Nesespray?

Skal sies at dette handler om Otrivin for barn, da den inneholder litt annet enn den for voksne :)
 
Jeg har gjentatte bihulebetennelser og klarer meg fint med rhinox som trygt kan tas av gravide...skjønner ikke poenget med å ta noe ned en mulig risiko når det finnea like gode alternativer som er helt trygge. Men men..
 
Personlig stoler jeg på legen min og den tryggmammamedisin, men som du sier; opp til hver enkelt. Skal nok kjøpe meg den Rhinox uansett..
 
Det er nok lurt :) ille å måtte sitte å føle skyld om det skulle skje noe galt med den lille :(
 
Neseskyllehornet mitt er gull verdt :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det er nok lurt :) ille å måtte sitte å føle skyld om det skulle skje noe galt med den lille :(

Da jeg mista sist hadde jeg brukt myyye nesespray. Husker jeg hadde helt hetta, og følte meg som verdens verste person som hadde drept barnet mitt med nesespray. Men da sa legen min til meg at det hadde jeg IKKE gjort :) det var grusomt inni hodet mitt en liten stund, men hun mente hardnakka at litt nesespray ikke var farlig for spiren!
 
Det er i Felleskatalogen man skal lese om medisiner. Der skal alle bivirkninger og skadelige effekter stå, og det skal oppdateres minst en gang i året. Alle leger skal bruke Felleskatalogen som oppslagsverk når de gir pasienter råd om medisinbruk. Vanlig otrivin kan hemme blodforsyning da den har effekt på mors blodsirkulasjon. Det har ikke rhinox.

Let frem medisiner enkelt i Felleskatalogen (og det er et eget underkapittel på medisinene som heter "Graviditet/amming"):

http://www.felleskatalogen.no/m/medisin/otrivin-novartis-562512
Eneste forskjellen på den til barn og den til voksne er mengden hydroclorid (0,5 mg til barn og 1 mg til voksne) - derfor har begge medisinene samme bivirkninger og varsler, altså felles side, i Felleskatalogen.

http://www.felleskatalogen.no/m/medisin/rhinox-takeda-nycomed-563460

Om legen sier noe annet enn Felleskatalogen er det stor fare for at legen ikke har giddet å slå opp i katalogen på en stund dessverre. Det er altfor lite krav til at leger skal holde seg faglig oppdatert, og det er hvert fall ingen "tester" for å se om legene holder seg oppdatert. :( Det burde det vært. Veldig viktig fag å lese nytt i hele tiden.

*Taster på app på mobilen*
 
Last edited:
Det er i Felleskatalogen man skal lese om medisiner. Der skal alle bivirkninger og skadelige effekter stå, og det skal oppdateres minst en gang i året. Alle leger skal bruke Felleskatalogen som oppslagsverk når de gir pasienter råd om medisinbruk. Vanlig otrivin kan hemme blodforsyning da den har effekt på mors blodsirkulasjon. Det har ikke rhinox.

Let frem medisiner enkelt i Felleskatalogen (og det er et eget underkapittel på medisinene som heter "Graviditet/amming"):

http://www.felleskatalogen.no/m/medisin/otrivin-novartis-562512
Eneste forskjellen på den til barn og den til voksne er mengden hydroclorid (0,5 mg til barn og 1 mg til voksne) - derfor har begge medisinene samme bivirkninger og varsler, altså felles side, i Felleskatalogen.

http://www.felleskatalogen.no/m/medisin/rhinox-takeda-nycomed-563460

Om legen sier noe annet enn Felleskatalogen er det stor fare for at legen ikke har giddet å slå opp i katalogen på en stund dessverre. Det er altfor lite krav til at leger skal holde seg faglig oppdatert, og det er hvert fall ingen "tester" for å se om legene holder seg oppdatert. :( Det burde det vært. Veldig viktig fag å lese nytt i hele tiden.

*Taster på app på mobilen*
Ikke alltid legene er oppdaterte nei..sist skulle legwn min ta hcg prøve i uke 12!!! Han ble ganske rød når jeg sa at hcg skal synke når man kommer til uke 12!
 
Jeg har spurt det tryggmamma panelet hvilken forskning de legger til grunn for å gi gravide kvinner andre råd enn det Felleskatalogen gjør. Skal oppdatere når jeg får svar. Jeg er redd de feiger ut (akkurat som legene på Sykehuset hvor jeg jobber når man ber om dokumentasjon når man skjønner at de ikke er oppdatert.)

