NIPT

Jeg skal pga alder, får det vel gjennom offentlig sykehus om jeg har forstått det riktig. Jordmor har sendt henvisning til sykehus. Hvor langt er du når du skal?
 
Klarer ikke helt å bestemme meg for om vi skal. Vurderer det. Kunne jeg tatt den her jeg bor hadde jeg gjort det, men pga reise og slikt blir det litt mer usikkert.
 
Vi tok med førstemann og vi skal ta med denne ;) Har time i Gøteborg 30. juli, gleder meg til ultralyden og å få vite kjønnet, så er det bare å krysse fingrene for at det er friskt :)
 
Ja, velger å ta Panorama NIPT i København når jeg er drøyt 9 uker på vei. Da rekker jeg å ta det helgen før vi skal på ferie, og slipper å vente til relativt langt uti svangerskapet før eventuelle avvik avdekkes.

Jeg vil selv få fosterdiagnostikk gjennom det offentlige denne gangen pga alder, men der får man jo bare tilbud om NIPT dersom KUB-testen gir odds høyere enn 1:250 for at babyen har en av de tre trisomiene. Så hvis jeg skal vente på det offentlige, vil jeg fort være 15 uker på vei (ultralyd i uke 13 -> henvisning til NIPT -> 7-10 dager venting på svar på prøven) før jeg får svar på en offentlig NIPT-prøve. Da syns jeg det er bedre å forhåpentligvis få litt sjelefred ved å ta den privat og få svaret allerede i uke 10 :)
 
Åå jeg skal om akkurat en uke! Eller torsdag neste uke. Både gleder og gruer meg:’). Er da 10+0
 
Hva skjer om man får "positivt" resultat på NIPT-testen? Altså sannsynlighet for at man har et foster med trisomi? Kan man da få fostervannsprøve i Norge, eller må man ta fostervannsprøve også i Sverige eller Danmark?
 
Hva skjer om man får "positivt" resultat på NIPT-testen? Altså sannsynlighet for at man har et foster med trisomi? Kan man da få fostervannsprøve i Norge, eller må man ta fostervannsprøve også i Sverige eller Danmark?
Dette blir ren spekulasjon fra min side, men i den situasjonen tror jeg det vil være uproblematisk for fastlegen din å skulle henvise deg til ytterligere fosterdiagnostikk. Grunnen til at jeg tror det, er at når jeg ser på eksempelrapporten for Panorama NIPT-testen jeg har valgt, er sannsynlighetsgraden veldig tydelig (se f.eks https://www.natera.com/panorama-test/clinical-information/sample-reports - hvis du ser på rapporten i eksemplet, ser du at Trisomi 21 har en sannsynlighet på >99%, mens de andre er totalt usannsynlige (1:10,000)). Gitt så tydelige resultater har jeg vanskelig for å tro at du ville bli nektet fosterdiagnostikk selv om prøven var blitt tatt i utlandet.
 
Legen sendte henvisning til sykehuset i dag, både pga av alder og at mannen har brukt en del medisiner som kan påvirke. Krysser fingrene for å få NIPT testen her, og slippe å reise. Jeg bor like ved et sykehus som er godkjent for å ta denne testen.
 
Ja.
Får det (mest sannsynligvis?) offentlig fordi jeg er over 38.
 
Da har jeg bestilt meg NIPT i Sverige. Jeg synes det er teit at det ikke er mulig å få tatt testen her i Norge, men siden jeg er 35 tenker jeg at det er tryggest å ta testen.

Jeg vet ikke hvordan jeg vil forholde meg til et eventuelt urovekkende svar, men hvis jeg får et ‘alt ok’-svar tror jeg at jeg får mye mer ro i sjelen resten av graviditeten- og det er verdt ganske mye for meg.
 
Kan noen forklare meg hva NIPT er? :angelic:
Det er en blodprøve som tas fra mor etter 10 fullgåtte uker, da er det nok av barnets DNA i mors blod til at de kan analysere det og sjekke for flere trisomier og at kjønnskromosomene er normale :)
 
Skulle gjerne gjort det, men ettersom jeg ikke er så gammel enda så får jeg den ikke, og er litt usikker på om jeg vil dra til Sverige eller Danmark for å ta den... Skulle gjerne tatt den da
 
Back
Topp