Noen som spiser salami?

Den farligste bakterien i spekemat er listeria, og den dør ikke ved frysing. Forrige listeria-epidemi i Norge som kom fra spekemat var i 2008. Blir man smittet som gravid, er det 25% sjanse for at barnet dør av det, og du trenger ikke å merke at du er smittet før det er for sent. I fjor var det en dame som spiste mykost med listeria mens hun var innlagt på sykehuset og mistet tvillingene sine. Det er IKKE hysteri å følge rådene på matportalen. Det er råd som kommer fra helsedirektoratet og mattilsynet, og de anbefalingene er der av sine grunner! Det står veldig tydelig at man skal unngå alle typer spekemat f.eks.

Legger ved noen linker:

Alle kostholdsråd for gravide: http://matportalen.no/Emner/Gravide

Gravide og listeria/toksoplasmose: http://matportalen.no/artikler/2004/3/skadelige_bakterier_og_parasitter

ORIGINAL: Vugge

ORIGINAL: Sicily

Den farligste bakterien i spekemat er listeria, og den dør ikke ved frysing. Forrige listeria-epidemi i Norge som kom fra spekemat var i 2008. Blir man smittet som gravid, er det 25% sjanse for at barnet dør av det, og du trenger ikke å merke at du er smittet før det er for sent. I fjor var det en dame som spiste mykost med listeria mens hun var innlagt på sykehuset og mistet tvillingene sine. Det er IKKE hysteri å følge rådene på matportalen. Det er råd som kommer fra helsedirektoratet og mattilsynet, og de anbefalingene er der av sine grunner! Det står veldig tydelig at man skal unngå alle typer spekemat f.eks.

Legger ved noen linker:

Gravide og listeria/toksoplasmose: http://matportalen.no/artikler/2004/3/skadelige_bakterier_og_parasitter

Hvor var denne epidimien ? Har leita etter etter en link om spekemat, så kanskje du vet?

Forresten.. Epidimi er et navn på smittsom sykdom som sprer seg raskt mellom mennesker [;)]

De kalte det en epidemi på en eller annen nettside. Fant det sist gang jeg surfet rundt for info om listeria.
Folkehelseinstituttet sine sider, kanskje? Er bare å google listeriose eller listeria så finner du masse, masse info om listeria i forhold til graviditet. Leste du linkene jeg la til over her? Fins også mange artikler om det på matportalen.

Det ligger forresten MYE info rundt i gamle tråder her på bv der folk faktisk har mailet Gilde, og Gilde er også klare på at salami og annen spekemat ikke skal spises av gravide. De kan aldri garantere at det er trygt selv om produksjonskravene er strenge. [;)]

Legger ved noen linker:

Hvor var denne epidimien ? Har leita etter etter en link om spekemat, så kanskje du vet?

Forresten.. Epidimi er et navn på smittsom sykdom som sprer seg raskt mellom mennesker [;)]

De kalte det en epidemi på en eller annen nettside. Fant det sist gang jeg surfet rundt for info om listeria.
Folkehelseinstituttet sine sider, kanskje? Er bare å google listeriose eller listeria så finner du masse, masse info om listeria i forhold til graviditet. Leste du linkene jeg la til over her? Fins også mange artikler om det på matportalen.

Det ligger forresten MYE info rundt i gamle tråder her på bv der folk faktisk har mailet Gilde, og Gilde er også klare på at salami og annen spekemat ikke skal spises av gravide. De kan aldri garantere at det er trygt selv om produksjonskravene er strenge. [;)]

Å du har ikke en konkret link? Har ikke funnet no jeg.. Står mye om spekemat frem og tilbake, men finner ikke no konkret. Fant det motsatte svaret fra Gilde enn det du sier, så er visst mye frem og tilbake.

Vel, matportalen er ihvertfall konsekvent, det er statlige råd, og informasjon som er veldokumentert og pålitelig.
Jeg forholder meg til dem. Forstår uansett ikke at det er noe å debattere når sjansen er der og er såpass stor om man først blir smittet. Spekemat kan være farlig, også salami. Sånn er det bare. Det er snakk om 9 mnd av et helt liv. Det er ikke vanskelig å holde seg unna på samme måte som det er en selvfølge for de aller fleste å holde seg unna røyk og alkohol som man også vet er skadelig. [;)]

Fant en link:

Historikk
- Listeria ble beskrevet første gang i 1911 under navnet Bacillus hepatis.
- I 1929 fikk vi den første beskrivelse av sykdom hos et menneske som kunne spores tilbake til Listeria bakterien.
- I 1979 ble de første dødsfall forårsaket av Listeria monocytogenes registrert. Under et utbrudd i Boston USA ble 23 mennesker smittet via grønnsaker. 5 personer døde.
- I 1980 kom det første utbruddet via fiskeprodukter i New Zealand. Her ble konsum av røkelaks sannsynliggjort som årsak. 22 tilfeller hos fostre og nyfødte.
-1981: Utbrudd av næringsbåren Listeriose via kålsalat. 41 personer syke, 18 døde.
-1983: 122 personer syke av ost. 41 døde. Samme år ble 49 personer rammet via melk. Av dem døde 14 personer.
- 1985: I USA ble 142 syke av ost. 48 døde. I Europa i 1992/93 var svinepostei og bløtost årsak til at 270 personer ble syke. Av dem døde 62 og flere aborterte. - 1992: I Norge ble 6 personer syke i Trondheim. En døde.
- 2005: 5 personer ble smittet via en oppskjærmaskin i Ålesund.

Står mer på denne siden: http://www.nfed.no/id/240.0

Men seriøst jenter... La folk få gjøre som de vil... Dette er en liste over de siste 100 årene... Så det er ikke akkurat ofte det skjer.... Slutt å skrem...

ORIGINAL: snartmammaa

Rart legen og jordmoren min sier jeg kan spise det da

Men no har jeg spist det i noen uker og babyen har det kjempe bra [:)]
Så ingen fare skjedd...
Men har sluttet med det no, ble lei [;)] hehe !
man har alltid lyst på mat man ikke kan spise.. [:D]

No er det ost med tomat som er dillen min [:D]

Er ikke alle JM og leger som er spesielt oppdaterte på kost for gravide.
Det er jo bare et sjansespill at det har gått bra hittil.
Som sagt, matportalen drives av staten og de gir ikke anbefalinger for moro skyld.

ORIGINAL: CogJ

jeg hadde litt "gifaen" holdning, men er blitt så glad i lillebror at jeg ikke tør å ta noen sjanser..
Spiser heller sjokade enn salami/fårepølse..

Forsiktig med skinke og [:-]

Sånn over natten[8|] For noen uker siden[8|]

Men savner det ikke[:)] Savner rødvin mer [8D] haha

Sign! hahah!

Back
Topp