*Taster på app på mobilen*
 
Jeg har spurt det tryggmamma panelet hvilken forskning de legger til grunn for å gi gravide kvinner andre råd enn det Felleskatalogen gjør. Skal oppdatere når jeg får svar. Jeg er redd de feiger ut (akkurat som legene på Sykehuset hvor jeg jobber når man ber om dokumentasjon når man skjønner at de ikke er oppdatert.)

*Taster på app på mobilen*
Kjempebra! Spent jeg nå :p
 
Regner med når sider som heter TRYGGmammamedisin.no med kompetente leger og farmasøyter gir et svar, så er det til å stole på. Alt må uansett brukes med fornuft tenker jeg :)
Enig ! Synes man skal stole på svar man får fra fagfolk som faktisk vet hva de snakker om! Regner med at de har fått slike spørsmål flere ganger :) men takk skal du ha, da kan min kronisk tette nese bruke otrivin med god samvittighet :)
 
Kjempebra! Spent jeg nå :p

Får svar innen mandag 6. januar, så det er en stund til. Jeg skal oppdatere.



Og jeg må legge til at spørsmålet de fikk, som jeg leste ved hjelp av referansenummeret tidligere i tråden startet med at en gravid forteller at hun har brukt nesespray noen ganger og nå er redd. Da skal de jo uansett betrygge den gravide med at det mest sannsynlig går bra, rett og slett fordi stresset mor kan være mer farlig enn veldig mange medisiner. Og selv om en medisin ikke er anbefalt betyr ikke det at den gir mye skade eller alltid gir skade, mest sannsynlig betyr det at det er risiko for skade og den elimineres ved å bytte til annen medisin. :) Jeg ville bare påpeke det. Synes likevel de burde nevnt at det er lurt å bytte til rhinox.

*Taster på app på mobilen*
 
Får svar innen mandag 6. januar, så det er en stund til. Jeg skal oppdatere.



Og jeg må legge til at spørsmålet de fikk, som jeg leste ved hjelp av referansenummeret tidligere i tråden startet med at en gravid forteller at hun har brukt nesespray noen ganger og nå er redd. Da skal de jo uansett betrygge den gravide med at det mest sannsynlig går bra, rett og slett fordi stresset mor kan være mer farlig enn veldig mange medisiner. Og selv om en medisin ikke er anbefalt betyr ikke det at den gir mye skade eller alltid gir skade, mest sannsynlig betyr det at det er risiko for skade og den elimineres ved å bytte til annen medisin. :) Jeg ville bare påpeke det. Synes likevel de burde nevnt at det er lurt å bytte til rhinox.

*Taster på app på mobilen*
Ja, de sier såklart ikke noe som skaper mer bekymring! Men mindre det er snakk om mer risikofylte medikamenter... Men de burde anbefalt rhinox eller zymelin ja. Det er faktisk en plikt og et ansvar de har å gi korrekt helseveiledning...
 
Felleskatalogteksten er skrevet av legemiddelprodusentene, og er dermed å regne som reklame, nøktern reklame riktignok. Disse tekstene tar alle forholdsregler mht bivirkninger, noe som i og for deg er viktig når personer uten helsefagbakgrunn leser det. Leger har kunnskap som gjør at de ikke nødvendigvis trenger å følge felleskatalogteksten til punkt og prikke. Trygg mammamedisin er et nettsted som ligger under relis.no, et nettsted som formidler produsentuavhengig legemiddelinformasjon. Svarene som gis her er bl.a. fra farmakologer, og baserer seg på det som finnes av oppdatert forskning og erfaring. Relis brukes også av leger, og må anses som en mye tryggere informasjonskilde enn felleskatalogen!
 
Blir spennende å se hva de svarer nå da, trodde virkelig jeg kunne stole på de.. Hvem kan man da stole på liksom... Om ikke de eller lege har rett. Har uansett kjøpt Rhinox nå da, for å være på den sikre siden :)
 
Huff, jeg har brukt otrivin i snart 3 uket nå... :( Trodde det var heøt greot jeg!

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Felleskatalogteksten er skrevet av legemiddelprodusentene, og er dermed å regne som reklame, nøktern reklame riktignok. Disse tekstene tar alle forholdsregler mht bivirkninger, noe som i og for deg er viktig når personer uten helsefagbakgrunn leser det. Leger har kunnskap som gjør at de ikke nødvendigvis trenger å følge felleskatalogteksten til punkt og prikke. Trygg mammamedisin er et nettsted som ligger under relis.no, et nettsted som formidler produsentuavhengig legemiddelinformasjon. Svarene som gis her er bl.a. fra farmakologer, og baserer seg på det som finnes av oppdatert forskning og erfaring. Relis brukes også av leger, og må anses som en mye tryggere informasjonskilde enn felleskatalogen!

