NIPT

Stjerneskudd123

Forelsket i forumet
Marshmallows 2022
Noen her inne som skal ta NIPT test? Gynekologen på sykehuset skulle henvise meg, men hun mente at jeg ville få avslag. Så da tenkte jeg å ta det privat, noen som kan dele erfaring på hvordan man går frem / gjør dette? :)
 
Foreløpig 3 privatklinikker i Norge som kan utføre NIPT
https://www.nrk.no/osloogviken/na-h...fatt-nipt-test-hos-private-i-norge-1.15591659
Ellers er det flere klinikker i Danmark/Sverige som gjør det.
Gjennom det offentlige er det foreløpig KUB som gjelder hvis man ikke har spesielle årsaker for behov for NIPT. Dette fordi blodprøvene må sendes til Karolinska i Sverige og de har redusert kapasitet til å ta imot prøver fra Norge.
Jeg får selv NIPT gjennom det offentlige, men det er pga alder og avvik i forrige svangerskap.
 
Jeg bestilte hos Spesialistsenteret for kvinner på Jessheim. Bare ringte dem og fikk time. Var dyrt da. Men kan oppdatere om hvordan det går om ønskelig.
 
Jeg bestilte hos Spesialistsenteret for kvinner på Jessheim. Bare ringte dem og fikk time. Var dyrt da. Men kan oppdatere om hvordan det går om ønskelig.

Hadde vært fantastisk hvis du kunne komme med oppdatering! Vurderer å bestille der vi også..!
 
Jeg bestilte hos Spesialistsenteret for kvinner på Jessheim. Bare ringte dem og fikk time. Var dyrt da. Men kan oppdatere om hvordan det går om ønskelig.
*sniker* hvor mye betalte du der? Jeg bestilte time da jeg hadde termin i mars nå, men måtte avbestille ettersom jeg mistet. De visste ikke prisen da jeg bestilte ettersom de ikke hadde startet enda :)
Tar de UL samtidig?
 
Last edited:
*sniker* hvor mye betalte du der? Jeg bestilte time da jeg hadde termin i mars nå, men måtte avbestille ettersom jeg mistet. De visste ikke prisen da jeg bestilte ettersom de ikke hadde startet enda :)
Tar de UL også?

Mener det sto 7500 da jeg sjekket på nettsiden :)
 
Jeg har bestilt fra Ultralydklinikken.dk og skal ta blodprøven hos fastlegen. Bestiller man vis Danmark får man sjekket mange flere ting enn hva som er lov å sjekke i Norge, til ca den samme prisen.
 
Jeg vurderte men koster 7000-8000kr og er vel ikke så nøyaktige på tvillinger uansett, så dropper det..
 
Tusen takk for gode svar :)
Jeg har sendt melding til de på Jessheim, håper de svarer fort - men ser de er stengt nå :p

Noen som har tatt test der før, som vet om man får vite kjønn?
 
Tusen takk for gode svar :)
Jeg har sendt melding til de på Jessheim, håper de svarer fort - men ser de er stengt nå :p

Noen som har tatt test der før, som vet om man får vite kjønn?

De vil ikke tilby å finne ut av kjønn leste jeg...
 

Vedlegg

  • Screenshot_20210806-131738_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20210806-131738_Samsung Internet.jpg
    543,4 KB · Visninger: 65
Fillern :p Så da må vi sende prøven til utlandet hvis vi vil vite kjønnet også? :p

Ser sånn ut:joyful: men det er jo billigere i utlandet uansett:p
Jeg har lyst for å få vite kjønn:hilarious:, men blir veldig dyrt bare for det... Skal ta KUB i uke 9/12 så ser ikke helt behovet for NIPT i tillegg da (med mindre dårlig odds på KUB, og da får man det gjerne offentlig)
 
*sniker* hvor mye betalte du der? Jeg bestilte time da jeg hadde termin i mars nå, men måtte avbestille ettersom jeg mistet. De visste ikke prisen da jeg bestilte ettersom de ikke hadde startet enda :)
Tar de UL samtidig?
Har ikke vært der ennå, skal dit om to uker. Men det kostet rundt 7000kr sa hun. Da var det med en UL også, fordi de anbefalte det sterkt. Men man kan ta bare NIPT også. Vet ikke helt prisen på det…?
 
Oppdatering: har nå i morges bestilt NIPT fra Danmark, fikk melding fra DHL at pakken ankommer i morgen (!!).. Så da skulle jeg bare titte innom legekontoret, så får jeg svar om 10-12 dager. Altså herregud for en skrekkblandet fryd :p
 
Oppdatering: har nå i morges bestilt NIPT fra Danmark, fikk melding fra DHL at pakken ankommer i morgen (!!).. Så da skulle jeg bare titte innom legekontoret, så får jeg svar om 10-12 dager. Altså herregud for en skrekkblandet fryd :p
Herlig. Hvor mye må du betale? :)
 
Dere som betaler selv for nipt, er det pga alder eller? Jeg er «bare» 30, ikke tenkt at dette er noe vi må gjøre. Men man blir jo nysgjerrig :wideyed:
 
Dere som betaler selv for nipt, er det pga alder eller? Jeg er «bare» 30, ikke tenkt at dette er noe vi må gjøre. Men man blir jo nysgjerrig :wideyed:

Sniker fra Februar.. Jeg har ikke bestilt Nipt test.. Er selv 34 år, 35 ved fødsel. Har tatt flere ultralyder og alle viser normal vekst. Ingen økt nakkefold osv som tilsier avvik foreløpig. Det er så sykt mange kromosomfeil og avvik som ikke kan vises på en nipt test. Flere svar på får man vel ved OUL der de går gjennom hele anatomien til baby og ser evt avvik. Husk det er bare 5 % av barn som har avvik, så goe odds for at baby er frisk!
 
Dere som betaler selv for nipt, er det pga alder eller? Jeg er «bare» 30, ikke tenkt at dette er noe vi må gjøre. Men man blir jo nysgjerrig :wideyed:
Jeg har bestilt pga alder. Er 35, nesten 36 ved fødsel. Er egentlig «gammel nok» for å få det dekket, men ikke alle steder de tilbyr det.
 
Back
Topp