NIPT

Hei!
Jeg holder på å lese meg opp om NIPT nå. Vi tenker vi skal ta den testen, siden dette blir vårt fjerde barn, og det var strengt tatt ikke planlagt (etter at sjokket legger seg så blir det nok kos). Men derfor ønsker vi å utelukke at det kan være noe galt med barnet. Jeg er"bare 31" år, så foreløpig så må vi bestille et testkit fra Sverige (nå som grensen er åpnet igjen, og fordi det er nærme der vi bor). Så må jeg få noen her til å ta blodprøven, da kan jeg bare sende den tilbake til laben i Sverige men tviler på at jeg får feks fastlegekontoret til å gjøre det, siden siden det ikke er lovlig enda for alle å ta den
så må vi fra til Sverige for å ta en blodprøve.
Så får vi et resultat om 7-10 dager.

Men om man er over en viss alder så skal man vel kunne får tilbud om den testen her i Norge?

Hei. Jeg er over den nye alderen (36) men den nye fosterdiagnostikken er utsatt (pga korona) det er til utredning hvordan man skal gjennomføre det nye lovverket rent praktisk. Med frist til forslag i november. Blir neppe noe som trer i kraft på en stund. Enn så lenge er det 38 som gjelder og det gamle lovverket..
 
Eg bestilte den med alt, trisomy test +. Pakken er sendt med helt hjem, men sidan eg bur her eg bur, så leverer dei ikkje her- følger pakken no som heller blir levert med postnord. Ser ut som den kjem på mandag :happy:
Han legen som ringte meg var svært hyggeleg, og forklarte alt tydeleg. Enn så lenge, svært nøgd med at eg valgte dei:happy:


Hvordan gikk dette? Jeg har snakket med en hyggelig lege i dag, fra NIPT skandinavia. Han sender kit på mandag. Gikk alt bra i prosessen? :)
 
Sniker fra august/september og håper det går fint. Lurte på om dere som har testet har valgt å teste for trisomi og kjønnskromosomavvikelser? Eller bare trisomi?:happy:
 
Hei. Jeg er over den nye alderen (36) men den nye fosterdiagnostikken er utsatt (pga korona) det er til utredning hvordan man skal gjennomføre det nye lovverket rent praktisk. Med frist til forslag i november. Blir neppe noe som trer i kraft på en stund. Enn så lenge er det 38 som gjelder og det gamle lovverket..
Jeg er over 38, og fikk beskjed at jeg uansett måtte ta kub- testen først. Om kub-testen ikke viste høy sansynlighet for trisomiavvik, ville jeg heller ikke få tilbud om nipt-test. Visst jeg fikk lav sansynlighet for trisomi på kub-testen og likevel ville sjekke videre, var eneste tilbudet fra det offentlige fostervannsprøve. Dette fikk jeg opplyst om på kvinneklinikken i bergen.
 
Jeg brukte wellow.se. Bestilte «Harmony provkit» og fikk pakken to-tre dager etter jeg bestilte. De bruker FedEx til Norge og du får med returslipp inkl. i prisen. Du må kjenne noen som kan ta prøven for deg, og det følger ikke med utstyr til å ta prøven (du får to blodprøve-rør og materiale til å pakke blodprøvene i). Det tok to dager å returnere pakken til Sverige med FedEx. Fikk svar på prøvene 10 dager etter at jeg overleverte pakken til FedEx. Fikk også vite barnets kjønn (valgfritt). Prøven kan tas når som helst etter uke 10+0. Enkelt å gjennomføre hvis du følger instruksjonene som følger med nøye. :)

Spørsmål. Må prøvene "markeres"? Jeg har prøvetakingsutstyr til å tappe blod og kjenner noen som kan hjelpe meg. Men jeg lurer på om jeg trenger spesielle etikker eller markering (klistremerker) på prøvene som kun kan fås på et legekontor? Det har ikke overraskende vært svært utfordrende å finne noen til å hjelpe meg.
 
Spørsmål. Må prøvene "markeres"? Jeg har prøvetakingsutstyr til å tappe blod og kjenner noen som kan hjelpe meg. Men jeg lurer på om jeg trenger spesielle etikker eller markering (klistremerker) på prøvene som kun kan fås på et legekontor? Det har ikke overraskende vært svært utfordrende å finne noen til å hjelpe meg.

Nei, de to prøveglassene jeg mottok var allerede markert med et nummer som igjen var knyttet til mitt navn og fødselsnr. i systemet deres. :)
 
Back
Topp