Alt som står i Felleskatalogen skal være godkjent av Statens Legemiddeltilsyn. :) Det er vel derfor den brukes i medisinundervisningen i Norge.

*Taster på app på mobilen*
 
Alt som står i Felleskatalogen skal være godkjent av Statens Legemiddeltilsyn. :) Det er vel derfor den brukes i medisinundervisningen i Norge.

*Taster på app på mobilen*
er den vi bruker på jobb også...må vel være fordi den er mest pålitlig...om det ikke har dukket opp noe nytt den tiden jeg har vært borte fra jobb så..
 
er den vi bruker på jobb også...må vel være fordi den er mest pålitlig...om det ikke har dukket opp noe nytt den tiden jeg har vært borte fra jobb så..

Ja, den ligger linket til pasientsystemet på Sykehuset hvor jeg jobber også. På intranettet. Så det er den vi forholder oss til også. Statens Legemiddeltilsyn er liksom de som har ansvaret for kontrollen av medisiner i Norge så. Jeg stoler på det. Jeg er enig i at det finnes tilfeller hvor man av ulike grunner må prøve preparater utenom det som står som standard i Felleskatalogen, men det er jo retningslinjer for det også. Og det er jo gjerne i samarbeid med spesialist helsetjenesten. :)

*Taster på app på mobilen*
 
Jeg har ikke sagt at det som står i felleskatalogen er feil, men i listen over bivirkninger og forsiktighetsregler er alle forholdsregler tatt, dvs alt som kan tenkes å gå galt er nevnt. Det betyr ikke at det nødvendigvis alltid foreligger noen reell risiko (selv om man selvsagt ikke skal ta det motsatte for gitt!). Felleskatalogen er daglig i bruk av leger, men mye av teksten trenger tolkning, noe leger gjør ut fra kunnskap og andre kilder, bl.a. Relis.
Relis er drevet av noen av de fremste legemiddelspesialistene i landet, og gir velbegrunnet informasjon utover hva som står i felleskatalogen. Disse to kildene kan derfor egentlig ikke sammenlignes, begge brukes og utfyller hverandre. Men på konkrete spm ang legemidler og graviditet er det ingen grunn til å betvile tryggmammamedisin/relis!

Her er forresten utklipp av anbefaling ang både rhinox og otrivin m.fl. gitt på relis.no:

Godkjente preparatomtaler (SPC), felleskatalogtekster og pakningsvedlegg gir ikke fullt ut samsvarende informasjon om sikkerhet ved bruk av slimhinneavsvellende stoffer som xylometazolin og oksymetazolin i svangerskapet (1-4). Dette skyldes først og fremst regulatoriske forhold og fortsatt pågående harmonisering av preparatomtalene for aktuelle preparater fra forskjellige legemiddelfirmaer.

Xylometazolin (eks. Naso, Otrivin, Zymelin) og oksymetazolin (eks. Iliadin, Rhinox) er nært beslektede stoffer som virker karkontraherende og reduserer ødem i neseslimhinnen. Lokal bruk av xylometazolin eller oksymetazolin i nesen gir liten absorpsjon og systemisk effekt, og det er ingen holdepunkter for at slik bruk medfører risiko for fosteret. Det forutsettes bruk innenfor terapeutiske doser og på klar indikasjon. Stoffene gir raskt innsettende effekt og lengre tids virkning, har lav toksisitet, og påvirker ikke luktesansen (5,6).
Generelt for disse midlene gjelder at kontinuerlig bruk utover 10 dager frarådes fordi det kan føre til 'rebound effect' og gi medikamentindusert rhinitt (5).

Referanser:
1. Statens legemiddelverk. Preparatomtaler (SPC) Xylometazolin. Oksymetazolin. http://www.legemiddelverket.no/legemiddelsok (søk 10.-14. mai 2010).
2. Felleskatalog. http://www.felleskatalogen.no/ (søk 10.-14. mai 2010).
3. Felleskatalog. Pakningsvedlegg. http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/ (søk 10.-14. mai 2010).
4. Produktansvarlig. Novartis Norge AS, pers.medd. 11. mai 2010.
5. Norsk legemiddelhåndbok for helsepersonell. Slimhinneavsvellende legemidler, lokale. www.legemiddelhandboka.no/ (søk 10. mai 2010).
6. Källén K, Winbladh B. Läkemedel och fosterskador. Xylometazolin. Oximetazolin. http://www.janusinfo.se/gravreg/ (Sist endret: 1. mars 2009).
 
Back
Topp