Noen som vurderer å ta en NIPT-test i Sverige?

Vi skal det, men har ikke booket time ennå. Hvilke uker kan man tidligst sjekke dette?
Der vi skal sa de fra 10+1, men helst et par dager til for å være sikre på at det er nok DNA til å få prøvesvar. Vi har bestilt time 10+5 i starten av juli. Lenge å vente:nailbiting:
 
Der vi skal sa de fra 10+1, men helst et par dager til for å være sikre på at det er nok DNA til å få prøvesvar. Vi har bestilt time 10+5 i starten av juli. Lenge å vente:nailbiting:
Da bør jeg ha samtidig som deg, jeg er like langt på vei ca. :joyful: Var det vanskelig/ventetid å få time? Hva koster det? Har hørt alt fra 4000-7000
 
Vi er i Spania i uke 10. Noen som har gjort det i Spania før? Er harmonytest det samme? Virker sånn når jeg googlet. Fant en klinikk som gjorde det i Spania. Synes det var vanskelig å lete frem :|
 
Bare husk at en positiv test er en test som har påvist noe. Eks positiv graviditetstest, påviser graviditet. En negativ test har ikke påvist noe. En negativ nipt-test er derfor positive nyheter :)
 
Vi er i Spania i uke 10. Noen som har gjort det i Spania før? Er harmonytest det samme? Virker sånn når jeg googlet. Fant en klinikk som gjorde det i Spania. Synes det var vanskelig å lete frem :|

Ja, Harmony er NIPT-test, samme med Panorama (som sjekker flere ting). Vi skal til England i juli og vurderer å gjøre det der, siden vi uansett skal dit på ferie. Ellers blir det en tur til Gøteborg.
 
Ser at NIPT-test kan tas fra uke 10+0 på gyn- nettside i Gøteborg. Normalt får man svar i løpet av ei drøy uke, men inntil 14 dager. Hva hvis svaret er positivt for en eller annen diagnose og man ønsker å avbryte svangerskapet? Tiden frem til 12. uke går jo fort.

NIPT-testen kan uansett kun gi sannsynlighet, f.eks. 1:3 eller 1:5000. Med lave tall (høy sannsynlighet) må man kontakte sykehuset asap og ta fostervannsprøve. Så det blir nemnd uansett, så vidt jeg har forstått.
 
Vi var i København og tok Panorama-test nå på lørdag. Gjorde en fin liten tur ut av det; tok båten ned på fredag, spiste godt på kvelden, hadde selve testen kl 13 på lørdagen, så rakk god frokost før denne, så en turned på Nyhavn, i Tivoli, og så fløy vi hjem lørdag kveld :)
På Ultralydklinikken, der vi var, så starter de med en grundig ultralyd, så var det to glass med blod. Veldig enkelt og greit, og det hele var (selvsagt, egentlig) veldig profesjonelt.
Selve testen kostet ca 5400,-, da hadde vi krysste av for alle "ekstrating" de også kunne teste for. Vi valgte Danmark over Sverige fordi de sender blodpørve for analyse til USA og ikke Kina. Jeg vil heller at USA skal vite "alt" om meg, enn Kina...
 
Vi har bestilt NIPT-test fredag 5. juli. Da vil jeg være 12 + 1. Vi kunne tatt det tidligere (man kan ta det fra 10 + 0), men jeg er i så dårlig form pga. hyperemesis at jeg ikke tror jeg klarer det noe tidligere. Dette gjør meg oppgitt over at det er forbudt å ta NIPT-test privat i Norge. Jeg kunne bare dratt innom en lokal Aleris e.l. og ordnet det på en halvtime. I stedet føler jeg meg som en "helseflyktning". :(
 
Ja, det blir Karlstad på oss. Jeg fyller 38 3 uker etter termin, så får dessverre ikke noe ekstra i Norge.
 
Vi har bestilt NIPT-test fredag 5. juli. Da vil jeg være 12 + 1. Vi kunne tatt det tidligere (man kan ta det fra 10 + 0), men jeg er i så dårlig form pga. hyperemesis at jeg ikke tror jeg klarer det noe tidligere. Dette gjør meg oppgitt over at det er forbudt å ta NIPT-test privat i Norge. Jeg kunne bare dratt innom en lokal Aleris e.l. og ordnet det på en halvtime. I stedet føler jeg meg som en "helseflyktning". :(

Det er akkurat det man blir - helseflyktning. I tillegg blir det større ulikheter da ikke alle vil ha mulighet til å ta testen. Det er virkelig tragisk at vi ikke har denne muligheten i Norge.

Lykke til med testen, håper alt er som det skal :)
 
Det er akkurat det man blir - helseflyktning. I tillegg blir det større ulikheter da ikke alle vil ha mulighet til å ta testen. Det er virkelig tragisk at vi ikke har denne muligheten i Norge.

Lykke til med testen, håper alt er som det skal :)

Tusen takk!
 
Så jeg som 29 åring behøver ikke denne testen ? Sånn egentlig :)
 
Så jeg som 29 åring behøver ikke denne testen ? Sånn egentlig :)

Du har i alle fall mye lavere risiko enn meg, som blir 36 i høst. Jeg tror ikke jeg ville prioritert den hvis jeg var 29.
 
Back
Topp