Hvor lang tid tar det å få svar på disse prøvene? Har ikke tatt de enda.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg var nettopp hos jordmor og hun sa at hun aldri har opplevd at nipt slår ut positiv uten at de allerede har sett på ultralyden at det sannsynligvis er et avvik der. Hun mente det var ganske så sikkert at testen blir negativ om alt ser bra ut på ULJeg vil tro at om alt ser bra ut på UL, så er det stor sjanse for at blodprøven også er fin?![]()
Så betryggende å høre.Jeg var nettopp hos jordmor og hun sa at hun aldri har opplevd at nipt slår ut positiv uten at de allerede har sett på ultralyden at det sannsynligvis er et avvik der. Hun mente det var ganske så sikkert at testen blir negativ om alt ser bra ut på UL![]()
Min jordmor sa at man får svar ganske raskt om den er positiv, for da ringer de. Ofte bare i løpet av et par dager, senest innen 1 uke. Men om den er negativ, så kan det ta lenger tid, for da sender de det som et brev i postenHvor lang tid tar det å få svar på disse prøvene? Har ikke tatt de enda.
Mulig det er forskjell fra sykehus til sykehus da, mtp. kapasitet på å få gjort analysene og sånn.På Haukeland får du svaret via helse norge i tillegg til brev i posten. Sist jeg tok fikk jeg svar fredagen, og tok prøven tirsdagen. Så alt avhenger av kapasitet og når de sender inn prøver for uken. Denne gangen skal jeg ta en torsdag, så da må jeg nok vente til uken etter pga helg og sliktMin jordmor sa at man får svar ganske raskt om den er positiv, for da ringer de. Ofte bare i løpet av et par dager, senest innen 1 uke. Men om den er negativ, så kan det ta lenger tid, for da sender de det som et brev i postenMulig det er forskjell fra sykehus til sykehus da, mtp. kapasitet på å få gjort analysene og sånn.
Ja. Er det jeg også menerNipt er jo bare en blodprøve, så de burde vel kunne ta den selvom du ikke får ultralyden samme dag? Jeg fikk det sist svangerskap, da hadde jeg nipt test 3 uker før ultralyden, var bare rekvidert drop in, så tok den når det passet etter uke 10
Ja, enig! Skal til ultralyd til uken, og da ta nipt-test også. Hadde vært fint å kunne stole ganske godt på de undersøkelsene de gjør på ul, og ta ventetiden på nipt-resultat litt mer med ro Høres nervepirrende ut å vente påSå betryggende å høre.![]()
Jeg skal enda senere enn deg, og kjenner på samme følelsen. Veldig kjedelig å vente så lenge.Jeg har otul når jeg er 13+4 og synes det er så sent å ta nipt. Tok privat sist da jeg var 10+0.
Ringte sykehuset i dag og spurte om jeg kan ta blodprøven tidligere, slik at resultatet er klart til ultralyden. Fikk et klart nei til det, «for det er ikke sånn vi gjør det». God forklaring..
En venninne fikk påvist sannsynlig trisomi 13 eller 18 på ultralyd, tok nipt som var inkonklusiv. Ble henvist til videre utredning, som måtte gjentas flere ganger fordi det ble surr med prøvene. Enden på historien ble at hun måtte søke om abort og møte i nemnd fordi ting tok så lang tid. Redd for å havne i samme situasjon, særlig siden min prøve skal tas første uken i fellesferien.

Det var veldig tøft! De har heldigvis fått et friskt barn nåJeg skal enda senere enn deg, og kjenner på samme følelsen. Veldig kjedelig å vente så lenge.Høres tøft ut for veninnen din!
![]()

Absolutt.Det var veldig tøft! De har heldigvis fått et friskt barn nå
Jeg vet jo at oddsen er lav for at de gjør funn, men synes det er kjedelig! Sykehuset mente det var bra det var så sent, pga mer DNA fra barnet i blodet og at ultralyd uansett fortalte mer enn nipt-testen. Jeg trodde disse utfylte hverandre, men de er sikkert inne på noe. Vi får håpe ventetiden går fort og at vi får raskt svar på prøvene, våre uten funn![]()

Dette fikk jeg også til svar. De sa 1-2 uker da, pga brev i postkassa. Synes det er så rart at de sender ut slik helseinformasjon per brev i dag! Jeg fikk et brev etter utskraping sist jeg mistet. De mistenkte mulig blæremola, og innholdet ble analysert. Jeg hørte først ingenting, så jeg tenkte at da har jeg nok ikke blæremola, for da ville jeg jo hørt noe. Så viste det seg at en ny postmann ikke fant postkassa vår, og all post hadde blitt returnert. Så etter kanskje 2 mnd fikk jeg telefon fra sykehuset om at de hadde fått et brev i retur. Jeg kjørte og hentet det, og der stod det «Vi kan ikke utelukke partiell blæremola, og det er anbefalt å ikke bli gravid på 6 mnd». Wow, det var provoserende. Vi kunne jo blitt gravide i ventetiden når de sender sånt per post. Generelt skulle man jo tro at de kunne brukt Helsenorge til helserelatert info tenker jeg.Min jordmor sa at man får svar ganske raskt om den er positiv, for da ringer de. Ofte bare i løpet av et par dager, senest innen 1 uke. Men om den er negativ, så kan det ta lenger tid, for da sender de det som et brev i postenMulig det er forskjell fra sykehus til sykehus da, mtp. kapasitet på å få gjort analysene og sånn.

