NIPT

Hei damer , jeg kom tilfeldigvis over denne infoen fra en anerkjent og populær privat klinikk i vestfold.

Jeg har alltid hatt ett inntrykk av at den klinikken " snakker ned andre aktører for å fremme seg selv, tjene mer og spiller på at klinikkens ansatte har så voldsom mye bedre kunnskap , maskiner , erfaringer osv osv enn andre .... Noe jeg opplever som humbug ,. Jeg vet om mange som har reist til Sverige for å ta NIPT og kopierer derfor inn klinikkens svar på følgende spørsmål :

***** SPØRSMÅLET TIL KLINIKKEN IG DERES SVAR:

Vi fikk her om dagen spørsmål om hvorfor NIPT i Strømstad er så mye billigere enn i Norge. Jeg måtte selv stille spørsmålet videre til Edda labs i Gøteborg som vi bruker. Pasienter i Strømstad betaler like mye som vi gjør for bare testen, uten frakt.

Svaret var enkelt. Testen i Strømstad er ikke en test av DNA fraksjoner av barnet i mors blod, altså en billigtest som ikke er godkjent i Norge. Den har langt høyere faktor av usikkerhet og feil-analyser.

I tillegg skal det alltid tas ultralyd før en NIPT test. Et tilsendt kit er ikke å anbefale da det 1: kan være kortere på vei enn man tror, 2: det kan være tvillinger og 3: det kan være en missed abortion.

Så NIPT på godkjente klinikker i Norge er på alle måter anbefalt fremfor tilsendte billig tester.

STEMMER DETTE ?? NOEN SOM VET OM.DETTE ER SANT ??USANT ??
Vet ikke ang om testene er billige, men går an å ta ultralyd i Norge rett før man tar blodprøver da.
Vi kommer til å ta NIPT i Danmark. Vi skal dit uansett og der får man testa mye mer enn mam får testa for i Norge. Får bare testa tre kromosomavvik i Norge…

Det var ikke poenget , poenget er at de sier det ikke er en fullverdig DNA test :/ mulig det kun gjelder hjemme kuttene, men mener det er nisvisend av klinikken skrive slik , ergo mener jeg de gjør det for at gravide skal styre unna strømstad og andre private klinikker i utlandet i frykt for å ikke få " ekte vare " altså en NIPT på.lik linje med den som.utføres i Norge

Jeg vet at de som har vært i Sverige og tatt NIPT har fått ultralyd først , men det høres ut som klinikken i Vestfold mener testen som utføres i Strømstad ikke holder mål , og er ihvertfall på langt nær så god som hva de kan tilby :/

Det var ikke poenget , poenget er at de sier det ikke er en fullverdig DNA test :/ mulig det kun gjelder hjemme kuttene, men mener det er nisvisend av klinikken skrive slik , ergo mener jeg de gjør det for at gravide skal styre unna strømstad og andre private klinikker i utlandet i frykt for å ikke få " ekte vare " altså en NIPT på.lik linje med den som.utføres i Norge

Jeg vet at de som har vært i Sverige og tatt NIPT har fått ultralyd først , men det høres ut som klinikken i Vestfold mener testen som utføres i Strømstad ikke holder mål , og er ihvertfall på langt nær så god som hva de kan tilby :/
Det er en ganske alvorlig anklage ja.

Det er jo mange norske klinikker som bruker Edda lab sin nipt test?

Ja jeg ble ikke klok av dette svaret til denne klinikken ....

Jeg er 36 ved termin, og kommer til å ta NIPT gjennom det offentlige :) har også forberedt meg på hva jeg vil gjøre om det viser høy sannsynlighet for avvik

Fikk automatisk forespørsel om nipt da jeg fikk innkallelse til toul. Men måtte godkjenne via en lenke på HelsaMi, er det noen som vet hvor jeg finner den? Har lett og lett uten hell

Jeg tok NIPT på Oslo jordmor og ultralydklinikk, fikk svar etter 6 dager. Alt bra :)
Så heldig du er som har det overstått og har fått svar allerede! Jeg har ikke toul før jeg er 13+2 og synes det er såå sent å ta nipt da og ikke få svar før man er 14-15 uker på vei! Men samtidig er jeg student og det er egentlig uaktuelt for oss å bruke flere tusen på å gjennomføre det privat, når vi får det via det offentlige :sorry:

