NIPT

Snakket med lege om nipt og Danmark, hun frarådet basert på erfaringer med gravide som får svar om at det er et lite avvik og derfor bekymrer seg gjennom hele svangerskapet - og så viser det seg at det ikke er noe. Så veldig usikker. Trenger ikke flere bekymringer kjenner jeg, men det er jo en bekymring å ikke vite også. Og den prisen o_O

Snakket med lege om nipt og Danmark, hun frarådet basert på erfaringer med gravide som får svar om at det er et lite avvik og derfor bekymrer seg gjennom hele svangerskapet - og så viser det seg at det ikke er noe. Så veldig usikker. Trenger ikke flere bekymringer kjenner jeg, men det er jo en bekymring å ikke vite også. Og den prisen o_O
Det er veldig, veldig, veldig liten sjanse for falske positive ved NIPT.

Eksempelvis:
- Trisomi 21 (Downs syndrom): Over 99% nøyaktighet.
- Trisomi 18 (Edwards syndrom): ca. 97-98% nøyaktighet.
- Trisomi 13 (Patau syndrom): Ca. 92-95% nøyaktighet .
- Kjønnsrelaterte kromosomfeil: ca. 90-95% nøyaktighet.

Om man får beskjed om avvik, skal sykehuset du skal føde på følge opp med fostervannsundersøkelse eller morkakeprøve. Det er ikke sånn at man skal gå rundt resten av svangerskapet å tro at det er noe galt om det ikke er det. Grunnet til at norsk helsevesen fraråder å teste utenfor landet, er fordi at da må norske sykehus bruke penger på utredning. Noe jeg synes de burde gjort i utgangspunktet når de aller fleste av oss betaler halve inntekten vår til akkurat slike formål! Det er bare trist at ikke Norge tilbyr det samme som de aller fleste andre land i verden.

Ja ikke sant. Skulle jo tro vi skulle fått samme tilbud som Sverige og Danmark her også.

Jeg er visst ikke kjempe dreven på Google, så jeg sliter med å finne ut hva det koster dersom det sendes test kit fra Danmark, også tar man prøven her, også sender den tilbake.
Noen som har peiling? Eller en link? :smiley-ashamed004

Så vidt jeg forsto var det ca 8000,- inkl frakten. Bare frakten i seg selv var 1000,- pga de kommer på døren fra ups og sender

• Liker
Reactions: EK3
Blir Panorama utvidet her også, med tilsendt kit. Håper de vil ta prøven hos fastlegen da!
Jaja, ingen grunn til at du skal si nei til det, dersom fastlegen min mot formodning sier nei, så drar jeg bare til privat her i Norge som kan ta de prøvene. Jeg var nemlig i Danmark i høst for å ta test, men jeg mistet rett før jeg dro, og jeg gidder ikke å ta nok en tur.

Jeg bestilte ny privat UL til uke 9+1 (neste fredag). Vil forsikre meg om at det fremdeles er liv før jeg bestiller kitet. Gjør det da samme dag!

Om du nettopp (ish) har hatt UL ser jeg ikke noe problem med å bestille nå :Heartred
Jeg var på UL på onsdag :Heartred
Bestilte nå. Panorama utvidet, 8500,- :yuck:
Verdt det da!

Kommer til å ta vanlig NIPT i Norge tror jeg. Men NIPT for min del blir litt komplisert da et evt avvik ikke sier noe om hvem av de 3 det gjelder :bag:

Er i utlandet. Legen min sa at vi kan ta tidlig «screening» NIPT test i uke 10. det er en prøve av fostervann residual som ender opp i blodet til moren. Hvis man velger det må man også ta ultralyden den uken for å sjekke størrelsen på nakkefolden. Det er litt uheldig for det er litt for tidlig i uke 10 å sjekke nakkefoldet og da får man ikke like gode resultater som å vente. Blodtesten er like god. Hvis risikoen for kromosomfeil er høy må man vente til uke 15 for å ta en invaderende test (ikke en estimering av residualer rundt forsteret men av fosteret direkte). Den blir dekket om sannsynligheten for kromosomfeil er høy. man har høyere risiko dersom man er litt eldre, overvektig og av afrikansk bakgrunn. Var veldig fornøyd med hvor flink legen min var å forklare hele greien, men mulig det ikke er helt presist. Tenker å vente til uke 12. Håper alt går bra!

Kan noen anbefale en klinikk i Sverige å bestille fra? Tok fra Ultralydklinikken i Danmark sist, og er i grunn veldig fornøyd. Men ble litt skremt da vi fikk beskjed at vi måtte ta testen på nytt pga lite DNA i blodet mitt. Ble noe styr der og en del bekymringer. Så vurderer å teste innenfor ett litt mindre spekter denne gangen. Er også litt redd for falsk positiv, spesielt siden vi var en av de 5% som ikke fikk analysert prøven sin på første forsøk da vi tok sist.

Kan noen anbefale en klinikk i Sverige å bestille fra? Tok fra Ultralydklinikken i Danmark sist, og er i grunn veldig fornøyd. Men ble litt skremt da vi fikk beskjed at vi måtte ta testen på nytt pga lite DNA i blodet mitt. Ble noe styr der og en del bekymringer. Så vurderer å teste innenfor ett litt mindre spekter denne gangen. Er også litt redd for falsk positiv, spesielt siden vi var en av de 5% som ikke fikk analysert prøven sin på første forsøk da vi tok sist.
Hvor langt var du kommet når du fikk svar om for lite foster DNA da? Jeg ogås tenkte å bestille derfra!

Back
Topp