Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Otrivin går i alle fall helt fint an å bruke, men ikke lenger enn 7 dager i strekkSaltvannsspray kan brukes så mye man vil
![]()
Legen min sa at nesespray var så lokal virkende, at det var ikke noe å tenke på.Rhinox er trygt å brukeen anbefales kun i 10 dager for d er vanedannende. Otrivin derimot skal ikke brukes fordi den virker ved å snevre inn blodårer i slimhinner, så for å være sikker på at den ikke påvirker blodtilførsel i morkake skal den ikke brukes.
Hmm, ok. Jeg har lest dette inne på felleskatalogen samt at de på apoteket sa det :-/ Så d er iaf ikke noe jeg selv har funnet på ;-) En lege burde jo vite best så da stemmer sikkert detLegen min sa at nesespray var så lokal virkende, at det var ikke noe å tenke på.
Zymelin og Otrivin inneholder akkurat det samme virkestoffet. Og Rhinox inneholder et stoff som likner veldig. Alle er avhengighetsskapende! Enkelt forklart trekker de sammen blodårene i nesen, så man ikke føler seg så tett. Jo lengre man bruker dem jo mer vil kroppen prøve å kompensere ved å utvide blodårene. Dette fører til at man kan føle seg like tett i nesen når man stopper med nesesprayen (etter forkjølelsen), som man var da man var forkjølet. Mange tror da at de ikke er friske og fortsetter å bruke nesesprayen.. Dette blir en ond sirkel.
Alle bør kun brukes i kortest mulig tid og kun ved forkjølelse. Den nyeste forskningen viser at det hos noen kan ta så lite som 4-6 dagers bruk før man blir avhengig.. Saltvannsspray er tryggest![]()