Nesespray

Godemine

Gift med forumet
Junibarna 2015
Man kan bruke nesespray som gravid? Noen typer man bør unngå?

Ble plutselig veldig usikker her, men har fått tidenes forkjølelse så må ha nesespray for å klare meg ;-)

Otrivin går i alle fall helt fint an å bruke, men ikke lenger enn 7 dager i strekk:) Saltvannsspray kan brukes så mye man vil;)

Jeg er avhengig av nesespray som gravid.. Og bruker ortrivin flere måneder.. Men slutter dagen ungen er ute.. Slik har det alltid vært..

Saltvannsspray er helt trygt ;) Spurte legen min, for jeg slet med å sove med tett nese

Har brukt otrivin jeg også, var potte forkjølet tre-fire måneder i strekk, gikk for barnevarianten da den er litt mildere :)

Er rimelig sikker på at otrivin ikke skal brukes av gravide.for jeg kjøpte en jeg ikke kunne bruke...

"Bør ikke brukes i mer enn 10 dager sammenhengende. Under graviditet anbefales det å ikke å bruke Otrivin. Les pakningsvedlegget nøye før bruk."

Kilde: apotek1

Otrivin går i alle fall helt fint an å bruke, men ikke lenger enn 7 dager i strekk:) Saltvannsspray kan brukes så mye man vil;)

Helt korrekt som ingvill_n skriver, Otrivin er trygt å bruke under graviditeten hvis man er forkjølet :) Bare husk å begrense bruken så mye som mulig; maksdosen er 1 sprut i hvert nesebor 3 ganger i døgnet i perioden :) Hilsen farmasøyt ;)

Rhinox er trygt å brukeen anbefales kun i 10 dager for d er vanedannende. Otrivin derimot skal ikke brukes fordi den virker ved å snevre inn blodårer i slimhinner, så for å være sikker på at den ikke påvirker blodtilførsel i morkake skal den ikke brukes.

Rhinox er trygt å brukeen anbefales kun i 10 dager for d er vanedannende. Otrivin derimot skal ikke brukes fordi den virker ved å snevre inn blodårer i slimhinner, så for å være sikker på at den ikke påvirker blodtilførsel i morkake skal den ikke brukes.
Legen min sa at nesespray var så lokal virkende, at det var ikke noe å tenke på.

Legen min sa at nesespray var så lokal virkende, at det var ikke noe å tenke på.
Hmm, ok. Jeg har lest dette inne på felleskatalogen samt at de på apoteket sa det :-/ Så d er iaf ikke noe jeg selv har funnet på ;-) En lege burde jo vite best så da stemmer sikkert det :-)

Legen min anbefaler å heller bruke zymelin eller rhinox. Zymelin er nesten akkurat det samme, men inneholder ett stoff mindre. Og som de skriver ovenfor hva dette stoffet gjør, hvorfor ta sjansen når det finnes alternativer? :)
Legen min sa det er sjeldent at det får noen konsekvenser, men hvorfor ta sjansen. Når noen faktisk får konsekvenser av å bruke d..

Hvorfor ikke bare bruke saltvannsspray sier nå jeg.. Nesespray er en uting

Zymelin og Otrivin inneholder akkurat det samme virkestoffet. Og Rhinox inneholder et stoff som likner veldig. Alle er avhengighetsskapende! Enkelt forklart trekker de sammen blodårene i nesen, så man ikke føler seg så tett. Jo lengre man bruker dem jo mer vil kroppen prøve å kompensere ved å utvide blodårene. Dette fører til at man kan føle seg like tett i nesen når man stopper med nesesprayen (etter forkjølelsen), som man var da man var forkjølet. Mange tror da at de ikke er friske og fortsetter å bruke nesesprayen.. Dette blir en ond sirkel.
Alle bør kun brukes i kortest mulig tid og kun ved forkjølelse. Den nyeste forskningen viser at det hos noen kan ta så lite som 4-6 dagers bruk før man blir avhengig.. Saltvannsspray er tryggest :)

Zymelin og Otrivin inneholder akkurat det samme virkestoffet. Og Rhinox inneholder et stoff som likner veldig. Alle er avhengighetsskapende! Enkelt forklart trekker de sammen blodårene i nesen, så man ikke føler seg så tett. Jo lengre man bruker dem jo mer vil kroppen prøve å kompensere ved å utvide blodårene. Dette fører til at man kan føle seg like tett i nesen når man stopper med nesesprayen (etter forkjølelsen), som man var da man var forkjølet. Mange tror da at de ikke er friske og fortsetter å bruke nesesprayen.. Dette blir en ond sirkel.
Alle bør kun brukes i kortest mulig tid og kun ved forkjølelse. Den nyeste forskningen viser at det hos noen kan ta så lite som 4-6 dagers bruk før man blir avhengig.. Saltvannsspray er tryggest :)

Er så kjekt å få oppdatert info fra fagfolk! :)

Jeg synes det er så merkelig jeg kunne slutte dagen etter fødsel med begge de 2 andre etter flere måneder sammenhengende bruk.. Er ikke like avhengig denne gang, men kjenner det blir mer og mer.. Skikkelig dritt.. Men satser på det går like bra å slutte denne gang som sist...

Jeg greier ikke sove om jeg er tett i nesa.. Og er sykt sliten så velger å ta nesespray for å sove..

Men på sykehus sover jeg jo ikke likevel.. Så da kan jeg være tett i nesen

Back
Topp