Merkelig at det er så ulik praksis på ting rundt i landet. Jeg fikk ikke brev per post med NIPT-svar sist gang. Fant det i Helsenorge 5 dager etter jeg tok blodprøven.Dette fikk jeg også til svar. De sa 1-2 uker da, pga brev i postkassa. Synes det er så rart at de sender ut slik helseinformasjon per brev i dag! Jeg fikk et brev etter utskraping sist jeg mistet. De mistenkte mulig blæremola, og innholdet ble analysert. Jeg hørte først ingenting, så jeg tenkte at da har jeg nok ikke blæremola, for da ville jeg jo hørt noe. Så viste det seg at en ny postmann ikke fant postkassa vår, og all post hadde blitt returnert. Så etter kanskje 2 mnd fikk jeg telefon fra sykehuset om at de hadde fått et brev i retur. Jeg kjørte og hentet det, og der stod det «Vi kan ikke utelukke partiell blæremola, og det er anbefalt å ikke bli gravid på 6 mnd». Wow, det var provoserende. Vi kunne jo blitt gravide i ventetiden når de sender sånt per post. Generelt skulle man jo tro at de kunne brukt Helsenorge til helserelatert info tenker jeg.![]()
Oj, da er de kanskje litt utdaterte her da, som anbefalte 6 mnd uten prøving.Merkelig at det er så ulik praksis på ting rundt i landet. Jeg fikk ikke brev per post med NIPT-svar sist gang. Fant det i Helsenorge 5 dager etter jeg tok blodprøven.
Og da jeg fikk påvist partiell blæremola, så ringte legen meg så fort resultatet var klart. Nå vet jeg ikke når det skjedde for deg, men vinteren 2023/24 hadde de gått bort ifra 6 måneder karantene. Måtte følges med jevnlige blodprøver for å sjekke hcg til den hadde vært <1 i en mnd, og ble fulgt opp av sykehuset hele veien. Da kunne vi prøve igjen. Det tok ca 3 mndr fra utskrapning til friskmelding. Høres jo helt håpløst ut å gi en sånn beskjed per post!

Veldig enig. Er jo en inboks på helsenorge, måtte kunne gå an å få resultatene inn derDette fikk jeg også til svar. De sa 1-2 uker da, pga brev i postkassa. Synes det er så rart at de sender ut slik helseinformasjon per brev i dag! Jeg fikk et brev etter utskraping sist jeg mistet. De mistenkte mulig blæremola, og innholdet ble analysert. Jeg hørte først ingenting, så jeg tenkte at da har jeg nok ikke blæremola, for da ville jeg jo hørt noe. Så viste det seg at en ny postmann ikke fant postkassa vår, og all post hadde blitt returnert. Så etter kanskje 2 mnd fikk jeg telefon fra sykehuset om at de hadde fått et brev i retur. Jeg kjørte og hentet det, og der stod det «Vi kan ikke utelukke partiell blæremola, og det er anbefalt å ikke bli gravid på 6 mnd». Wow, det var provoserende. Vi kunne jo blitt gravide i ventetiden når de sender sånt per post. Generelt skulle man jo tro at de kunne brukt Helsenorge til helserelatert info tenker jeg.![]()
Herregud, så ekstremt frustrerende, jeg hadde blitt ganske irritert selv om det hadde skjedd meg Ja, brev med helseinformasjon føles litt baklengs nå i 2026.Veldig enig. Er jo en inboks på helsenorge, måtte kunne gå an å få resultatene inn derHerregud, så ekstremt frustrerende, jeg hadde blitt ganske irritert selv om det hadde skjedd meg
![]()

Fikk se helsekortet mamma fikk når hun gikk gravid med meg for 35 år siden, helt identisk til dagensOg at man enda ikke har digitalt helsekort for gravide over alt, føles skikkelig gammeldags.![]()

Oi, såpass ja!Fikk se helsekortet mamma fikk når hun gikk gravid med meg for 35 år siden, helt identisk til dagens![]()
Ikke rart det føles utdatert. Må nesten høre om mamma har noe etter meg enda.