NIPT-test

Ja, jeg har «Helse Vest» (som er mitt vanlige) og «Helse Nord og Helse Sør-Øst» så regner med den da havner på den siste.
Fikk beskjed om 5-7 dager, nå er vi på dag 6 og jeg tipper jeg har sjekket helsenorge MINST 50 ganger pr dag :p

Svaret havner i Helse Nord siden de kun behandler NIPT-prøver i Tromsø. Jeg hører heller ikke til i den regionen, men fikk svaret der likevel. Håper du får svar snart, skjønner godt at dette er nervepirrende!

Å ja! Hun på sykehuset sa at det ikke kommer i Helse-Norge, men i posten, og hvis jeg ikke har hørt noe ila 14 dager så ring. Men jeg sjekket jo prøvesvar i Helse-Norge og fikk sett det der. Hadde jeg ikke visst det hadde jeg bare ventet, og ringt… vanligvis får man jo sms om at fått noe nytt i Helse-Norge, men tydeligvis ikke med prøvesvar da… litt rotete opplegg må jeg si, for noe som er så viktig som dette! Jaja, bra vi har hverandre og kan spre info til hverandre da ❤️
Var faktisk ikke i prøvesvar men i pasient journal!

Svaret havner i Helse Nord siden de kun behandler NIPT-prøver i Tromsø. Jeg hører heller ikke til i den regionen, men fikk svaret der likevel. Håper du får svar snart, skjønner godt at dette er nervepirrende!
De behandler NIPT-prøver også på Haukeland i Bergen. Jeg tok min prøve der og da sa de at de nylig var begynt å analysere de der. Jeg fikk svar etter en uke.

De behandler NIPT-prøver også på Haukeland i Bergen. Jeg tok min prøve der og da sa de at de nylig var begynt å analysere de der. Jeg fikk svar etter en uke.
Var sikkert der de analyserte den da. Fikk aldri svaret på Helsenorge, fikk beskjed idag at slike svar publiseres ikke før de har ringt og gitt beskjed. Regner med det bare gjelder svar hvor det er funn da.

Fostervannsprøven idag og tror jeg kanskje de bare tok direkte til laboratoriet (de kom opp for å ta prøver på meg også og mener de tok den med seg).

Var sikkert der de analyserte den da. Fikk aldri svaret på Helsenorge, fikk beskjed idag at slike svar publiseres ikke før de har ringt og gitt beskjed. Regner med det bare gjelder svar hvor det er funn da.

Fostervannsprøven idag og tror jeg kanskje de bare tok direkte til laboratoriet (de kom opp for å ta prøver på meg også og mener de tok den med seg).
Ser ut hvis det er funn de ringer men hvis der er ikke funn de sender brev på papir eller melding på helsenorge. Da jeg tok NIPT forrige gang(2019, var ny i Norge offentlig) da ringte de uansett funn. Lykke til med forstervannsprøve :Heartred

Stemmer det, de ringer om det er funn, som regel ikke hvis ikke.

Jeg fikk svar på Helse-Norge. Lå brev til meg under pasientjournal, og det kom i posten noen dager etterpå. På Haukeland sa de at de ringer hvis det er funn, men sender brev om alt er bra.

Er det bare Trisomy 21, 18, og 13 de tester for i Norge eller er det andre ting også? Jeg tok teste i Danmark i første svangerskapet og der sjekket de andre ting også (fetal sex, 22q 11.2, monosomy x, sex chromosome).

Er det bare Trisomy 21, 18, og 13 de tester for i Norge eller er det andre ting også? Jeg tok teste i Danmark i første svangerskapet og der sjekket de andre ting også (fetal sex, 22q 11.2, monosomy x, sex chromosome).
Bare 21, 18 og 13 i Norge, ja ☺️

Sniker; får man oppfølging i Norge dersom nipt prøve fra danmark viser avvik?

Sniker; får man oppfølging i Norge dersom nipt prøve fra danmark viser avvik?
Vet ikke hvordan det funker, men vil tro at norsk helsevesen vil følge det opp dersom man kan vise til prøvesvar som viser avvik. Gitt at man informerer og ber om oppfølging.

Back
Topp