Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Det er ikke lov å oppgi dette i norge og i uke 12-13 er gutt og jente fortsatt så like at det blir mer et gjett. Guttene har heller ikke fått pung enda.Vet ikke hvor langt du er nå, men på de fleste kan man se kjønn på ultralyd rundt uke 12/13
Har ikke fått svar enda, men fikk beskjed om at jeg skulle få det der og også kanskje brev. Om det var høy risk ville jeg få telefonHei! Dere som tok NIPT på sykehuset fikk dere svar i innboksen på Helsenorge?
Det er lov til å oppgi dette på UL jo. Eller hva mener du? Gutter og jenter har forskjellig nub fra uke 12 og de fleste jordmødre bruker «the nub theory» for å fastsette kjønn. Så det er mulig å se, men ikke 100% sikkert så klart fordi det er så tidlig.Det er ikke lov å oppgi dette i norge og i uke 12-13 er gutt og jente fortsatt så like at det blir mer et gjett. Guttene har heller ikke fått pung enda.
Sniker litt her Jeg er 28 og fikk derfor ikke tilbud om nipt. Men på fosterdiagnostisk ultralyd i uke 12 fant de avvik på ultralyden som gjorde de sikre på at det var noe galt. De hoppet derfor over nipt da den kun gir sannsynlighet og ikke sikker diagnose, og kun tester for trisomi. Ble derfor sendt rett til morkakeprøve 2 dager senere. Morkakeprøve kan tas allerede fra uke 11, så man trenger heldigvis ikke vente til uke 15 om man får utslag på nipt eller de ser avvik på UL. Man blir heller sendt til morkakeprøve for å tilstrebe minst mulig ventingHvor gammel er du? Hvis det skulle vært utslag på nipt så må man uansett vente med å få det bekreftet med fostervannsprøve og det kan man vel ikke gjøre før i uke 15.
Jeg har også en venninne hvor det holdt å ta morkakeprøve etter nipt fordi det var avvik på UL og hun var over 40. Men slik jeg har forstått det så vil morkakeprøve uansett bekrefte det samme som nipt fordi nipt måler jo morkake dna i blodet og ikke nødvendigvis fosterets. Så de få gangene nipt er feil så vil bare fostervannsprøve vise det? Hvis det f. Eks er en vanished twin som kromosom feil så vil en morkakeprøve kunne fange opp tvillingens dna og ikke fosteret, så slikt jeg har forstått det så er det fostervannsprøve som er ønskelig dersom det er utslag på nipt og ingen avvik på UL. Men er ikke 100% sikker her altså.Sniker litt her Jeg er 28 og fikk derfor ikke tilbud om nipt. Men på fosterdiagnostisk ultralyd i uke 12 fant de avvik på ultralyden som gjorde de sikre på at det var noe galt. De hoppet derfor over nipt da den kun gir sannsynlighet og ikke sikker diagnose, og kun tester for trisomi. Ble derfor sendt rett til morkakeprøve 2 dager senere. Morkakeprøve kan tas allerede fra uke 11, så man trenger heldigvis ikke vente til uke 15 om man får utslag på nipt eller de ser avvik på UL. Man blir heller sendt til morkakeprøve for å tilstrebe minst mulig venting