Så heldig du er som har det overstått og har fått svar allerede! Jeg har ikke toul før jeg er 13+2 og synes det er såå sent å ta nipt da og ikke få svar før man er 14-15 uker på vei! Men samtidig er jeg student og det er egentlig uaktuelt for oss å bruke flere tusen på å gjennomføre det privat, når vi får det via det offentlige :sorry:
Siden prøven er bra så angrer jeg litt, tullete å bruke så mye penger, men jeg er 42 år og orker ikke gå inn i jula i uvissheten. Har også en nær venninne som fikk utslag på sin nettopp så det gjorde meg veldig nervøs.

Hvor gammel er du? Hvis det skulle vært utslag på nipt så må man uansett vente med å få det bekreftet med fostervannsprøve og det kan man vel ikke gjøre før i uke 15.

Fikk automatisk forespørsel om nipt da jeg fikk innkallelse til toul. Men måtte godkjenne via en lenke på HelsaMi, er det noen som vet hvor jeg finner den? Har lett og lett uten hell
Kan dessverre ikke svare deg... Men ble litt skeptisk nå for det sto ingenting om nipt i tildelingsbrevet for toul jeg mottok og jeg har heller ikke fått noe beskjed om at jeg må godkjenne noe via HelsaMi.. :bored: Kanskje det ikke er ført opp at jeg skal ha nipt :rolleyes: Mener jordmor sa på svangerskapskontrollen at hun skrev at jeg ønsket nipt i henvisningen.. Hun sa forsåvidt "at det var lov til å prøve seg", noe jeg ikke skjønte, for jeg har jo rett på det siden jeg fyller 35 en måned før termin :rolleyes:

Siden prøven er bra så angrer jeg litt, tullete å bruke så mye penger, men jeg er 42 år og orker ikke gå inn i jula i uvissheten. Har også en nær venninne som fikk utslag på sin nettopp så det gjorde meg veldig nervøs.
Hvor gammel er du? Hvis det skulle vært utslag på nipt så må man uansett vente med å få det bekreftet med fostervannsprøve og det kan man vel ikke gjøre før i uke 15.
Skjønnet veldig godt at du valgte å gjennomføre privat, hadde nok jeg også gjort om vi ikke hovedsaklig levde på én inntekt+stipend og lån fra lånekassen (og et voksende studielån) :wacky:
Jeg blir 35 rett før termin :) Ja, det er jo sant..Om man skulle få utslag, ville det forsåvidt vært verre å vente mange uker før man får gjennomført en fostervannsprøve.

Skjønnet veldig godt at du valgte å gjennomføre privat, hadde nok jeg også gjort om vi ikke hovedsaklig levde på én inntekt+stipend og lån fra lånekassen (og et voksende studielån) :wacky:
Jeg blir 35 rett før termin :) Ja, det er jo sant..Om man skulle få utslag, ville det forsåvidt vært verre å vente mange uker før man får gjennomført en fostervannsprøve.
Ved 35 år er det jo 1/1500 som får utslag på trisomi 21 og enda sjeldnere på de andre. Jeg hadde ikke tenkt på det engang hvis jeg var deg :)

Kan dessverre ikke svare deg... Men ble litt skeptisk nå for det sto ingenting om nipt i tildelingsbrevet for toul jeg mottok og jeg har heller ikke fått noe beskjed om at jeg må godkjenne noe via HelsaMi.. :bored: Kanskje det ikke er ført opp at jeg skal ha nipt :rolleyes: Mener jordmor sa på svangerskapskontrollen at hun skrev at jeg ønsket nipt i henvisningen.. Hun sa forsåvidt "at det var lov til å prøve seg", noe jeg ikke skjønte, for jeg har jo rett på det siden jeg fyller 35 en måned før termin :rolleyes:
IMG_6477.jpeg
Sånn så det ut på min innkalling. Blir 35 om noen måneder, i god tid før termin. Kanskje ringe og høre? Usikker på om legen har minnet på om nipt ved henvisning, eller om de sjekker selv de som deler ut timene.

Back
Topp