NIPT

Aléria

Gift med forumet
Junilykke2018
Marshmallows2021
Jeg kommer til å passere 35 år innen termin og får vel dermed tilbud om NIPT test dette svangerskapet. Merker allerede at jeg har mer tanker og bekymringer omkring babyen og om hen er frisk,enn hva jeg hadde i de to andre svangerskapene mine. Først og fremst pga alderen min, selv om jeg vet at 35 ikke er såå gammelt altså :shy:
Hvilke tanker har dere andre angående NIPT, skal dere ta den? Det gjelder forsåvidt både dere som har passert 35 og dere yngre som eventuelt er nødt til å dekke kostnaden selv.
Og har noen av dere gjennomført NIPT ved tidligere svangerskap? Blir det avtalt når man settes opp til tidlig offentlig ultralyd? :happy:

Last edited:
Jeg tok NIPT forrige runde. Var samtidig med OTUL, mener jeg. Alt var bra, men om det ikke hadde vært det tror jeg ikke helt man vet hva man tenker og hvordan man reagerer før man står der.

Er veldig delt i hva jeg tenker om å ta. «Ignorance is bliss», og samtidig er det så mye som står på spill at det kjennes feil å ikke vite når man først har mulighet. Alt i alt glad vi tok det sist, men aldri moro å vente på prøvesvara og alle spørsmålene det bringer med seg.

Sist svangerskap oppdaget de et avvik på OUL. Jeg fikk tilbud om både det ene og andre av prøver, men vi endte med NIPT som var den minst invasive. Den viste heldigvis ingenting å bekymre seg for, og avviket forsvant ila noen uker :)
Jeg mener NIPT er nyttig hvis du har en formening hva du skal gjøre hvis du får det ene eller det andre resultatet, selv om det er vanskelig. NIPT kan skape masse usikkerhet og gir jo ikke nødvendigvis entydige svar, så man bør være forberedt på det.

Jeg er nesten 36 ved termin, og kommer til å ta den testen. Merker jeg er mye mer redd for ting nå enn sist gang da var jeg 24 år og naiv :hilarious:

Back
Topp