NIPT

Jeg skal pga alder, får det vel gjennom offentlig sykehus om jeg har forstått det riktig. Jordmor har sendt henvisning til sykehus. Hvor langt er du når du skal?

Legen sendte henvisning til sykehuset i dag, både pga av alder og at mannen har brukt en del medisiner som kan påvirke. Krysser fingrene for å få NIPT testen her, og slippe å reise. Jeg bor like ved et sykehus som er godkjent for å ta denne testen.

Ja.
Får det (mest sannsynligvis?) offentlig fordi jeg er over 38.

Sniker fra januar. I Norge blir man henvist til Duo/kub-test i første omgang. NIPT får man i utgangspunktet bare dersom KUB viser høy sannsynlighet for kromosomfeil.
https://helsenorge.no/undersokelse-og-behandling/fosterdiagnostikk

Selv tenker jeg at KUB med ultralyd er vel så bra som NIPT. NIPT tester vel kun for trisomi 13, 18 og 21, mens en tidlig ultralyd kan indikere andre tilstander også. Men jeg regner jo med at de som tar NIPT i utlandet tar ultralyd også. :)
 
Sniker fra januar. I Norge blir man henvist til Duo/kub-test i første omgang. NIPT får man i utgangspunktet bare dersom KUB viser høy sannsynlighet for kromosomfeil.
https://helsenorge.no/undersokelse-og-behandling/fosterdiagnostikk

Selv tenker jeg at KUB med ultralyd er vel så bra som NIPT. NIPT tester vel kun for trisomi 13, 18 og 21, mens en tidlig ultralyd kan indikere andre tilstander også. Men jeg regner jo med at de som tar NIPT i utlandet tar ultralyd også. :)

Nå vet jeg ikke helt hva Kub test er, men tror jeg er enig med deg. Nipt test tar vel mange før uke12, og jeg er ikke helt sikker på om man får en veldig grundig ultralyd da. Jeg vurderer å ta ultralydscanning i uke 12 selv om jeg tar nipt test i uke 10, men er absolutt ikke sikker.
 
Nå vet jeg ikke helt hva Kub test er, men tror jeg er enig med deg. Nipt test tar vel mange før uke12, og jeg er ikke helt sikker på om man får en veldig grundig ultralyd da. Jeg vurderer å ta ultralydscanning i uke 12 selv om jeg tar nipt test i uke 10, men er absolutt ikke sikker.

KUB er kombinasjon av en blodprøve som måler enkelte stoffer i blodet som kan indikere kromosomfeil, og en ultralyd i uke 12 ca der de måler nakkefold og en rekke andre ting. Resultatene fra ultralyd og blodprøve legges inn i et dataprogram som beregner sannsynligheten for de mest vanlige trisomiene. NIPT gir vel også bare en sannsynlighet. Den eneste måten å få helt sikre resultater er morkakeprøve eller fostervannsprøve, så vidt jeg har skjønt fra det jeg har blitt fortalt på sykehuset (har tatt KUB 2 ganger) og den nettsiden jeg linket til.:)
 
Jeg venter fortsatt på svar på min NIPT test og er så spent! I dag er dag 7, og legen skulle ringe meg mellom dag 6 og 8. Håper han ringer i dag:D
 
Jeg venter fortsatt på svar på min NIPT test og er så spent! I dag er dag 7, og legen skulle ringe meg mellom dag 6 og 8. Håper han ringer i dag:D
Lykke til
 
De ringte fra kontoret i dag for å fortelle at svaret var her og at jeg kunne komme innom i morgen. Tok i utlandet så avtalen med legen var at han skulle FaceTime meg. Helt i orden for damen i skranken, meeen han jobbet ikke før i morgen. Så da får jeg svaret i morgen i stedet, utålmodig!!
 
De ringte fra kontoret i dag for å fortelle at svaret var her og at jeg kunne komme innom i morgen. Tok i utlandet så avtalen med legen var at han skulle FaceTime meg. Helt i orden for damen i skranken, meeen han jobbet ikke før i morgen. Så da får jeg svaret i morgen i stedet, utålmodig!!
Spennende, lykke til!
 
Jaa! Er så utålmodig. Ringte i morges jeg, men legen kom visst ikke på jobb før 14.00. Så nå sitter jeg og venter spent.. baaaaah
 
Sniker fra januar. I Norge blir man henvist til Duo/kub-test i første omgang. NIPT får man i utgangspunktet bare dersom KUB viser høy sannsynlighet for kromosomfeil.
https://helsenorge.no/undersokelse-og-behandling/fosterdiagnostikk

Selv tenker jeg at KUB med ultralyd er vel så bra som NIPT. NIPT tester vel kun for trisomi 13, 18 og 21, mens en tidlig ultralyd kan indikere andre tilstander også. Men jeg regner jo med at de som tar NIPT i utlandet tar ultralyd også. :)

Dersom man tar utvidet NIPT test (kanskje ikke aktuell i Norge?) tester den for flere enn de vanligste trisomiene. Tror det er 12-13 forskjellige avvik den utvidede testen tester for.
 
Dersom man tar utvidet NIPT test (kanskje ikke aktuell i Norge?) tester den for flere enn de vanligste trisomiene. Tror det er 12-13 forskjellige avvik den utvidede testen tester for.

Ok. Tror ikke man får det i Norge, nei, ihvertfall ikke ut fra nettsiden jeg linket til. :)
 
Back
Topp