NIPT

Jeg tenker bestille nipt-test fra ultralydklinikken dk. Er litt bekymret for at jeg ikke får noen til å ta blodprøve. Er det noen i Oslo-området som har tatt blodprøve hos feks Volvat, Aleris eller lignende? Jeg skal også høre med legekontoret.
Bestilte også fra ultralydklinikken.dk, funker kjempefint, både jeg og en annen fikk svar på bare 8 dager!
Mitt legekontor var veldig behjelpelig med å ta prøven, det hadde de gjort flere ganger før, men ellers vet jeg at Volvat tar. (Aleris har jeg hørt sier nei.) Lykke til!
 
:)Så kjekt å lese at dere som har tatt tester har fått svar om at alt er ok :Heartred Var selv på Spesialistsenteret for kvinner i går og tok en organrettet UL og NIPT. Får ikke svar på NIPT før om ca 10 dager, men ut fra det han kunne se på UL var det en frisk liten gutt. Så lettet, og føler jeg endelig kan begynne å glede meg. Fikk for øvrig fremskyndet termin til 28.feb, men blir likevel i mars gruppen for antar jeg går litt over…
 
Da var blodprøven (ultralydklinikken.dk) tatt hos Volvat og sendt av gårde med DHL til USA. Veldig spent på hvor lang tid det tar før vi får svar! :nailbiting:
 
Jeg er henvist til KUB, og slik jeg har forstått det er det kun aktuelt med NIPT hvis den gir noen indikasjoner. :)
Skjønner:) Trodde at om det er økt sannsynlighet for at du får et barn med tristomi får man automatisk NIPT. Jeg fikk det pga økt sjans, men mulig det må påvises genetisk først..
 
Vi fikk svar i dag. Vi venter en liten gutt! Der alt var lav risiko! Var helt sykt nervepirrende og vente, men godt å endelig få svar! ❤️
 
Skjønner:) Trodde at om det er økt sannsynlighet for at du får et barn med tristomi får man automatisk NIPT. Jeg fikk det pga økt sjans, men mulig det må påvises genetisk først..
Ja, det kan godt hende at det ikke er tydelig nok høyere risiko, og så kan det også hende at det bare er forskjellig praksis forskjellige steder i landet. Ikke helt godt å bli klok på. Jeg er i hvert fall glad for at vi har den muligheten, og at vi har mulighet til det økonomisk også. Det skal sies at vi ikke vet hva vi gjør om vi får påvist høyere risiko for trisomi (fryktelig mange forskjellige ting som spiller inn) men vil i alle fall være forberedt :)
 
Ja, det kan godt hende at det ikke er tydelig nok høyere risiko, og så kan det også hende at det bare er forskjellig praksis forskjellige steder i landet. Ikke helt godt å bli klok på. Jeg er i hvert fall glad for at vi har den muligheten, og at vi har mulighet til det økonomisk også. Det skal sies at vi ikke vet hva vi gjør om vi får påvist høyere risiko for trisomi (fryktelig mange forskjellige ting som spiller inn) men vil i alle fall være forberedt :)
Skjønner godt du vil vite d! Og hva man velger avhenger jo av flere faktorer… i vårt tilfelle er risikoen tristomi 13 og det er veldig få som overlever 1 året pga alvorlige missdannelser og skader. Vi hadde genetisk veiledning og ble fortalt at det oftest ikke er forenelig med liv og at man blir anbefalt å avbryte svangerskap om det blir påvist. Siden vi nå har kommet så langt tror jeg egentlig babyen er frisk:happy:
 
Ja nå kan man glede seg på ordentlig!! Jag hade 6,3% (uke 9+0) og du?

Ja, nå kan man glede seg mye mer. Skal på organrettet UL på tirsdag, så enda en milepæl som blir godt å få gjort. Jeg hadde 12,1%, men var 10+1. Leser at det optimale er alt over 4%. Så da er vi godt innafor!
 
Back
Topp