NIPT

Aléria

Gift med forumet
Julistrålene 2025 ♡
Junilykke2018
Marshmallows2021
Jeg kommer til å passere 35 år innen termin og får vel dermed tilbud om NIPT test dette svangerskapet. Merker allerede at jeg har mer tanker og bekymringer omkring babyen og om hen er frisk,enn hva jeg hadde i de to andre svangerskapene mine. Først og fremst pga alderen min, selv om jeg vet at 35 ikke er såå gammelt altså :shy:
Hvilke tanker har dere andre angående NIPT, skal dere ta den? Det gjelder forsåvidt både dere som har passert 35 og dere yngre som eventuelt er nødt til å dekke kostnaden selv.
Og har noen av dere gjennomført NIPT ved tidligere svangerskap? Blir det avtalt når man settes opp til tidlig offentlig ultralyd? :happy:

Last edited:
Jeg tok NIPT forrige runde. Var samtidig med OTUL, mener jeg. Alt var bra, men om det ikke hadde vært det tror jeg ikke helt man vet hva man tenker og hvordan man reagerer før man står der.

Er veldig delt i hva jeg tenker om å ta. «Ignorance is bliss», og samtidig er det så mye som står på spill at det kjennes feil å ikke vite når man først har mulighet. Alt i alt glad vi tok det sist, men aldri moro å vente på prøvesvara og alle spørsmålene det bringer med seg.

Sist svangerskap oppdaget de et avvik på OUL. Jeg fikk tilbud om både det ene og andre av prøver, men vi endte med NIPT som var den minst invasive. Den viste heldigvis ingenting å bekymre seg for, og avviket forsvant ila noen uker :)
Jeg mener NIPT er nyttig hvis du har en formening hva du skal gjøre hvis du får det ene eller det andre resultatet, selv om det er vanskelig. NIPT kan skape masse usikkerhet og gir jo ikke nødvendigvis entydige svar, så man bør være forberedt på det.

Jeg er nesten 36 ved termin, og kommer til å ta den testen. Merker jeg er mye mer redd for ting nå enn sist gang da var jeg 24 år og naiv :hilarious:

Vi tok NIPT nå sist. Den var negativ for trisomi, men desverre var babyen syk men hva vites ikke. Ikke noe som kom frem på nipt her i norge. Kommer til å ta dette nå også siden jeg er 39 år

Oi, dette visste jeg ikke. Blir 35 tidlig neste år. Når får man tilbud om dette?

Jeg er 29 og brukte ikke NIPT forrige svangerskap. Kommer heller ikke til å gjøre det denne gangen. Vi tar likevel en tidlig ultralyd (ca. uke 8) + en offisiell tidlig ultralyd i uke 12. Hvis det kommer frem noe avvik der kan vi få gratis NIPT via sykehuset. Så da tar vi det om det blir tilfellet. De målingene de gjør av fosteret på ultralyd trygger meg veldig :love017

Oi, dette visste jeg ikke. Blir 35 tidlig neste år. Når får man tilbud om dette?
Gravide med indikasjon for fosterdiagnostikk og gravide som er 35 år eller eldre ved termin har rett til å få tilbud om NIPT for trisomi 13, 18 og 21 gjennom den offentlige helsetjenesten.

Gravide med indikasjon for fosterdiagnostikk og gravide som er 35 år eller eldre ved termin har rett til å få tilbud om NIPT for trisomi 13, 18 og 21 gjennom den offentlige helsetjenesten.
Lurte mer på når i graviditeten, men googlet meg til uke 10/11 :)

Jeg er 37 ved fødsel, og jeg kommer til å ta den. Jeg tror jeg har bestemt meg for hva jeg vil gjøre i tilfelle testen viser avvik, men det er vanskelig å si helt sikkert før man står i situasjonen :) Jeg vil likevel føle meg tryggere/mer forberedt ved å vite alle potensielle utfall :)

Vi benyttet oss av nipt sist og kommer til og gjøre det igjen:)

Jeg er nesten 38 ved termin og vil definitivt benytte meg av NIPT. Tenker at dersom det skulle være noe så har man iallefall muligheten til å forberede seg og bearbeide :Heartred

Er «kun» 34 ved termin, så ikke krav på test. Men vi blir å ta NIPT privat. Gjorde det ikke på forrige og angra senere i graviditeten. Nå var han riktig nok frisk da

Jeg kan dele det vi gjorde sist. Jeg var 28 da jeg ble gravid og var 29 da jeg fødte. Vi dekket kostnadene selv. Det er dyrt men vi synes det er verdt det.

Jeg tok utvidet NIPT med B1 i utlandet. Personlig synes jeg NIPT er etisk vanskelig men jeg mener at det burde vært innført for gravide for lenge siden i Norge. Norge er sent ute sammenlignet med andre land. Derfor kommer vi til å ta utvidet NIPT med alle eventuelle fremtidige graviditeter da vi ønsker å gjøre det for oss og vår(t/e) barn.

Gjennom NIPT-Skandinavia tok jeg settet som heter complete og som tester for 153 ulike greier. Velger en complete er det også obligatorisk med telefonsamtale med lege i forkant. Formålet med samtalen er at en skal vite hva en går til før en gjennomfører en NIPT. Vi vet konsekvensen av å ta NIPT, vi vet også konsekvensen av å ikke ta NIPT. Hva fasiten blir er det ikke sikkert vi får vite en gang for det er alltid en risiko for feilresultater.

