller d på trøndersk), men har ikke turt å lage d. Hva slags kjøtt bruker du? Kan du skrive oppskrift/fremgangsmåten her?
Ja det er nydelig :) jeg bruker grytekjøtt, bog eller lignende som er ferdig oppdelt. Finner det i frysedisken jeg :) er i poser på 1 kg. Tiner det over natta. Blander 4 ss mel, 1 ts salt og 0.5 ts pepper. Vender kjøttstykkene i melblanding. Bruner kjøttet i stekepanne og legger kjøttet i gryte. Koker ut stekepanna med litt vann etter hver steking og slår dette over i gryta. Til slutt kutter jeg 1 løk i halvringer og freser i stekepanne til den blir blank, har den også oppi gryta. Jeg bruker så mye vann at det så vidt dekker over kjøttet. Så står det og nesten-koker på plata i noen timer, dess lenger dess bedre ;) gjerne 3 timer. Kjøttet skal være skikkelig mørt.
Rist litt på gryta av og til så det ikke svir seg. I utgangspunktet skal melet jevne sausen, men om den blir for tynn kan du gjøre den tjukkere med jevnær eller Meljevning :)
Vi bruker poteter og grønnsaker til.

Ja det er nydelig :) jeg bruker grytekjøtt, bog eller lignende som er ferdig oppdelt. Finner det i frysedisken jeg :) er i poser på 1 kg. Tiner det over natta. Blander 4 ss mel, 1 ts salt og 0.5 ts pepper. Vender kjøttstykkene i melblanding. Bruner kjøttet i stekepanne og legger kjøttet i gryte. Koker ut stekepanna med litt vann etter hver steking og slår dette over i gryta. Til slutt kutter jeg 1 løk i halvringer og freser i stekepanne til den blir blank, har den også oppi gryta. Jeg bruker så mye vann at det så vidt dekker over kjøttet. Så står det og nesten-koker på plata i noen timer, dess lenger dess bedre ;) gjerne 3 timer. Kjøttet skal være skikkelig mørt.
Rist litt på gryta av og til så det ikke svir seg. I utgangspunktet skal melet jevne sausen, men om den blir for tynn kan du gjøre den tjukkere med jevnær eller Meljevning :)
Vi bruker poteter og grønnsaker til.

Tusen takk!!!!

Her i huset lager eg middagsliste for 1 mnd i slengen. Målet mitt er å aldri gjenta meg selv i løpet av måneden.
Så eg bruker veldig mykje www.matprat.no , www.rema.no og www.tine.no Veldig mange enkle, raske og rimelige middager. :)

I dag blir det laks i ovnen her :)
Andre tips:
Fiskepudding/fiskeboller i hvit saus
Fiskepinner
Spagetti
Svinekoteletter
Kjøttkaker
Kjøttboller
Karbonader
Tomatsuppe med brød til å dyppe
Pølse og potetmos

Vi har ofte dette:

Fisk med salat, stekte poteter og tzasiki.
Wok med mer grønnsaker enn kjøtt.
Pasta med hjemmelaget saus.
Tomatbasert gryte med linser, grønnsaker og kikerter.
Hjemmelaget pizza
Biff med hvitløksmør og grønnsaker
Kyllingsalat
Kylling- og grønnsakspyd med sopp
Hjemmelaget køfke, salat og potet.

Vi bruker mye avokado og lager forskjellige salater. Lite salatblader, og heller mer farger.

Dele opp blomkål og skylle av i iskaldt vann.
Legg i kjele og ha fløte 2/3 opp og litt stekt løk.
La småkoke til mørt og smak til med salt og pepper.
Hel over i en ildfast form, ha ost oppå, og inn i ovnen på 200 grader til det bobler ordentlig langs kanten og osten begynner å bli gylden 15-20 minutter
nam nam! Jeg pleier å ha broccoli også oppi her, begge barna her er så glad i det. :-)

nam nam! Jeg pleier å ha broccoli også oppi her, begge barna her er så glad i det. :)
Det gjør jeg som regel også, men fremgangsmåten blir den samme, og B spurte og blomkålgrateng

Fra og med neste lønn så blir d middagslister igjen! Gidder ikke dette tullet altså!

Det er veldig praktisk, jeg hadde og liste for 1 mnd av gangen før og hadde aldri samme middag 2 ganger iløpet av mnd. Tenker at jeg skal tilbake til liste bare jeg blir kvitt en veldig varierende gravid form.

Stekt laks med pasta penne,poteter, gulrøtter, løk og persille. Litt tomatpuré,olje, vann og løk som saus :-)

Ting vi spiser regelmessig er bla:
Kjøttkaker, poteter og grønnsaker
Kjøttpudding, poteter og grønsaker
Spagetti m kjøttsaus/kjøttboller og tomatsaus
Blomkålsuppe/ tomatsuppe og pannekaker
Fiskegrateng m poteter og grønnsaker
Fiskeboller i hvit saus
Ovnsstekte kyllinglår/klubber
Rømmegrøt (fra pose til hverdags)
Potetball fra pose til hverdags) m pølser og grønsaker
Sellerirot-og potetsuppe
Grønsaksuppe m kjøttboller