Jeg kan dele det vi gjorde sist. Jeg var 28 da jeg ble gravid og var 29 da jeg fødte. Vi dekket kostnadene selv. Det er dyrt men vi synes det er verdt det.
Jeg tok utvidet NIPT med B1 i utlandet. Personlig synes jeg NIPT er etisk vanskelig men jeg mener at det burde vært innført for gravide for lenge siden i Norge. Norge er sent ute sammenlignet med andre land. Derfor kommer vi til å ta utvidet NIPT med alle eventuelle fremtidige graviditeter da vi ønsker å gjøre det for oss og vår(t/e) barn.
Gjennom NIPT-Skandinavia tok jeg settet som heter complete og som tester for 153 ulike greier. Velger en complete er det også obligatorisk med telefonsamtale med lege i forkant. Formålet med samtalen er at en skal vite hva en går til før en gjennomfører en NIPT. Vi vet konsekvensen av å ta NIPT, vi vet også konsekvensen av å ikke ta NIPT. Hva fasiten blir er det ikke sikkert vi får vite en gang for det er alltid en risiko for feilresultater.
Det varierer også hvor mye en tester for men selv om en velger å testes for mer, så er det viktig å være klar over at det ikke er sikkert det gir mer svar og sikkerhet, det kan derimot føre til mer spørsmål og usikkerhet, så det er viktig å ta i betraktning på forhånd av testen om en faktisk ønsker å vite alt eller ingenting og være bevisst på at det ikke egentlig er noe sikkerhet i svaret en får.
Samtidig vet vi at vi ikke ønsker å bære frem et barn med en fremtid hvor det ikke etterhvert kan ivareta seg selv og selv om det er vanskelig og brutalt å si det slik, så har vi bevitnet alt for mange skjebner (vi jobber begge to i helsevesenet) til at vi ønsker det for vårt eget barn. Det er uansett ingen garanti for at vi ikke ender opp med nettopp det, for livet skjer enten vi kan styre det eller ei og en kan heldigvis ikke alltid velge. For oss personlig så er det viktig å vite det vi kan selv om det innebærer ingen utslag, ekte positivt utslag eller falskt positiv utslag.
Dersom jeg hadde gentestet meg selv og den testen med stor sikkerhet kunne forutse at jeg f.eks. kom til å utvikle demens, ville jeg også ha villet vite det. Det samme gjelder om jeg selv hadde blitt utsatt for en ulykke hvor jeg var avhengig av maskiner for å holdes i live, så hadde jeg ikke ønsket å bli holdt i live. Vi vet at det ikke er tilfellet for alle, men slik tenker vi om det. Ettersom det er ulikt hva folk mener om dette, er det viktig med en slik samtale på forhånd for vi er alle forskjellige og tenker ulikt om diverse.
NIPT-settet vi valgte sendes fra Hamar også sender en det selv videre til Slovakia når en har vært og fått tatt blodprøven. Det tar ca. en uke å få svar. De anbefaler å vente med og ta blodprøven tidligst 10+0 helst senere enn 11+0 for å få et mest mulig konklusivt svar. Jeg tok min blodprøve dagen etter OTUL. Da var jeg 12+5. Vi fikk beskjed om at dersom det ikke var nok DNA i den første prøven, så fikk vi ta prøven på nytt uten å betale noe ekstra. Det ble det ikke behov for