Nipt

Mammaentilsnart5

Andre møte med forumet
Hei!
Er det flere som skal ta nipt privat her? Jeg er over 35 så får nipt i Norge men velger likevel å ta privat også :-)

Skal ta nipt offentlig, men er i tenkeboksen på om vi skal ta i Danmark i tillegg. Har fått time når jeg er 12+6 i Norge, så er både det med å få tatt testen tidligere, og pga alder og at man får testet for mye mer som gjør at vi vurderer det. Tenker å ta det opp med gynekologen min på neste ultralyd om halvannen uke, og bestemme meg da. Hvor tenker du å ta den?

Vi gjorde det i de to siste svangerskapene, men har valgt å ikke gjøre det nå. Kommer dog til å ta den på sykehuset siden jeg nærmer meg 40.

Sist bestilte vi fra Danmark og fikk vite at det var lav risiko på alt allerede i uke 10, og da fikk vi også vite kjønn. Veldig koselig, og veldig godt å vite at alt mest sannsynlig var bra sånn sett.

Her blir det å ta den jeg får via sykehuset pga. alder. Usikker på om jeg hadde tatt nipt test om jeg var yngre, tror ikke tanken hadde slått meg en gang :)

Vi tok privat NIPT sist (var 31 år da) og er i tenkeboksen vedr å gjøre det nå også. Får det dekket i Norge nå, men vurderer å teste for mer.

Tar i så fall utvidet Panorama ved Ultralydklinikken i DK. Det gjorde forrige gang og det funket fint.

Er det noen som vet om de tester for det samme i Sverige og Dannark eller om det er noen variasjoner? Tenker på utvidet test, som undersøker mest mulig.

Vet dere hvilke tilstander som ikke undersøkes for i Norge? Jeg var ikke klar over at det er mer omfattende tester andre steder. :oops:

Hei, bare spør av nysgjerrighet, for har ikke helt satt meg inn i det. Hvorfor velge og gå både privat og offentlig (for oss over 35)? :)
Vi valgte det fordi den private sjekker for flere avvik.

Vi valgte det fordi den private sjekker for flere a

Vet dere hvilke tilstander som ikke undersøkes for i Norge? Jeg var ikke klar over at det er mer omfattende tester andre steder. :oops:
Måtte ta det gjennom Copilot, og fikk dette svaret:

Norge (offentlig NIPT)
  • Tester kun for trisomi 13, 18 og 21 (Down m.fl.)
  • Svært høy treffsikkerhet
  • Ingen info om kjønn eller sjeldne genetiske avvik
Sverige/Danmark (privat/utvidet NIPT)
  • Kan i tillegg teste:
    • kjønn
    • kjønnskromosomavvik
    • sjeldne syndromer (mikrodeletjoner)
Viktig forskjell:
  • Du betaler for mer informasjon – ikke nødvendigvis bedre
  • Tilleggstestene har lavere presisjon og gir flere falske alarmer
Kort sagt:
  • Norge = smalt, trygt og presist
  • Utlandet = bredere testing, men mer usikkerhet

Når det er sagt så har jeg flere venninner som har sendt til utlandet og har vært veldig fornøyd, blant annet ei som er lege selv.

Måtte ta det gjennom Copilot, og fikk dette svaret:

Norge (offentlig NIPT)
  • Tester kun for trisomi 13, 18 og 21 (Down m.fl.)
  • Svært høy treffsikkerhet
  • Ingen info om kjønn eller sjeldne genetiske avvik
Sverige/Danmark (privat/utvidet NIPT)
  • Kan i tillegg teste:
    • kjønn
    • kjønnskromosomavvik
    • sjeldne syndromer (mikrodeletjoner)
Viktig forskjell:
  • Du betaler for mer informasjon – ikke nødvendigvis bedre
  • Tilleggstestene har lavere presisjon og gir flere falske alarmer
Kort sagt:
  • Norge = smalt, trygt og presist
  • Utlandet = bredere testing, men mer usikkerhet
Dette tester de for ved klinikken vi har brukt i DK.

Vis vedlegget 485906
Oj, veldig interessant! Takk for all info! Skal nevne dette for mannen. :) Jeg tror at vi fremdeles tester kun i Norge, men veldig greit å vite om mulighetene, sånn at vi kan drøfte det. Det er jo ikke noe man blir opplyst om via helsevesenet akkurat.

Jeg får nipt offentlig pga alder. Men fordi vi reiser på ferie får jeg ikke nipt før i uke 18. Så har bestilt meg en tidlig ultralyd før vi reiser på ferie, så får vi sjekket alt alt ser greit ut da. Blodprøven får vente til uke 18 Ifølge Sykehuset var ultralyden viktigst.
Står på ringeliste hvis noen melder avbud

Jeg får nipt offentlig pga alder. Men fordi vi reiser på ferie får jeg ikke nipt før i uke 18. Så har bestilt meg en tidlig ultralyd før vi reiser på ferie, så får vi sjekket alt alt ser greit ut da. Blodprøven får vente til uke 18 Ifølge Sykehuset var ultralyden viktigst.
Står på ringeliste hvis noen melder avbud
Nipt er jo bare en blodprøve, så de burde vel kunne ta den selvom du ikke får ultralyden samme dag? Jeg fikk det sist svangerskap, da hadde jeg nipt test 3 uker før ultralyden, var bare rekvidert drop in, så tok den når det passet etter uke 10

Jeg tok blodprøven i går og gruer meg altså SÅ mye til svaret kommer. Jeg er så redd for at den skal vise høy på noe. Har ikke vært så engstelig de andre gangene jeg har tatt den, men nå er det bare en stor klump i magen. :nailbiting:

Jeg tok blodprøven i går og gruer meg altså SÅ mye til svaret kommer. Jeg er så redd for at den skal vise høy på noe. Har ikke vært så engstelig de andre gangene jeg har tatt den, men nå er det bare en stor klump i magen. :nailbiting:
Åh, får håpe alt er bra! :Heartred Mest sannsynlig er det det heldigvis. Jeg tok min for to dager siden, så da får vi svar ca samtidig. :)

Åh, får håpe alt er bra! :Heartred Mest sannsynlig er det det heldigvis. Jeg tok min for to dager siden, så da får vi svar ca samtidig. :)
Krysser fingre og tær for bra resultater for dere begge :smiley-angelic001 :Heartred

Jeg vil tro at om alt ser bra ut på UL, så er det stor sjanse for at blodprøven også er fin? :Heartred

Back
Topp