NIPT

Er det noen her som har fått innvilget NIPT i Norge og som kan si noe om hvordan dette ser ut i innkalling? Har fått lege til å sende henvisning, men i svar fra sykehuset står det bare «ordinær tidlig ultralyd» Betyr dette at jeg ikke har fått det innvilget? Ble ikke helt klok selv og lurer på om jeg må ringe sykehuset over helgen for å spørre!

På mitt står det «tidlig ultralyd og genveiledning» Jeg er 36
Ja, det var det jeg fryktet. Er 1 måned fra å fylle 35 ved termin og har hatt avvik på foster før så synes det er rart de ikke har innvilget! Mulig jeg må ta kontakt med de for ny vurdering!

Da har jeg bestilt kit! Er så utrolig spent, og krysser fingrene for at alt er i orden :Heartred
Jeg har også bestilt!!! De skal sende det i dag!! Spent på hvor lang tid det tar før det kommer. og håpe alt ser fint ut. Tok du Panorama utvidet?

Jeg har også bestilt!!! De skal sende det i dag!! Spent på hvor lang tid det tar før det kommer. og håpe alt ser fint ut. Tok du Panorama utvidet?
Nei, har alltid tatt basis, så tok det nå også :D
De skal sende mitt i dag også! Har aldri fått det tilsendt før, så er veldig spent på hvordan det fungerer.

"Told- og fragtpapir sender vi til dig på mail, når du har meddelt os dato for blodprøven. Vi vil gerne have besked 2-3 dage før du skal bruge toldpapirerne. Der kommer ingen ekstra udgifter."

Jeg må bare spørre; Mener de at vi skal gi beskjed et par dager i forveien før vi tar blodprøven? Vil ikke misforstå noe, og gjøre feil!

De skal sende mitt i dag også! Har aldri fått det tilsendt før, så er veldig spent på hvordan det fungerer.

"Told- og fragtpapir sender vi til dig på mail, når du har meddelt os dato for blodprøven. Vi vil gerne have besked 2-3 dage før du skal bruge toldpapirerne. Der kommer ingen ekstra udgifter."

Jeg må bare spørre; Mener de at vi skal gi beskjed et par dager i forveien før vi tar blodprøven? Vil ikke misforstå noe, og gjøre feil!

Jeg tenker jeg ringer legen i dag og spør om jeg kan komme på torsdag å ta blodprøve, så kan jeg bare sende mail å si at jeg skal ta på torsdag. Det mååå vel ha kommet innen den tid om det blir sendt i dag?

Er NIPT bare for å teste om det er downs syndrom eller tester man om det er andre type kromosomavvik? Er det noen som får vite kjønnet? Det er jo veldig spennende!

Er NIPT bare for å teste om det er downs syndrom eller tester man om det er andre type kromosomavvik? Er det noen som får vite kjønnet? Det er jo veldig spennende!

Den som tilbys i Norge tester for trisomi 13, 18 og 21 (downs), og ikke kjønn, men en del private internasjonale tilbydere har et større analysereperatoar med flere tilstander og kjønn. :)

Jeg har bestilt kit fra Danmark som jeg skal ta på torsdag. Den heter NIPT Panorama basis og tester for:
  • Downs syndrom (Trisomi 21)
  • Edwards syndrom (Trisomi 18)
  • Pataus syndrom (Trisomi 13)
  • Triploidi (tre kromosomer av alle våre kromosomer)
  • Turners Syndrom (Monosomi X)
  • Klinefelters Syndrom (XXY)
  • Triple-X (XXX)
  • XYY karyotype
  • 22q11.2 Deletion Syndrom
Så, en god del mer enn de tester for i Norge, inkludert kjønn. Tok den fysisk i København med de to første barna :happy:

Ja, man skal gi beskjed i noen dager før blodprøven skal tas. For de må sende siste rest av papirer etter du vet når du skal ta blodprøven.
For når du har tatt blodprøven, så må DHL hente den, samme dag helst, til nøøøøøds dagen etter.
Så jeg sa ifra i går, at jeg skal ta blodprøve på torsdag, og jeg fikk tilsendt papirer i går ettermiddag.
Så jeg må huske å ringe DHL i morgen på dagen, for å bestille henting.
Man kan ikke bestille henting før man har fått papirene som ettersendes :D

