NIPT-test

Svaret kom i realiteten etter en hos meg (fant på nett anslår på 10-15 virkedager, muntlig sa de to uker), men fant det først etter to fordi jeg sjekket «prøvesvar» og ikke «journal». Noen sier de får brev i posten, det har jeg ikke fått. Venninne med termin i september sa de ringte og at de sa de gjorde det uansett funn eller ikke, til med sa de at de kun ringer om de finner noe.
Til meg ringte de også meg svar uten at det var noe i veien, så det er visst forskjellig praksis rundt om i landet.

Tok testen 16.6 , venter fortsatt på svar... kan det skyldes ferie? Andre som har ventet lenge?

Jeg fikk aldri beskjed om at svaret var kommet. Gikk tilslutt desperat gjennom "alle" kategoriene på helsenorge og fant den tilslutt under "journal" når jeg valgte Helse Nord (de analyserer prøvene i Tromsø)
Samme her. Noen sier de fikk brev i posten, det har ikke jeg.

Jeg fikk aldri beskjed om at svaret var kommet. Gikk tilslutt desperat gjennom "alle" kategoriene på helsenorge og fant den tilslutt under "journal" når jeg valgte Helse Nord (de analyserer prøvene i Tromsø)
Det er det jeg også har gjort,men ikke fått svar. Håper de kan si noe på telefonen i morgen.

Jeg har vært sååå treig siden jeg mister i vinter. Ringte først føden for en uke siden, og i deg fikk jeg innkalling til tidlig ul og nipt-test. Den fikk jeg selvfølgelig på torsdag da jeg kommer hjem fra ferie. De hadde også helt fullbooket og sa at det ble for sent for meg å få.

Hun sa jeg kunne ta privat, men altså det koster jo 8000. Nei nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre!

Jeg har vært sååå treig siden jeg mister i vinter. Ringte først føden for en uke siden, og i deg fikk jeg innkalling til tidlig ul og nipt-test. Den fikk jeg selvfølgelig på torsdag da jeg kommer hjem fra ferie. De hadde også helt fullbooket og sa at det ble for sent for meg å få.

Hun sa jeg kunne ta privat, men altså det koster jo 8000. Nei nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre!
Skjønner godt at du har avventet når du har mistet. Har gjort samme selv, tok lang tid før jeg kontaktet jordmor og lege, men fikk fortsatt oppfølging hos gynekolog så jeg ble henvist av henne. Håper det ordner seg for deg, men om du ikke får tatt nipt så kan de vel fortsatt gi deg en tidlig ultralyd? Mye vises på den og det vil jo helst gå bra :happy:

Hva med å bestille privat UL? Som Femme Fatale skriver så ser de jo mye på ultralyden. Jordmor sa til meg at før fikk man kun NIPT hvis det var avvik på ultralyden. Skjønner jo at det er kjipt å gå glipp av gratis NIPT så klart!

Hva med å bestille privat UL? Som Femme Fatale skriver så ser de jo mye på ultralyden. Jordmor sa til meg at før fikk man kun NIPT hvis det var avvik på ultralyden. Skjønner jo at det er kjipt å gå glipp av gratis NIPT så klart!

Ja! Er på besøk i Bergen så da bestilte jeg til i morgen. Bor på en mindre plass, så måtte uansett reist vekk for å få tatt den nipt-testen og ul! Regner med de er grundige der.

Har tre friske barn fra før, men fyller 37 nå så greit å ta en ekstra sjekk at alt er som det skal før OUL :-)

Ja! Er på besøk i Bergen så da bestilte jeg til i morgen. Bor på en mindre plass, så måtte uansett reist vekk for å få tatt den nipt-testen og ul! Regner med de er grundige der.

Har tre friske barn fra før, men fyller 37 nå så greit å ta en ekstra sjekk at alt er som det skal før OUL :)
Så spennende! I morgen får dere se nurket :D

Last edited:
Dere fra Trøndelag, kan dere velge Helse-MidtNorge på HelseNorge.no? Jeg ser sør-øst og vest :bored:

I dag har jeg vært til tidlig ul og nipt test. Alt så perfekt ut på ul, jm sa babyen var eksemplarisk på alle målinger :love017. Den var veldig aktiv der inne og hoppet rundt som om den var på trampoline :laughing002. Da gjenstår bare 10 dagers venting på blodprøven. Xxxx alt for at den og er fin. En etterlengtet lillebror eller søster etter 9 års prøving og 4 bittesmå som reiste til himmelen.

Last edited:
Dere fra Trøndelag, kan dere velge Helse-MidtNorge på HelseNorge.no? Jeg ser sør-øst og vest :bored:
Sniker fra februar. Mener helse midt ikke bruker Helse-Norge like aktivt som andre, jeg har iallefall aldri funnet noe informasjon der inne om andre ting. Litt usikker på hva som skjer fremover når de skal gå over til den helseplattformen da.

Back
Topp