Det varierer også hvor mye en tester for men selv om en velger å testes for mer, så er det viktig å være klar over at det ikke er sikkert det gir mer svar og sikkerhet, det kan derimot føre til mer spørsmål og usikkerhet, så det er viktig å ta i betraktning på forhånd av testen om en faktisk ønsker å vite alt eller ingenting og være bevisst på at det ikke egentlig er noe sikkerhet i svaret en får.

Samtidig vet vi at vi ikke ønsker å bære frem et barn med en fremtid hvor det ikke etterhvert kan ivareta seg selv og selv om det er vanskelig og brutalt å si det slik, så har vi bevitnet alt for mange skjebner (vi jobber begge to i helsevesenet) til at vi ønsker det for vårt eget barn. Det er uansett ingen garanti for at vi ikke ender opp med nettopp det, for livet skjer enten vi kan styre det eller ei og en kan heldigvis ikke alltid velge. For oss personlig så er det viktig å vite det vi kan selv om det innebærer ingen utslag, ekte positivt utslag eller falskt positiv utslag.

Dersom jeg hadde gentestet meg selv og den testen med stor sikkerhet kunne forutse at jeg f.eks. kom til å utvikle demens, ville jeg også ha villet vite det. Det samme gjelder om jeg selv hadde blitt utsatt for en ulykke hvor jeg var avhengig av maskiner for å holdes i live, så hadde jeg ikke ønsket å bli holdt i live. Vi vet at det ikke er tilfellet for alle, men slik tenker vi om det. Ettersom det er ulikt hva folk mener om dette, er det viktig med en slik samtale på forhånd for vi er alle forskjellige og tenker ulikt om diverse.

NIPT-settet vi valgte sendes fra Hamar også sender en det selv videre til Slovakia når en har vært og fått tatt blodprøven. Det tar ca. en uke å få svar. De anbefaler å vente med og ta blodprøven tidligst 10+0 helst senere enn 11+0 for å få et mest mulig konklusivt svar. Jeg tok min blodprøve dagen etter OTUL. Da var jeg 12+5. Vi fikk beskjed om at dersom det ikke var nok DNA i den første prøven, så fikk vi ta prøven på nytt uten å betale noe ekstra. Det ble det ikke behov for :)

Vi kommer også til å gjøre det, blir 35 like før termin. Er dog veldig usikker på hva vi gjør dersom vi får beskjed om noen «avvik», men som allikevel er forenelig med liv. Etter mitt syn kan man forberede seg på dette, og ha tenkt igjennom det, men tror det er umulig å bestemme seg 100 % i forkant.

Vi kommer også til å benytte oss av det, blir 37 før termin. Vi har snakket mye om det og har tanker om hva vi vil gjøre, men man kan vel aldri være helt sikker før man står i situasjonen.

Jo lengre på vei man er, desto verre er avgjørelsen. Syns det ville vært sent å ta nipt på sykehuset i typ uke 12, avvente typ 10 dager på svar, deretter forstervannsprøve og vente på svar på det. Da nærmer man seg sikkert fort uke 18…
Vi forsøker oss på privat tidlig i uke 10.

Hvis jeg kommer så langt kommer jeg til å ta det. Vet også hvordan vi kommer til å forholde oss til resultatet.

Jeg skal ta nipt privat nå på fredag, Er 42 år og vil ikke vente til jeg får innkalling på sykehuset

Hei damer , jeg kom tilfeldigvis over denne infoen fra en anerkjent og populær privat klinikk i vestfold.

Jeg har alltid hatt ett inntrykk av at den klinikken " snakker ned andre aktører for å fremme seg selv, tjene mer og spiller på at klinikkens ansatte har så voldsom mye bedre kunnskap , maskiner , erfaringer osv osv enn andre .... Noe jeg opplever som humbug ,. Jeg vet om mange som har reist til Sverige for å ta NIPT og kopierer derfor inn klinikkens svar på følgende spørsmål :

***** SPØRSMÅLET TIL KLINIKKEN IG DERES SVAR:

Vi fikk her om dagen spørsmål om hvorfor NIPT i Strømstad er så mye billigere enn i Norge. Jeg måtte selv stille spørsmålet videre til Edda labs i Gøteborg som vi bruker. Pasienter i Strømstad betaler like mye som vi gjør for bare testen, uten frakt.

Svaret var enkelt. Testen i Strømstad er ikke en test av DNA fraksjoner av barnet i mors blod, altså en billigtest som ikke er godkjent i Norge. Den har langt høyere faktor av usikkerhet og feil-analyser.

I tillegg skal det alltid tas ultralyd før en NIPT test. Et tilsendt kit er ikke å anbefale da det 1: kan være kortere på vei enn man tror, 2: det kan være tvillinger og 3: det kan være en missed abortion.

Så NIPT på godkjente klinikker i Norge er på alle måter anbefalt fremfor tilsendte billig tester.

STEMMER DETTE ?? NOEN SOM VET OM.DETTE ER SANT ??USANT ??

Back
Topp