Nesespray?

Jeg har ikke sagt at det som står i felleskatalogen er feil, men i listen over bivirkninger og forsiktighetsregler er alle forholdsregler tatt, dvs alt som kan tenkes å gå galt er nevnt. Det betyr ikke at det nødvendigvis alltid foreligger noen reell risiko (selv om man selvsagt ikke skal ta det motsatte for gitt!). Felleskatalogen er daglig i bruk av leger, men mye av teksten trenger tolkning, noe leger gjør ut fra kunnskap og andre kilder, bl.a. Relis.
Relis er drevet av noen av de fremste legemiddelspesialistene i landet, og gir velbegrunnet informasjon utover hva som står i felleskatalogen. Disse to kildene kan derfor egentlig ikke sammenlignes, begge brukes og utfyller hverandre. Men på konkrete spm ang legemidler og graviditet er det ingen grunn til å betvile tryggmammamedisin/relis!

Her er forresten utklipp av anbefaling ang både rhinox og otrivin m.fl. gitt på relis.no:

Godkjente preparatomtaler (SPC), felleskatalogtekster og pakningsvedlegg gir ikke fullt ut samsvarende informasjon om sikkerhet ved bruk av slimhinneavsvellende stoffer som xylometazolin og oksymetazolin i svangerskapet (1-4). Dette skyldes først og fremst regulatoriske forhold og fortsatt pågående harmonisering av preparatomtalene for aktuelle preparater fra forskjellige legemiddelfirmaer.

Xylometazolin (eks. Naso, Otrivin, Zymelin) og oksymetazolin (eks. Iliadin, Rhinox) er nært beslektede stoffer som virker karkontraherende og reduserer ødem i neseslimhinnen. Lokal bruk av xylometazolin eller oksymetazolin i nesen gir liten absorpsjon og systemisk effekt, og det er ingen holdepunkter for at slik bruk medfører risiko for fosteret. Det forutsettes bruk innenfor terapeutiske doser og på klar indikasjon. Stoffene gir raskt innsettende effekt og lengre tids virkning, har lav toksisitet, og påvirker ikke luktesansen (5,6).
Generelt for disse midlene gjelder at kontinuerlig bruk utover 10 dager frarådes fordi det kan føre til 'rebound effect' og gi medikamentindusert rhinitt (5).

Referanser:
1. Statens legemiddelverk. Preparatomtaler (SPC) Xylometazolin. Oksymetazolin. http://www.legemiddelverket.no/legemiddelsok (søk 10.-14. mai 2010).
2. Felleskatalog. http://www.felleskatalogen.no/ (søk 10.-14. mai 2010).
3. Felleskatalog. Pakningsvedlegg. http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/ (søk 10.-14. mai 2010).
4. Produktansvarlig. Novartis Norge AS, pers.medd. 11. mai 2010.
5. Norsk legemiddelhåndbok for helsepersonell. Slimhinneavsvellende legemidler, lokale. www.legemiddelhandboka.no/ (søk 10. mai 2010).
6. Källén K, Winbladh B. Läkemedel och fosterskador. Xylometazolin. Oximetazolin. http://www.janusinfo.se/gravreg/ (Sist endret: 1. mars 2009).

Men her er jo Felleskatalogen nevnt som kilde fra 2010? Jeg trodde dette med otrivin var relativt nytt. Nå står det jo helt klart at Otrivin ikke anbefales i svangerskapet i Felleskatalogen. Dette er jo gamle kilder. (Publisert 2009-2010, studier sannsynligvis fullført senest 2007/2008).

*Taster på app på mobilen*
 
Så vidt jeg vet er ikke dette noe nytt, generelt for alle legemidler frarådes bruk hos gravide dersom det ikke er tilstrekkelig erfaring/dokumentasjon som tilsier at det er trygt. Det er nok dette som er bakgrunnen for felleskatalogteksten. Da er det riktig som dere sier å være tilbakeholdne, i allefall til man har rådført seg med lege. Jeg er enig i at man heller bør bruke rhinox fremfor otrivin når teksten er så klar. Når det er sagt, så er det (så langt jeg kan se ut fra søk i oppdaterte databaser) ingen dokumentasjon som tilsier at otrivin har skadelige effekter på fosteret brukt i terapeutiske doser. I tillegg tilsier alle råd inkl norsk legemiddelhåndbok for helsepersonell, norsk legemiddelhåndbok og relis at bruken er trygg. Dette rådet ville ikke blitt gitt fra slike kilder på eksperimentelt grunnlag. Otrivin kan altså trygt brukes!

For ordens skyld var utklippet fra relis hentet fra en utredning fra mars 2013, men de viste til en tidligere, og mer oversiktlig tekst, jeg brukte derfor denne. Det var altså intet nytt til mars i fjor!
 
Da jeg mista sist hadde jeg brukt myyye nesespray. Husker jeg hadde helt hetta, og følte meg som verdens verste person som hadde drept barnet mitt med nesespray. Men da sa legen min til meg at det hadde jeg IKKE gjort :) det var grusomt inni hodet mitt en liten stund, men hun mente hardnakka at litt nesespray ikke var farlig for spiren!
Men tenk om!...

♡Tobias 20.11.10 & Simon 31.03.13♡
 
Da jeg mista sist hadde jeg brukt myyye nesespray. Husker jeg hadde helt hetta, og følte meg som verdens verste person som hadde drept barnet mitt med nesespray. Men da sa legen min til meg at det hadde jeg IKKE gjort :) det var grusomt inni hodet mitt en liten stund, men hun mente hardnakka at litt nesespray ikke var farlig for spiren!
Hvor langt var du på vei ?
 
Hvor langt var du på vei ?

Ikke helt sikker.. Alt var litt diffust den tiden.. Blødde vel fra 6uker elns, men fikk ikke bekreftet at jeg mista før et par uker senere. I uke 8-9 kom vel resten ur
 
Tror jeg brukte den som er til babyer forrige gang jeg gikk gravid. Kjøpte på apotek :)
 
Ang felleskatalogen. Jordmor og legen sa at det beste for gravide er å heller bruke tryggmammamedisin og lignende sider, fordi dei har gjort myye mer forskning med 100% fokus på gravide, svangerskap og amming.. Felleskatalogen er mer "føre var", tar med at det KAN vere skadelig for sikkerhets skyld, mens på dei andre sidene er det gjort mye forskning dei kan vise til og derfor kunne sei at det er trygt for gravide. Eg spurte om noen medisiner eg går på, dei bladde opp i felleskatalogen, men sjekket opp med spesial sider for gravide og medisin, og det var då dei sa at det var å stole på..

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app
 
Dersom en absolutt må bruke nesespray ( har vært der selv) så bruk otrivin for barn. Det er halve dosen og virker godt! Jeg hvet selv at noen ganger må man slik at man får puste og sove om natta..
 
Da har jeg byttet ut otrivin med zymelin, og har holdt meg fra å bruke i hele dag. Men gleeeeeder meg til å ta en sprut når jeg skal legge meg, så jeg kan lukke munnen igjen - så slitsomt å puste med munnen hele tida.. :(
 
Back
Topp