Ja, man skal gi beskjed i noen dager før blodprøven skal tas. For de må sende siste rest av papirer etter du vet når du skal ta blodprøven.
For når du har tatt blodprøven, så må DHL hente den, samme dag helst, til nøøøøøds dagen etter.
Så jeg sa ifra i går, at jeg skal ta blodprøve på torsdag, og jeg fikk tilsendt papirer i går ettermiddag.
Så jeg må huske å ringe DHL i morgen på dagen, for å bestille henting.
Man kan ikke bestille henting før man har fått papirene som ettersendes :D
Fikk heldigvis ordnet det! De henter pakken ca. 1 time etter at jeg har fått utført blodprøven på torsdag. Så er det bare å vente spent i (forhåpentligvis) litt under 2 uker :Heartred

Den som tilbys i Norge tester for trisomi 13, 18 og 21 (downs), og ikke kjønn, men en del private internasjonale tilbydere har et større analysereperatoar med flere tilstander og kjønn.
Den som tilbys i Norge tester for trisomi 13, 18 og 21 (downs), og ikke kjønn, men en del private internasjonale tilbydere har et større analysereperatoar med flere tilstander og kjønn. :)
Akkurat ja, jeg trodde alle fikk tilbud om å teste disse når man samtidig sjekket nakkefolden til fosteret rundt uke 12. Er det feil?

Bare de som er 35 (+ noen årsaker som tidligere avvik) får det Via offentlige. Og hvis det blir avdekt noe på ultralyd

Fikk heldigvis ordnet det! De henter pakken ca. 1 time etter at jeg har fått utført blodprøven på torsdag. Så er det bare å vente spent i (forhåpentligvis) litt under 2 uker :Heartred
Spennende! jeg skal også ta blodprøve i morra, og den blir hentet etter det! Såg pakken var levert hjemme nå! spennende!

Spennende! jeg skal også ta blodprøve i morra, og den blir hentet etter det! Såg pakken var levert hjemme nå! spennende!
Æh, er så spent på begges vegne!

Krysset du av for at du ønsket å vite kjønn?
Jeg var litt ambivalent, men mannen min ønsket å vite. Så, da ble det slik :hilarious:

Fikk så vidt spurt om NIPT forrige time hos jordmor. Fikk beskjed om at det var ikke noe hastverk og jeg kunne ta testen til og med i uke 18 :bored: I min formening så er det vel lenge å gå i usikkerhet. Skulle gjerne hatt resultatet før uke 12 i tilfelle noe ikke er som det skal.
I morgen går jeg inn i uke 9 og har ikke neste avtale hos jordmor før om 1,5 uke. Tenker jeg ikke kan vente til det?
Hvis det tar 2 uker å få svar på testen? Kan det være lurt å bestille NIPT privat så fort som mulig? Her kan det taes tidligst uke 10, altså om bare 1 uke for min del

Fikk så vidt spurt om NIPT forrige time hos jordmor. Fikk beskjed om at det var ikke noe hastverk og jeg kunne ta testen til og med i uke 18 :bored: I min formening så er det vel lenge å gå i usikkerhet. Skulle gjerne hatt resultatet før uke 12 i tilfelle noe ikke er som det skal.
I morgen går jeg inn i uke 9 og har ikke neste avtale hos jordmor før om 1,5 uke. Tenker jeg ikke kan vente til det?
Hvis det tar 2 uker å få svar på testen? Kan det være lurt å bestille NIPT privat så fort som mulig? Her kan det taes tidligst uke 10, altså om bare 1 uke for min del
Man kan sikkert ta NIPT helt til uke 18, men poenget er jo å avdekke hva enn det måtte være så tidlig som mulig. Får du NIPT dekket av det offentlige? I så fall tas den samtidig som du har TOUL. Om du skal ta privat, ville jeg bestilt fra Danmark da de avdekker mye mer enn det som gjøres i Norge, og er i tillegg rimeligere. Men, du må ta en privat UL i forkant for å sjekke antall foster og om det fremdeles er liv :Heartred

Back
Topp